Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4 hengen perheen ruoka/kodinmenot 800-1000€/kk - onko paljon?

Vierailija
10.04.2017 |

Lapset alakouluikäisiä. Tuntuu, että ruokakauppaan voisi vaan lappaa ja lappaa rahaa ja silti kaappi aina tyhjänä.
Summaan sisältyy siis myös vessapaperit, pesuaineet ym. markettitavara.

Mistä kaikesta voisin säästää? Mielestäni syödään ihan perusterveellistä ruokaa, tyyliin makaronia ja jauhelihakastiketta. Lisäksi leivät, jogurtit, leikkeleet, kasvikset, maito, juusto, herkut toisinaan... Ei mitään ihmeellistä siis ja silti ruokaan menee hirveästi rahaa. Vai onko tämä normaali summa?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia.

Vierailija
2/36 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusterveellistä makaronia, jogurttia, leipää, leikkelettä....

Osta jotain ravitsevampaa niin ei tarvi laiduntaa kokoajan.

Kai tuo 800/kk on neljälle aika normaalia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä AV:ta. Räksyttää osataan, mutta ei antaa neuvoja.

Vierailija
4/36 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee sinkkutaloudessa 400-500 €/kk ruokakauppaan, joten ei kuulosta ollenkaan pahalta teidän summa. Tiedän, että pärjäisin itse vähemmällä, jos haluaisin. Ostan yleensä mitä haluan, enkä katso aina hintaa. Hyödynnän kyllä tarjoukset ja minulle kelpaa hyvin esim. kauppojen omat halpismerkit, mutta jos mun tekee vaikkapa hirveästi mieli lohta, niin ostan sitä kyllä vaikka ei olisikaan tarjouksessa.

Vierailija
5/36 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee suunnilleen saman verran, 4 hlö, lapset teini & koululainen. Ostamme kyllä yleensä jotain muuta kuin makaroonia ja jauhelihakastiketta...

Vierailija
6/36 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä toi kuulostaa aika isolta summalta...

Meillä on 5 henkeä ja kyllä me selvästi halvemmalla päästään. Me kyllä syödään "halvasti", harvoin kalaa ja mitään kallista lihaa. Ja yksi on vielä pieni-> pieniruokainen, mutta vaippoihin sit vastaavasti menee.

Mä olen hoitovapaalla, joten meillä on pienet tulot -> kituutetaan..

Vierailija
7/36 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa isolta sumnalta, jos ruoka on edullista. Outo yhtälö.

Mulla on 3 lasta (olen yh) ja ruokakauppaan menee noin 120-130 euroa/viikko. Keskimäärin 550 euroa/kuussa. Summa sisältää mun lounaseväät töihin. Lapset on jo 14v, 11v ja päiväkoti-ikäinen. Eli ei mitään vauvoja, 14v syö paljon.

Mä suunittelen ruoat tarkkaan. Teen aina isomman annoksen, josta lämmitetään seuraavana päivänä ja mulle lounasta. Ruoat on esim. jauhelihakastike, jauhelihakeitto, karjalanpaisti ja muusi, kinkkukiusaus, lihapullat, lohikeitto, kanakeitto, kanakastike ja riisi, lasagne, spagetti ja kastike... Lisänä kasviksia, tosi usein höyrytettyä parsakaalia.

Mä katson tosi tarkkaan hinnat. Kilohinnat, pakkauskoot. Hävikkiä ei tule.

Vierailija
8/36 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa aika isolta, varsinkin kun lapset syövät koulussa yhden lämpimän aterian ja koska ovat pieniä, niin kotona eivät välttämättä jaksa syötä yhtä paljoa kuin aikuiset. kannattaa katsella kilohintoja ja vertailla että miten paljon eri ketjuissa ostoskorin hinta vaihtelee. jos ostelet varmisruokia, niin niissä voi olla korkea kilohinta.

Vierailija
9/36 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä paljon. Meillä menee n. 600e kuukaudessa ja siinä on jo ruuat kahdelle kissalle, wc-paperit, shampoot yms. Toisaalta ei meillä ole varaa yhtään enempää, tuostakin pitäis saada vähän pois kiitos nousevien elinkustannusten ja kikyn.

2 lasta + 2 aikuista + 2 kissaa

Vierailija
10/36 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 6-henkisellä perheellä menee kauppaan noin 1000€/kk sisältäen myös säännöllisesti ostettavat lääkkeet (20-30€/kk.)

Pyykkipulveria en osta marketista vaan tilaan isomman määrän kerralla netistä. Shampoot ja hoitoaineet ostan jättipakkauksina kampaamotarvikkeita myyvistä kaupoista.

Ruokia teen isoja määriä kerralla, esim. soppaa 10 litran kattilallisen, samoin makaronimössöä. Pastaa keitän aina 1kilon kerralla ja kastiketta teen 5 litran kattilan. Lasagnen, kiusaukset ja laatikot teen myös 10 litran vuokaan. Noudatan tiukkaa elintarvikehygieniaa ja laitan ruuan suoraan pöydästä jääkaappiin omissa rasioissaan. Kerran-pari viikossa kaivan jämät kaapista ja kukin saa syödä mitä niistä haluaa. Jos vaikka paistia jää, teen siitä kastiketta johon lisään kermaa/tuorejuustoa ja vaikka porkkanaviipaleita sekä paprikasuikaleita. Puuronjämistä teen pannukakkua ja perunamuusista leivon rieskaa.

Keitän puuroa, vispipuuroa, kiisseleitä sekä teen erilaisia rahkasekoituksia sekä smoothieita. Tulevat huomattavasti halvemmiksi kuin valmiit jogurtit ym. välipalat. Jos ylimääräisiä ruokia näyttää olevan kovin paljon, saattaa nälkäinen teinipoika syödä vaikka pasta-annoksen välipalaksi.

Vaikka arkisin syödään perus kotiruokaa, ei meillä mitenkään pihistellä ruuan suhteen. Viikonloppuna grillataan, paistellaan pihvejä tai uunilohta, tehdään paistia tai filettä ruuaksi.

Meillä asuu isoruokainen kuntoileva mies sekä 14-,12-,9- ja 8-vuotiaat lapset joilla kaikilla on aina nälkä sekä minä äiti joka on vähän vähempään tyytyväinen.

Vierailija
11/36 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkeleet on ihan turhia. Leipä tulee halvemmaksi itse leipoen. Mitkä "herkut"? Paista lettuja, syökää omenasoseen kanssa. Kasviksista kannattaa suosia niitä halvempia sortteja. Itse investoin aikoinaan monitoimikoneeseen, sillä tekee halvoista kaalista, lantusta, porkkanasta, punajuuresta ja omenoista mehukasta raastetta.

Vierailija
12/36 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5 henkeä (aikuiset+3alakouluikäistä). Ruokaan menee n. 600€ kuussa. Ennen meni parisataa enemmän. Kävin silloin yleensä ruokaostoksilla Prismassa, ja huomasin mukaan tarttuvan kaikenlaista muutakin. Nykyään teen kerran viikossa isot ostokset Lidlissä ja sitten täydennän nopsasti työmatkalla muissa kaupoissa. Meillä syödään yleensä laatikoita, patoja, keittoja, risottoja yms, missä lihaa on aika vähän ja kasviksia paljon. Pyrin tekemään ruokaa sesongin ja kaupan tarjousten mukaan. Puuroa syödään myös aika paljon ilta/aamupaloina.

Mitä ihmeen vikaa on muuten makaroonissa, jugurtissa, leivässä ja leikkeleissä?Haluaisin tietää, mitä paheksujan perheessä syödään, jos kokojyvätuotteet, maitotuotteet ja kinkku/kalkkunaleikkele yms on hänen mielestään epäterveellistä. Voisitko ystävällisesti vähän valottaa näkemystäsi?

Vierailija
13/36 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin jogurtti, turhaa sekin. Ostat varmaan vielä niitä imeliä sokerijogurtteja?

Vierailija
14/36 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena ollessani ostettiin sydäntä, keitettiin ja viipaloitiin ohuita viipaleita leikkeleeksi leivän päälle, Tuli "hieman" halvemmaksi kuin nämä nykyiset leikkeleet. Keitetty kananmuna kanssa halpaa muonaa.

Vierailija
15/36 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätkää ruokavalioon linssit ja pavut. Halpaa ja vaihtelua sille tarjousjauhelihalle. Lihaa ei muutenkaan suositella aikuiselle kuin se puoli kiloa per viikko. Broiskunkoivet itse keitettynä  on halpaa sekin, niistä tekee keiton tai kastikkeen tai jotain laatikkoa.

Vierailija
16/36 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat 11, 14 ja 16 vuotiaat ja ruokaan menee normaalina kuukautena noin 600-700e. Jos ajalle osuu erikoispyhiä, niin summa nousee tietenkin. Syömme ihan kunnolla ja laadukasta ruokaa, kauden kasviksia on paljon ja aika usein myös lasten kavereita on arkisin ruokapöydässä. Meillä menee kuitenkin aivan liikaa ruokaa kompostiin, joten jos olisi tarkempi kaikin puolin, niin ruokalaskun saisi pudotettua hieman matalammaksikin.

Kannattaa siis aika tarkasti katsoa mitä tekee ja myös sen, että kakarat syövät koulussa sen yhden lämpimän aterian. Säästö on helppoa jos niin haluaa. Veikkaanpa, että joku voisi löytää teidän ruokaostoksista monen monta täysin turhaa ja ylikallista ruokaa. Teiltä vanhemmilta voisi myös ne ruokaviinit ottaa pois.

Vierailija
17/36 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä AV:ta. Räksyttää osataan, mutta ei antaa neuvoja.

Ja sitten kun antaa neuvoja, niitä alapeukutetaan...

Vierailija
18/36 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee tuon verran myös, 800-1000 e/kk, 2 aikuista, 2 lasta, koira ja jyrsijä. Pitää sisällään kaikki wc paperit, shampoot, pesuaineet, koiran ruuan ja herkut ( pieni koira, joten sen kulut tosi pienet). Syödään monipuolisesti, paljon hedelmiä, kasviksia, mutta tosi harvoin kokolihaa tai tuoretta kalaa. Jos täältä kysyt, niin kaikki käyttävät rahaa tosi vähän ja keräävät marjoja ja sieniä pakkasen täyteen. Jännä miten niillä helv....marjoilla aina ratkaistaan koko perheen ruokkiminen.. Sitten kun yrität kysyä viikon ruokalistaa näiltä 100 e viikossa kuluttavilta, niin sitä ei taatusti tule.

Vierailija
19/36 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole paljon tuo. Meitä on 4 ja ja menee melkeintuplasti tuo 800.

Vierailija
20/36 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ketjut menee aina tähän:  - voi kauhistus, kuinka joku voi laittaa noin paljon rahaa/kk ruokaan? Meillä syö 6 henkeä, 2 koiraa, 4 kissaa, kani ja  terraariohämähäkit oikein ruhtinaallisesti 50e/kk...

Oletteko huomanneet?