Oletteko huomanneet miten Helsingistä on vähitellen tullut autoille vihamielinen paikka??
Maksuttomat pysäköinnit on muutettu lähes järjestään maksullisiksi.Kalliimpia 1-2 luokan pysäköintipaikkoja on koko ajan hinattu yhä kauemmas keskustasta. Ja aikaisempia edullisempia 3 vyöhykkeen alueita on muutettu 2 alueiksi. Näin sitten, että saadaan mm. sairailta ihmisiltä ja heidän omaisiltaan vietyä pois viimeisetkin rahat, kun he joutuvat asioimaan Töölön sairaaloissa. Työssäkäyvällä ei ole enää varaa tulla enää autolla töihin Helsingin keskustan lähialueille. Käytännössä, jos et asu Helsingin ytimessä ja omaa asukaspysäköinti lupaa, niin et ole tervetullut Helsinkiin autolla kuin isolla rahalla.
Tähän en voi sanoa muuta kuin, että pitäkää tunkkinne. Boikotoin jatkossa Helsinkiä mahdollisuuksisen mukaan. Jos jostain löytyy vaihtoehto tapahtumalle tai muulle menolle, niin valitsen jonkun muun kaupungin. Kiitos vihreät ja ahneuden typeryys.
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Aika perus autoilumyönteinen ja pyöräilyvihamielinen ketju.
Ei mulla nyt muuta tähän.
Jos Helsingin pyöräilijät osaisivat liikennesäännöt, niin pyöräilyvihamielisyys olisi hyvin vähäistä.
Hei , mutta mehän voisimmekin määrittää pyöräilyvihamielisyyden pyöräilyfobiaksi ja rasismiksi, niin ongelma ratkeaa ihan itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se vihreys teettää! Kuvitellaan , että kaikki voivat liikkua julkisilla tai pyörällä eikä kenelläkään ole koskaan tarvetta ylittää kunnan rajoja. Mieli saattaa muuttua viimeistään kun roudaat kahta kakaraa päivähoitoon niillä julkisilla .
Päivittäin helsinkiläiset ajavat lapsia päiväkoteihin kuormapyörillä, ympäri vuoden.
Toki suuri osa tulee toimen julkisen liikenteen kanssa.
Eivätkä he ole lainkaan yhtä vihaisia kuin sinä ;)
Nyt puhutaan kuitenkin ydinkeskustan ilmaisista parkkipaikoista, pitäisikö niitä olla?
Kuinka monelle kymmenelle tuhannelle?
Väittämäsi ei pidä paikkaansa kaikilta osin. Vihaisempaa ihmistä kuin helsingissä pyöräilevä ei ole olemassakaan.
Tämä vain vahvistaa käsitystä että autoilijat todella suhtautuvat pyöräilijöihin vihamielisesti.
Miten niin? Minä en ole autoilija, olen helsingissä kävelijä. Toki alempitasoinen kuin helsingissä pyöräilevä.
Hih.
Kai huomasit tuolla pyöräilijällä tuon automaatisen vihamielisyyden ja oletti sinut heti autoilijaksi.
Itse kun joskus harvoin pyöräilen Helsingissä, niin autojen kanssa ei ole juuri koskaan ongelmia kun vain itse noudattaa liikennesääntöjä. Muiden pyöräilijöiden kanssa taas on jatkuvasti hengenvaarassa kun ei koskaan voi tietää mikä oman mielialan mukainen sääntö heillä on voimassa.
Juu, kyllä tunnistin helsinkiläisen pyöräilijän. Joudun kuuntelemaan heitän tankoraivoaan lähes joka päivä.
Onneksi tämä em. toteutuu vain täällä internetissä. Oikeasti Helsingin kaduilla on ihan mukava fillaroida ja käyskennellä. Meidän kaikkien. Tule mukaan!
Ei kyllä ole mukava, vaan vaarallista.
Varsinkin baanan pyöräilijät ovat hankalia, sillä eräillä ei ole mitään käsitystä siitä mikä on sopiva nopeus muun liikenteen seassa. Jarruja ei haluta käyttää, sillä sittenhän taas pitäisi käyttää sitä kalliisti myslistä hankittua energiaa.
Erikoista näin internetaikana kun jokaisella on kamerapuhelin että näitä ei löydy sen enempää fb-sivujen viharyhmistä kuin arkielämän kohdannoissakaan. Kusipäisten pyöräilijöiden bongausrymää luen facesta kyllä ahkerasti.
Ilmeisesti minun pitää laittaa pyörääni kamerat eteen ja varsinkin taakse.
Niissä on kuitenkin se ongelma, että arvotavara häipyy pyöristä Helsingissä turhan nopeasti.
Riittää kun seisot minuutin, pari paikoillasi jalkakäytävällä pyöräilijöitä väistellen ja kuvaat.
Vai olisiko kuitenkin niin, että jos pyöräilijöiden aiheuttamat onnettumuudet olisivat tosiasia niin tässä vihamielisessä keskustelukultturissa yhtään videota ei jätettäisi postaamatta.
JA mitä aikalaishavainnot antavat ymmärtää, tapahtuu näitä kohtaamisia lähes koko ajan.
Enemmän kuin onnistuneita liikennesuorituksia.
Missä ne kaikki ovat? kyseli Ferm jo aikoinaan...
Kusipäisten pyöräilijöiden bongausrymään vaan niitä todisteita, oppivathan hipt olemaan!
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuntuu olevan kovin varakkaita ihmisiä, joille pysäköintimaksut ovat pelkkää hiirenkakkaa. Ei se nyt ihan noin kuitenkaan ole. Jos joudut maksamaan kerran viikossa pysäköinnistä 20-25 euroa = noin yhden päivän hinta, niin siitä tulee 100 euroa kuukaudessa tai 1 100 euroa vuositasolla = 1 500 euroa bruttotuloja = monelle 5 % työtuloista + kaikki muu autoiluun liittyvä rahastus päälle. Liika on vain liikaa. Ap
Sinulle oli liikaa vain se maksuton liityntäpysäköinti.
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuntuu olevan kovin varakkaita ihmisiä, joille pysäköintimaksut ovat pelkkää hiirenkakkaa. Ei se nyt ihan noin kuitenkaan ole. Jos joudut maksamaan kerran viikossa pysäköinnistä 20-25 euroa = noin yhden päivän hinta, niin siitä tulee 100 euroa kuukaudessa tai 1 100 euroa vuositasolla = 1 500 euroa bruttotuloja = monelle 5 % työtuloista + kaikki muu autoiluun liittyvä rahastus päälle. Liika on vain liikaa. Ap
Itse joudun raahaamaan asiakkaan luokse viitisenkymmentä kiloa sekalaista hommissa tarvittavaa kalustoa ja siksi parkkipaikka oven vieressä on minulle erittäin tärkeä. Kyseessä ei ole huoltoajo, vaan muu asiakkaan luona tapahtuva työ.
Hankalaa kun parkkiaikoja on rajoitettu, joten koko päivää ei voi olla parkissa samalla maksulla.
Asiakas maksaa ne kalliit maksut, joten se ei sinänsä haitta, mutta kesken hommien on hankala poistua päivittämään parkkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Helsingin pyöräilijät osaisivat liikennesäännöt, niin pyöräilyvihamielisyys olisi hyvin vähäistä.
Hei , mutta mehän voisimmekin määrittää pyöräilyvihamielisyyden pyöräilyfobiaksi ja rasismiksi, niin ongelma ratkeaa ihan itsekseen.
Tai pysyä totuudessa.
Missä näistä kaikista totuuden vaihtoehdoista olisi nyt tarkoitus pysyä?
Vierailija kirjoitti:
Minua ei pyöräilijät haittaa, mutta se haittaa että jostain syystä kaikkien pitäisi nyt alkaa pyöräilemään vain sen takia kun osa on tästä innostunut. Se, että mahdollistetaan työmatkapyöräily kesät talvet ei tarkoita välttämättä sitä, että autoilua tulee vastaavasti hankaloittaa kaikin keinoin vain oman ideologian takia. Tai siis ei tulisi tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä yleistä. Itse ajan työmatkaa fillarilla kesät talvet, ja todellakin osaan säännöt ja noudatan niitä. Ajokortti löytyy, kirjaimet a ja b, molemmat ihan inssiajon kautta saatuja. Eniten sääntöjä noudattamattomia on satunnaisissa pyöräilijöissä: ajavat ilman kypärää kaistoja väärään suuntaan, valoissa päin punaista, ei näytetä suuntamerkkejä eikä soiteta kelloa varoitukseksi.
Jalankulkijoissa ongelmana on ne, jotka kävelee pyörätiellä, tai muuttaa kulkusuuntaa taakseen katsomatta. Sen vuoksi soitan aina kelloa, se ei tarkoita että kuvittelisin olevani joku euroopanomistaja.
Jos kaikki muistaisivat, että liikenteessä on muitakin ja katselisivat enemmän ympärilleen, olisi paljon vähemmän vähältä piti -tilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se vihreys teettää! Kuvitellaan , että kaikki voivat liikkua julkisilla tai pyörällä eikä kenelläkään ole koskaan tarvetta ylittää kunnan rajoja. Mieli saattaa muuttua viimeistään kun roudaat kahta kakaraa päivähoitoon niillä julkisilla .
Päivittäin helsinkiläiset ajavat lapsia päiväkoteihin kuormapyörillä, ympäri vuoden.
Toki suuri osa tulee toimen julkisen liikenteen kanssa.
Eivätkä he ole lainkaan yhtä vihaisia kuin sinä ;)
Nyt puhutaan kuitenkin ydinkeskustan ilmaisista parkkipaikoista, pitäisikö niitä olla?
Kuinka monelle kymmenelle tuhannelle?
Väittämäsi ei pidä paikkaansa kaikilta osin. Vihaisempaa ihmistä kuin helsingissä pyöräilevä ei ole olemassakaan.
Tämä vain vahvistaa käsitystä että autoilijat todella suhtautuvat pyöräilijöihin vihamielisesti.
Miten niin? Minä en ole autoilija, olen helsingissä kävelijä. Toki alempitasoinen kuin helsingissä pyöräilevä.
Hih.
Kai huomasit tuolla pyöräilijällä tuon automaatisen vihamielisyyden ja oletti sinut heti autoilijaksi.
Itse kun joskus harvoin pyöräilen Helsingissä, niin autojen kanssa ei ole juuri koskaan ongelmia kun vain itse noudattaa liikennesääntöjä. Muiden pyöräilijöiden kanssa taas on jatkuvasti hengenvaarassa kun ei koskaan voi tietää mikä oman mielialan mukainen sääntö heillä on voimassa.
Juu, kyllä tunnistin helsinkiläisen pyöräilijän. Joudun kuuntelemaan heitän tankoraivoaan lähes joka päivä.
Onneksi tämä em. toteutuu vain täällä internetissä. Oikeasti Helsingin kaduilla on ihan mukava fillaroida ja käyskennellä. Meidän kaikkien. Tule mukaan!
Ei kyllä ole mukava, vaan vaarallista.
Varsinkin baanan pyöräilijät ovat hankalia, sillä eräillä ei ole mitään käsitystä siitä mikä on sopiva nopeus muun liikenteen seassa. Jarruja ei haluta käyttää, sillä sittenhän taas pitäisi käyttää sitä kalliisti myslistä hankittua energiaa.
Erikoista näin internetaikana kun jokaisella on kamerapuhelin että näitä ei löydy sen enempää fb-sivujen viharyhmistä kuin arkielämän kohdannoissakaan. Kusipäisten pyöräilijöiden bongausrymää luen facesta kyllä ahkerasti.
Ilmeisesti minun pitää laittaa pyörääni kamerat eteen ja varsinkin taakse.
Niissä on kuitenkin se ongelma, että arvotavara häipyy pyöristä Helsingissä turhan nopeasti.
Riittää kun seisot minuutin, pari paikoillasi jalkakäytävällä pyöräilijöitä väistellen ja kuvaat.
Vai olisiko kuitenkin niin, että jos pyöräilijöiden aiheuttamat onnettumuudet olisivat tosiasia niin tässä vihamielisessä keskustelukultturissa yhtään videota ei jätettäisi postaamatta.
JA mitä aikalaishavainnot antavat ymmärtää, tapahtuu näitä kohtaamisia lähes koko ajan.
Enemmän kuin onnistuneita liikennesuorituksia.
Missä ne kaikki ovat? kyseli Ferm jo aikoinaan...
Kusipäisten pyöräilijöiden bongausrymään vaan niitä todisteita, oppivathan hipt olemaan!
Autokameroista olisi helppo ottaa pätkiä, joissa pyöräilijä poukkoilee kaikkien sääntöjen vastaisesti välillä jalkakäytävällä, suojatiellä ja liikenteen väleissä ja tietysti punaisia päin. Minulla ei kuitenkaan ole autossani kameraa. Tööttäilen, kun en muuta voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liityntäpysäköinti on ilmaista.
Joo, mutta joukkoliikenteen liput kalliita. Seutulipulla ei juuri perheen kanssa kannata tulla joukkoliikenteellä Helsingin keskustaan, jos kertamaksulla joutuu tulemaan. Autolla on paljon nopeampaa ja usein halvempaakin, vaikka pysäköintimaksut joutuu maksamaan.
Nimenomaan. Aikuisten seutulippu maksaa 5,50€ joten kahden aikuisen edestakainen reissu Vantaalta Helsinkiin maksaa 22€. Ja siihen lasten liput vielä päälle niin tulee helposti 30€ täyteen.
Olisi äärettömän tyhmää maksaa yli 30€ siitä ilosta että saa matkustaa hitaasti ja sovittaa aikataulunsa sen mukaan miten bussi nyt sattuu kulkemaan. Autolla pääsee nopeammin, kätevämmin ja halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä yleistä. Itse ajan työmatkaa fillarilla kesät talvet, ja todellakin osaan säännöt ja noudatan niitä. Ajokortti löytyy, kirjaimet a ja b, molemmat ihan inssiajon kautta saatuja. Eniten sääntöjä noudattamattomia on satunnaisissa pyöräilijöissä: ajavat ilman kypärää kaistoja väärään suuntaan, valoissa päin punaista, ei näytetä suuntamerkkejä eikä soiteta kelloa varoitukseksi.
Jalankulkijoissa ongelmana on ne, jotka kävelee pyörätiellä, tai muuttaa kulkusuuntaa taakseen katsomatta. Sen vuoksi soitan aina kelloa, se ei tarkoita että kuvittelisin olevani joku euroopanomistaja.
Jos kaikki muistaisivat, että liikenteessä on muitakin ja katselisivat enemmän ympärilleen, olisi paljon vähemmän vähältä piti -tilanteita.
Älä itsekään yleistä kaikkien ajavan kuten sinä.
;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei pyöräilijät haittaa, mutta se haittaa että jostain syystä kaikkien pitäisi nyt alkaa pyöräilemään vain sen takia kun osa on tästä innostunut. Se, että mahdollistetaan työmatkapyöräily kesät talvet ei tarkoita välttämättä sitä, että autoilua tulee vastaavasti hankaloittaa kaikin keinoin vain oman ideologian takia. Tai siis ei tulisi tarkoittaa.
Voitaisiin lähteä oletuksesta että pyöräily on osa kaupunkiliikennettä.
Vaikka ihan ekaks, ei tartte hifistellä.
Vierailija kirjoitti:
No meidän taloyhtiön parkkipaikka maksaa 90€/kk eli jo siihen menee 1080€/kk vaikka auto ei liikahtaisi ruudusta yhtään mihinkään. Ja tuo on vielä todella edullinen hinta, olemme onnekkaita kun pääsemme pysäköimään noin halvalla. Ja kun miettii miten kallista maa on Helsingin keskustassa ja kantakaupungissa, niin todella edullistahan se pysäköinti on. Sitä vaan ei pidä ottaa päivittäiseksi tavaksi. Keskustassa ja kantakaupungissa pysäköinti on aina poikkeus, johon on joku erityinen syy ja silloin siitä maksetaan ihan suosiolla, ilman hampaiden kiristelyä. Aina on vaihtoehtona mennä julkisilla ja raahata niitä painavia kantamuksia, jos ei luonto anna periksi maksaa pysäköinnitä.
Olen samaa mieltä, että kyllä parkkipaikkoja pitää olla. Edullisesti. Autoilu on tullut jäädäkseen ja ainakin itse haluan säilyttää myös valinnanvapauden. On tilanteita ja tilanteita. Joukkoliikenne ei kulje kaikkialle. En esim mistään hinnasta asuisi esim. Kalasatamassa kun sinne ei pääse autolla eikä ole parkkipaikkoja. Nuorena sinkkuna ehkä mutta ei enää perheellisenä eikä varsinkaan vanhana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan potkulautaherätysliikkeen esiinmarssia ja vaaatimusta siitä, että oikeastaan on väärin olla liikkumatta muulla kuin potkulaudalla.
Vierailija kirjoitti:
Autopaikat eivät nosta asuntojen hintoja. Kyse on kaavoituksesta ja ahneusta. Kyllä kaupungin pitää kaavoittaa kerrostalolle parkkipaikka. Samalla alueesta tulee oikeasti viihtyisämpi, kun alueesta tulee väljempi. Tämä on jo aikaisemmin ymmärretty. Nyt kerrostalot rakennetaan kiinni kylki kyljeen ja isolla rahalla pitäisi maahan louhia kalliita parkkihalleja kun paljon halvemmallakin päästäisiin = Vedetään vähän takapihan soran päälle asfalttia pintaan ja maalataan siihen pysäköintiviivat.
Ja en todellaan halua joka kaupan eteen ajaa autolla, välttämättä. Tosin asioin paljon mielummin sellaisissa kaupoissa, joissa tämä on ymmärretty, mahdollista ja ilmaista. Esim. Lidl ja kauppakeskukset. Ja ymmärrän kyllä, että Helsingin keskussa voi olla vähän tiukkaa parkkipaikoista, mutta puhutaan alueista, jotka ovat noin 5 km päästä ytimestä kuten Hakaniemi jne. Kohta et saa autoa mihinkään parkkiin näillekään alueille, vaan joudut autoa siirtämään 2 tunnin välein ja aina lypsetään 5 euroa = autolla ajaminen työpaikalle ei onnistu. Joskus olisi kyllä kiva ajaa työpaikalle, varsinkin kun parkkiruutuja on tyhjillään, mutta ei ole varaa pysäköidä esim. 10 tuntia autoa edes kerran viikossa tohon hintaan mitä nyt pyytävät. Joskus on julkisen liikenteen lakkoja, kurjia räntäsateita, jolloin olisi mukava vain lähteä kotipihasta lämpöisellä autolla ja ajaa se työpaikalle vs. odotat jotain bussia läpimärkänä. Tai kun haluat kantaa työpaikalle tietokonetta, vähän kukkamultaa, uutta peiliä tms. Joskus on vain kivaa käydä työssä autolla eikä aina julkisilla, varsinkin kun työpaikan jälkeen haluaa asioida eri paikoissa autolla.
AP
Tietenkin autopaikka nostaa asunnon hintaa. Nyt autopaikan maksavat kaikki asukkaat. Mielestäni olisi hyvin järkevää rakentaa autopaikattomia taloja. Se tosin vaatii, että autopaikattomuus tosiaan näkyy asunnon hinnassa eikä siirry katteena grynderille. Autopaikattomia taloja tulisi rehellisesti markkinoida sellaisina, jolloin asunnon ostaja voisi itse päättää, haluaako 20 000-30 000€ halvemman osakkeen vai ostaa varman päälle kalliimman, joka oikeuttaa pysäköintiin. Kysyntä sitten näyttäisi, onko autottomille taloille tilausta.
Asuinalueiden viihtyyisyys on makuasia. Omasta mielestäni väljät autolähiöt ovat hyvin epäviihtyisiä. Viihtyisiä ovat tiiviit korttelit, joissa asuu riittävästi ihmisiä, jolloin alueella säilyvät kahvilat, kaupat ja ravintolat kannattavina. Näissäkin asuu ihmisiä, jotka kulkevat autolla, mutta koko alueen asukkaiden autot eivät mitenkään mahtuisi alueelle eikä parkkipaikkoja jokaiselle asunnolle ole. Kuitenkin asunnot ovat erittäin haluttuja ja hinnoissaan. Hyvä vain, että ihmiset haluavat erilaisia elinympäristöjä.
Etkö todellakaan näe mitään ongelmaa siinä, että esim. Hakaniemessä parkkipaikat olisivat ilmaisia? Aikamoista oman navan tuijottelua tuo tekstisi. Kyllä minäkin otan auton alle, jos haluan kuljettaa peiliä tai ison satsin kukkamultaa. Ymmärrän kuitenkin, mikä ja miksi siinä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiin lähteä oletuksesta että pyöräily on osa kaupunkiliikennettä.
Vaikka ihan ekaks, ei tartte hifistellä.
Perinteisesti myös hevoset ovat osa kaupunkiliikennettä.
Vaadin vossikkakaistoja.
Vierailija kirjoitti:
Autopaikat eivät nosta asuntojen hintoja. Kyse on kaavoituksesta ja ahneusta. Kyllä kaupungin pitää kaavoittaa kerrostalolle parkkipaikka. Samalla alueesta tulee oikeasti viihtyisämpi, kun alueesta tulee väljempi. Tämä on jo aikaisemmin ymmärretty. Nyt kerrostalot rakennetaan kiinni kylki kyljeen ja isolla rahalla pitäisi maahan louhia kalliita parkkihalleja kun paljon halvemmallakin päästäisiin = Vedetään vähän takapihan soran päälle asfalttia pintaan ja maalataan siihen pysäköintiviivat.
Ja en todellaan halua joka kaupan eteen ajaa autolla, välttämättä. Tosin asioin paljon mielummin sellaisissa kaupoissa, joissa tämä on ymmärretty, mahdollista ja ilmaista. Esim. Lidl ja kauppakeskukset. Ja ymmärrän kyllä, että Helsingin keskussa voi olla vähän tiukkaa parkkipaikoista, mutta puhutaan alueista, jotka ovat noin 5 km päästä ytimestä kuten Hakaniemi jne. Kohta et saa autoa mihinkään parkkiin näillekään alueille, vaan joudut autoa siirtämään 2 tunnin välein ja aina lypsetään 5 euroa = autolla ajaminen työpaikalle ei onnistu. Joskus olisi kyllä kiva ajaa työpaikalle, varsinkin kun parkkiruutuja on tyhjillään, mutta ei ole varaa pysäköidä esim. 10 tuntia autoa edes kerran viikossa tohon hintaan mitä nyt pyytävät. Joskus on julkisen liikenteen lakkoja, kurjia räntäsateita, jolloin olisi mukava vain lähteä kotipihasta lämpöisellä autolla ja ajaa se työpaikalle vs. odotat jotain bussia läpimärkänä. Tai kun haluat kantaa työpaikalle tietokonetta, vähän kukkamultaa, uutta peiliä tms. Joskus on vain kivaa käydä työssä autolla eikä aina julkisilla, varsinkin kun työpaikan jälkeen haluaa asioida eri paikoissa autolla.
AP
Helsingissä ja ehkä voisi sanoa että pk-seudulla yleisemminkin on krooninen asuntopula. Vastahan oli esim. tämä tilanne Otaniemessä:
"Opiskelija-asuntojen parkkipaikkanormia löyhennetään Otaniemessä.
Uusia opiskelija-asuntoja suunnitellessa ei yksinkertaisesti ollut tilaa kaavoittaa järkevästi uusia asuntoja ja autopaikkoja normia vastaavaa määrää. Käytännössä tämä olisi tarkoittanut esimerkiksi sitä, että tulevien opiskelija-asuntojen yhteyteen normin vaatimat parkkipaikat olisi ollut pakko toteuttaa asuntoloiden alle tulevina parkkihalleina. Nämä puolestaan olisivat nostaneet hankkeiden kustannuksia useilla miljoonilla ja samalla korottaneet merkittävästi kyseisten asuntoloiden vuokria."
https://ayy.fi/blog/2017/01/26/opiskelija-asuntojen-parkkipaikkanormia-…
Toisekseen, kuten joku jo edellä sanoi niin mitä halvempaa yksityisautoilu on, sitä enemmän sitä käytetään. Jos Helsingin keskustassa olisi paljon halpaa pysäköintiä, sinne tulisi nykyistä enemmän ihmisiä omilla autoilla julkisten sijaan -> parkkipaikat olisivat vähintään yhtä täynnä kuin nyt + liikenne hidastuisi volyymin kasvaessa. Parkkimaksut ovat yksi tapa yrittää pitää automäärä sellaisena ettei liikenne mene ihan puuroksi (vrt monet yksityisautoiluun perustuvat kaupungit joissa saatata istua tuntikausia ruuhkassa muutaman kilometrin matkalla).
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että kyllä parkkipaikkoja pitää olla. Edullisesti. Autoilu on tullut jäädäkseen ja ainakin itse haluan säilyttää myös valinnanvapauden. On tilanteita ja tilanteita. Joukkoliikenne ei kulje kaikkialle. En esim mistään hinnasta asuisi esim. Kalasatamassa kun sinne ei pääse autolla eikä ole parkkipaikkoja. Nuorena sinkkuna ehkä mutta ei enää perheellisenä eikä varsinkaan vanhana.
Kalasatamassa on talojen alla parkkiluolat - suoraan autohallista hissillä kotiin.