Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

80-luvulla syntyneet, muistatteko mitä söitte aamupalaksi lapsena/teininä?

Vierailija
13.04.2017 |

Itse muistan ainakin kaakaon ja ranskanleivään ! Olin hoikka lapsi ja hampaat kunnossa, vaikka saatoin juoda kaakaota neljästi päivässä .

nykyäänhän sokeri ja vehnähöttö on ehdoton nou nou ja julkinen teilaaminen varma,j os kertoo lapsensa saavan aamupalaksi vaikkapa suklaamuroja ja paahtoleipää! Vanha kunnon mannapuurokin on perkeleestä.

Kommentit (395)

Vierailija
221/395 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko lapsuuteni söin aamupalaksi pullaa, halkaistu pulla jonka toiselle puolen voita ja toiselle hunajaa. Juomaksi kaakaota.

Teininä saatiin jo paahtoleipää, oikein leivänpaahdinkin oli, ja juustoa. Oltiin siirrytty omavaraisuudesta edes osittain ostettuihin tuotteisiin (lapsuuden pulla oli siis itseleivottua, omasta viljasta, ja hunaja myös omasta pesästä, voi oman meijerin voita jota maitoauto toi hakiessaan maitoa).

Mitään kasviksia, hedelmiä tai marjoja ei ikinä kyllä aamupalalla ollut.

Hoikka olin aina, hampaat kyllä jo ihan uusissa ennen kouluikää jo.

Vierailija
222/395 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuroa useimmiten, saattoi joskus olla jotain muutakin puuroa tai paahto- tai jotain muuta leipää (yleensä ruis- tai ranskanleipää, mahdollisesti päällä oli kurkkua, tomaattia tai leikkelettä) tai jotain muroja tai hiutaleita. Jotain noista siis, mutta ei mitään noista samana päivänä, eli oli joko puuro-, leipä- tai muro/hiutalepäivä (viimeksimainittuja tuli syötyä kyllä useimmin kuitenkin vasta välipalana). Saattoi ehkä jotain hedelmääkin tulla syötyä tai sitten viimeistään jossain vaiheessa päivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/395 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuro.

Vierailija
224/395 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista yhtään, muutta jotain riisimuroja tai jälkiuunileipää (kovasta reikäleivästä veistettynä) kai.

Vierailija
225/395 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin todella nirso lapsi, joten vanhemmat oli iloisia, jos söin jotain. Yleensä söin paahtoleipää, joskus suklaamuroja, jugurttia, joskus kaurapuuroa, jos sen kanssa oli jotain hyvää.

Vierailija
226/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena olin ihan hulluna riisimuroihin, muropaketissa oli usein joku yllätys! Lisäksi join kaakaota.

Teininä kahvia ja paahtoleipää tai joskus pelkkä kahvi.

Vierailija
227/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muroja oikeastaan joka aamu, joskus ruisleipää. Viikonloppuisin molempina päivinä aina puuroa.

Vierailija
228/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole aikuisena syönyt aamupalaa kuin viikonloppuisin, mutta ei lapsena aamuisin syömäni ruoka paljoa nykyisestä välipalasta poikennut. Yleensä syötiin leipää juustolla, kinkulla ja vihanneksilla. Seurana puuroa tai hedelmiä. Välillä oli jugurttia myslin kanssa joka taisi kyllä olla aika sokeroitua. Ja joskus oli eineskarjalanpiirakkaa jonka päälle sulatettiin oltermannia mikrossa. Meillä ei koskaan ollut ranskanleipää, muroja tai lauantaimakkaraa. Muistan tämän siksi että kinusin äitiä niitä ostamaan kun muutkin syö, eipä vaan suostunut. Itse kerättyjä marjoja syötiin pakkasesta kyllästymiseen asti, harmittaa että sitä ei silloin osannut ollenkaan arvostaa... Nykyisin söisin noita marjoja riemusta kiljuen jos vaan olisi mistä ottaa.

Noista marjoista tulikin mieleen, että äiti teki mansikkasurvosta ja tarjosi sitä minulle aina makean nälkään. Meillä myös oli ihan erillinen arkkupakastin täynnä itse poimittuja marjoja, niistä tehtiin mehua, hilloja, jne.

Vierailija
229/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun muistatte :) seitkytlukulainen ei enää muista, kouluun vuonna -76. No ehkä myöhemmin söin kyllä ihan puuroa lukiolaisena, mutta noita pikkukoululaisen aikoja en muista. Kaakaota, suklaavanukkaita ja muroja meillä oli ja ihan varmasti vehnäleipää ja lauantaimakkaraa. Oisinko niitä syönyt. Tiedän, ettei vehnä sovi mulle nykyään ja olinkin parikymppisenäkin aina "pari kiloa pyöreä". Söin vehnäleipää ja spaghettia. Nykyisin ne on spessujuttuja, sillon tällön vaan. Oma poika on syönyt puuroa ja nykyisin lukiolaisena ruisleipää, sokeritonta jugurttua ja marjoja, hedelmiä, jopa avocadoja ja juo teetä. Välttelen tuoremehujen ostoa ja vehnäleipää. Muroja meillä ei ole, en osta edes mysliä, puuroa on aina saatavilla, manna- ja riisipuuroa vaan joskus. Soya-kaakaota. Maitoa ja juustoa en pidä pahana, koska kasvavan pitää saada kalsiumia. Työnnän sillee d- vitamiinin suuhun joka päivä :).

Vierailija
230/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aina aamupalaksi puuroa ja äitini keittää vieläkin joka aamu puuron, vaikka lapset ovat muuttaneet pois aikoja sitten. Sunnuntaisin oli aina riisipuuro ja muina aamuina kaura-, manna- tai neljänviljanpuuroa.

Lukioaikana, 90-luvun alussa, lähdin omatoimisesti kouluun aikaisin, saatoin syödä muroja tai leipää ja teetä tai kaakaota.

Vierailija
231/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaapista sattui löytymään. Olin alkoholisti yh:n lapsi.

Vierailija
232/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkolailla samaa kun nykysin eli jugurttia/viiliä, voileipä juustolla/makkaralla, kurkkuu, tomaattii joku hedelmä, Joskus puuro tai munakasta, karjalanpiirakoita.

Vierailija
233/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena puuroa, isompana teetä ja leipää.

Vierailija
234/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuroa voisilmällä. Isä ei antanut syödä muuta, koska "kaurapuuro pitää nälän ja jaksat sitten koulussa ja on lisäksi hyvää." Söin kaurapuuroa eskarista ylioppilaaksi joka ikinen arkiaamu. Jos en halunnut syödä niin istuin siinä pöydässä kunnes lautanen oli tyhjä. Sain vaikka myöhästyä koulusta, mutta se puuro oli pakollinen.

Vierailija
235/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaakao (Van Houten) ja pari ruisleipäpalaa.

Vierailija
236/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin aamupalaksi Jambon.

Vierailija
237/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerimuroja söin ja läski olin.

Vierailija
238/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli aina aamupalaksi puuroa ja äitini keittää vieläkin joka aamu puuron, vaikka lapset ovat muuttaneet pois aikoja sitten. Sunnuntaisin oli aina riisipuuro ja muina aamuina kaura-, manna- tai neljänviljanpuuroa.

Lukioaikana, 90-luvun alussa, lähdin omatoimisesti kouluun aikaisin, saatoin syödä muroja tai leipää ja teetä tai kaakaota.

Vai että riisipuuroa joka viikko. Kuvittelin että on pyhäinhäväistys syödä sitä milloinkaan muulloin kuin jouluna.

Vierailija
239/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerimuroja maidolla, weetabixeja, Jacky-vanukkaita söin enimmäkseen 80-/90-luvulla. Olin tosi hoikka näistä huolimatta.

Omille lapsille olen tosi tarkkana, meillä lapset syövät ruisleipää kalkkunaleikkeellä, kurkkua ja paprikaa. Silti toinen lapsista on tanakka.

Vierailija
240/395 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisimuroja tai corn flakes johon viipaloitu banaani. Ehkä yleisin ala asteen aamupala mitä muistan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi