Onko kyse jonkinlaisesta syömishäiriöstä? Mies oikuttelee ruoan kanssa.
Eli kotoaan saanut eväät, että mahdollisimman vähällä pitää tulla toimeen. Ei heillä ikinä ollut mitään ylimääräistä, ruoka koostui perunasta, makaronista ja jauhelihasta, ruisleivästä ja juustosta. Siinä se.
Nyt omassa kodissaan, oman vaimonsa ja lastensa kanssa suorittaa samaa.
Kun käyn kaupassa, ostan mehuja ja hedelmiä, salaatteja ja joka päivälle vaihtelevaa ruokaa..
Se on miehelle liikaa. Valittaa ja huomattelee, jättää aterioita väliin. Päivä koostuu hänellä ruoasta kotona ja ehkä pienestä iltapalasta. Töissä ei syö, eikä syö välipaloja. Eikä saisi mielellään syödä muutkaan. Tilanne rupeaa olemaan hankala. Lapset huomaavat isän ahdingon. Itse olen taas raskaana, ja silloin tilanne aina pahenee, joudun syömään usein ja tämä ahdistaa miestä. Mitä tehdä???
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Mehut, hedelmät, salaatit ovat tyhjää ravintoa.
Anoppi...?
Sulla on kotona pihi ruokanatsi. Sellainen on raskasta. Mitä jos teet muulle porukalle omat safkat ja mies tehköön omansa jos ahdistaa.
Mitä se mies tarkkaan ottaen valittaa? Siis mitä sanoo?
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kotona pihi ruokanatsi. Sellainen on raskasta. Mitä jos teet muulle porukalle omat safkat ja mies tehköön omansa jos ahdistaa.
No näinhän se on. Ikävä kyllä käy vaan rakasta miestä sääliksi. Ei voi tuntua hyvältä tulla toimeen päivää yhdellä aterialla.. Enkä saa tehtyä kerralla niin paljon ruokaa, kun mies söisi silloin tonnin.
Lapsille mies huomauttaa äkkiä, että lisää ei tipu, kun pyytävät lisää ruokaa. Tunnelma ruokapöydässä on kireä.
Toisaalta olisi onnellinen kun syötäisiin ruispaloja ja höylä oltermannia, mutta kun mä en jaksa sitä aina. Jukurtit, marjat, hedelmät on ihan nou nou.
Miehen mielestä rakas äiti on antanut hyvät ohjeet ja eväät elämään, ja haluaa tämän niukkailun opettaa meidän lapsillekin.. Minusta se ei ole oikein, vaan pitää oppia syömään terveesti ja monipuolisesti..
onko mies normaalipainoinen, vai kovin hoikka tai suorastaan alipainoinen? voiko hän hyvin ja jaksaminen kunnossa muuten?
kyllä sanoisin että kyseessä syömishäiriö. voihan olla että miestä ahdistaa jokin muu, ei niin selvästi näkyvä asia, jota ahdistusta yrittää kontrolloida syömisen hallinnalla.
ja kyllä, olet oikeassa että se vaikuttaa koko perheen hyvinvointiin, dynamiikkaan ja lasten oppimiseen, että ruuasta riidellään ja että ruoka aiheuttaa ahdistusta ja huonoa tunnelmaa kotona. ja tämmöisen tunnelman näyttäminen ja opettaminen lapsille on erittäin haitallista!
eli sinun pitää nyt kerätä voimia ja hankkia keskusteluapua ulkopuolelta! Se vaatii voimia mutta se on juuri sinun nyt tehtävä. mies ei reagoi, koska on jo sairastunut itse.
joko otat/pakotat miehen mukaan, tai menet ainakin aluksi itse yksin juttelemaan. saat työkaluja hoitaa onglemaa ja näet ulkopuolisen ja ammattilaisen avulla, että mikä ongelma on.
t. nimim. kokemusta on. ei syömishäiriöstä miehellä, mutta miehen ongelmasta muuten. menin itse puhumaan asioista ja perheestä ja silmät aukesi sekä miehen että omaan reagointiin ja käytökseen.
Ei hajuakaan mitä mies painaa. Ei meillä harrasteta punnituksia, vaa-asta ollut patterit loppu 2 vuotta. On hoikka, väsynyt, mustat silmän aluset, voimaton, kireä ja hermostunut.
Mies ei tule syömään, jos syö, heittää seisovilteen jotain suuhun. Juo paljon kahvia ja valittaa vatsaansa ( äitinsä juo edelleen litroittain teetä)
Lapsilta kieltää " santsaamisen", tunnelma ruokailussa äärimmäisen kireä.
Mua suoraan sanottuna vituttaa että ihmiset tekee tuollaisten tyyppien kanssa lapsia, ja aiheuttaa viattomille lapsille syömishäiriöitä ja ahdistusta. Ei varmaan ollut miehen tavat tiedossa jo ennen ensimmäistäkään lasta?
Miestä ahdistaa joku asia. Raha, työjutut tms. Se vain oirehtii noin. Voisi olla aivan yhtä hyvin supertarkka autosta tai siivota hulluna tai mitä vain. Nyt se on ruoka missä ollaan kuin spartalainen paviaani.
Kysy missä rassaa ja ilmoita sille että te muut syötte näin ja maistuisi varmaan sullekkin.
Vierailija kirjoitti:
Mua suoraan sanottuna vituttaa että ihmiset tekee tuollaisten tyyppien kanssa lapsia, ja aiheuttaa viattomille lapsille syömishäiriöitä ja ahdistusta. Ei varmaan ollut miehen tavat tiedossa jo ennen ensimmäistäkään lasta?
No se minkä mä voin äitinä tehdä, on koittaa olla reagoimatta. Mies toipuu aina välissä, ei ole aina tuollainen. Äitinsä joutui perheen ruokkimaan pienestä palkastaan ja oppi säästämään kaikesta, minä en kuitenkaan ole valmis tälläiseen, haluan syödä muutakin kuin leipää ja perunaa ja jauhelihaa.. Ikävä ihminen sinänsä.
Ymmärrän toisaalta häntäkin, joutuu ruokkimaan perheen kun jäin kotiin.
Hänen rahojaan käytän kaupassa " turhaan".
Eikö oikeasti muissa perheissä painita tälläisten asioiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Miestä ahdistaa joku asia. Raha, työjutut tms. Se vain oirehtii noin. Voisi olla aivan yhtä hyvin supertarkka autosta tai siivota hulluna tai mitä vain. Nyt se on ruoka missä ollaan kuin spartalainen paviaani.
Kysy missä rassaa ja ilmoita sille että te muut syötte näin ja maistuisi varmaan sullekkin.
Kai nyt hitto aikuisen ihmisen pitäisi pystyä puhumaan asioista, ilman mielen ilmauksia.
Onkohan hänellä toiminnallisia vatsavaivoja?
Onko miehesi käsrsinyt psyykkisen trauman lapsena?
Mies on ihan selvästi siinä iässä, että rualle kranttuillaan. Tee ateriarytmi säännölliseksi, äläkä anna herkkuja välissä. Vain ruoka-aikoina syödään. Uusia ruoka-aineita kannattaa ottaa yksi kerrallaan kokeiluun, jotta mies tottuu uusiin makuihin. Leivästä kannattaa tehdä ns. napposet, eli leikata leipä pienehköihin makupaloihin, joita mies voi poimia itse lautaselta suuhunsa. Hedelmät kannattaa aluksi mehustaa ja juottaa pullosta tai mukista, kumpaan on nyt paremmin tottunut. Vihannekset ovat useille miehille haastavia syötäviä, mutta niitä voi opetelle käyttämään ruanlaitossa siten, ettei niiden maku ja rakenne korostu. Esimerkiksi leipätaikinaan voi "piilottaa" porkkanaraastetta tai sipulin voi pilkkoa hyvin pieneksi perunamuusin joukkoon. Luulen, että miehesi on jo sen ikäinen, että voit velvoittaa häntä maistamaan joka aterialla ainakin yhtä uutta makua. Jokin kiva palkinto vaikka nyt viidestä uudesta maistetelusta kannustaa jääräpäisintäkin miestä kokeilemaan uutta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se minkä mä voin äitinä tehdä, on koittaa olla reagoimatta. Mies toipuu aina välissä, ei ole aina tuollainen. Äitinsä joutui perheen ruokkimaan pienestä palkastaan ja oppi säästämään kaikesta, minä en kuitenkaan ole valmis tälläiseen, haluan syödä muutakin kuin leipää ja perunaa ja jauhelihaa.. Ikävä ihminen sinänsä.
Hänen rahojaan käytän kaupassa " turhaan".Eikö oikeasti muissa perheissä painita tälläisten asioiden kanssa?
No täytyyhän sun nimenomaan reagoida, eikä vaan lakaista ongelmaa maton alle.
Ja tosiaan, joku ongelma sun miehellä on, että yrittää ruoan avulla kontrolloida asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänen rahojaan käytän kaupassa " turhaan".Eikö oikeasti muissa perheissä painita tälläisten asioiden kanssa?
Miksi sä teit vielä lisää lapsia tuon miehen kanssa jos se kerran kilahtaa aina kun rahaa on vähemmän? Tajuatko että teidän menot vaan kasvaa kun tulee lisää lapsia ja se vasta miestä rassaakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä teit vielä lisää lapsia tuon miehen kanssa jos se kerran kilahtaa aina kun rahaa on vähemmän? Tajuatko että teidän menot vaan kasvaa kun tulee lisää lapsia ja se vasta miestä rassaakin?
Erona se, että ei tää tilanne ikuisuuksia kestä, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erona se, että ei tää tilanne ikuisuuksia kestä, onneksi.
Niin sehän on lasten psyykelle parempi, että aina saa olla varuillaan koska isi taas sekoilee. Joskus saa syödä ihan normaalisti, mutta aina pitää olla mielessä, että joku päivä ei saakaan tarpeeksi ruokaa, kun isi taas niin päättää. Oikeasti tietysti sun pitää reagoida. Se mies pitää saada hoitoon, tai pois lasten vaikutuspiiristä. Lasten pitää saada syödä AINA rauhassa ilman pelkoa ja ahdistusta. Sinun pitää suojella lapsiasi ja heidän turvallisuudentunnettaan.
Ihminen tulee aika vähällä ravinnolla toimeen. Lapsille toki normaalit ruuat, mutta aikuiset saa kikkailla miten haluavat. Jos mies pystyy elämään kupilla riisiä päivässä, niin anna olla.
Mies syököön itse miten vähän tahansa, mutta on SAIRASTA ja VÄÄRIN kieltää kasvavia lapsia ja sikiönä kasvavaa lapsen alkua syömästä tarpeeksi ja monipuolisesti! Mitä ap tekee tuolloin, hymistelee vaan ja antaa asian tapahtua? Toivottavasti joku tekee lasun teistä nopeasti.
Mehut, hedelmät, salaatit ovat tyhjää ravintoa.