Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4 hengen perheen ruoka/kodinmenot 800-1000€/kk - onko paljon?

Vierailija
10.04.2017 |

Lapset alakouluikäisiä. Tuntuu, että ruokakauppaan voisi vaan lappaa ja lappaa rahaa ja silti kaappi aina tyhjänä.
Summaan sisältyy siis myös vessapaperit, pesuaineet ym. markettitavara.

Mistä kaikesta voisin säästää? Mielestäni syödään ihan perusterveellistä ruokaa, tyyliin makaronia ja jauhelihakastiketta. Lisäksi leivät, jogurtit, leikkeleet, kasvikset, maito, juusto, herkut toisinaan... Ei mitään ihmeellistä siis ja silti ruokaan menee hirveästi rahaa. Vai onko tämä normaali summa?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mennyt noin 1000e/kk ruokaan ja muihin härpäkkeisiin. Välillä jopa 1200e. Ja meitä on 8. Viisi lasta yli 10v.

Vierailija
22/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ketjut menee aina tähän:  - voi kauhistus, kuinka joku voi laittaa noin paljon rahaa/kk ruokaan? Meillä syö 6 henkeä, 2 koiraa, 4 kissaa, kani ja  terraariohämähäkit oikein ruhtinaallisesti 50e/kk...

Oletteko huomanneet?

Eli vastaukset eivät ole sitä mitä sinä olisit halunnut? Yritä nyt vain pärjätä sillä, että kaikki eivät käytä rahaa niin paljoa ruokaan kuin sinä. :)

Vierailija
24/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntilanteesta riippuen rahaa kuluu eri määriä. Vanhemmat jäivät hiljattain eläkkeelle ja ruokakulut pomppasivat.

Ennen molemmat söivät runsaat työpaikkalounaat, joten illalla riitti kevyt salaattipöivällinen.

Nyt syödään kaikki ateriat kotona, ei ole enää palaverileivoskahveja, eikä työmatkoja, jolloin syötiin firman laskuun tai päivärahalla.

Samoin perheiden tilanteet vaihtelevat.

Vierailija
25/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käydään nykyään vain kerran viikossa kaupassa, Lidlissä. Joskus haetaan jotain täydennystä.

Karkit, keksit, limsat, leikkeleet yms. pois.

Kasvatan itse vihanneksia jne. Tänä vuonna laitan perunaakin.

Näillä keinoin olen saanut muutaman satasen tiristettyä.

T. Isä äiti, kaksi yläkouluikäistä ja kaksi koiraa

Vierailija
26/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi aikuista ja kaksi lasta (alkoululainen ja päiväkotilainen). Ruokaan ja päivitäistavaroihin menee n.600€ kuukaudessa + molemmat vanhemmat syö maksullisen lounaan työpaikkaruokalailussa (ja toinen lapsi aamupalan, lounaan ja välipalan päiväkodissa ja toinen lounaan koulussa ja välipalan iltiksessä) arkisin.

Minsuta emme syö mitenkään erityisen säästäväisesti/pienellä budjetilla. Viikonloppuisin teemme ruuan yleensä aika alusta lähtien itse, arkisin sitten viikonlopun jämiä ja eineksiä enemmänkin.

Itse seuraan perheen kuluja kuukausittain eli katson kuitit ja tiliotteen läpi, jotta näen mihin raha on mennyt. Tämä auttaa huomaamaan kalliit ostokset ja edulliset vaihtoehdot.

Vierailija
27/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaksi aikuista ja kaksi lasta (alkoululainen ja päiväkotilainen). Ruokaan ja päivitäistavaroihin menee n.600€ kuukaudessa + molemmat vanhemmat syö maksullisen lounaan työpaikkaruokalailussa (ja toinen lapsi aamupalan, lounaan ja välipalan päiväkodissa ja toinen lounaan koulussa ja välipalan iltiksessä) arkisin.

Minsuta emme syö mitenkään erityisen säästäväisesti/pienellä budjetilla. Viikonloppuisin teemme ruuan yleensä aika alusta lähtien itse, arkisin sitten viikonlopun jämiä ja eineksiä enemmänkin.

Itse seuraan perheen kuluja kuukausittain eli katson kuitit ja tiliotteen läpi, jotta näen mihin raha on mennyt. Tämä auttaa huomaamaan kalliit ostokset ja edulliset vaihtoehdot.

Teillä vaikuttaa juurikin se muualla syömisen määrä.

Vierailija
28/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me käydään nykyään vain kerran viikossa kaupassa, Lidlissä. Joskus haetaan jotain täydennystä.

Karkit, keksit, limsat, leikkeleet yms. pois.

Kasvatan itse vihanneksia jne. Tänä vuonna laitan perunaakin.

Näillä keinoin olen saanut muutaman satasen tiristettyä.

T. Isä äiti, kaksi yläkouluikäistä ja kaksi koiraa

Niin ja tosiaan. Teen nykyään myös aina sen työpaikkalounaankin mukaan. Lämmitys vain sitten mikrossa. Ja teinit ottaa välipalaeväät kotoa. Teen jopa siemennäkkärit itse.

Vierailija
29/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusterveellistä makaronia, jogurttia, leipää, leikkelettä....

Osta jotain ravitsevampaa niin ei tarvi laiduntaa kokoajan.

Tyypillistä AV:ta. Räksyttää osataan, mutta ei antaa neuvoja.

Ohis makaroni juureksiin tai ohrariisiin. Makaronin ravintoarvo on nolla. Leikkeleet turhia, sillä ne ovat kalliita ja niiden ravintoarvo verrattuna kunnon lihaan on pieni. Paljon lisä- ja säilöntäaineita. Proteiininlähteenäkin leikkele on huono valinta. Mehut ja limsat pois. Jogurtit - hedelmät ja luonnonjogurtti on hyvä ja nälkää pitävä valinta verrattuna sokerisiin hedelmäjogurtteihin. Meillä perheellä (4 henkeä) ruokakauppaan kuluu n. 600 per kk. Pesuaineet ja wcpaperit sisältyy tuohon, vaatteita emme marketista osta. Työlounas erikseen ( ei siis eväitä töihin). Itse pidän perusruokaa edullisena kauden kasvikset, juurekset, hedelmät, broileri, lohi, silakkaliha ja jauheliha. Nyt soeriveron lähdettyä myös karkit edullisia. Tosin olin sokeriveron kannalla. Meillä extraa ovat irtokukat, Meritalon mehut satunnaisesti. Teen viikoittaiset ruokalistat. Käyn kaksi kertaa viikossa kaupassa.

Vierailija
30/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktaa on, että tiettyyn pisteeseen saakka kulut saa karsittua- mutta nykyhinnoilla saa olla aikamoinen velho, että selviää esim. 450€/kk kuten minä viisi vuotta sitten kahden lapsen (ja miehen) kanssa! Myönnän auliisti että tässä auttoi todella hyvä lähikauppa, jossa oli usein lihatarjouksia, ja minähän kolusin poistotuotelaarit ym. joka kerta läpi. Jokainen ostamani tuote oli tarjouksessa jollain tapaa. Jne.

Vierailija
31/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään taituri tässä asiassa, mutta aika ison säästön saan sillä, että ostan niitä laputettuja tarjouslihoja pakkaseen. Aika harvoin ostan niitä täydellä hinnalla.

Vierailija
32/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee tuo 800€ ja talouteen kuuluu 2 aikuista (jotka syöväy useimmiten työpaikkalounaan kotona) ja 2 alakoululaista. Seuraan tarkkaan tarjouksia, syömme mielstämme aika hyvin. Kiertelen tarvittaessa eri kaupoissa ja mulla on tukkukortti. Olen selvillä mikä vessapaperi on halvinta jne.Toinen lapsista vaatii erityisruokavalion johon menee selkeästi enemmän rahaa. Summaan sisältyy kaikki marketista ostettu tavara (esim kaverien synttärilahjoja, satunnaisia sukkia tms vaatteita, pesuianeet, kissanruoka yms). Mutta tiukkoina aikoina pystyin vetämään tuon summan n 400 euroon, mutta voin sanoa että silloin emme syönee kyllä hyvin..

Vierailija
33/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole paljon, ihan normaali, varsinkin jos summa sisältää kaiken päivittäistavaran mitä kaupasta yleensä ostetaan; hygienia ym. tuotteet.

Mutta jos kysyt av:lta niin täällähän se on pöyristyttävä summa. Joku aika sitten oli ketju jossa kyseltiin riittääkö 40 e viidelle viideksi päiväksi, eli 1,6 e/vrk. Sillä olisi pitänyt saada aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala, ehkä välipalakin ja tuli sivukaupalla vastauksia miten ruhtinaallinen tuo summa on.

Itse en saa tuolla summalla edes lounasta. 

Vierailija
34/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Räksyttäjällä" menee noin 130€/vko, 600/kk 2 aikuiselle ja alakoululaiselle. Ostan mitä mieli tekee, tuoteselosteita lukien ja hinta ei ole ensimmäinen valintakriteeri.

Maustamattomaan joguun laitetaan sekaan ne itse pakastetut marjat.

Ruoka tehdään itse, pakastetaan jämät, eväät aikuisilla töissä.

Kaupasta haetaan kalaa hinnasta riippumatta 1-2/vko, liha on luomupossua, laidunvasikkaa ja kanafilettä, välillä lammasta. Harvakseltaan jotain kasvisruokaa, jauheliharuokiin saatan heittää kourallisen härkäpapurouhetta (kotimainen eikä hormonihäirikkö kuten soija).

Jääkaapissa on aina porkkanaa tai lanttua pilkottuna nopeasti otettavaksi aamu/väli/iltapalalle. Hedelmiä on 1 per lätty per päivä. Mehu on Bonnen tiiliskivitiivisteestä ilman lisättyä sokeria ja vkl aamuna herkutellaan tuoremehulla. On meillä joku keksipakettikin kaapissa jatkuvasti, yleensä niitä tasangon isoja pusseja kun  ne minä pystyn jättämään rauhaan, toisin kuin gillen kauralastut tms herkut.

Maidot, viilit, kermat, voi on täysrasvaisa ja maustettua ruokakermaa en ole käyttänyt ikinä. Näissä laatu korvaa määrän.

Mies vetää leipää ihan liukuhihnalla, se on kallista.

Ruokaa menee vähemmän ja se pitää paremmin nälkää kun on se liha/kala ja kasviksia sekä lämpimänä että kylmänä eikä makaronia tai riisiä lainkaan. Lapsikaan ei sellaisen päivällisen jälkeen iltapalalla kysele mitä muuta vielä voisi syödä....

Lähinnä kritisoin/nauroin ekassa viestissäni sitä aloittjan mainitsemaa perusterveellisyyttä ja sitten oli lueteltu pelkkiä höttöhiilareita ja lisäainecocktaileja.

Vierailija
35/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali summa, meillä 5 henkilöä joista kolme teinipoikaa. Teinien ruokahalu on loputonta, teemme isoja satseja kerralla mutta ei ikinä riitä kuin enintään kahdeksi päiväksi. noin 1000€ kuukaudessa menee.

Vierailija
36/36 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee kahdestaankin se 500e/kk, niin ihmekös tuo. Tosin syödään pari kertaa kuussa ulkona. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi