80-luvulla syntyneet, muistatteko mitä söitte aamupalaksi lapsena/teininä?
Itse muistan ainakin kaakaon ja ranskanleivään ! Olin hoikka lapsi ja hampaat kunnossa, vaikka saatoin juoda kaakaota neljästi päivässä .
nykyäänhän sokeri ja vehnähöttö on ehdoton nou nou ja julkinen teilaaminen varma,j os kertoo lapsensa saavan aamupalaksi vaikkapa suklaamuroja ja paahtoleipää! Vanha kunnon mannapuurokin on perkeleestä.
Kommentit (395)
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden suhteen olet ollut myös onnekas. Jos sinulla ei ole reikiä vieläkään, olet saattanut jopa välttyä karies-bakteeri tartunnalta. Mutta säännöllisillä ruoka-ajoilla ja hampaiden harjauksella rei'iltä voi toki välttyä, vaikka sokeria söisikin yli suositusten.
On nimenomaan ollut onnekas, sillä hampaiden reikiintyminen on aika pitkälti geneettinen ominaisuus. Kyselin asiaa kautta rantain eräältä kandilta ja sieltähän se totuus tuli, vaikka koulutuksessa varmaan neuvotaan että moisia "totuuksi" ei sitten pidä asiakkaille kertoa.
Yleensä teetä ja leipää. Joskus muroja.
Kyllä vielä 50-luvulla syötiin ainakin minun tuttavaperheissäni aamulla pullaviipaleita, joiden päälle pantiin voita.
Paahtoleipää jonka päällä esim kurkkua, neljän viljan puuroa, muroja, hedelmäpommi-jugurttia, omenamehua. Viikonloppuna saattoi saada kaakaota, vanukasta ja ranskanleipää :) Ja olin hoikka kuin mikä. Toisaalta luulen sen johtuvan siitä, että meidän sukupolvi liikkui ja vietti ulkona pitkiä aikoja leikkien pihaleikkejä, toisin kuin nykyajan monesti ylipainoiset sisällä pidettävät lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelin isoäidin kanssa ja hänen mukaansa Suomessa ei ennen syöty aamulla leipää tai puuroa vaan pullaa ja kahvia.
Siihen isoäiti, joka asuu osan vuodesta Ranskassa, jatkoi, että ranskalaisten aamu alkaa edelleen noin eli kupillisella kahvia briossin tai croissantin kera.
Juu ja minun sukulaiseni joka asuu savossa, kertoi, että kaikki savolaiset syövät joka aamu suklaavanukasta aamiaiseksi. Ja kaikki lappalaiset hakkaavat vaimojaan kännissä.
Tsiisus. Kai ymmärrät että isoäitisi ei vaan yksinkertaisesti voi esittää tuollaista yleistämistä faktana?Täällä Pohjantähden alla -kirjassa Elina joskus 20-luvulla laittaa alakouluikäisille pojille aamiaiseksi kahvia ja vehnäsen viipaleet. Varmastikaan kaikilla suomalaisilla ei ole ollut kahvia tai vehnästä tai ehkä mitään, mutta vaikea kuvitella, miksi Linna olisi kirjoittanut päähenkilöilleen mitenkään poikkeukselliset eväät, kun kirja muuten niin ansiokkaasti elävöittää lähihistoriaa.
Ikävä tuottaa pettymys mutta tuskin edes itse Linna pystyi tietämään mitä joka talossa ja torpassa syötiin. Voi yleistää tai olettaa, mutta faktan ja totuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Ihme nillittäjä. Raskas ihmistyyppi.
Itse olin nuori äiti 80 luvulla ja meillä syötiin aika samoja juttuja kuin nykyäänkin.
Tosin leivän päällä oli joskus kinkun ja juuston sijaan lasten toiveesta lauantaimakkaraa (yöks). Puuroa (kaura, riisi tai manna), muroja, kaakaota, marjapuuroa, ruisleipää, hiivaleipää, jugurttia, viiliä. Joskus "juhlapyhinä" ostettiin valkoista paahtoleipää ja syötiin hillon kanssa, tätä ei enää ole edes kerran vuodessa.
Teetä, lähileipomon kauraleipää pala, sipaisulla oikeaa voita, siivu edamia ja sitä leikkelettä, mitä isä oli raaskinut ostaa. Vihanneksia lisäsin leivälle itse, koska tykkäsin.
Ei puuro- tai muroaamiaisia.
Kahvia aloin juomaan kasilla.
Kaurapuuroa. Jossain vaiheessa söin paahtoleipää aamupalaksi ja pöyristyin :/ sitten vaihtui taas puurolinja ja palasin hoikaksi.
Voi että teidän aamiaiset kuulostaa olleen luksus-elämää.. Meillä oli yleensä aamupalalla joko kaurapuuro tai eilisen tähteet. Eli paistettua perunaa/muussia, paistettua kananmunaa, paistettua kaura- tai riisipuuroa, lämmitettyä makaronivelliä..
Meillä ei syöty leikkeleitä tai muroja koskaan, hedelmiä tai jogurttia muutaman kerran vuoteen. Leipää paljon, päälle ruoka-aikaan voita ja muuten juustoakin.
Ehkä selvää, että vanhemmillani eivät olleet isot tulot ja meitä oli kuusi lasta ruokittavana.. 10litran soppakattila oli tavallinen näky hellalla!
Vaikka lääketiede ja ravitsemustiede on edelleen kivikaudella, se ei oikeuta teitä olemaan yhtä pihalla. Keskustelun pääpointti tulisi muuttaa siihen suuntaan että huomioidaan ensiksi miten paljon mikrobeja löytyy kunkin elimistöstä, ja mietitään vasta sitten miten paljon haittaa mikrobien ravitseminen saa aikaiseksi.
Detection of Chlamydia in the peripheral blood cells of normal donors using in vitro culture, immunofluorescence microscopy and flow cytometry techniques
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1386677/
"ELISA demonstrated that 219 (47.7%) of the NBD samples exhibit elevated anti-Cp antibody titers. Imunofluorescence microscopy of smears demonstrated 113 (24.6%) of samples contained intracellular Chlamydia and monoclonals to specific CD markers showed that in vivo infection of neutrophil and eosinophil/basophil cells as well as monocytes occurs. In vitro culture established WBCs of 114 (24.8%) of the NBD samples harbored infectious chlamydiae, clinically a potentially source of transmission"
"
Yleensä söin paahtoleipää runsaalla voilla ja tomaattisiivuilla.
Toki meillä muroja, puuroa, ruisleipää, hedelmiä, jugurttia jne löytyi myös, mutta tuo paahtoleipä josta valui voisula ja ne tomaattisiivut oli sellainen mieleen jäänyt vakkari. Juomaksi yleensä mehukattia tai piimää.
Weetabixeja tai muroja, yleensä kyllä jätin kokonaan syömättä. Meillä vanhemmat lähtivät aina klo 6 töihin, joten sain itse tehdä aamutoimet ensimäiseltä luokalta lähtien.
Kuppi teetä ja pala ruisleipää, johon laitoin päälle oltermannijuustoa ja käytin mikrossa sen aikaa, että juusto suli :)
Tavanomaisin aamiainen oli pari juustolla kuorrutettua ja mikrolämmitettyä riisipiirakkaa. Toisinaan söin muroja tai weetabixejä.
Meillä oli lähes aina aamupalaksi kaurapuuroa. Joka aamu puuro odotti valmiiksi lautasella omalla paikallani pöydällä voi(vai kenties margariini)silmän kanssa. Itse saatoin laittaa sekaan sokeria. Juomana äidin tekemää mehua. Joskus harvoin äiti yllätti, heräsi aikaisin ja teki herkkuani mannapuuroa jonka keittämiseen meni tunti kun ei ollut mitään pikahiutaleita.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelin isoäidin kanssa ja hänen mukaansa Suomessa ei ennen syöty aamulla leipää tai puuroa vaan pullaa ja kahvia.
Siihen isoäiti, joka asuu osan vuodesta Ranskassa, jatkoi, että ranskalaisten aamu alkaa edelleen noin eli kupillisella kahvia briossin tai croissantin kera.
Maitoon keitettyä kaakaota ja voileipää 60-luvulla, 40-luvulla oli tiemmä syöty perunoita ja jotain paistettua silakkaa jo klo 8 aamulla. Sitä ennen oli tehty työtä klo 5-6 alkaen.
Näin on ettei heti herätessä saa alas mitään tukevaa.
Tietoiskuja oli, joku tyttö sanoi aamupalan olleen kahvia ja pullaa, kuulinko oikein, kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Itse muistan ainakin kaakaon ja ranskanleivään ! Olin hoikka lapsi ja hampaat kunnossa, vaikka saatoin juoda kaakaota neljästi päivässä .
nykyäänhän sokeri ja vehnähöttö on ehdoton nou nou ja julkinen teilaaminen varma,j os kertoo lapsensa saavan aamupalaksi vaikkapa suklaamuroja ja paahtoleipää! Vanha kunnon mannapuurokin on perkeleestä.
Kaakaota meillä. Sai juoda niin paljon kuin halusi, mutta käytännössä join vain aamulla ja kuumana. Vsnhemmat keitti veden. Lisäksi oli ruisleipää, vaaleaa meillä ei syöty, ja siihen joku leikkele ja kurkkua. Joskus taisin lisäksi ottaa myös mausttettua jugurttia. Mandariinejakin söin joskus. Niitä ehkä enemmän päivällä.
Ranskanleipää missä päällä voita ja juustoa, se lämmitetty mikrossa. Juomaksi kaakaota.
Viikonloppuisin Jacky-makupalaa.
Nykyään en ikinä vois vetää tuollaista aamiaista, juon mustaa kahvia ja itsetehtyä viher- , marja- tai hedelmäsmoothieta. Tai siis joku kaakao tai suklaavanukas aamupalaksi, ei vaan maistuis enää.
N34
Olen syntynyt 70-luvun puolella, mutta olen elänyt lapsuuteni 80-luvulla. Söin aamiaiseksi usein esim. äidin tekemää mehukeittoa (mustikka, vadelma), jonka päällä oli mysliä ja pähkinöitä. Mehukeittoa syötiin myös puuron kanssa. Äiti teki edellisenä iltana esim. mannapuuroa, jota sitten syötiin aamulla. Äitini uskoi ja uskoo edelleen siihen, että päivittäinen marjojen syönti pitää ihmisen terveenä. :-)
Leipääkin syötiin toisinaan, samoin jogurttia silloin tällöin. Muroja sen sijaan aika harvoin. Weetabixeista en tykännyt yhtään, mutta maistoin kyllä niitäkin lapsena.
Puuroa 18-vuotiaaksi asti. Sitten tuli jonkinlainen kyllästyminen ja siirryin nuorena aikuisena leipäaamiaiseen. Nykyään syön vaihdellen puuro- ja leipäaamiaisia.