Yksityinen päiväkoti vs kunnallinen
Kun laitatte lastanne yksityiseen päiväkotiin, ottakaa tarkkaan selville mitä hoito pitää sisällään. Udelkaa kaikki yksityiskohdat tietoonne.
Omani oli vuosaaren johtavassa yksityisessä ja voi sitä piheyttä ! Maitoa saa desin aamulla ja toisen lounaalla, lisää ei saa . Näkkäriä on puolikas valmiiksi voideltuna ja ruoka niin tarkkaan laskettu että hyvä että lapsille riittää. Lisää ei saa. Yksi omena riittää koko ryhmälle tuorepalaksi kun tarkkaan viipaloidaan. Päiväkoti mainostaa kotiruokaa ja sitäse on mutta annoskoot jättävät lapset nälkäiseksi ja hoitajille ei usein ruokaa riitä. Kunnallinen voittaa mennen tullen
Kommentit (31)
Espoossa eräässä pilke-päiväkodissa missä olin harjoittelussa sama meininki.Ruoka loppui aina kesken jättäen lapset nälkäisiksi ja sitten on yks Touhulan päiväkoti Espoossa missä kytätään tuota maitolasimäärää että sitä saa aina vain puoli lasia kerrallaan,mutta senkin vain kaksi kertaa.Jos haluaa lisää ruokaa niin ensin näkkäri j asen jälkeen sitten onkin jo ruoka loppu.
Niin, yksityisessä ratkaisee pitkälti se, onko taustalla voittoa tavoitteleva firma vai jokin säätiö/kannatusyhdistys. En laittaisi lastani hoitoon paikkaan, jossa tehdään rahaa.
Hoitajatkin kärsivät. Lupa pitää kysyä työterveyshuollossa käymiseen, palkka huonompi kuin kunnallisella, myöhästymisestä saat huudot, ruoka laskutetaan riitti sitä sinulle tai ei ja usein päiväkodin siivouskin hoitajien vastuulla .
Yksityisissä niinkuin julkisissakin on hyviä ja huonoja paikkoja. Se että päiväkoti on kunnallinen, ei takaa sitä että hoito olisi laadukasta. Eli selvää täytyy ottaa ja kysellä myös julkisella puolella. Eniten on painoarvoa sillä päiväkodin johtajalla, minkä henkinen tyyppi, sellainen hoito. Ja yksityisellä puolella vielä lisäksi vaikuttaa onko kannatusyhdistys vai yritystoiminta taustalla. Mutta huom, ei kaikki kannatusyhdistystenkään ylläpitämät päiväkodit mitään onneloita ole.
Kunnallisessa harvemmin lapset jää nälkäiseksi , ruokaa riittää niin että vatsat täyttyy lapsilla ruuasta eikä kuivasta näkkäristä, sillä niissä on oma keittiöhenkilökunta.
Kunnallisessa myös omat siivoojat, hoitajat keskittyvät työhönsä.
Poiju kirjoitti:
Kun laitatte lastanne yksityiseen päiväkotiin, ottakaa tarkkaan selville mitä hoito pitää sisällään. Udelkaa kaikki yksityiskohdat tietoonne.
Omani oli vuosaaren johtavassa yksityisessä ja voi sitä piheyttä ! Maitoa saa desin aamulla ja toisen lounaalla, lisää ei saa . Näkkäriä on puolikas valmiiksi voideltuna ja ruoka niin tarkkaan laskettu että hyvä että lapsille riittää. Lisää ei saa. Yksi omena riittää koko ryhmälle tuorepalaksi kun tarkkaan viipaloidaan. Päiväkoti mainostaa kotiruokaa ja sitäse on mutta annoskoot jättävät lapset nälkäiseksi ja hoitajille ei usein ruokaa riitä. Kunnallinen voittaa mennen tullen
Miten muka "tuo maito on niin kallista, varsinkin laktoositon".
Nykysuomessa. Siis älkää nyt jukolauta aikuiset ihmiset viitsikö.
Yksityisessä ei myöskään kovin helposti haluta huomata jos lapsi tarvitsisi erityistä tukea.
Vierailija kirjoitti:
Poiju kirjoitti:
Omani oli vuosaaren johtavassa yksityisessä ja voi sitä piheyttä ! Maitoa saa desin aamulla ja toisen lounaalla, lisää ei saa . Näkkäriä on puolikas valmiiksi voideltuna ja ruoka niin tarkkaan laskettu että hyvä että lapsille riittää. Lisää ei saa. Yksi omena riittää koko ryhmälle tuorepalaksi kun tarkkaan viipaloidaan. Päiväkoti mainostaa kotiruokaa ja sitäse on mutta annoskoot jättävät lapset nälkäiseksi ja hoitajille ei usein ruokaa riitä. Kunnallinen voittaa mennen tullenMiten muka "tuo maito on niin kallista, varsinkin laktoositon".
Nykysuomessa. Siis älkää nyt jukolauta aikuiset ihmiset viitsikö.
Jostain se voitto on otettava.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisessä ei myöskään kovin helposti haluta huomata jos lapsi tarvitsisi erityistä tukea.
Vasutkin tehdään kaunistellen. Oikeaa tavoitetta ei koskaan kirjoiteta ylös.
Kuopiossa on ainakin ihme kokoomuslinka ollut monta vuotta, omia päiväkoteja ei rakenneta, vaan yksityisiä nousee kuin sieniä sateella. Ja yksityiset ovat pieniä, pihejä ja valvomattomia. Hoitajat siivoavat ja tekevät kaiken, ryhmäkoot paukkuvat ja lapset kärsivät. En ikinä laittaisi lastani yksityiseen, voittoa tavoittelevaan, päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Kunnallisessa harvemmin lapset jää nälkäiseksi , ruokaa riittää niin että vatsat täyttyy lapsilla ruuasta eikä kuivasta näkkäristä, sillä niissä on oma keittiöhenkilökunta.
Tuota, ei se nyt ihan aina noinkaan mene. Myös yksityisellä saattaa olla keittiö/siivoushenkilö erikseen. Ja jos kunnallisella puolella ruoka tulee jostain keskuskeittiöltä, niin en kyllä välttämättä olisi niin varma että on hyvää ja riittävästi. Ja silloin ei kyllä mitään keittiöhenkilöstöä ole siellä paikan päällä päiväkodissa. Eli ottakaa selvää ja kysykää, sillä ne käytännöt selviää. Ja ennen kaikkea jututtakaa henkilökuntaa ja muiden lasten vanhempia. Kyselkää tutuiltanne, mihin päiväkotiin ovat olleet tyytyväisiä ja miksi.
Vierailija kirjoitti:
Kunnallisessa aamupala ei ole aina sitä puuroa, vaan välillä leipää /viiliä ym...
Vierailija kirjoitti:
Mutta huom, ei kaikki kannatusyhdistystenkään ylläpitämät päiväkodit mitään onneloita ole.
Pieni ja köyhä kannatusyhdistys on aika avuton toimija. Pahimmassa tapauksessa on pakko panna lappu luukulle jopa kesken toimintakauden, kun rahaa ei ole eikä lainaa saa. Siinä suhteessa isolla ketjulla on asiat paremmin.
Itse olen löytänyt hyvän kunnallisen, ja olen tyytyväinen.
Yksityinen lupaa vaikka viikottaisen muskarin. Mutta sekin todellisuudessa 20 min kestävä rallatus tuokio.
Olin töissä n. 10kk yksityisessä päiväkodissa keittiöpuolella ja siivoojana, ilman koulutusta. (Sitä ennen n. 16kk kunnallisessa päiväkodissa lastenhoitotehtävissä.) Aluksi siis mietin, että voiko asiat olla yksityisellä oikeasti näin paljon paremmin. Mutta sitten aloin ymmärtää. Meille tuli ruoka yhtiön isommalta keittiöltä, missä oli porukkaa jotka oli entisiä ravintolakokkeja. Tilasivat ihan oman päänsä mukaan. Meille tuli mm. tuoresalaatteja, joissa oli juustoa. Pistin viestiä viestivihkoon ja vielä soitin keittiölle, että meillä on maitoallergisia ja laktoosi-intolerantteja lapsia. Vastaus:"Noukkikaa juustot pois." No se ei onneksi mennyt johtajalle läpi, vaan alettiin saada kaikille sopivaa salaattia. Ja lopulta tosiaan huomattiin, että ruokabudjetti oli mennyt aivan järkyttäviä määriä yli näiden kokkien toimesta.
Lastenhoidollisesti paha sanoa. Se päikky missä olin, oli selkeästi syvästi uskonnollinen. Mulle sitä ei työhaastattelussa kerrottu ja kun ekan lounaan aikana kajahti ruokarukous, olin äimistynyt. Menin samana päivänä sanomaan johtajalle, että olen itse ateisti, enkä haluaisi olla mukana tuollaisessa. Ei ollut onneksi ongelma. Sain siis livetä aina ennen ruokarukousta vaikka hakemaan pyykkejä.
Mutta se täytyy sanoa, että kun nyt olen työskennellyt sekä kunnallisessa, että yksityisessä, niin kunnallisessa asiat yksinkertaisesti ovat vain rullanneet paremmin. Asiat ovat niin paljon helpompia.
Ja kun aloitin yksityisellä, oppisopimuksella laitoshuoltajaksi vailla päivänkään kokemusta alalta, mulle annettiin ekan viikon jälkeen vastuuksi hoitaa kaikki ruokatilaukset ja siivous- yms. -välinetilaukset. Aivot heitti vähän kärrynpyörää. Ei tehtäisi näin kunnallisella.
Kunnallisella mun mielestä katsotaan tarkemmin muutenkin, että kaikki menee sääntöjen mukaan.
Itselläni on myös todella huonoja kokemuksia hämeenlinnalaisesta yksityisestä pk:sta, nyt tosin kyseinen paikka lopettanut toimintansa.
Ensinnäkään minkäänlaista ohjattua toimintaa ei ollut. Pelkkää vapaata leikkiä. Toki leikin mahdollistaminen on tärkeää, mutta ohjattu kuvataiteellinen, liikunnallinen, musikaalinen ym. toiminta, retket ja muut virikkeet puuttui kokonaan. Tämä näkyi siten, että lapset olivat tosi levottomia, ja koko ajan oli kaaos päällä.
Henkilökunnalla tuntui olevan ammattitaito ja pedagogiikka hukassa. He eivät juurikaan ottaneet lapsiin kontaktia, paitsi komentaakseen. Lapsille puhuttiin lähinnä tiuskien ja huutaen. Koko ajan kuului "Ei ei ei!!!". Pihalla aikuiset juorusivat ringissä, ja kiinnittivät huomiota lapsiin vain komentaakseen. Lapsia ojennettiin ja moitittiin jatkuvasti. Ruokapöydässä piti istua hiljaa ja paikallaan kuin kirkon penkissä. Yhtä vilkkaampaa lasta pidettiin silmätikkuna, ja häntä moitittiin aterioiden ajan joka asiasta - istu kunnolla, älä näprää pöytäliinaa, älä heiluttele jalkoja, miksi et syö, syö nopeammin ym.
Päiväkodin sivuilla mainostettiin kotiruokaa ja luomuruokaa. Ruokaa oli kuitenkin usein hyvin niukasti, ja välipala saattoi joskus olla esimerkiksi yksi hapankorppu ja pala porkkanaa per lapsi. Luomuruoka ei kyllä kovin laadukasta ollut. Hyvin usein "risottoa", eli pohjaanpalanutta kuivaa riisiä herne-maissi-paprikan kanssa.
Päiväkodissa myös hehkutettiin viikottaista leipomista lasten kanssa. Näinä leipomispäivinä ei sitten välttämättä ollut välipalana mitään muuta kuin sitä sokerista leivonnaista. Minun aikanani kerran oli välipalana _pelkkää kaupan pakastealtaan mutakakkua_, kerran pelkkää jäätelöä ja kerran pelkkiä "lasten tekemiä" leivonnaisia - tosiasiassa päiväkotiapulaisen väsäämiä väriainehirvityksiä. Kun herkut eivät lapsille maistuneet, pakotettiin syömään ja sanottiin, että "syö nyt se jäätelö niin jaksat leikkiä" - jäätelön voimallahan sitä jaksaakin leikkiä. Lapset olivat jatkuvasti levottomia ja väsyneitä huonon ravinnon takia.
Meillä kolme lasta kävi yksityisen, kannatusyhdistyksen pyörittämän vieraskielisen päiväkodin, jossa oli mukana myös kouluun valmistavat esikoululuokat. Parempaa ei olisi voinut toivoa. Ruoka oli erinomaista, ryhmäkoot pieniä ja eskarissa opettajia ja avustajia yksi noin 5-6 lasta kohti. Kaiken a ja o oli virikkeellisyys ja toiminnallisuus. Lapset silminnähden kukoistivat ja kehittyivät päiväkodissa.
Kaksi lapsista jatkoi vieraskieliseen kouluun, jossa ovat pärjänneet erinomaisesti, kolmas kävi kaksi vuotta suomalaista peruskoulua, mutta haasteiden puuttumisen vuoksi hänkin vaihtoi vieraskieliseen kouluun.
Neljäs, nuorin lapsi oli kunnallisessa päiväkodissa ja suoraan sanoen hurraamista ei ollut. Toiseen päiväkotiin verrattuna tuntui, että kyseessä on pelkästään lasten säilytys, ei sellainen paikka, jossa lapset kehittyvät ja jossa heitä kasvatetaan. Tärkein asia henkilökunnalle oli että kaikilla on varmasti kurahaalarit, koska lapsia pidettiin hiekkapihalla seisoskelemassa ja istuskelemassa vesilammikoissa monta tuntia päivässä. Henkilökunta seisoskeli päiväkodin sisäänkäynnin edessä katoksen alla juoruilemassa ja pläräämässä puhelimiaan.
Jostain kumman syystä näihin Touhula-ja Pilke-päiväkotiketjuihin eksyy nämä justiinsa valmistuneet lähihoitajat vailla kuitenkaan minkäänlaista ammattitaitoa työskennellä lasten parissa.Semmoisia parikymppisiä tekoripsisiä likkoja lähinnä pläräämässä puhelimiaaneikä mitään mielenkiintoa lapsia kohtaan.Okei onhan joo näitä muskarihetkiä jotka on ne perussamat biisit aina :D Silmiinpistävää on se pihalla ringissä juoruilu,minkä olen pistänyt merkille kun tämmöinen paikka on oman lapseni kunnallisen vieressä.Eräskin kerta yksi lapsi noin 1vuotias tuli aidan alta ja ellei eräs vanhempi olisi sitä huomannut niin ties minne olisi hävinnyt.Näin muuten myös Espoossa.
Miten määritellään jonkun alueen "johtava yksityinen päiväkoti"?
Sama kokemus Pirkanmaalta. Aloitamme yksityisessä päiväkodissa, mutta nyt kun olemme kunnallisessa en vaihtaisi. Kunnallisessa kaikki suunnitelmallisempaa. Lelut laadukkaampia. Ruoka monipuolisempaa.