Mikä saa toiset näyttämään huomattavasti nuoremmilta tai vanhemmilta kuin muut samanikäiset?
Miksi joku 3-kymppinen näyttää 5-kymppiseltä ja taas joku 5-kymppinen menee kolmevitosesta? Mikä on se, joka saa näyttämään paljon todellista vanhemmalta tai nuoremmalta?
Usein näkee etenkin naisia, joista ei millään uskoisi, että tuo on oikeasti vasta 3- tai 4-kymppinen kun hän näyttää eläkeikää lähestyvältä. Ja sitten on niitä, jotka ovat 4- tai 5-kymppisiä, mutta iästä voi ulkoisen olemuksen perusteella vähentää ainakin 10 vuotta.
Toki ylipaino on selkeästi "vanhentava" asia ja hoikkuus/timmiys nuorentaa, mutta ei paino selitä koko ilmiötä kun niitä nuorekkaita on myös ylipainoisissa tai vanhanoloisia hoikissa.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Kroppa; ei liian laiha eikä lihava. Laihakin ok jos rasvaa löytyy ihon alta (=laihaläski), himotreenaajat usein rypistyvät ennen aikojaan.
Tästä olen kyllä tosi eri mieltä! Laihaläskiksi tullaan, kun ei harrasteta liikuntaa eikä juuri syödä mitään. Eli suomeksi silloin, kun elintavat ovat todella epäterveelliset. Viimeistään siinä 30-35+ iässä tällaisen ihmisen iho muuttuu sameaksi (koska hän ei syö terveellisesti + liikkumattomuus huonontaa verenkiertoa) ja alkaa usein roikkuakin. Ryhti on huono ja keveydestä huolimatta jaksaminen heikkoa. Jos/kun se syömättömyys vielä saavutetaan esim. tupakoimalla tai ylipäätään syömällä vain tiettyjä ruoka-aineita, alkaa se todellakin näkyä kropassa kaiken mahdollisen (esim. proteiinin ja rasvan) puutoksena. Jos tällaisen ihmisen kanssa pääsee/joutuu kosketusetäisyydelle, tuntuu kroppa "luut löysän nahkan sisällä" -pussukalta, puhumattakaan siitä millaiselta se täysin lihakseton laihuus näyttää alasti, kun maan vetovoima alkaa tehdä työtään...
Pyöreä naama nuorentaa. Samoin nöpönenä ja ulkonevat etuhampaat. Nuorelta näyttäminenhän ei välttämättä tarkoita sitä että näyttäisi hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kroppa; ei liian laiha eikä lihava. Laihakin ok jos rasvaa löytyy ihon alta (=laihaläski), himotreenaajat usein rypistyvät ennen aikojaan.
Tästä olen kyllä tosi eri mieltä! Laihaläskiksi tullaan, kun ei harrasteta liikuntaa eikä juuri syödä mitään. Eli suomeksi silloin, kun elintavat ovat todella epäterveelliset. Viimeistään siinä 30-35+ iässä tällaisen ihmisen iho muuttuu sameaksi (koska hän ei syö terveellisesti + liikkumattomuus huonontaa verenkiertoa) ja alkaa usein roikkuakin. Ryhti on huono ja keveydestä huolimatta jaksaminen heikkoa. Jos/kun se syömättömyys vielä saavutetaan esim. tupakoimalla tai ylipäätään syömällä vain tiettyjä ruoka-aineita, alkaa se todellakin näkyä kropassa kaiken mahdollisen (esim. proteiinin ja rasvan) puutoksena. Jos tällaisen ihmisen kanssa pääsee/joutuu kosketusetäisyydelle, tuntuu kroppa "luut löysän nahkan sisällä" -pussukalta, puhumattakaan siitä millaiselta se täysin lihakseton laihuus näyttää alasti, kun maan vetovoima alkaa tehdä työtään...
ahaa, oon luullut että laihaläski on sellainen joka ei himotreenaa vaan on vaan laiha ja vähän "pehmeä". oon kuvaillut itseäni laihaläskiksi, koska inhoan salitreenia, mutta lenkkeilen kävellen luonnossa ja syön terveellisesti mutta aika vähän, ja vatsalihakset ei oo näkyvissä :D
Elintavat ja tietysti geenit, luulisi. Liian paksu meikki vanhentaa tosi paljon.
Minua luullaan hyvin usein ainakin 10 vuotta nuoremmaksi kuin olen. Käytän meikkiä vähän, olen hoikka ja saanut olla terve. Elänkin kyllä terveellisesti.
Monella jäänyt monttu auki, kun kysyvät onko minulla vielä perhettä, ja kerron että vanhin lapseni on 12-vuotias 😂
Muuten en koe asiaa kiusallisena, paitsi töissä joskus kun asiakkaat luulevat minun olevan parikymppinen opiskelija, ja sitten koetan nätisti oikaista että noin 15 vuotta olen näitä töitä tehnyt joten ovat ihan turvallisissa käsissä. Melko hölmistyneitä ilmeitä kohtaan aija ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ahaa, oon luullut että laihaläski on sellainen joka ei himotreenaa vaan on vaan laiha ja vähän "pehmeä". oon kuvaillut itseäni laihaläskiksi, koska inhoan salitreenia, mutta lenkkeilen kävellen luonnossa ja syön terveellisesti mutta aika vähän, ja vatsalihakset ei oo näkyvissä :D
Juuei, vaan laihaläski on nimensä mukaisesti ihminen, joka näyttää (vaatteet päällä) laihalta, mutta on oikeasti todella rasvapitoinen eli läski. Ihminen, jolla ei ole juurikaan lihasta ja joka ei harrasta liikuntaa, vaan laihuus on saavutettu vain syömällä vähän. Sinä kuulostat elintapojesi perusteella ihan "normilaihalta".
Olen ollut oman alani laitoksissa, siis tehtaissa töissä. Siellä kun katsoo ja vertaa ihmisiä saman paikan toimistotyöntekijöihin, niin mielestäni ne toimisto ihmiset on nuorekkaampia. On toki heissäkin, riippuu paljon ihmisestä, suorastaan räjähtäneitä tapauksia, esimiehissäkin. Mutta noin ylipäänsä mielestäni fyysinen tuotannon työ kuormittaa ihmistä enemmän ja samalla vanhentaa. Voihan myös olla, että toimiston ihmiset huolehtivat itsestään paremmin, mutta ihan terveellisesti tuotannon työntekijät ainakin syövät.
Juurihan oli tietoa tutkimuksesta, jossa oli todettu tuotannon työntekijöiden kuolevan keskimäärin toimiston kollegoitaan aiemmin ja suorittava työ määritettiin riskiksi. En osaa sanoa miten paljon asiaan vaikuttaa vuorotyö ja alati läsnä oleva väsymys. Voi olla että samat ihmiset näyttäisivät vähän nuoremmilta hyvin nukkuneina.
Tupakointi vanhentaa kunnolla. Alkon suurkulutus myös näkyy. Nuo kaksi ovat varsinaisia karhunpalveluksia itselle.
Miksi tästäkin keskustelusta tuli tällainen taistelutanner :D Nuoret on huolissaan että vanhemmat näyttävät yhtä hyvältä tai paremmalta kun he, ja vanhemmat ovat huolissaan että nuoret näyttävät heitä paremmalta. Anteeksi nyt, mutta kun se kauneus ja hyvältä näyttäminen ei kulje käsi kädessä iän kanssa.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin, että suurena tekijänä varmasti elämäntavat, ja se miten elämä on ylipäänsä yksilöä kohdellut. Stressi ja väsymys vanhentaa tehokkaasti, kun taas positiivinen ja mukava elämä pitää kehon ja mielen virkeänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuei, vaan laihaläski on nimensä mukaisesti ihminen, joka näyttää (vaatteet päällä) laihalta, mutta on oikeasti todella rasvapitoinen eli läski. Ihminen, jolla ei ole juurikaan lihasta ja joka ei harrasta liikuntaa, vaan laihuus on saavutettu vain syömällä vähän. Sinä kuulostat elintapojesi perusteella ihan "normilaihalta".
Juuri näin. Ja tuli muuten mieleeni juuri, että nykyään näkyy paljon tosi nuoriakin laihaläskejä. Sitä ei oikein muuten vaatteet päällä toki erota, mutta kun nykyään on muotia ohuet legginssit tai sellaiset ohuet legginssifarkut jotka ei tue yhtään reisiä tai peppua. Niin ne laihaläskin pyllyt kyllä tunnistaa, kun ovat sellaisia litteitä ja höllyviä.
Roima ylipaino. Minulle masennus ja lapasesta lähtenyt lohtusyöminen toi 20 ylimääräistä kiloa 1,5 vuodessa ja näytän mielestäni keski-ikäiseltä. Oon 26...
Olen 45 ja minulta kysyttiin viimeksi viime kesänä paperit Alkossa. En luullut, että alle 18-vuotiaalta näytän, mutta alle 30-vuotiaalta näyttäminenkin on jo aika hurjaa pieleen arviointia. Viime talvena kysyttiin leffateatterissa "ai aikuisten lippuko", kun menin lippuluukulle suoraan suihkusta ilman meikkiä toppatakissa tukka märkänä. Olen lyhyt ja normaalipainoinen. En itse kehu itseäni nuoren näköiseksi vaan pikemminkin ihmettelen. En nyt ehkä ihan täysin rupsahtaneelta 45-vuotiaalta näytä mutta en kyllä alle 30-vuotiaaltakaan omasta mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ja tuli muuten mieleeni juuri, että nykyään näkyy paljon tosi nuoriakin laihaläskejä. Sitä ei oikein muuten vaatteet päällä toki erota, mutta kun nykyään on muotia ohuet legginssit tai sellaiset ohuet legginssifarkut jotka ei tue yhtään reisiä tai peppua. Niin ne laihaläskin pyllyt kyllä tunnistaa, kun ovat sellaisia litteitä ja höllyviä.
Aivan sama. Mieluummin laihaläski kuin ylipainoinen, koska se laihaläski litteine höllyvine ahtereineenkin on kuitenkin HOIKKA ja näyttää hoikalta. Ja alhaisempi rasvaprosentti laihaläskillä joka tapauksessa on kuin ylipainoisella, että sikäli.
Alkuperäiseen kysymykseen, normaalipainoisuus ja hoikkuus nuorentaa, siinä missä ylipaino ja tosikuiva laihuus vanhentavat. Sellainen malliton tanttatukka vanhentaa, samoin liian nuorekkaat hiukset (harvalle aikuiselle sopii pinkki tai sininen tukka). Tiukka ja tyrkky pukeutuminen vanhentaa siinä missä tätityylikin. Nuorekkuus ei tarkoita nuorison kopiointia. Usein nämä ikäistään nuoremmat näköiset ovat hoikkia tai hoikahkoja, pukeutuvat tyylikkäästi ja heillä on puolipitkät hiukset.
Lähipiirin henkilö 60-luvulta väitti olevansa 50-vuotias, todellisuudessa hän oli vasta 35 v. Siihen aikaan raskas työ kulutti ihmiset noin että he näyttivätkin vanhemmilta, syytä miksi hän valehteli iän, en saanut ikinä selville. Hän piti jopa 50-vuotissynttärit, en tiennyt varmaksi uskoivatko muut, en uskaltanut kysyä. Kehuivat vain "oletpa nuorekas".
Itse 31 ja kysyttiin papereita viimeksi viikko sitten. Puoliso näyttää myös nuoremmalta kuin on ja saa jatkuvasti olla ihmetysten kohteena uudessa työpaikassaan kun kertoo ikänsä. "ai, oikeesti? Ootko muka niin vanha?" joskus luultiin opiskelijaksi/harjoittelijaksi. Hän on siis 28.
Pappani sisko on muistaakseni 71-vuotias ja näyttää max. 55-vuotiaalta! En tiedä mikä on hänen salaisuutensa mutta todella kaunis ikäisekseen. Hyvä iho, käyttää nuorekkaita vaatteita ja on hoikka.
Isot silikonirinnat nuorentavat naista ainakin 15 vuodella.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut oman alani laitoksissa, siis tehtaissa töissä. Siellä kun katsoo ja vertaa ihmisiä saman paikan toimistotyöntekijöihin, niin mielestäni ne toimisto ihmiset on nuorekkaampia. On toki heissäkin, riippuu paljon ihmisestä, suorastaan räjähtäneitä tapauksia, esimiehissäkin. Mutta noin ylipäänsä mielestäni fyysinen tuotannon työ kuormittaa ihmistä enemmän ja samalla vanhentaa. Voihan myös olla, että toimiston ihmiset huolehtivat itsestään paremmin, mutta ihan terveellisesti tuotannon työntekijät ainakin syövät.
Juurihan oli tietoa tutkimuksesta, jossa oli todettu tuotannon työntekijöiden kuolevan keskimäärin toimiston kollegoitaan aiemmin ja suorittava työ määritettiin riskiksi. En osaa sanoa miten paljon asiaan vaikuttaa vuorotyö ja alati läsnä oleva väsymys. Voi olla että samat ihmiset näyttäisivät vähän nuoremmilta hyvin nukkuneina.
Tilastollisesti alempi koulutustaso korreloi huonojen elämäntapojen, kun tupakoinnin, alkoholin kulutuksen, liikkumattomuuden ja epäterveellisen ruoan kanssa. Joten keskimäärin luonnollisesti alemmin koulutetut (tehdastaso vs. toimihenkilöt) elävät epäterveellisemmin, joka taas aiheuttaa vanhemman ulkomuodon. Osansa näissä tietysti esim. sillä vuorotyöllä - keskimäärin on vaikeampaa ylläpitää esim. liikuntaharrastusta, jos työ on epäsäännöllistä jne.
En oikeastaan ole kateellinen nuorekkaan näköisille viiskymppisille jotka menevät kolmivitosista heittämällä. Eniten masentaa nähdä viisikymppinen ryhdikäs ja tyylikäs nainen. Kuiva luusto kasvoissa ja kaunis iho, kirkkaat silmät ja fiksu pukeutuminen aiheutta alemmuuskompleksia. Toki näitä naisia on harvassa mutta VAU-efekti on väistämätön kun sellaisen näkee.
Vanhemmat naiset usein pitävät vanhentavaa ja epäpukevaa tukkaa: liian lyhyt ja permanentattu, liian lyhyt, suora ja kynitty, liian lyhyt ja liian kova väri.
Joskus kun on esim. paksu niska ja paksu kaula, niin se oikein tuo esiin noita huonoja piirteitä, joita pitäisi jotenkin häivyttää.
Monesti ovat kuin samasta muotista nuo kampaukset.
Toki sitten myös pitkä ja roikkuva ei ole nuorentava, varsinkin jos on kovin ohut.
Joku pehmeämpi leikkaus ja ei-niin-kikkara on nuorekkaampi vanhemmallakin.
En minäkään ymmärrä, mikä itseisarvo se pelkkä nuoremmalta näyttäminen on. Jos olisin 5-kymppinen, haluaisin mieluummin olla viehättävä, hoikka ja hyvävartaloinen 5-kymppisen näköinen kuin vain 3-kymppisen näköinen. 3-kymppinen tai nuorempi ei suinkaa tarkoita hyvännäköistä, hoikkaa ja kaunista. Ei kai siinä, jos 5-kymppisenä näyttää 3-kymppiseltä ylipainoiselta homssulta, ole mitään kehuttavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat naiset usein pitävät vanhentavaa ja epäpukevaa tukkaa: liian lyhyt ja permanentattu, liian lyhyt, suora ja kynitty, liian lyhyt ja liian kova väri.
Joskus kun on esim. paksu niska ja paksu kaula, niin se oikein tuo esiin noita huonoja piirteitä, joita pitäisi jotenkin häivyttää.
Monesti ovat kuin samasta muotista nuo kampaukset.
Toki sitten myös pitkä ja roikkuva ei ole nuorentava, varsinkin jos on kovin ohut.
Joku pehmeämpi leikkaus ja ei-niin-kikkara on nuorekkaampi vanhemmallakin.
Aika harvassa on permanentit nykyään, eläkeläisillä niitä näkee mutta harvemmin keski-ikäisillä. Suurempi ongelma on hiusten värjäys itse ja tietenkin sellaisilla väreillä, jotka eivät sovi; liian tummaa, räikeää punaista, keltaista blondia. Varsinkin jos ei meikkaa, naama ja hiukset on aivan eri paria kun punakka iho ja väritön naama on siinä tönkkövärjätyn tukan alla. Kun ikää tulee, paras väri on lähellä omaa tummuusastetta vaikka sävy olisikin muu kuin oma.
Sellainenkin nuorentaa jos on pienikokoinen, siis lyhyt ja hoikka. Tukeva taas näyttää helposti tätimäiseltä ja vanhemmalta, lyhyt ja tukeva erityisesti. Ja vaatetuksessa kovin kirjavat kuosit ovat vanhentavia, samoin hörhelöt, huivit ja muut heilukkeet, nuorekasta taas on pukeutua simppelisti, yksiväriseen, raitaan jne.
Olen naisen kanssa parisuhteessa ja vaikka olen pari vuotta puolisoani nuorempi, niin hän on ulkoisesti alle 18-vuotiaan näköinen. Suurin syy on kasvot: ne ovat tosi pehmeät ja virheettömät ja ovat muodoltaan ennemmin pehmeät kuin kulmikkaat. Tähän päälle isot silmät, norja kroppa ja nuorekas (poikamainen) tyyli niin avot. Viimeksi museossa kysyttiin, että onko hän alle 18-vuotias kun mentiin maksamaan aikuisten hinnalla ja pelikoneelle mennessä hän joutuu aina näyttämään paperit.
Itse olen kulmikkaampi kasvoista ja muodoiltani selkeästi runsaampi. Päärynävartalo "vanhentaa" enemmän kuin h- tai v-mallin kroppa. Olen lisäksi aina ollut pikkuvanha ja tyyliltänikin aina erottautunut parikymppisistä niin minua ollaan luultu usein yli 30-vuotiaaksikin. Tällainen "puuma" sitten olen vanhemmalle puolisolleni. Ikää oli 25-30-v meillä.