Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

80-luvulla syntyneet, muistatteko mitä söitte aamupalaksi lapsena/teininä?

Vierailija
13.04.2017 |

Itse muistan ainakin kaakaon ja ranskanleivään ! Olin hoikka lapsi ja hampaat kunnossa, vaikka saatoin juoda kaakaota neljästi päivässä .

nykyäänhän sokeri ja vehnähöttö on ehdoton nou nou ja julkinen teilaaminen varma,j os kertoo lapsensa saavan aamupalaksi vaikkapa suklaamuroja ja paahtoleipää! Vanha kunnon mannapuurokin on perkeleestä.

Kommentit (395)

Vierailija
241/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis, olen syntynyt juuri ennen vuodenvaihdetta -89, mutta kai kuulun silti joukkooon joten...

Riisimuroja (riks, raks ja poks) mustikkakeitolla, ranskanleipää tai sämpylää lauantaimakkaralla tai juustolla, jogurttia ja mysliä. Joskus leivänpäällyksinä oli myös kurkkua, tomaattia ja salaattia. Jossain vaiheessa aamiaisena oli myös riisikakkuja noilla aiemmilla päällysteillä.

Juomana appelsiinimehua, teetä tai kaakota.

Vierailija
242/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaurapuuroa voisilmällä. Isä ei antanut syödä muuta, koska "kaurapuuro pitää nälän ja jaksat sitten koulussa ja on lisäksi hyvää." Söin kaurapuuroa eskarista ylioppilaaksi joka ikinen arkiaamu. Jos en halunnut syödä niin istuin siinä pöydässä kunnes lautanen oli tyhjä. Sain vaikka myöhästyä koulusta, mutta se puuro oli pakollinen.

Eräs kokki nimeltä Gordon Ramsay on syönyt jo vuosikymmeniä kaurapuuroa päivittäin aamupalaksi. Oppi tuon tavan myös vanhemmiltaan, ja edelleen kehuu sitä maailman parhaaksi aamiaiseksi. On myös yksi halvimmista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syönyt aamupalaa.

Samoin. Joskus yritin syödä kaakaota ja leipää... tai sokerimuroja. En syö aamupalaa vieläkään arkiaamuisin ennen töitä, koska tulee paha olo ja saatan oksentaa. Syön aina jotain ensimmäisellä tauolla klo q0 paikkeilla.

Vierailija
244/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko peruskoulun ajan;  kupillinen kahvia maidon ja sokerin kera. Joskus söin puolikkaan karjalanpirakan siihen lisäksi. Vaari opetti vitsillä juomaan kahvia joskus alle jouluikäisenä, ja siitä ei sitten paluuta ollut.

Olin vasta kolmekymppinen kuin tajusin että ei se tainnut olla ihan normaalia. Kavia rakastan edelleen.

Vierailija
245/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaakaota ja juustosämpylöitä, riisi-tai hunajamuroja.

Kylmää O'boy kaakaota join pitkin päivää muutenkin.

Vierailija
246/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia ja hillomunkin/ranskanleipää n. 3lk eteenpäin. 

Mun vanhemmilla ei kyllä ollut mitään käryä vanhemmuudesta ja mä olin sentään kolmas lapsi.

Vierailija
247/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaurapuuroa, vieläkään ei maita.

Vierailija
248/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa kyllä valistettiin 80-luvulla, muistan Aapisesta jutun missä Jaana tms. tyttö oli kalpea ja ei jaksanut mitään koulussa kun oli jättänyt äidin tekemän runsaan ruisleipää, kasviksia ja maitoa sisältävän aamiaisen syömättä ja syönyt pelkän pikku lakun (sen puna-musta-valkoisess kääreessä oleva missä oli nykyään kielletty kuva)

Vierailija
249/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -87, joten muistoni ovat 90-luvulta ja 2000-luvun alusta. Pienenä meillä syötiin usemmiten neljänviljanpuuroa mikrossa tehtynä, satunnaisesti äiti keitti mannapuuroa tai jotain muuta puuroa kattilassa. Puuron kanssa oli maitoa ja omatekemää hilloa. Isompana koululaisena söin leipää (ruispaloja tai ranskanleipää) tai muroja. Äiti ei suostunut ostamaan sokeroituja muroja tai suklaamuroja kovin usein. Yleensä oli weetabixia tai jotain muuta täysjyvämuroa. Jugurttejakin oli, mutta muistaakseni söin niitä useimmiten koulun jälkeen välipalana enkä niinkään aamuisin. Aamukahvia aloin juomaan vasta kouluaikojen jälkeen. Usein meillä oli appelsiinimehua tai äidin omatekemää marjamehua.

Vierailija
250/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko Vesseli-kaakaota kylmänä tai ruusunmarjaviiliä, ja kotona leivottua rieskaleipää, päällä voita, Oltermannia tai metvurstia.

Vierailija
251/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kaurapuuroa. 19-vuotiaaksi asti.

-84

Vierailija
252/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Weetabixia. Ja ranskista ja voita.

Kotiin tullessa roiskeläppä ja aku ankka. Ai niitä aikoja.

Vierailija
253/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelin isoäidin kanssa ja hänen mukaansa Suomessa ei ennen syöty aamulla leipää tai puuroa vaan pullaa ja kahvia.

Siihen isoäiti, joka asuu osan vuodesta Ranskassa, jatkoi, että ranskalaisten aamu alkaa edelleen noin eli kupillisella kahvia briossin tai croissantin kera.

Jep! Sama Italiassa.

Vierailija
254/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskanleipää dipattuna kaakaoon.

Vierailija
255/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuroa joka aamu.

Vierailija
256/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syötiin aina puuroa aamupalalla. Myös ihan ruisleipää ja jukurttia ja usein myös karjalanpiirakoita. Myös appelsiinimehua ja omenamehua oli aamupalalla. Omenamehua vihasin aina (vihaan edelleen), ja joskus vanhemmat osti vain sitä eikä appelsiinimehua. Kahvia aloin juoda jo ala-asteella, meillä ei  kielletty kahvinjuontia lapsilta, sai juoda jos tykkäsi. Jossain vaiheessa alettiin syödä enemmän muroja ja puuron syöminen väheni. Äiti varmaan kyllästyi keittämään puuroa kun oli vuosikaudet sitä tehnyt. :D Paahtoleipä myös oli vakio kun ostettiin leivänpaahdin. Meillä ei ollut sellaista kun olin pieni. Vm -83.

Vierailija
257/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulapsena syötiin puuroa, mutta kouluiässä leipää ja kaakaota. Murojakin oli välillä.

Vierailija
258/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mitään, heräsin aina 20-15min ennen koulun alkua ,ylös ja hampeaen pesu + kamppeet päälle ja menox.

Ala-asteella jo terkka huomautti nukkumisesta ja aamiaisesta.

Vierailija
259/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-81 ja aamupalaksi muroja maidolla ja sokerilla.

Vierailija
260/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuroa voisilmällä ja sokerilla <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme