Onko yksikään kunnallisvaaliehdokas ottanut kantaa lainvastaisiin orjatöihin ja ns. kuntouttavaan työtoimintaan?
Kunnissa teetetään valtion rahalla ilmaistöitä työttömillä toimeentulon menetyksen uhalla. Kukaan ei ole ilmeisesti kiinnostunut satojentuhansien työttömien kohtelusta millään tavalla?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta... Uraa takana reilu kolmekymmentä vuotta, nyt ollut työkyvyttömänä melkein vuoden suurehkon leikkauksen jälkeen ja takaisin työelämään tulossa. Pitäisikö sitä oikeasti suostua 9e/päivä oman alansa työkokeiluun, koska vakuuuksen rahat loppuivat? Tietotaito ei ole kadonnut mihinkään poissaollessani, käsityöammatissa ei edes teknologia aja edelle, prkl...
Onko sulla sitten vielä työkyky fyysisesti alentunut? Vai pystytkö jo suoraan menemään kokopäiväisesti entiseen työhösi? Jos pystyt, on kuntouttava todellakin hukkaan heitettyä rahaa sille joka siitä maksaa.
Jos sanovat että pitää kokeilla, esim. kuukausi olla töissä täysiaikaisesti, niin se on sen merkki että eivät luota siihen vielä täysin että sinusta on siihen. Varmasti pääset työkokeilun jälkeen takaisin oikeisiin töihin, kyllä meillä käy niin jatkuvasti.
T: 256
Minä kuntavaaliehdokkaana olen sitä mieltä että oikeaa työtä pitäisi ihmisille saada. Ne keinot joilla oikean työn tarjoaminen olisi järkevää taas ei kelpaa ay-liikkeelle, vasemmistolle ja demareille. Nämä kaksi punaista puoluetta kannustavat "leikkityön" tarjoamiseen ja tarjoat laastareita ja varmistavat työttömälle hyvät oltavat työttömänä. Jos näitä maailmanlaajuisesti luksus työttömyysetuja leikattaisiin, korotettaisiin reilusti eläkkeitä, säädettäisiin laki joka mahdollistasi jopa parin vuoden lainanlyhennysten lykkäyksen kohtuullisin koroin ja jos vielä puolitettaisiin työnantajille koituvat maksut niin työllistäminen ja töihin lähteminen olisi kannattavaa. En missään nimessä kannata tukityöllistämistä, mutta kuntouttavaa työtoimintaa kannatan koska siinä on niin suuressa roolissa sosiaalinen puoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sinkkujen rahatilanteesta verrattuna 2-henkiseen perheeseen, vanhusten hoidosta, joukkoliikenteestä, eläinsuojelusta... Kohkataan vaan Sotesta ja lasten päivähoidosta.
Meillä on kyllä yhdellä meidän puolueen 22:sta ehdokkaasta juuri se julkinen liikenne pääteemana, meillä kun ei tässä kaupungissa se pelaa.
Eläinsuojelua ei varmaan kukaan ole ottanut pääteemakseen koska se on itsestäänselvyys, eikä sitä asiaa mitenkään yleensä käsitellä kaupungin valtuustossa.
Ainakin yhdellä meidän puolueen ehdokkaista on juuri tuo vanhustenhoito pääteemana, varmaan siksi että hän on maahanmuuttaja ja hänellä on hoivayritys, eli hoitaa vanhuksia päivittäin työkseen.
En tiedä että miten se sinkun rahatilanne niin paljon huonopi on kuin pariskunnilla, ne sinkut joita tunnen saavat aika hyvin asumistukea, pariskunnat ei. Mitä vielä pitäisi tehdä? Lapsiperheillä on suurimmat menot, ja he sitä tukea tarvitsevat, varsinkin yksinhuoltajat.
No yksineläjä joutuu maksamaan kaiken yksin, eikä mitään tukia saa. Yksineläjille kun ei ole mitään tukia keksittykään.
Jos tässä asunnossa meitä asuisi kaksi henkilöä, niin saisimme vähemmän asumistukea, mutta kun vuokra jaettaisiin puoliksi, niin silti maksaisin 72 euroa vuodessa vähemmän kuin nyt yksinäni.
Lisäksi maksaisin parillisena vain puolet sähkölaskusta ja nettiyhteydestä, jo se tulisi melkein 200 euroa halvemmaksi vuodessa, vaikka laskisi mukaan
Ruokakulut tulisivat edullismmiksi myös, koska voisi ostaa suurempia satseja kerralla kun on kaksi kantajaa ja syöjää. Pienet määrät ruokaa tulevat aina kalliimmiksi. Myös S-bonuksia kaupasta tulisi enemmän, koska kuukausittaiset summat olisivat suurempia, joten niistä saisi korekamman prosentin mukaan bonusta.
Kaikki asunnon hankinnat voisi myös puolittaa.
Ihan lonkalta vetäen niin kyllä vaan me yksineläjät maksamme elämisestämme enemmän.
Kyllä sulla tuntuu olevan tosi pienet menot noinkin jos sähkölaskukin on noin pieni. Nettiyhteys nyt on niin pieni asia, sen voi hoitaa sillä että kun kännykässä on se liittymä mikä maksaa vähän reilun kympin kuussa, sen voi jakaa läppäriin tai tablettiin, ei tarvi maksella mitään erillistä nettiä. Jos ne asunnon hankinnat hankkii yksin, ei niitä erossa tarvi sitten toiselle antaa. Ja ihan itse saa valita hakeeko kirppikseltä parin kympin sohvan vai ostaako omilla palkkatuloillaan kymppitonnin sohvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kuntavaaliehdokas, ja olen töissä työvalmentajana, valmennussäätiöllä.
Ensinnäkin, kuntouttava työtoiminta ei ole orjatyötä.
Toiseksi, valtio ei maksa sitä, vaan kunta tai muu taho, esim. vakuutusyhtiö.
Kolmanneksi, satoja tuhansia työttömiä ei laiteta kuntouttavaan työtoimintaan, koska se maksaa, se valmennus ei ole ilmaista, joten sitä annetaan vaan niille joille se on hyödyllistä.
Turha uskoa kaikkea mitä uuninpankkopoika juttelee.
T: Numero 256
Juupajuu, ensinnäkin, maksaako säätiösi palkkaa kaikille työntekijöille? Toiseksi, kuntouttavaan pistetään uhan varjolla kaikki työttömät jotka eivät töitä löydä, vaikka kuntouttava ei vastaisi lainkaan omaa alaa.
Kuntouttavassa työtoiminnassa olevat saa sen verottoman kulukorvauksen 9€ päivässä, se tekee kuukaudessa kuitenkin ihan kivasti tavallisen työkkärirahan päälle. Meille säätiölle maksetaan siitä että me valmennetaan näitä valmentautujia, he saavat sekä yksilövalmentajan että työvalmentajan avun koko ajan kun tarvitsevat, esim. viranomaisten kanssa asioimiseen. Meille ei ole koskaan kenenkään pakko tulla, ja tulevalta valmentautujalta kysytään mille osastolle hän haluaa mieluiten, jos ei ole tilaa heti päästä kyseiselle osastolle voi olla vaikka ekan kuukauden sitten jossain toiseksi mieluisimmalla. Meillä on aina palavereissa useampi ihminen sen työttömän kanssa miettimässä että mitä tämä työtön haluaisi tehdä, monenako päivänä viikossa, montako tuntia päivässä, jotkut on vain yhden nelituntisen päivän viikossa jossain ihan kevyessä työssä aluksi.
Meille on päässyt kuntouttavia myös palkkatuella töihin sitten kun ovat oppineet työn niin hyvin että ovat valmiita palkkatöihin, on myös monet opiskelleet työn ohessa jonkun tutkinnon tai olleet meillä oppisopimuksella.
Kun minä olen ollut elämäni aika monta kertaa työttömänä vuosia kerrallaan, ei minun ympärilläni ole koskaan sellaista piirileikkkiä ammattilaiset tanssineet kun meidän valmentautujien kanssa, joku elämänhallinnan syystä tai toisesta menettänyt saa kyllä apua joka suunnalta. Minä kun olin normaali perheenäiti joka haki töitä aina kun tuli sopivia vastaan, ei kertaakaan ehdotettu mitään kuntouttavaa tai työkokeilua, tiesivät että minä hoidan lapseni ja taloni ja minulla on harrastuksia monenlaisia. Kun on oikeutettu kuntouttavaan työhön, monta palkallista ihmistä tekee hänen eteensä töitä.
Tavallisessa mopassa kunnan sossujen kanssa ei ole mistään säätiöiden valmtajista kysymys eikä siihen satsata yhtään enempää kuin on pakko. Koko sepustuksesi on aivan utopiaa maakunnissa. Siellä se on turhauttavaa puuhastelua ja tekotöitä. Kouutettuja työttömiä pakotetaan näin kaiken toimeentulon katkaisemisen uhalla. Miksi kunta ei tarjoa palkkatuettua työtä? Ne rahat on alimitoitettu jo aikoja sitten eli valtio haluaa hylätä työllistämispolitiikan ja tilalle on tullut nöyryytys humpuukikursseilla ja puuhastelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole parempi työttömän olla jollain tapaa kiinni rutiineissa, sosiaalisessa ympäristössä ennen kuin palkkatyötä saa? Helposti eristäytyy, ja ihmisten ym. kohtaaminen tulee vaikeammaksi, mitä pidempää siellä eristyksissä karjotetaan
Aina jotain voi oppia, ja jos asenne on oikea, voi vaikka saada sen palkkatyön sieltä paikasta, tai edes hyvät suositukset!
Oikeastiko työtön istuu kotona kuin olisi muutaman tunnin töissä ja sitä vastaan saisi työttömyysturvaa??
Työstä koituu kustannuksia, työmatkat, lounas, vaatteet tms. Kotona voi näyttää vaikka variksenpelättimeltä mutta työpaikalla pitää näyttää suhteellisen ihmismäiseltä.
Niin?? olin itse joskus kirjastossa hommissa, lounas oli tyyliin ruisleipä täytteillä ja ihan mielelläni siellä olin, kun hommasta tykkäsin. Tämä siis työkkärin osoittama 3kk harjoittelu.
Harvassa hommassa tarvitaan puku, että ihan farkut paita tyylillä voit moneen duuniin mennä. Tuskin nämä häviää varastostasi heti työttömäksi jäätyä :P
Vierailija kirjoitti:
Lainvastaisuus kuntouttavassa työtoiminnassa on kunnissa sääntö enemmän kuin poikkeus. Työkykyisillä työttömillä ei ole lain mukaan asiaa kuntouttavaan työtoimintaan, joka on nimensä perusteella tarkoitettu vajaakuntoisille. Terve pitkäaikaistyötön, joka on hakenut töitä eikä ole saanut sitä suurtyöttömyyden aikana, ei ole syypää yhteiskunnan tilanteeseen eikä tarvi kallonkutistajia ja kuntouttavaa puuhastelua vaan töitä!! Jos näillä perusteilla ei mene työtoimintaan ja joutuu karensseihin, se ei ole työttömän vika vaan järjestelmän. ap
Joo, no meillä ei niin ole. Meillä ei kunta harjoita kuntouttavaa työtoimintaa juuri sen takia että heillä ei ole valmentajia ja ohjaajia eivätkä halua sellaisia palkata, siksi on meidän säätiö, meillä on kaikki sivupisteet mukaan laskien 80 palkkatyöntekijää, yksilövalmentajia, työvalmentajia, tuotannon työntekijöitä, toimiston työnekijöitä ja päälliköt, ja valmentautujia meillä on erilaisilla sopimuksilla 900 henkilöä vuodessa. Meillä jos joku valmentautuja alkaa vaikuttaa siltä että on valmis työelämään laitetaan eteenpäin, useimmiten töihin tai opiskelemaan, se on se idea.
Toki meidän säätiö on Suomen suurimpia työpajoja, ja kaikilla paikkakunnilla ei ole vastaavaa, ja se kyllä pitäisi olla kaikille työttömille jotka sitä tarvitsevat jotta koko maan työttömät olisivat samassa asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä kuntavaaliehdokkaana olen sitä mieltä että oikeaa työtä pitäisi ihmisille saada. Ne keinot joilla oikean työn tarjoaminen olisi järkevää taas ei kelpaa ay-liikkeelle, vasemmistolle ja demareille. Nämä kaksi punaista puoluetta kannustavat "leikkityön" tarjoamiseen ja tarjoat laastareita ja varmistavat työttömälle hyvät oltavat työttömänä. Jos näitä maailmanlaajuisesti luksus työttömyysetuja leikattaisiin, korotettaisiin reilusti eläkkeitä, säädettäisiin laki joka mahdollistasi jopa parin vuoden lainanlyhennysten lykkäyksen kohtuullisin koroin ja jos vielä puolitettaisiin työnantajille koituvat maksut niin työllistäminen ja töihin lähteminen olisi kannattavaa. En missään nimessä kannata tukityöllistämistä, mutta kuntouttavaa työtoimintaa kannatan koska siinä on niin suuressa roolissa sosiaalinen puoli.
Arvatenkin olet porvariehdokas? Niin, luksustuet? Tiedät asumiseen, ruokaan, sähköön, kulkemiseen jne. liittyvät menot Suomessa? Onko luksustuki sellainen, että ihminen joutuu juoksemaan luukulta luukulle hakemaan roposensa, jolla juuri tulee toimen? Haluatko ihmiset asumaan kaduille? Korotetaan eläkkeitä! Ei hyvää päivää. Kaikkien tutkimusten mukaan juuri eläkkeelle päässeet 1940-1950-luvuilla syntyneet ovat nykyään kaikista etuoikeututuimpia. Viimeksi juttu Ilta-Sanomissa tästä. Vieläkö pitäisi nykytyöläisiltä rokotaa eläkerahaa näiden eläkeläisten elättämiseen vielä parempaa elintasoa!? Tukityöllistäminen ei sinulle käy, jossa olisi työsuhde ja josta kertyisi eläkettä ja ansiosidonnaista päivärahaa. Joopa joo. En ikinä äänestä porvaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan terveillä ihmisillä ei saisi teettää kuntouttavaa työtoimintaa. Tätä rikotaan paljon ja siitä hyötyvät monet.
Määrittele terve. Jotkut ovatkin fyysisesti terveitä, mutta henkisellä puolella häikkää. Jotkut on vaan tekemisen tarpeessa pitkän työttömyyden jälkeen, haluavat pitää työkykyään yllä, saada työkokemusta ja kokeilla erilaisia töitä jotta on helpompi hakea töitä. Kuntouttavaan ei todellakaan edes kaikki halukkaat pääse, se maksaa, ja jonkun on se suostuttava kyseiselle henkilölle kustantamaan.
Puhut ihan eri asiasta kuin te-toimiston kuntouttava työtoiminta. Se ei kuntouta ketään vaan säästää kunnan rahoja, kun pitkäaikaistyötön sellaisessa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kuntavaaliehdokas, ja olen töissä työvalmentajana, valmennussäätiöllä.
Ensinnäkin, kuntouttava työtoiminta ei ole orjatyötä.
Toiseksi, valtio ei maksa sitä, vaan kunta tai muu taho, esim. vakuutusyhtiö.
Kolmanneksi, satoja tuhansia työttömiä ei laiteta kuntouttavaan työtoimintaan, koska se maksaa, se valmennus ei ole ilmaista, joten sitä annetaan vaan niille joille se on hyödyllistä.
Turha uskoa kaikkea mitä uuninpankkopoika juttelee.
T: Numero 256
Juupajuu, ensinnäkin, maksaako säätiösi palkkaa kaikille työntekijöille? Toiseksi, kuntouttavaan pistetään uhan varjolla kaikki työttömät jotka eivät töitä löydä, vaikka kuntouttava ei vastaisi lainkaan omaa alaa.
Kuntouttavassa työtoiminnassa olevat saa sen verottoman kulukorvauksen 9€ päivässä, se tekee kuukaudessa kuitenkin ihan kivasti tavallisen työkkärirahan päälle. Meille säätiölle maksetaan siitä että me valmennetaan näitä valmentautujia, he saavat sekä yksilövalmentajan että työvalmentajan avun koko ajan kun tarvitsevat, esim. viranomaisten kanssa asioimiseen. Meille ei ole koskaan kenenkään pakko tulla, ja tulevalta valmentautujalta kysytään mille osastolle hän haluaa mieluiten, jos ei ole tilaa heti päästä kyseiselle osastolle voi olla vaikka ekan kuukauden sitten jossain toiseksi mieluisimmalla. Meillä on aina palavereissa useampi ihminen sen työttömän kanssa miettimässä että mitä tämä työtön haluaisi tehdä, monenako päivänä viikossa, montako tuntia päivässä, jotkut on vain yhden nelituntisen päivän viikossa jossain ihan kevyessä työssä aluksi.
Meille on päässyt kuntouttavia myös palkkatuella töihin sitten kun ovat oppineet työn niin hyvin että ovat valmiita palkkatöihin, on myös monet opiskelleet työn ohessa jonkun tutkinnon tai olleet meillä oppisopimuksella.
Kun minä olen ollut elämäni aika monta kertaa työttömänä vuosia kerrallaan, ei minun ympärilläni ole koskaan sellaista piirileikkkiä ammattilaiset tanssineet kun meidän valmentautujien kanssa, joku elämänhallinnan syystä tai toisesta menettänyt saa kyllä apua joka suunnalta. Minä kun olin normaali perheenäiti joka haki töitä aina kun tuli sopivia vastaan, ei kertaakaan ehdotettu mitään kuntouttavaa tai työkokeilua, tiesivät että minä hoidan lapseni ja taloni ja minulla on harrastuksia monenlaisia. Kun on oikeutettu kuntouttavaan työhön, monta palkallista ihmistä tekee hänen eteensä töitä.
Tavallisessa mopassa kunnan sossujen kanssa ei ole mistään säätiöiden valmtajista kysymys eikä siihen satsata yhtään enempää kuin on pakko. Koko sepustuksesi on aivan utopiaa maakunnissa. Siellä se on turhauttavaa puuhastelua ja tekotöitä. Kouutettuja työttömiä pakotetaan näin kaiken toimeentulon katkaisemisen uhalla. Miksi kunta ei tarjoa palkkatuettua työtä? Ne rahat on alimitoitettu jo aikoja sitten eli valtio haluaa hylätä työllistämispolitiikan ja tilalle on tullut nöyryytys humpuukikursseilla ja puuhastelu.
Me toimitaan nimenomaan maakunnissa. Meillä on maakunnan suurimmassa kaupungissa pääpaikka ja sitten on kaksi sivutoimipistettä ja toisen ympäristökunnissa sateliittipajat, ihan niissä muutaman tuhannen ihmisen kunnissa. Onneksi kuntapäättäjät on olleet viisaita ja tulleet meidän säätiöön mukaan koska meillä on tiedot ja taidot hoitaa asiat. Ja meillä kyllä kaupunkikin palkkaa palkkatuella. Ja meidän kaupunki on ollut usein kärjessä siinä listalla että mitkä kaupungit maksavat vähiten sakkomaksuja valtiolle, ja siksi meillä on tämä säätiö. Toki sote saattaa tuoda siihen muutoksia koska meidän alalle voi tulla kilpailua muualta Suomesta, mutta joka tapauksessa, työttömät jotka tarvitsee kuntouttavaa tai terapeuttista työtä, sitä saavat.
Nykyään esim. museotoimi täynnä kuntoutujia ja työllistettyjä. Vievät alasta kiinnostuneilta työpaikat.
Joku väitti että kuntouttavasta kertyy kulukorvauksina kivasti työmarkkinatuen päälle. Niin ehkä paperilla, mutta todellisuudessa kun työmarkkinatuesta vähennetään verotus ja siihen summaan lisätään kk kulukorvaukset niin summa oli muistaakseni 20 e enemmän kuin se, että olisi maannut kotona saaden pelkkää työmarkkinatukea. Eikä kukaan selväjärkinen ja täydessä mielenterveydessä oleva suostu tekemään 6-8 tuntia päivässä saaden siitä kokonaan 9e. Matalapalkka-aloilla 9e tuntipalkkakin on melkoista riistoa. Miettikää mitä se on siis päivässä. Niin ja sitten ei kerry lomat/lomarahat/ eikä eläkkeet. Ainakaan sitä persua oulun seudulla ei siis kannata äänestää joka täällä puoltaa kuntouttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan terveillä ihmisillä ei saisi teettää kuntouttavaa työtoimintaa. Tätä rikotaan paljon ja siitä hyötyvät monet.
Määrittele terve. Jotkut ovatkin fyysisesti terveitä, mutta henkisellä puolella häikkää. Jotkut on vaan tekemisen tarpeessa pitkän työttömyyden jälkeen, haluavat pitää työkykyään yllä, saada työkokemusta ja kokeilla erilaisia töitä jotta on helpompi hakea töitä. Kuntouttavaan ei todellakaan edes kaikki halukkaat pääse, se maksaa, ja jonkun on se suostuttava kyseiselle henkilölle kustantamaan.
Puhut ihan eri asiasta kuin te-toimiston kuntouttava työtoiminta. Se ei kuntouta ketään vaan säästää kunnan rahoja, kun pitkäaikaistyötön sellaisessa on.
Meille tulee kuntouttavaan työtomintaan porukkaa typin kautta, te-toimisto niitä sinne typpiin ensin ohjaa, sitten voi olla maksajana vakuutusyhtiö tai vaikka kela, muitakin tahoja on mutta minä en niitä kaikkia muista kun ei kuulu mun työnkuvaan kun olen työvalmentaja enkä yksilövalmentaja.
T : 256
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtuustoehdokkaan kannalta asia on ongelmallinen, koska jo kunnan pitkäaikaistyöttömillä ei ole mitään työllistymistä tukevia palveluja, niin kunta joutuu maksamaan työttömyysetuuden. Se on todella kallista! Siksi on kunnan (veronmaksajien) etu, että työttömyys katkaistaan. Työttömän mielestähän olisi mukavampaa vältellä työntekoa ja jatkaa makoilua kotona, mutta kunnan ja kuntalaisten kannalta on tärkeää saada jokainen omalla panoksellaan rakentamaan yhteisöä.
Siksi vaaleissa pitäisi äänestää ehdokasta, jonka mielestä on etsittävä järkeviä työkohteita, joihin jokainen yli 500/300 päivää työttömänä ollut voi muutamaksi kuukaudeksi mennä osoittamaan haluaa olla yhteisön jäsen. Ei pelkkä tukien mankuja vaan tarvittaessa myös hyödyksi muille.
Se on merkillinen juttu, että kunta ei halua enää maksaa työnteosta, vaan haalii ilmaistyöntekijöitä. Mihinkäs sellaiset perusoikeudet ovat unohtuneet kuin työsopimus, palkka ja eläkkeenmaksu?
Ihan turha enää syöttää tuota propagandaa työttömistä, jotka ovat muka kotona makaavia laiskureita. Ei mene läpi, luuletko työttömien olevan automaattisesti tyhmiä?
Nimenomaan. Räikeimmissä tapauksissa työntekijä on irtisanottu, ja sitten jonkin ajan kuluttua olisi päässyt "työkokeiluun/-harjoitteluun" siihen entiseen työtehtäväänsä. Oikeastihan kokeiluun pitäisi ottaa joku uuteen alaan tutustuva, eikä alan ammattilainen. Sääntöjä rikotaan ihan räikeästi, eikä ketään kiinnosta.
Mihinkään ei pääse siitä, että kun on mopaan joutunut ja nimen paperiin laittanut alle, niin sinua voidaan kyykyttää kuukausi - ja pahimmillaan vuosikausia myllytyksessa kaiken toimeentulon menettämisen uhalla. Se on täydellistä kyykytystä eikä siinä neuvotella vaan sanellaan. Et ole enää työllistyvä vaan sosiaalitoimen asiakas. Se on se pointti koko hommassa. Joudut työvoiman ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään esim. museotoimi täynnä kuntoutujia ja työllistettyjä. Vievät alasta kiinnostuneilta työpaikat.
No käytännössä eivät vie, koska niillä ei ole varaa palkata ketään"kovalla rahalla" ne kuntoutujat ja työllistetyt on ainoa pelastus. Meilläkin kesän näyttely museolla piti perua kun kaupunki tiukassa talouden tilanteessa vähensi rahoitustaan museolle. Ne alat on hankalia joilla ei vaan ole sitä rahaa millä työllistettäisiin ihmisiä. Homekoulut ym. on pakko hoitaa, ja sitten muualta säästetään joka paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainvastaisuus kuntouttavassa työtoiminnassa on kunnissa sääntö enemmän kuin poikkeus. Työkykyisillä työttömillä ei ole lain mukaan asiaa kuntouttavaan työtoimintaan, joka on nimensä perusteella tarkoitettu vajaakuntoisille. Terve pitkäaikaistyötön, joka on hakenut töitä eikä ole saanut sitä suurtyöttömyyden aikana, ei ole syypää yhteiskunnan tilanteeseen eikä tarvi kallonkutistajia ja kuntouttavaa puuhastelua vaan töitä!! Jos näillä perusteilla ei mene työtoimintaan ja joutuu karensseihin, se ei ole työttömän vika vaan järjestelmän. ap
Joo, no meillä ei niin ole. Meillä ei kunta harjoita kuntouttavaa työtoimintaa juuri sen takia että heillä ei ole valmentajia ja ohjaajia eivätkä halua sellaisia palkata, siksi on meidän säätiö, meillä on kaikki sivupisteet mukaan laskien 80 palkkatyöntekijää, yksilövalmentajia, työvalmentajia, tuotannon työntekijöitä, toimiston työnekijöitä ja päälliköt, ja valmentautujia meillä on erilaisilla sopimuksilla 900 henkilöä vuodessa. Meillä jos joku valmentautuja alkaa vaikuttaa siltä että on valmis työelämään laitetaan eteenpäin, useimmiten töihin tai opiskelemaan, se on se idea.
Toki meidän säätiö on Suomen suurimpia työpajoja, ja kaikilla paikkakunnilla ei ole vastaavaa, ja se kyllä pitäisi olla kaikille työttömille jotka sitä tarvitsevat jotta koko maan työttömät olisivat samassa asemassa.
Että päälliköille ja muille valmentajille on varaa maksaa palkkaa. Mutta työttömät saa pysyä kelan päivärahalla, että teillä riittäisi töitä. Sitten ohjaatte heitä pätevänä työkokeiluihin ja sinne kelpaa kyllä mutta kenelläkään ei ole varaa tai halua ottaa palkkatyöhön sitten ketään.
Vierailija kirjoitti:
Joku väitti että kuntouttavasta kertyy kulukorvauksina kivasti työmarkkinatuen päälle. Niin ehkä paperilla, mutta todellisuudessa kun työmarkkinatuesta vähennetään verotus ja siihen summaan lisätään kk kulukorvaukset niin summa oli muistaakseni 20 e enemmän kuin se, että olisi maannut kotona saaden pelkkää työmarkkinatukea. Eikä kukaan selväjärkinen ja täydessä mielenterveydessä oleva suostu tekemään 6-8 tuntia päivässä saaden siitä kokonaan 9e. Matalapalkka-aloilla 9e tuntipalkkakin on melkoista riistoa. Miettikää mitä se on siis päivässä. Niin ja sitten ei kerry lomat/lomarahat/ eikä eläkkeet. Ainakaan sitä persua oulun seudulla ei siis kannata äänestää joka täällä puoltaa kuntouttavaa.
Olen itsekin saanut joskus sitä kulukorvausta vuosia sitten, ja sehän on aina ollut verotonta, eli ei se liity millään lailla työkkarinrahan verotukseen, eli kyllä se 180€ jää ylimääräistä käteen. Ja se on tosiaan työttömyyden haittapuoli että eläke ei kerry samalla tavalla kuin töissä ollessa.
Nykyään kun (vihreiden ansioista) myös työttömät saavat verotuksessa vähennystä, ei tarvi työkkärinrahoista maksaa enää sitä 20% veroja kuten ennen, nyt kun hakee aina uuden verokortin etuutta varten voi vero olla jopa 10% luokkaa. Mulla oli edellisen työttömyyskauden aikana 12-15%.
Aivan oikein että ilmaisen rahan eteen pitää tehdä jotain työtä.
Ei jumala laiskoja elätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että päälliköille ja muille valmentajille on varaa maksaa palkkaa. Mutta työttömät saa pysyä kelan päivärahalla, että teillä riittäisi töitä. Sitten ohjaatte heitä pätevänä työkokeiluihin ja sinne kelpaa kyllä mutta kenelläkään ei ole varaa tai halua ottaa palkkatyöhön sitten ketään.
Tottakai meilläkin pitää olla päälliköt kun on useammalla paikkakunnalla toimintaa ja osastoja paljon, miten se muuten toimisi? Ja myöskään ilman valmetajia ei työt pyörisi, miten se esim. autohuolto toimisi jos ei olisi työvalmentajaa ohjaamassa? Tai metalli- tai puuosasto? Ompelu- tai viestintäpaja? Keskenäänkö ne valmentautujat siellä olisi? Ja yksilövalmentajat tekevät töitä valmentautujien eteen, esim. etsivät heille opiskelu- ja työpaikkoja. Ei mulla työttömänä olleessa kukaan tehnyt sitä mun puolesta. Kuten olen jo edellä sanonut, meille tulee työkokeilijoita, myös oppilaitoksista, ja meille palkataan aina palkkatukisia ja meillä on myös oppisopimuksella tai muulla tavalla työn ohessa opiskelevia, juuri viime viikolla myymälässä työskentelevistä kaksi valmistui myyjän ammattitutkintoon.
Se että meidän säätiö on hyvä paikka valmentautujille näkyy esim. siinä että ne jotka ovat meiltä jatkaneet muualle tulevat käymään, kun muut valmentautujat ja palkalliset ovat hyviä kavereita, ei meillä kukaan koe olevansa missään orjatyössä.