80-luvulla syntyneet, muistatteko mitä söitte aamupalaksi lapsena/teininä?
Itse muistan ainakin kaakaon ja ranskanleivään ! Olin hoikka lapsi ja hampaat kunnossa, vaikka saatoin juoda kaakaota neljästi päivässä .
nykyäänhän sokeri ja vehnähöttö on ehdoton nou nou ja julkinen teilaaminen varma,j os kertoo lapsensa saavan aamupalaksi vaikkapa suklaamuroja ja paahtoleipää! Vanha kunnon mannapuurokin on perkeleestä.
Kommentit (395)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole aikuisena syönyt aamupalaa kuin viikonloppuisin, mutta ei lapsena aamuisin syömäni ruoka paljoa nykyisestä välipalasta poikennut. Yleensä syötiin leipää juustolla, kinkulla ja vihanneksilla. Seurana puuroa tai hedelmiä. Välillä oli jugurttia myslin kanssa joka taisi kyllä olla aika sokeroitua. Ja joskus oli eineskarjalanpiirakkaa jonka päälle sulatettiin oltermannia mikrossa. Meillä ei koskaan ollut ranskanleipää, muroja tai lauantaimakkaraa. Muistan tämän siksi että kinusin äitiä niitä ostamaan kun muutkin syö, eipä vaan suostunut. Itse kerättyjä marjoja syötiin pakkasesta kyllästymiseen asti, harmittaa että sitä ei silloin osannut ollenkaan arvostaa... Nykyisin söisin noita marjoja riemusta kiljuen jos vaan olisi mistä ottaa.
Kyllä niitä nykyäänkin kasvaa metsässä kesäisin.
Niin kasvaa mutta jonkun pitäisi ne sieltä hakea:D. Minä en suoraan sanottuna jaksa kykkiä viikkotolkulla marjametsällä että saataisiin arkkupakastin täyteen. Välillä jos jotain poimii, menee se käytännössä heti. Kaikki kunnia niille joilla on intoa tuohon, minulla ei valitettavasti. Kaupasta tietysti saa myös mutta jos joka aamu kotimaisia haluaisi syödä menee rahaa melkoisesti. Olen sitten ilman.
Vierailija kirjoitti:
Muroja, jugurttia, leipää, joskus puuroa.
Luokallani oli tyttö, joka söi kertomansa mukaan aina aamupalaksi jacky makupalan.
Mä söin vaan Jacky-makupaloja! Onkohan meitä muitakin, vai olitkohan mun kanssa samalla luokalla...
Weetabix ja kevytmaitoa. Sokeria tai hilloa ei saanut. Yläasteella päätin itse ja söin leipää ja mustaa teetä, jossa sokeria ja maitoa. Tällä tyylillä jatkoin 22-vuotiaaksi, jolloin vasta opettelin kahvinjuonnin. t. 84
Vierailija kirjoitti:
Ihan sitä, mitä nytkin varmaan lapsiperheissä tavataan syödä. Puuroa, leipää leikkeleillä, hedelmiä, marjoja, maitotuotteita: viiliä, jukurttia..
Veetabixiä tosiaan oli usein, en tiedä onko nykyään kovin suosittua? Ainakin sitä kaupoissa on ja omille lapsille olen näitä mainioita murokkeita ostanut. Niistähän tulee ikään kuin kylmä puuro, siihen banaania lisukkseeksi, niin on maittavaa.
Mutta jotain on nyt pahasti pielessä, koska vanhoja dokumentoituja asioita, filmiä, valokuvia katsellessa kovin on harvinaista lasten lihavuus. Nykyäänhän vähän joka toinen on läskitissinen pihtipolvi ainakin pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
Huudetaan kuorossa, ettei viljaa ja perunaa, joka olivat vielä 80-luvulla ravinnon kulmakiviä.
80-luvulla vietettiin paljon enemmän ulkona kuin nykyään, nyt kun katsoo ikkunasta ulos niin lapset menee niska mutkalla kännykkää tuijottaen, eikä muutenkaan kauheasti näe leikkiviä lapsia puistoissa tms. Silloin ei myöskään juotu joka päivä limua/energiajuomaa ja oli selvät karkkipäivät.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelin isoäidin kanssa ja hänen mukaansa Suomessa ei ennen syöty aamulla leipää tai puuroa vaan pullaa ja kahvia.
Siihen isoäiti, joka asuu osan vuodesta Ranskassa, jatkoi, että ranskalaisten aamu alkaa edelleen noin eli kupillisella kahvia briossin tai croissantin kera.
Juu ja minun sukulaiseni joka asuu savossa, kertoi, että kaikki savolaiset syövät joka aamu suklaavanukasta aamiaiseksi. Ja kaikki lappalaiset hakkaavat vaimojaan kännissä.
Tsiisus. Kai ymmärrät että isoäitisi ei vaan yksinkertaisesti voi esittää tuollaista yleistämistä faktana?
Synnyin 70-luvun puolella. Mutta minäkin join aamuisin kaakaot ja söin äidin leipomaa hiivaleipää.
Omat lapseni saavat kaakaota vain retkillä. Karkkiakin syövät paljon harvemmin kuin minä aikanaan. Reikiä heillä ei ole yhtään, kun minulla oli jo alle kouluikäisenä.
Monet mainitsevat olleensa/olevansa hoikkia. Niinhän se on, että sopivasti kulutukseen nähden, ja paino pysyy hallinnassa. Lapsena kasvaa kohisten ja kulutus on kovaa.
Nyt vanhempana joutuu kyllä katsomaan määriä.
Kouluaamuina aina Perinteinen-jogurttia, joko banaani tai hedelmäpommi, tai mansikka-Viilis. Opin syömään kunnon aamupalan vasta aikuisena, lapsena ja teininä minulla ei koskaan ollut aamuisin ruokahalua, ja jogurtti (tai viili) oli ainoa, joka meni alas. Olin kyllä koko kouluikäni laiha, enkä vielä aikuisenakaan ole makeanperso, vaikka moisia sokeripommeja vedinkin lähes päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelin isoäidin kanssa ja hänen mukaansa Suomessa ei ennen syöty aamulla leipää tai puuroa vaan pullaa ja kahvia.
Siihen isoäiti, joka asuu osan vuodesta Ranskassa, jatkoi, että ranskalaisten aamu alkaa edelleen noin eli kupillisella kahvia briossin tai croissantin kera.
Juu ja minun sukulaiseni joka asuu savossa, kertoi, että kaikki savolaiset syövät joka aamu suklaavanukasta aamiaiseksi. Ja kaikki lappalaiset hakkaavat vaimojaan kännissä.
Tsiisus. Kai ymmärrät että isoäitisi ei vaan yksinkertaisesti voi esittää tuollaista yleistämistä faktana?
Täällä Pohjantähden alla -kirjassa Elina joskus 20-luvulla laittaa alakouluikäisille pojille aamiaiseksi kahvia ja vehnäsen viipaleet. Varmastikaan kaikilla suomalaisilla ei ole ollut kahvia tai vehnästä tai ehkä mitään, mutta vaikea kuvitella, miksi Linna olisi kirjoittanut päähenkilöilleen mitenkään poikkeukselliset eväät, kun kirja muuten niin ansiokkaasti elävöittää lähihistoriaa.
Hmm, mä söin muroja maidolla, puuroa, voileipiä kinkulla ja juustolla, jugurttia, viiliä, karjalanpiirakoita.
Mä söin jäätelöä 1 ja 2 luokilla kun kukaan ei katsonut aamuisin perään. Sen jälkeen weetabixia, riisimuroja hillolla, kaakaota, keksejä.
Meillä oli aina puuroa aamuisin. Aika usein neljän viljan- tai sitten kaurapuuroa voisilmän kera. Maitoa janojuomaksi ja pieni luraus myös puuron joukkoon. Sitten oli pikkulautasella "jälkkäriksi" muutama appelsiinilohko ja esim. porkkana- tai kurkkutikkuja ja pakastemarjoja. Syön nykyäänkin usein puuroaamiaisen, tosin en ihan niin pelkistettynä versiona kuin lapsuudessa, vaan aika usein tuunailen sitä eri tavoin vaihtelun vuoksi. Esim. nykyään marjat saa kipata sinne puuron joukkoon. Pienenä se ei olis tullut kuuloonkaan. Marja/vispipuuro oli ihan oma juttunsa sitten.
Ranskanleipää omenasiivujen kera tuli kyllä syötyä joskus välipalana pienenä. Tai lauantaimakkaran kanssa vähän tuhdimpana välipalana. Mutta sitten syötiin tietty myös paahtoleipää ja ruisleipää. Päälle usein meetwurstia, kurkkua, tomaattia ja paprikaa. Viikonloppuina syötiin äitin leipomaa hiivaleipää tai sämpylöitä.
Myös ihan kermaviili sokerikerroksen kanssa oli pienenä herkkuvälipala.
Iltapalaksi oli usein myös makaroni- ja helmivelliä tai mannapuuroa kanelilla ja sokerilla.
Me saatiin kans välillä jälkkäriksi noita Jacky-makupaloja. Kinuski ja minttusuklaa olivat omia lemppareita. Jogurteista kulutettiin paljon valmiiksi maustettuja litran jogurttitölkkejä. Sellaisenaan tai sitten viipaloitiin banaania ja lisättiin vielä rusinoita sekaan.
Myslejä ja muroja meillä ei kyllä usein ollut, mutta silloin kun oli, niin veli tykkäs syödä noita Weetabiksejä ja minä taas tykkäsin sellaisista hunajaisista murorenkaista.
Äidillä oli leipomo, niin tuoreita leipomuksia joka aamu sekä mehua/kaakaota.
- suklaariisimuroja
- frosties-muroja
-paahtoleipää voimariinilla JA maksamakkaralla
-kaakaota ja keksejä
-suklaamannapuuroa ja täysmaitoa
-pullaa ja kahvetta :)
Enkä ollut pläski.
Muroja ja jogurttia yläaste- ja lukioikäisenä (jos ehdin, ennen kun piti lähteä kouluun) Ennen sitäkin muroja, mutta välillä myös leipää. Muistelen juoneeni useinmiten appelsiinimehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sitä, mitä nytkin varmaan lapsiperheissä tavataan syödä. Puuroa, leipää leikkeleillä, hedelmiä, marjoja, maitotuotteita: viiliä, jukurttia..
Veetabixiä tosiaan oli usein, en tiedä onko nykyään kovin suosittua? Ainakin sitä kaupoissa on ja omille lapsille olen näitä mainioita murokkeita ostanut. Niistähän tulee ikään kuin kylmä puuro, siihen banaania lisukkseeksi, niin on maittavaa.
Mutta jotain on nyt pahasti pielessä, koska vanhoja dokumentoituja asioita, filmiä, valokuvia katsellessa kovin on harvinaista lasten lihavuus. Nykyäänhän vähän joka toinen on läskitissinen pihtipolvi ainakin pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
Huudetaan kuorossa, ettei viljaa ja perunaa, joka olivat vielä 80-luvulla ravinnon kulmakiviä.
80-luvulla vietettiin paljon enemmän ulkona kuin nykyään, nyt kun katsoo ikkunasta ulos niin lapset menee niska mutkalla kännykkää tuijottaen, eikä muutenkaan kauheasti näe leikkiviä lapsia puistoissa tms. Silloin ei myöskään juotu joka päivä limua/energiajuomaa ja oli selvät karkkipäivät.
Ja ne karkkimäärät, mitä syötiin oli huomattavasti pienemmät. Sai markan tai viis markkaa, jos oli vähän vanhempi ja sen kolikon kanssa sitten mentiin lähikioskille, jossa pyydettiin kioskinsetää tai tätiä laittamaan 20 pennillä sokerikuutioita ja 50 pennillä vadelmaveneitä jne. Tai sitten vanhemmat ostivat Fazerin parhaat -pussin, joka jaettiin sisarusten kanssa. Ja tietty tapeltiin niistä jääkarhu- ja kissakarkeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsiisus. Kai ymmärrät että isoäitisi ei vaan yksinkertaisesti voi esittää tuollaista yleistämistä faktana?Täällä Pohjantähden alla -kirjassa Elina joskus 20-luvulla laittaa alakouluikäisille pojille aamiaiseksi kahvia ja vehnäsen viipaleet. Varmastikaan kaikilla suomalaisilla ei ole ollut kahvia tai vehnästä tai ehkä mitään, mutta vaikea kuvitella, miksi Linna olisi kirjoittanut päähenkilöilleen mitenkään poikkeukselliset eväät, kun kirja muuten niin ansiokkaasti elävöittää lähihistoriaa.
Ikävä tuottaa pettymys mutta tuskin edes itse Linna pystyi tietämään mitä joka talossa ja torpassa syötiin. Voi yleistää tai olettaa, mutta faktan ja totuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Söin appelsiinin ja ruisleipää ja maitoa aamupalaksi 90-luvulla, lukioon mennessä (2000-luvun alku) puuro mustikoilla tai all bran murot maidolla. Kuppi kahvia.
Unohdin mainita että suurimman osan elämästäni olen ollut hoikka tai alipainoinen.