Onko kyse jonkinlaisesta syömishäiriöstä? Mies oikuttelee ruoan kanssa.
Eli kotoaan saanut eväät, että mahdollisimman vähällä pitää tulla toimeen. Ei heillä ikinä ollut mitään ylimääräistä, ruoka koostui perunasta, makaronista ja jauhelihasta, ruisleivästä ja juustosta. Siinä se.
Nyt omassa kodissaan, oman vaimonsa ja lastensa kanssa suorittaa samaa.
Kun käyn kaupassa, ostan mehuja ja hedelmiä, salaatteja ja joka päivälle vaihtelevaa ruokaa..
Se on miehelle liikaa. Valittaa ja huomattelee, jättää aterioita väliin. Päivä koostuu hänellä ruoasta kotona ja ehkä pienestä iltapalasta. Töissä ei syö, eikä syö välipaloja. Eikä saisi mielellään syödä muutkaan. Tilanne rupeaa olemaan hankala. Lapset huomaavat isän ahdingon. Itse olen taas raskaana, ja silloin tilanne aina pahenee, joudun syömään usein ja tämä ahdistaa miestä. Mitä tehdä???
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Mies syököön itse miten vähän tahansa, mutta on SAIRASTA ja VÄÄRIN kieltää kasvavia lapsia ja sikiönä kasvavaa lapsen alkua syömästä tarpeeksi ja monipuolisesti! Mitä ap tekee tuolloin, hymistelee vaan ja antaa asian tapahtua? Toivottavasti joku tekee lasun teistä nopeasti.
Kyllä syödä saisi, jos se olisi halvempaa. Miestä ilmeisesti ärsyttää liika valinnan vapaus ja omenat ja banaanit. Pitäisi olla se leipä ja margariini ja halvin maitotölkki. Joo, tiedän että sillä pärjää eikä tekisi mieli syödä, mutta kuka jaksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua suoraan sanottuna vituttaa että ihmiset tekee tuollaisten tyyppien kanssa lapsia, ja aiheuttaa viattomille lapsille syömishäiriöitä ja ahdistusta. Ei varmaan ollut miehen tavat tiedossa jo ennen ensimmäistäkään lasta?
No se minkä mä voin äitinä tehdä, on koittaa olla reagoimatta. Mies toipuu aina välissä, ei ole aina tuollainen. Äitinsä joutui perheen ruokkimaan pienestä palkastaan ja oppi säästämään kaikesta, minä en kuitenkaan ole valmis tälläiseen, haluan syödä muutakin kuin leipää ja perunaa ja jauhelihaa.. Ikävä ihminen sinänsä.
Ymmärrän toisaalta häntäkin, joutuu ruokkimaan perheen kun jäin kotiin.
Hänen rahojaan käytän kaupassa " turhaan".Eikö oikeasti muissa perheissä painita tälläisten asioiden kanssa?
Miksi sä teit vielä lisää lapsia tuon miehen kanssa jos se kerran kilahtaa aina kun rahaa on vähemmän? Tajuatko että teidän menot vaan kasvaa kun tulee lisää lapsia ja se vasta miestä rassaakin?
Erona se, että ei tää tilanne ikuisuuksia kestä, onneksi.
Niin sehän on lasten psyykelle parempi, että aina saa olla varuillaan koska isi taas sekoilee. Joskus saa syödä ihan normaalisti, mutta aina pitää olla mielessä, että joku päivä ei saakaan tarpeeksi ruokaa, kun isi taas niin päättää. Oikeasti tietysti sun pitää reagoida. Se mies pitää saada hoitoon, tai pois lasten vaikutuspiiristä. Lasten pitää saada syödä AINA rauhassa ilman pelkoa ja ahdistusta. Sinun pitää suojella lapsiasi ja heidän turvallisuudentunnettaan.
Saa ruokaa, välipaloista miehellä menee hermo. Hän ei näe niitä mitenkään tarpeellisena.
Osaan kuvitella mitä miehen mielessä liikkuu kun kyräilee mässäävälle perheelleen keittiön ovella, " vitun mähkivät siat".. :D
Sellainen ilme sillä on oikeasti. Ei pysty tulemaan edes keittiöön. Olkoon syömättä, mutta ei se kivalta tunnu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies syököön itse miten vähän tahansa, mutta on SAIRASTA ja VÄÄRIN kieltää kasvavia lapsia ja sikiönä kasvavaa lapsen alkua syömästä tarpeeksi ja monipuolisesti! Mitä ap tekee tuolloin, hymistelee vaan ja antaa asian tapahtua? Toivottavasti joku tekee lasun teistä nopeasti.
Kyllä syödä saisi, jos se olisi halvempaa. Miestä ilmeisesti ärsyttää liika valinnan vapaus ja omenat ja banaanit. Pitäisi olla se leipä ja margariini ja halvin maitotölkki. Joo, tiedän että sillä pärjää eikä tekisi mieli syödä, mutta kuka jaksaa?
Jos ja jos. Lapsienkin hyvinvoinnista pitää huolehtia JOS niitä kerran hankkii. Vastaa kysymykseen, saavatko lapsenne syödä miehesi oikuttelusta huolimatta vai tanssiiko koko perhe miehen sairaan pillin tahtiin? Annatko lasten santsata vaikka isiä ahdistaa?
Mun mies syö hyvin vähän ja rajoittuneesti ulkonäköihanteidensa vuoksi. Näin hän asian minulle esittää, vaikkakin arvelen juurikin olevan kyseessä ahdistuksenhallintakeino. Meillä ei ole lapsia, joten asia on yksinkertaisempi. Mies syö kerran päivässä ja viikonloppuisin usein syömme samaa ruokaa. Muutoin molemmat laittavat omat sapuskansa. Asia on miehelle arka, eikä hän hevillä antaudu puhumaan kanssani siitä. Olen yrittänyt monenlaisia lähestymistapoja, mutta todennut, ettei aikuisen ihmisen tapoihin voi vaikuttaa, ellei tämä itse tunnista pulmaa ja halua siihen apua. Mies on hyvin hoikka.
Asia oli tiedossa kun aloit seurustella, sitten hankit pari lasta ja nyt kun odotat kolmatta, alat ihmetellä asiaa. Melko hidas olet..
Terapiaan.
Teidän lapsille siirtyy myös ongelmasuhde ruokaan. Ei hyvä.
Ei. Meissä muissa perheissä ei painita tällaisten asioiden kanssa. Vaan syödään ihan normaaisti.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies syö hyvin vähän ja rajoittuneesti ulkonäköihanteidensa vuoksi. Näin hän asian minulle esittää, vaikkakin arvelen juurikin olevan kyseessä ahdistuksenhallintakeino. Meillä ei ole lapsia, joten asia on yksinkertaisempi. Mies syö kerran päivässä ja viikonloppuisin usein syömme samaa ruokaa. Muutoin molemmat laittavat omat sapuskansa. Asia on miehelle arka, eikä hän hevillä antaudu puhumaan kanssani siitä. Olen yrittänyt monenlaisia lähestymistapoja, mutta todennut, ettei aikuisen ihmisen tapoihin voi vaikuttaa, ellei tämä itse tunnista pulmaa ja halua siihen apua. Mies on hyvin hoikka.
Niinpä, meilläkin miehellä ollut lapsuudessa vaikuttava äiti ja lapsena ollut pullea ja laihtunut, ja siitä on aina pidetty kovaa metakkaa, kuinka niin hienosti itse laihtui. ( oli 10 vee...) Että onhan tuolla noita tekijöitä.
Ei se auta kuin olla välittämättä.
Tiedän että voisin koittaa kaupasta selvitä edullusemminkin, mutta inhoan tylsää ruokaa ja turvottavan leivän mässytystä...
Vierailija kirjoitti:
Asia oli tiedossa kun aloit seurustella, sitten hankit pari lasta ja nyt kun odotat kolmatta, alat ihmetellä asiaa. Melko hidas olet..
Heh, mistäs sä tiät montako noita on? Kolme, viis vai seitsemän, ehkä neljä? Hmmm.....;)
Minuakin kiinnostaa, saako lapset satsata ja syödä muutoinkin rauhassa? Mitä ap teet kun mies kieltää?
Vierailija kirjoitti:
Ei hajuakaan mitä mies painaa. Ei meillä harrasteta punnituksia, vaa-asta ollut patterit loppu 2 vuotta. On hoikka, väsynyt, mustat silmän aluset, voimaton, kireä ja hermostunut.
Mies ei tule syömään, jos syö, heittää seisovilteen jotain suuhun. Juo paljon kahvia ja valittaa vatsaansa ( äitinsä juo edelleen litroittain teetä)
Lapsilta kieltää " santsaamisen", tunnelma ruokailussa äärimmäisen kireä.
Ei hän voi kieltää mitään santsaamisia. Sano hänelle että on vääribn ja täytä vaikka itse lapsen santilautanen.
Suosittele miehellesi terapiaan menoa tai jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ja jos. Lapsienkin hyvinvoinnista pitää huolehtia JOS niitä kerran hankkii. Vastaa kysymykseen, saavatko lapsenne syödä miehesi oikuttelusta huolimatta vai tanssiiko koko perhe miehen sairaan pillin tahtiin? Annatko lasten santsata vaikka isiä ahdistaa?
Emmää vastaa sulle kuule mihinkään..;)
On väärin pitää lapsia nälässä miehen pillin mukaan, kai sen ymmärrät!
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa, saako lapset satsata ja syödä muutoinkin rauhassa? Mitä ap teet kun mies kieltää?
Ruokaa saavat niin paljon kuin jaksavat. Usein en vaan pysty sitä tekemään sellaisia määriä kuin mies söisi. Mättää sitten sillä yhdellä aterialla niin järjettömän määrän, että muut meinaa oikeasti jäädä nälkäiseksi. Ei vaan tajua sitä! Oisko siitä että kotonaan joutuivat syömään liki kilpaa..
Lapset saa syödä niin paljon kuin haluavat ja maistella eri juttuja, ei tarvi syödä yhtä ja samaa.
En väitä ettenkö joutuisi taistelemaan itseni kanssa huonoa omaatuntoa vastaan, mutta lasten terveys ja ruoasta nauttiminen menee sen edelle..
Vierailija kirjoitti:
Ei ne nälässä ole.
Kuis teillä, saako lapset iltapalalla muutakin kuin leivän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne nälässä ole.
Kuis teillä, saako lapset iltapalalla muutakin kuin leivän?
Mites jos mies kieltää santsaamisen, niinkuin jossain viestissäsi kirjoitit? Aiheuttaa ahdistusta lapsille jos haluavat lisää ruokaa, näin ymmärsin viestisi. Sellainen on väärin. Jos ei niin mikä oli aloituksesi pointti sitten?
Meillä saavat iltapalaksi ihan oman valinnan mukaan leipää, muroja/mysliä, jogurttia, rahkaa, kasviksia, hedelmiä, marjoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa saavat niin paljon kuin jaksavat. Usein en vaan pysty sitä tekemään sellaisia määriä kuin mies söisi. Mättää sitten sillä yhdellä aterialla niin järjettömän määrän, että muut meinaa oikeasti jäädä nälkäiseksi. Ei vaan tajua sitä! Oisko siitä että kotonaan joutuivat syömään liki kilpaa..
Lapset saa syödä niin paljon kuin haluavat ja maistella eri juttuja, ei tarvi syödä yhtä ja samaa.
En väitä ettenkö joutuisi taistelemaan itseni kanssa huonoa omaatuntoa vastaan, mutta lasten terveys ja ruoasta nauttiminen menee sen edelle..
Lapset eivät voi santsata, koska ei ole mitään, mistä santsata, kun sairas isäukko vetää kerralla napaansa koko perheen ruoat. Toivottavasti joku tosiaan tekee teistä lasun ennen kuin lapset vahingoittuvat liikaa joko henkisesti tai fyysisesti.
Eipä terve ole ap:kaan, kun hyväksyy moisen kaltoinkohtelun lapsiaan kohtaan. Hyvä vanhempi laittaisi heti sivuun sen osan, joka kuuluu lapsille ja jos mies jää yhä nälkäiseksi, niin syököön niitä rakkaita ruispalojaan juustolla!
Hyviä pointteja. Omasta mielestäni mies toimii väärin.
En siis ole väärässä ja ilkeä ja tuhlailevainen kun tarjoan lapsille muutakin kuin maito/ ruispala/ juusto settiä?
Miehen mukaan muissa perheissä syödään näin.
Ruoalla täytetään vatsa ja piste, inhoaa tätä mässyttämistä .
Mitäpä jos menisitte yhdessä ravitsemusterapeutin tms luo puhumaan siitä millaista ruokaa raskaana oleva nainen ja kehittyvät lapset tarvitsevat? Huomio ensin siihen eikä miehen omaan henkilökohtaiseen ongelmaan. Ehkä hän hieman herää jos pakotetaan kuulemaan faktaa.
Niin. Ongelmahan on oikeastaan se, että teen hyvää ruokaa päivittäin, vaihdellen raaka- aineita. Vaikka meillä on useampi lapsi haluan kuitenkin heille tarjota tuoreita vihanneksia ja hedelmiä. En itsekään jaksaisi jatkuvaa jauheliha peruna kanankoipireisiriisi ruisleipä linjaa. Tämä olisi kuitenkin toivottavaa, kuulemma.
Ehkä ostan liian kallista ruokaa, ehkä vihannekset voi teoriassa korvata hernemaissipaprikalla. Olisi helppoa tietty vähentää syömistä, kun ei tekisi edes mieli mätätä välipaloilla pelkkää ruikkaria ja juustoa. Ymmärrän tämänkin..
Ei aamulla tee edes mieli syödä, jos pöydässä on leipäpaketti ja margariinia ja halvinta kinkkua. Tulisi syötyä tasan nälkään, jos edes siihenkään.
Kuulostaa vaan hirveän tylsältä.