Miksei vanhemmat tee selväksi lapsilleen, että klo 7.30 sunnuntai-aamuna EI MENNÄ pimputtelemaan kenenkään ovikelloa??
Monelle se on viikon ainoa vapaapäivä ja ihmiset tapaavat nukkua pitkään. Minä mukaan lukien. Olen kyllä varannut suklaamunia, mutta nuo jäivät ilman herkkuja. Sanoin, että tulevat 12 aikaan uudelleen niin saattaa tärpätä.
Mitä noiden vanhempien päässä on liikkunut?
Kommentit (99)
Mä en oo tajunnut että virpominen on jotenkin näin vihattua. 90-luvun lipun virpomismuistot omalta kohdalta on että aina oltiin ystävällisiä ja suurin osa avasi oven. Toki käyttäydyttiin aina hyvin, oli puvut ja koristellut oksat. Oman lähiön aikuisilla on tuntunut olevan ongelmaa virpojien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Itse heräsin tänään klo 6.30. En ymmärrä laiskureita jotka nukkuvat puoleenpäivään. Vapaapäivänään saa tehdyksi vaikka mitä kun herää ihmisten aikoihin.
Niin no meillä ei ole ketään kotona vielä 7.30, kun ollaan vieä töissä. Eli palkka jää saamatta, kun liian aikaisin tulee. Kyllä 11 on aikaisin aika mielestäni milloin voi tuntemattomien oven taa mennä. Ovat yö työläiset kotiutuneet ja vapaapäivän viettäjät heränneet, eikä aamuvirkutkaan ole vielä nukkumassa. Ne joiden tavat tietää ovat asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoin et 9.30 saa lähteä
Ei jestas!!! EI missään nimessä ennen kymmentä, mielummin siinä klo 11.
MIKSI tuohon aikaan?
Virpojat kyllä tervetulleita, mutta ovi ei ennen kymmentä aukea missään tapauksessa, klo 10.30 jälkeen tuleville parempi palkka.
Vierailija kirjoitti:
Aamusta se pvä alkaa. Kenenkään ovelle ei mennä ennen 11. Ovi klo soi ja en avannut. Ovikoodi. En edes muistanut virpomispvä tänään. Ei oo mitään suklaamunia.
En muistanut kolikkokasaa ollenkaan.lapset olisivat olleet riemuissaan euroista.
Yhtenä vuonna annoin vaivaa näkemättömille ja ennen klo 12 pimputtaville virpojille omenan ja vaivaa nähneille ja klo 12 jälkeen tulleille munia ja kolikoita. Mitä enemmän sain kauniita oksia virpojilta, niin sitä enemmän myös herkkuja.
Täällä ei ole käynyt ketään virpomassa, kun on tällainen muuttotappiopaikkakunta. :(
Silloin 80-luvulla isossa espoolaisessa kerrostalolähiössä oli kiva käydä virpomassa, ja me lähdimme kavereiden kanssa vasta joskus klo 11 kieppeillä. Pukeutumiseen (hirveästi hameita ja huiveja ja esiliinoja) ja meikkaamiseen (punaisella kreppipaperilla punaiset posket, jonkun äidin kajal-kynällä pisamat) meni kuitenkin aikaa. Joskus teimme vielä virpovitsat silloin aamulla (kokoontuminen askarteluun meillä, kun äiti ja isä heräsivät sunnuntaisinkin viimeistään kahdeksalta).
Koristelimme oksat höyhenillä ja silkki- sekä metallipaperi"haitareilla". Oli pieni kilpailukin siinä, kuka tekee hienoimmat virpomisvitsat. :D
Silloin vanhemmat päästivät kiertämään tuntemattomienkin ovilla, ja vieraissa taloyhtiöissä. Yritimme katsoa, että missä muut virpojaporukat olivat käyneet (silloin vielä kulki useampia sellaisia) ja menimme muualle ensin. Siihen asti kierrettiin, kunnes vitsat loppuivat. Yleensä noin tunti tai puolitoista.
Se kaikki valmistelu (askartelu ja pukeutuminen) kavereiden kanssa oli melkein parempaa kuin karkin (joskus harvoin pikkurahan) saaminen. Muutamana vuonna sitä tehtiin, viisi- tai kuusivuotiaasta muistaakseni kahdeksanvuotiaiksi. Sitten oltiin jo "liian isoja".
Järkyttävää miten lapset nykyään käyttäytyvät( huom! en puhu nyt kaikista pirpanoista) mutta kauheaa tuollainen käytös että kivasta pääsiäis perinteestä tehdään noin epämukavaa virvottaville, kerätään rahaa, ei pukeuduta eikä koristella oksia. Meillä kyllä 10 vuotta sitten laitettiin kasvomaalit ja kunnon noita asusteet päälle ja oksat koristeltiin siskojen ja ystävien kanssa isolla vaivalla. Koskaan en olisi kehdannut rahaa pyytää taikka mennä vieraiden ihmisten oville klo 7.30 aamulla. Tuo on jo kotirauhan häirintää.. toivottavasti tämä kiva perinne säilyisi edes vähän kivana että pääsisin joskus pukemaan omat tulevat lapseni noidiksi virpomis kierrokselle :)
Vierailija kirjoitti:
Itse heräsin tänään klo 6.30. En ymmärrä laiskureita jotka nukkuvat puoleenpäivään. Vapaapäivänään saa tehdyksi vaikka mitä kun herää ihmisten aikoihin.
Kaikki eivät ole aamuvirkkuja. Osa on iltavirkkuja ja tykkäävät nukkua pitkään. Silloin kun sinä olet nukkumassa me iltavirkut hoidamme päivän askareita. Ei sillä vuorokauden ajalla ole väliä, kunhan hommat tulee tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat rasittavan omahyväiseltä.
Me asutaan betonilähiössä ja näiden 9:n vuoden aikana virpojia on käynyt tasan kerran, joskus kuusi vuotta sitten. Kohta muutetaan alueelle, jossa ei ole kerrostaloja, vaan omakoti- ja rivitaloja ja oikein odotan ensi vuotta, että pääsen ostamaan virpojille herkkuja =) Toivottavasti siellä niitä tulee!
Nyt vähän kohtuullisuutta lapsia kohtaan.
Ensinnäkin suurin osa lapsista (lähes kaikki) ainakin täällä ovat pukeutuneet asianmukaisesti, kysyvät saako virpoa ja toivottavat vielä hyvää pääsiäistäkin. Lähes kaikki virpojat käyvät välillä 11-15. Muutama isompi poika käy joka vuosi pelkällä oksalla virpomassa. Heille olen sanonut, että saavat vähemmän koska yritystäkin on vähemmän eikä ole reilua niitä kohtaan, jotka näkevät vaivaa. Ihan kohteliaasti tämän sanon.
Sanoisin, ettei kohtelias käytös ole lapsille luontevaa ellei kukaan opeta heitä siihen. Ei ne ajattele tai tietoisesti toimi väärin tai tahallaan herätä. Lähinnä kyse on vain ajattelemattomuudesta eikä tahallisesta toisten häiritsemisestä ja loukkaamisesta Kyllä vika on vanhemmissa ja aina joukkoon mahtuu niitä vähemmän fiksuja ihmisiä, jotka lapsia tekevät. Ja toisaalta, vaikka miten opetat lapsia niin sitten kuitenkin innostuessaan saattavat unohtaa, miten piti toimia tai sitten vain joukossa tyhmyys tiivistyy.
Tämä päivä oli vielä Suomessa asuessani oikea kauhujen päivä! Onneksi olen muuttanut jo kauan sitten pois ja tässä maassa lapset ovat hyvin kasvatettuja ja eivät tule häiriköimään vieraiden ihmisten oville.
Otan osaa kaikkien suomalaisten kärsimykseen, sillä tuo kerjäyshomma on mennyt jo ihan liian pitkälle. Kaduilla kerjätään ja nyt jo pennutkin kasvatetaan kerjäämään.
vanhemmat on panemassa sillä aikaa, kun lapset kiertää naapurustossa :D
En laittaisi lasta vieraille oville virpomaan kun ei tiedä ketä rikollisia siellä missäkin asuu. Tuo virpominen ei onnistu kerrostaloissa joissa on alhaalla ovikoodit.
Vain tutuilla saa virpoa ja porukalla aina.
Kuka menee edes virpomaan jotain tuntemattomia??? Mun lapsuudessa virvottiin sukulaiset ja ehkä joku tuttu naapuri/hoitotäti tms. Hyvin riitti heiltä saadut munat, ei ole edes suuri suku. Ihme meininkiä nykyään, juostaan sokerin perässä ihan kuin sitä ei muutenkin syötäisi liikaa.
Muutin kerrostalosta rivitaloon rauhalliselle alueelle jossa suurimmaksi osaksi omakotitaloja. Lapsiperheitä on suurin osa, joten varauduin innoissani kerrankin virpojia varten. Eipä ole ketään käynyt, eivät varmaan uskalla tuntemattomien oville mennä. (Vasta muutin niin en ole keneenkään tutustunutkaan.) Harmi, kun olin lapsi niin kierrettiin kaikkialla niin kauan kuin vitsoja riitti. Huonoja kokemuksia oli vain pari. Silloin ihmisillä oli vielä käytöstavat, ei purettu omaa huonoa oloa tuntemattomiin lapsiin (ainakaan meilläpäin).
Jos niin älyttömästi vihaa lapsia ja virpojia ja "kerjäämistä", niin oveen voi laittaa lapun että "ei virpojia". Mielestäni sitä ei voi kerjäämiseksi sanoa, siinähän lapset harjoittelevat työntekoa lapsille ominaisella tavalla: käyvät keräämässä pajunoksia, koristelevat ne (jotkut koristelevat todella hienoiksi!), etsivät sopivat vaatteet ja pukeutuvat, maalaavat kasvonsa, lähtevät rohkeasti kohtaamaan jopa tuntemattomia ihmisiä ja puhuvat heille, lausuvat pienen runon, ovat kohteliaita. Ja palkinnoksi saavat karkkia tms, joten he huomaavat että kaikki tuo "työ" ja jännittäminen oli sen arvoista.
Tuosta kellonajasta vielä. Itse tuli siis 20 vuotta sitten käytyä aina puolenpäivän aikaan virpomassa ja AINA tuli suurimmassa osassa paikoista kommenttia että olettepa myöhään liikkeellä ja monesta paikasta oli karkit jo loppunu. Niin ne ajat muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Virpomisen voi rinnastaa samanlaiseen kerjäämiseen mitä vaalit on...
Täysin käsittämätön kommentti! Oletko siis todella sitä mieltä, että sinun asioistasi (verorahoistasi), palveluistasi ja ympäristöstäsi saavat päättää kaikki muut, paitsi sinä itse?
Vierailija kirjoitti:
Tämä päivä oli vielä Suomessa asuessani oikea kauhujen päivä! Onneksi olen muuttanut jo kauan sitten pois ja tässä maassa lapset ovat hyvin kasvatettuja ja eivät tule häiriköimään vieraiden ihmisten oville.
Otan osaa kaikkien suomalaisten kärsimykseen, sillä tuo kerjäyshomma on mennyt jo ihan liian pitkälle. Kaduilla kerjätään ja nyt jo pennutkin kasvatetaan kerjäämään.
Asut ilmeisesti maassa, jossa ei vietetä Hallowenia? Tämä siis on hyvin yleinen perinne ihan muuallakin kuin USAssa. Se vasta kerjäämistä on ja hurjaa menoa, ei saa edes pääsiäiskoristetta kuten Suomessa.
Meillä kävi kaksi virpojaporukkaa klo 12 jälkeen, eivät meille tuttuja lapsia. Molemmat porukat kysyivät kohteliaasti, että saako virpoa. Olivat huolellisesti pukeutuneita ja oli kauniit oksat. Tuli hyvä mieli ja virpojat saivat ansaitun palkan. Kiva perinne! :)
-25 vee avopari, ei lapsia
Aamusta se pvä alkaa. Kenenkään ovelle ei mennä ennen 11. Ovi klo soi ja en avannut. Ovikoodi. En edes muistanut virpomispvä tänään. Ei oo mitään suklaamunia.