Vanhempani ovat kai vain tyhmiä? Miten yli viiskynppiset voivat elää noin?
Huono omatunto jo otsikosta. En halusisi tuomita ihan näin kärkkäästi mutta oikeasti..
Minä olen viisastunut parikymppisenä vaikka nämä kaikki ongelmat olen kohdannut ja elänyt itse niin olen ottanut aina vastuun itsestäni ja tekemisistäni. En luovuttanut vaikka lähtökohdat olivat melko ihmeelliset. Täysin epätasapainoinen lapsuus.
Käyttävät molemmaat runsaasti alkoholia. Juoneet jo reippaasti koko minun ikäni aikani.
Äiti on myös peliriippuvainen ja aina nykyään vääränlaisia suhteita.
Siis väkivaltaisia tms.
On jotenkin luovuttanut koko elämän suhteen ja ei tee askeltakaan muuttakseen mitään. Kyynisenä ja vihaisena soittelee kännipuheluita. Syyttelee kaikkia paskasta elämästään ja juo kunnes sammuu.
Tätäkin on harrastanut vaikka kuinka kauan. Siis haastaa riitaa aina kännissä ja haukkuu kaikki. Pilannut ihmissuhteista työpaikkoihin asioita sillä.
Jätti kauheat traumat meille lapsille.
Käy töissä kuitenkin viimeisillä voimillaan ja kotiin päästyä tölkki sihahtaa auki jälleen.
Isä käy töissä ja kehuu itseään Suomen parhaimmaksi ammattilaiseksi tällä alalla.
No osittain voikin olla totta tai sitten on hyvin valehdellut koko ikäni. En oikein koe tuntevani vanhempiani oikeasti.
Elää renttuna, rikkinäiset vaatteet, polttaa sätkiä parin minuutin välein. Puhuu panemisesta aina naisista puhuttaessa ja usein naiset ovat horoja tai ämmiä tms.
Käy kuulemma välillä tuuppaamassa pubiruusuja mutta ei mitään vakavaa suhdetta.
Elää halvassa vuokraykiössä, ei juuri huonekaluja sängyn ja pöydän lisäksi. Ei ole ottanut mitään vastuuta juuri mistään tai hoitanut asiat hälläväliä otteella.
Ulosotto painaa päälle.
Sama tilanne ollut koko ikäni.
Molempia yhdistää rankka elämä ja masentuneisuus.
Minä olen kokenut myös alkoholismin, peloriippuvuuden, ulosoton ja masennuksen. Lisäksi väkivaltaisen suhteen, syömishäiriön ja kaiken mille huonossa elämäntilanteessa ihminen voi alistua.
Lisäksi mitään mallia tai henkistä yhteyttä tai sellaista kunnon kasvastusta en ole vanhemmistani oikein saanut.
Lopulta itsemurha yritys laittoi elämälleni uuden suunnan.
Olen hyvässä työssä, käyn terapiassa ja olen hoitanut kaikkia ongelmiani. Tietenkin arpia on jäänyt ja käsittelen paljon asioita vieläkin mutta mietin välillä, että miten ihmiset voivat jäädä tuohon tilanteeseen.
Vaikka periaatteessa ymmärrän kun ei voimat ja kiinnostus lopulta enää riitä.
Ahdistaa välillä kun mietin koko yhtälöä. Mietin usein miksi juuri minun piti syntyä tähän perheeseen.
Toisaalta silloin en olisi minä. Tunnen kyllä syyllisytttä kun puhun vanhemmistani näin mutta en vain käsitä.
Kommentit (50)
Anteeks siis hyvä kirjoitus, ja mulla on hieman samanlaisia kokemuksia. Mutta siis repesin tolle otsikolle "viiskynppiset" :D
Kuka ilmiantaa näitä vastauksiani jatkuvasti?
Olen monta kertaa lähettänyt pitkän kertomuksen ja avautunut henkisestä kasvusta alkoholismin suhteen ja muutenkin.
Harmittaa kun käyttää aikaa ja vaivaa ja sitten niitä viestejä poistellaan.
Vaikka ovat ihan asiallisia.
AP
Olen jatkuvasti muuttunut noiden vuosien itsetutkiskelun jälkeen.
Kasvan koko ajan henkisesti ja pidän koko ajan terveyttä tärkeämpänä kun mitään muuta.
Minulla on vielä tajuttoman paljon opeteltavaa ja täytyy oppia rakastamaan sekä itseäni, että muita enemmän ja halu parantua on suuri.
Sitten sen jälkeen haluan olla apuna muille.
Olen aina ollut todella pohdiskeleva ja pidän asiat sisälläni.
Olen aina loppuen lopuksi pärjännyt itse ja löytänyt sisältäni voiman. Kaikilta se löytyy, he eivät vain usko siihen tai pelkää muutoksia.
Tämän takia ehkä minulla on ristiriitaisia tunteita vanhempiini.
Miksi eivät edes meidän lapsien tähden voineet luottaa siihen voimaan, että elämä voi muuttua paremmaksi.
Mutta tiedän ettei asia ole todellakaan niin yksinkertainen. Tiedän eri näkökulmat kyllä tähän asiaan.
Saatan kuulostaa liian henkevältä mutta yllätyn itsekin monesti siitä kuinka nämä koetut asiat ovat saaneet minut näkemään asioita niin monelta eri kannalta ja osaan arvostaa ja kunnioittaa elämää ihan toisella tavalla.
Vieläkin on todella rankkaa joskus ja vaivun itsesääliin mutta kirjoitan ja kehityn ihmisenä päivä kerrallaan.
Ap
Nämä jotka puhuvat " vastuun ottamisesta" ovat itse useimmiten kermaperseitä joille asiat ovat vaan tipahdelleet syliin. He eivät itse ota vastuuta kasvamisessa siihen ettemme voi tuomita ihmisiä ikinä . Me emme tiedä mitä heille tapahtui emmekä ainakaan sitä miten he sen kokivat.