80-luvulla syntyneet, muistatteko mitä söitte aamupalaksi lapsena/teininä?
Itse muistan ainakin kaakaon ja ranskanleivään ! Olin hoikka lapsi ja hampaat kunnossa, vaikka saatoin juoda kaakaota neljästi päivässä .
nykyäänhän sokeri ja vehnähöttö on ehdoton nou nou ja julkinen teilaaminen varma,j os kertoo lapsensa saavan aamupalaksi vaikkapa suklaamuroja ja paahtoleipää! Vanha kunnon mannapuurokin on perkeleestä.
Kommentit (395)
Pienempänä leipää ja kaakaota. Sitten kun äiti ei enää laittanut valmiiksi siirryi riisimuroihin koska koin teini-ikäisenä leivän leikkaamisen liian vaivalloiseksi...🙄
Kellogg's special k-muroja tai leipää. Juomana teetä ja appelsiinimehua.
Ruisleipää ja tonnikalaa (öljyssä). Välissä oikeaa voita ja juomaksi pieni kuppi teetä. Samaa sitten kun tulin koulusta kotiin.
Paahtoleipää hillolla, viiliä kanelilla+sokerilla tai muroja runsaalla sokerikuorrutuksella. Ai kauhea..
Sellaisia dinosauruksen muotoisia suklaamuroja tai valkoista paahtoleipää kaakaon kanssa. Leivän päällä oli aina lauantaimakkaraa ja voileipäpikkelssiä. Oikein ”terveellistä” siis. :D
Vierailija kirjoitti:
En syönyt aamupalaa.
Pahis!
Olen syntynyt 79-luvulla. Aamupalaksi puuroa tai weetabixia.
Riisimuroja, ruisleipää ja paksulti juustoa.
Vierailija kirjoitti:
Itse söin puuroa ja jogurttia marjoilla.
Ilmeisesti vastustat nykyisiä ruokasuosituksia, kun ne eivät vastaa sinun lapsuuden kodin ruokavaliota? Ravitsevaa et ranskanleivästä ja kaakaosta saa. On yleinen harhaluulo, että hoikkuus on ainoa mittari, ei ruoka ravinteikkaaksi muutu, vaikka sitä söisi tarpeeksi vähän, ettei se lihottaisi.
Hampaiden suhteen olet ollut myös onnekas. Jos sinulla ei ole reikiä vieläkään, olet saattanut jopa välttyä karies-bakteeri tartunnalta. Mutta säännöllisillä ruoka-ajoilla ja hampaiden harjauksella rei'iltä voi toki välttyä, vaikka sokeria söisikin yli suositusten.
Olisikohan 80-luvun (ja 90-luvun?) epäterveelliset aamiaiset ja koulun jälkeen myös muut syömiset yksin kotona (tyyliin sokeriset murot, karkit, Saarioisten pizza tai valmishampurilainen, tai Jacky-makupala) yhtenä syynä lisääntyneeseen lapsettomuuteen, sekä kansansairauksiin?
Melkein koko ala-asteen kaurapuuroa hillon kanssa. Myöhemmin sitten leipää, jogurttia ja hedelmkä. Joskus muroja. Join yleensä kaakaota.
Vierailija kirjoitti:
Kaakaota ja pari ruisleipäpalasta. Kaakao vaihtui kahviin ala-asteen loppupuolella. Meillä ei ollut koskaan sokerimuroja tai - jugurtteja, mistä silloin olin äidille äkäinen. Enää en ole :) Meillä oli lapsena terveellistä ruokaa tarjolla paljon. Omassa pellossa kasvatettiin vihannekset ja pihassa oli paljon marjapuskia. Kaksi pakastinta täynnä marjoja joka syksy ja mehut mehustettiin itse. Olin normaalipainoinen lapsi ja nyt normaalipainoinen aikuinen. Vm.-81.
Tämä oli kuin minun kirjoittamani, paitsi että kaakaota ei ollut juuri koskaan (enkä ehkä siksi ole koskaan siitä edes tykännyt) ja kahvikin tuli kuvioihin vasta aikuisena. Äitini oli todella tarkka terveellisyydestä. Terv. toinen -81
Mannapuuro on jäänyt parhaiten mieleen.
Yläasteella söin muroja aamupalaksi. Leipää tms en yleensä ehtinyt syödä. En muista mitä ala-asteikäisenä söin.
Sokerihuurrettuja muroja tai weetabixia. Iltapala tosin oli terveellisempi, yleensä puuroa tmv. Välipalat oli usein epämääräisiä, nutellaa, keksiä, leipää. Ruoka meillä oli lähinnä terveellistä kotiruokaa. Murot jätin pois ehkä lukioiässä ja siirryin terveellisempään. Olin koko lapsuuteni todella hoikka. Oikeastaan vasta nyt 40 v olen hieman alkanut hieman ”pyöristymään”. Normaalipainoinen olen edelleen.
En ymmärrä, mikä ongelma on esim syödä ”epäterveellisiä” muroja yhdellä aterialla, jos muut ateriat ovat kuitenkin terveellisiä ja tasapaino on ok. En kiellä lapsiani syömästä sokerisia jugurtteja tai nutellaa, jos kuitenkin pääosin ravinto on terveellistä. Ihme vouhotusta jos totta puhutaan. Eikö se ahdista, kun joutuu koko ajan miettimään mitä kaupasta voi ostaa, ettei vahingossa osta jotain nykyajan mittareilla epäterveellistä.
Ehkä ahdistukseni johtuu sairastetusta syömishöiriöstä tmv. Mutta en tod jaksa nyt omien lasten kanssa vouhottaa vaan annan heille vinkkejä ja kerron terveellisestä ruokavaliosta. En kiellä syömästä vaan opetan mitä ja miten voi syödä kohtuudella herkkuja.
Kasvuiässä tarvitseekin energiaa. Sitä ei nykyään kaikki tajua. Ei sekään ämmä joka rutisee että 15-vuotias poika syö talon ja tavarat.
Ja tuo poika itse tuskin tajuaa hammashygienian merkitystä. Sokerikin käy, kunhan pesee hampaansa.
Voi muuten olla useankin i n c e l in oksettavuuden salaisuus hoitamattomat hampaat.
Kaakaota, ranskanleivän päällä kevyttä linjaa ja lauantaimakkaraa.
Mulle ei maistunut aamupala lapsena eikä teininäkään. Ala-asteella söin muistaakseni Susette-kermavanukkaan yleensä, en muuta, se oli ainut mikä maistui. Yläasteesta en muista, en enää vanukasta kylläkään, ehkä muroja tai jonkun leivän? Lukioikäisenä aloin juoda kahvia, ja kahvikupillisen join ja puuroa söin, joskus pelkän kahvin.
Muroja hillolla tai paahtoleipä/ruisleipäpala juustolla ja kurkulla, maitoteetä. Joskus joku porkkana tai omena kylkiäisenä.
Mummolassa aina puuroa!