Miksei vanhemmat tee selväksi lapsilleen, että klo 7.30 sunnuntai-aamuna EI MENNÄ pimputtelemaan kenenkään ovikelloa??
Monelle se on viikon ainoa vapaapäivä ja ihmiset tapaavat nukkua pitkään. Minä mukaan lukien. Olen kyllä varannut suklaamunia, mutta nuo jäivät ilman herkkuja. Sanoin, että tulevat 12 aikaan uudelleen niin saattaa tärpätä.
Mitä noiden vanhempien päässä on liikkunut?
Kommentit (99)
Tietysti koputtavat ovelle, jos ottaa ovikellon pois. Luulevat tietysti, että ovikello on rikki ja pitää koputtaa.
Asumme ok-talossa ja joudumme vaihtamaan ovikellon parin vuoden välein. Nykykellot eivät kestä sen kauempaa.
Soitin lukkoliikkeeseen ja sanoivat, että se painamisosa ei kestä pakkasta missään merkissä. Siinähän onbsisällä myöskin patteri.
Meillä ole ennen johdolliset ovikellot ilman patteria, mutta eivät kestäneet sen paremmin. Se nappiosa varmaan jotenkin hapettui. Eli ne metallit, jotka painuvat yhteen, eivät menneet enää riittävön tiiviisti yhteen.
Mieheni isän entisessä talossa toimii mainiosti noin 1960-luvun ovikello edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Itse heräsin tänään klo 6.30. En ymmärrä laiskureita jotka nukkuvat puoleenpäivään. Vapaapäivänään saa tehdyksi vaikka mitä kun herää ihmisten aikoihin.
Itse herään joka aamu viideltä, myös sunnuntaisin, enkä SILTI halua, että aikaisin aamulla tulee vieraita kakaroita rimputtelemaan ovikelloa. Miksi olet niin laiska, että nukut puoli seitsemään asti? Minä olen jo käynyt puolentoista tunnin lenkillä ja haluan sen jälkeen rentoutua kotonani rauhassa. Jos on pakko tulla virpomaan vieraiden oville, niin ei missään nimessä ennen yhtätoista.
Tähän taloon ei taida niitä tulla, kun on ovessa koodi eikä tässä talossa edes ole kuin yksiöitä, joten ei ole lapsiperheitä. Mietin kyllä tuttuani, joka on yöllä töissä ja nukkuu päivällä, miten mahtaa tykätä ovikellon soittajista...
Sehän on kätevää, lapset ulos klo 7.30 pitkälle virpomiskierrokselle, saa itse nukkua rauhassa kun ei ole penskat kotona kiljumassa.
Toivottavasti joku on käynyt soittamassa 7.30 yläkerran yötömistelijän ovikelloa.
Otan mielelläni vastaan virpojia. Kun lapset olivat pieniä ja nukkuivat päiväunia, teippasin ovikellon päälle lapun, jossa luki, et meillä nukutaan päiväunia. Toimi hyvin. Nyt omat ovat jo isoja ja tääkin su menee harrastuksissa koko päivä. Tänä vuonna meillä ei siis avata ovea, kun kukaan ei ole kotona :(
Vierailija kirjoitti:
Mua "inhottaa" kans koko virpomishomma. Edellisessä kodissa sai onneksi olla rauhassa, mutta nykyisessä asun ensimmäistä vuotta, joten en tiedä, onko täällä tapana virpoa.
Minä en ole varautunut ollenkaan virpojiin. Ei olisi ollut edes varaa, kuin omille lapsille omat karkit ja suklaamunat ja nekin on säästetty pääsiäiseen.
Todella huolestuttavaa jos ei ole varaa lapsia elättää ja pienet karkit ongelma.
Mites se kunnon ruoka ym joka lapselle kuuluu
Meille saa tulla virpomaan aikaisintaan klo 12. Halutaan nukkua pitkään. Tutut virpojan tietävät sen :)
Olen viimeisen 10 vuoden aikana asunut 6 eri asunnossa, minään vuonna ei ole näkynyt virpojan virpojaa. Onko niitä tosiaan edelleen jossain.
Vierailija kirjoitti:
Monelle se on viikon ainoa vapaapäivä ja ihmiset tapaavat nukkua pitkään. Minä mukaan lukien. Olen kyllä varannut suklaamunia, mutta nuo jäivät ilman herkkuja. Sanoin, että tulevat 12 aikaan uudelleen niin saattaa tärpätä.
Mitä noiden vanhempien päässä on liikkunut?
Me aloitamme aina jo kuudelta ettei karkit lopu keaken :)
Tosissaanko hakkaavat oveakin? Eikö lapset tiedä, että on tyhjiäkin asuntoja tai ettei olla kotona?
:D Naurattaa jotenkin tämä virpojaviha. Itse puolestani lapsena vihasin sitä virpojana olemista, vaikka siitä saikin kosolti karkkia tai kolikoita. Meillä nähtiin aina vaivaa asuja ja kasvomaaleja myöten. Alentavinta oli joutua kulkemaan vielä nuorempienkin sisarusten mukana kun pienemmät eivät yksin uskaltaneet. Piti "näyttää nuoremmille esimerkkiä".
muistakaa valittajat sitten, että jouluna ette anna lapsille joululahjoja. joulu on pakanoitten juhla ja kenenkään kunniallisen kristityn ei pidä joulua juhlia.
Vierailija kirjoitti:
muistakaa valittajat sitten, että jouluna ette anna lapsille joululahjoja. joulu on pakanoitten juhla ja kenenkään kunniallisen kristityn ei pidä joulua juhlia.
Ei ole kukaan käynyt vielä oven takana joululahjoja kerjäämässä. Virpojllekaan en nyt aio ovea avata, kun ei ole heille mitään annettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoin et 9.30 saa lähteä
Monelta sit alapeukuttajien mielestä saa lähteä? Vai ei ikinä tietty.
Klo 11-12, meillä kävi ensimmäiset 11.30.
Vierailija kirjoitti:
Olen viimeisen 10 vuoden aikana asunut 6 eri asunnossa, minään vuonna ei ole näkynyt virpojan virpojaa. Onko niitä tosiaan edelleen jossain.
Olemme asuneet omakotitalossa noin 15 vuotta ja virpojia on käynyt aina.
Säikähtäisin ihan hulluna, jos joku olis ovella klo 7.30. Siis että on tapahtunut jotain, kun siihen aikaan tullaan, vaikka olisin hereilläkin.
Käytöstavat on kyllä hakusessa, jos on muka ok tulla ovelle tai soittaa ennen klo 10 tai jälkeen klo 20.
7.30 on ihan hyvä aika herätä. Alkoholiongelmaasi voi saada apua.
Vierailija kirjoitti:
En avaa ollenkaan. Ihme kerjäämistä ja ei edes tavallinen suklaamuna tunnu kelpaavan.
Joskus kehdattu rahaa pyytää jopa.
Meillä on käynyt virpojia noin 15 vuotta ja yksikään ei ole pyytänyt rahaa. Aina on kelvannut tavalliset karkit, meillä on usein ollut Pandan Virvon Varvon pussien suklaapatukoita. Äsken oli vielä Rölli suklaamunia, jotka näyttivät ilahduttavan virpojia, vaikka eivät ole kalliita hankintoja.
Lapset ovat aina kysyneet ensin saako virpoa ja lopuksi toivottaneet hyvää pääsiäistä 😊
Minä pidän virpomisperinteestä.
N. 10 vuotta sitten virpojia kävi tasaiseen tahtiin n. klo 10-16 välillä ja mulla oli aina ksota kasat palkkoja varattuina :)
Viime vuonna taisi käydä kaksi virpojaa ..
Niin on lapsiperheet asuinalueellamme vähentyneet ja lapset kasvaneet tai sitten jostain muusta syystä virpomisperinne laantunut.