Miksei vanhemmat tee selväksi lapsilleen, että klo 7.30 sunnuntai-aamuna EI MENNÄ pimputtelemaan kenenkään ovikelloa??
Monelle se on viikon ainoa vapaapäivä ja ihmiset tapaavat nukkua pitkään. Minä mukaan lukien. Olen kyllä varannut suklaamunia, mutta nuo jäivät ilman herkkuja. Sanoin, että tulevat 12 aikaan uudelleen niin saattaa tärpätä.
Mitä noiden vanhempien päässä on liikkunut?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä päivä oli vielä Suomessa asuessani oikea kauhujen päivä! Onneksi olen muuttanut jo kauan sitten pois ja tässä maassa lapset ovat hyvin kasvatettuja ja eivät tule häiriköimään vieraiden ihmisten oville.
Otan osaa kaikkien suomalaisten kärsimykseen, sillä tuo kerjäyshomma on mennyt jo ihan liian pitkälle. Kaduilla kerjätään ja nyt jo pennutkin kasvatetaan kerjäämään.
Asut ilmeisesti maassa, jossa ei vietetä Hallowenia? Tämä siis on hyvin yleinen perinne ihan muuallakin kuin USAssa. Se vasta kerjäämistä on ja hurjaa menoa, ei saa edes pääsiäiskoristetta kuten Suomessa.
Täällä Halloween vietetään sikäli kuin vietetään pyhäinpäivän aikaan kuten muuallakin maailmassa, mutta kerjääviä lapsia ei ole silloinkaan. Halloween näkyy oikeastaan vain perheiden lasten vaatetuksessa, nätisti puettuja ja tyylillä koristeltuja. Aikuisten juhla ei ainakaan kaduilla näy mitenkään eli ei ole kurpitsalyhtyjä tai luurankokoristeita missään.
Voi vee, ootteko tosissanne? Kauhea rageeminen yhdestä päivästä. Ehkä lapset on itse heränneet aikaisin ja lähteneet innolla virpomaan vanhempien vielä nukkuessa? Kiva, kun sait aikaan pahan mielen, munapää.
Muuten kyllä ummistetaan silmät, mutta palmusunnuntaina näitä toisten lasten ojentajia ja opettajia kyllä riittää.
P.S. Olen lapseton, mutta en ymmärrä lasten tylyttämistä.
Meillä on pieni koliikkivauva ja ovikello toistaiseksi pois käytöstä (tutut tietävät koputtaa) . Päätin virpojien suhteen kokeilla tänä vuonna seuraavaa:
Vein aamulla terassille kulhon suklaamunia sekä viereen korkean ison maljakon, viereen kyltit; "palkka" ja "vitsat"
Kävin juuri tsekkaamassa tilanteen, munia oli hävinnyt 9 ja oksia vaasissa 5. Ilmeisesti pareittain tai kolmisin käyty. Mitään ei ollut rikki ja oksat kauniita.
Käynyt nyt vaan hillitön säkä??
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pieni koliikkivauva ja ovikello toistaiseksi pois käytöstä (tutut tietävät koputtaa) . Päätin virpojien suhteen kokeilla tänä vuonna seuraavaa:
Vein aamulla terassille kulhon suklaamunia sekä viereen korkean ison maljakon, viereen kyltit; "palkka" ja "vitsat"
Kävin juuri tsekkaamassa tilanteen, munia oli hävinnyt 9 ja oksia vaasissa 5. Ilmeisesti pareittain tai kolmisin käyty. Mitään ei ollut rikki ja oksat kauniita.
Käynyt nyt vaan hillitön säkä??
Hyvä vinkki epäsosiaalisille mammoille!
vain wt:t lähettää kakaroitaan kerjäämään!
Mä ainakin olen tehnyt lapsille selväksi, että sunnuntaina ei mennä ovien taakse eikä soitella kellekään. Näköjään on kaverien vanhemmatkin tehneet omilleen.
Tällä palstalla ei ei yllätä yhtään, että ette ole tuota opettaneet.
Vierailija kirjoitti:
Itse heräsin tänään klo 6.30. En ymmärrä laiskureita jotka nukkuvat puoleenpäivään. Vapaapäivänään saa tehdyksi vaikka mitä kun herää ihmisten aikoihin.
Miksi, oi miksi olet noin yksiniittinen?
Ensinnäkin monet tekee yötyötä, ha toisekseen osalla on sunnuntai työpäivä.
Kaikki eivät istu toimiztossa mape 8-16, kuten hyvin moni olettaa...
En ymmärrä mitä kerjäämistä siinä on kun tullaan virpomaan.. siinähän saa palkkioksi vitsan joka on usein vielä jotenkin koristeltu eli siitä saa koristeen itselleen.
Itse pidän lapsista vaikka toistaiseksi minulla ei niitä vielä olekkaan niin en halua heiltä viedä tätä iloa kuinka saa kiertää naapuroston ovilla, toivoa että oven avaa kohtelias aikuinen, lausua lorun ja toivoa että saa palkkion ja saisi ojentaa oksan.
Muistan kuinka itse aina palmusunnuntai iltapäivisin sain katsella ja olla ylpeä isosta saaliista minkä olin saanut. Tai se kun sai kavereitten kanssa kiertää kaupunkia ympäri virpomassa.
Älkää olko itsekkäitä, teillä on 51 muuta sunnuntaita, jolloin voitte nukkua pitkään, antakaa lapsille ilo tänä yhtenä sunnuntaina. Yövuoroja tekeviltä ymmärrän tämän että haluaa nukkua yön jälkeen mutta silloin voi laittaa kohteliaan lapun oveen.
T. parikymppinen kovasti virpojia odottanut vaikkei niitä tullutkaan kuin muutama
Vierailija kirjoitti:
Tuttujen aikataulut on varmasti sen verran tiedossa, että tiedetään virtasten heräävän aina kuudelta, mutta pekkasten nukkuvan puoleen päivään. Tuntemattomien oville taas ei ole asiaa milloinkaan. Hyvin yksinkertaista.
Juuri näin. Tätä ei voi selvemmin sanoa.
Vierailija kirjoitti:
7.30 on ihan hyvä aika herätä. Alkoholiongelmaasi voi saada apua.
Anteeksi, tulen tuohon aikaan vasta kotiin hoitamasta niitä alkoholiongelmaisia jotka telovat itsensä humalassa. Salli mun nukkua.
Meilläei käynyt kukaan :( Itse tykkäsin lapsena virpoa ja mielelläni antaisin meilläkin virpoa. Ei vain kukaan käy :(
Minä laitoin lapset klo 11 virpomaan ja muistutin kysymään lupaa virpomiseen. Ja että ovikelloja ei jäädä rimputtelemaan jos ei avata. Hyvin saivat suklaamunia koreihinsa :)
Minä olen koko päivän odotellut virpojia, ei ole näkynyt :( Joinakin vuosina virpojia käy paljon, toisinaan ei yhtään.
itselläni ei lapsia, mutta tulee aina hyvä mieli jos virpojia käy. No, saanpahan syödä karkit itse...
Mielestäni virpojien olisi kohteliasta tulla 10 jälkeen, 7:30 on jo kyllä todella aikaisin.
Kommenttien perusteella kaikki karttavat virpojia kuin ruttoa konsanaan - ovatko kaltaiseni ihmiset, jotka pitävät virpojista tosiaan vähemmistöä?
Muutin juuri vähän aikaa sitten olosuhteiden pakosta ison kaupungin isoon, vähemmän hyvässä maineessa olevaan lähiöön. Talon alaovi ei ole lukittu kuin vasta ilta yhdeksältä. Olin ihan varma, että tästä päivästä tulee ihan kamaa ovikellon rimputusta - ei ole soinut kertaakaan =) Ikionnellinen olen, että selvisin vapaapäivän vietosta häiriöittä. Sitä vaan mieitin, vaikuttaako alue ja täällä asuva "porukka" asiaan; varmaan paljon vanhempia, joita ei lasten touhut kiinnosta omalta krapulalta yhtään eivätkö näe vaivaa lastensa suhteen esim juuri askartelemalla vitsoja ja auttamalla pukeutumisessa. Omasta lapsuudesta muistan oikeana superkarkkipäivänä nämä virpomissunnuntait ja miten äiti puvusti meidät ja yhdessä kavereiden ja jonkun aikuisen kanssa lähdettiin matkaan. Kaikilla oli mukavaa., on jäänyt todella mukavat muistot. Helpotus on päivän mittaan siis muuttunut myös suruksi alueen lapsia kohtaan =( Millaisella alueella asutte te, joilla käy riesaksi asti virpojia?? Itse asuin edelliset 10 vuotta talossa vähän varakkaammalla aluelle ja ja alaovi oli aina kiinni, ei päässeet muut kuin oman talon virpojat sisään.
Lähetin lapset virpomaan puoli kymmeneltä. Oksat oli koristeltu edellisenä iltana ja tänä aamuna kauniisti, asut oli mietitty molemmilla ja loru opeteltu ulkoa. Ensin he menivät tuttujen naapureiden ja kaverien luo, sellaisten, joiden tiedettiin varmasti olevan jo hereillä. Puoli yhdentoista maissa he alkovat käydä tuntemattomienkin ovilla, kunnes kahdeltatoista oli vitsat lopussa ja tulivat kotiin saaliidensa kera. Oli ollut kuulemma tosi kivaa :) (6- ja 8-vuotiaat lapset Espoossa rivi- ja kerrostaloalueella). Palkkana oli lähinnä karkkia ja aika paljon Kindereitäkin, mutta kahdesta paikasta oli saanut rahaa (40 senttiä toisesta ja 50 senttiä toisesta). Meillä vastaavasti kävi aika paljon virpojia tuossa 10-13 välillä, mutta sen jälkeen vain yhdet isommat pojat.
Viikon päästähän ne vasta tulevat
Vierailija kirjoitti:
Tietysti koputtavat ovelle, jos ottaa ovikellon pois. Luulevat tietysti, että ovikello on rikki ja pitää koputtaa.
Asumme ok-talossa ja joudumme vaihtamaan ovikellon parin vuoden välein. Nykykellot eivät kestä sen kauempaa.
Soitin lukkoliikkeeseen ja sanoivat, että se painamisosa ei kestä pakkasta missään merkissä. Siinähän onbsisällä myöskin patteri.
Meillä ole ennen johdolliset ovikellot ilman patteria, mutta eivät kestäneet sen paremmin. Se nappiosa varmaan jotenkin hapettui. Eli ne metallit, jotka painuvat yhteen, eivät menneet enää riittävön tiiviisti yhteen.
Mieheni isän entisessä talossa toimii mainiosti noin 1960-luvun ovikello edelleen.
Tämäpä olikin erittäin tärkeää ja merkittävää tietoa ketjun aiheesta. Monologi ovikellosta. Just.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti koputtavat ovelle, jos ottaa ovikellon pois. Luulevat tietysti, että ovikello on rikki ja pitää koputtaa.
Asumme ok-talossa ja joudumme vaihtamaan ovikellon parin vuoden välein. Nykykellot eivät kestä sen kauempaa.
Soitin lukkoliikkeeseen ja sanoivat, että se painamisosa ei kestä pakkasta missään merkissä. Siinähän onbsisällä myöskin patteri.
Meillä ole ennen johdolliset ovikellot ilman patteria, mutta eivät kestäneet sen paremmin. Se nappiosa varmaan jotenkin hapettui. Eli ne metallit, jotka painuvat yhteen, eivät menneet enää riittävön tiiviisti yhteen.
Mieheni isän entisessä talossa toimii mainiosti noin 1960-luvun ovikello edelleen.
Sekopoltsi kirjoittelee mitä sattuu. :D
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää miten lapset nykyään käyttäytyvät( huom! en puhu nyt kaikista pirpanoista) mutta kauheaa tuollainen käytös että kivasta pääsiäis perinteestä tehdään noin epämukavaa virvottaville, kerätään rahaa, ei pukeuduta eikä koristella oksia. Meillä kyllä 10 vuotta sitten laitettiin kasvomaalit ja kunnon noita asusteet päälle ja oksat koristeltiin siskojen ja ystävien kanssa isolla vaivalla. Koskaan en olisi kehdannut rahaa pyytää taikka mennä vieraiden ihmisten oville klo 7.30 aamulla. Tuo on jo kotirauhan häirintää.. toivottavasti tämä kiva perinne säilyisi edes vähän kivana että pääsisin joskus pukemaan omat tulevat lapseni noidiksi virpomis kierrokselle :)
Niin ja v*tut yhdyssanoista. Eikö?
Minun lapsuudenkodissani opetettiin, että virpomaan sai lähteä vasta jumanpalveluksen jälkeen. Oletuksena siis oli, että erityisesti vanhemmat ihmiset olivat aamupäivällä joko kirkossa tai kuuntelivat palvelusta radiosta, ja olisi ollut epäkohteliasta häiritä tällaisella asialla kesken palveluksen.
En itse ole lainkaan uskonnollinen, mutta arvostan kulttuurintuntemusta ja sitä, että huomioidaan toiset aidosti. Virpomisessa tämä tarkoittaa sitä, että kohteliasta on tulla klo 12-15 välillä. Itse heräsin tänään klo 12.30 (taustalla kaksi yötä, joina olen päässyt nukkumaan vasta klo 3-4 aamulla) enkä ole kuullut, jos ison talon ulko-ovella on joku sitä ennen käynyt. Laiska en todistetusti ole - olen saanut elämässäni ainaan enemmän kuin moni aamuvirkku, jos vertailemaan ryhdytään.