Kannattaako kenkiä (esim lenkkareita) ostaa halpiskaupoista, esim Lidl, Prisma, Tokmanni?
Kenkien hinta n.15-25€.
Onko tällaisista kaupoista ostetut kengät miten kestäviä? Menevätkö heti parin käyttökerran jälkeen rikki? Vai saako halvalla myös hyvääkin?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Faktahan on se, että Niket ja Adidakset valmistetaan Aasian tai Etelä-Amerikan hikipajoissa jollakin euron päiväpalkalla. Materiaalit ovat pääosin muovia. Valmistuskustannukset per kenkäpari n. 10-20 e ja hupsistaiheijaa, kun ovat esim. Suomessa, kenkien hinta onkin 120 e. No hintalisä menee amerikkalaiselle brändille, joka vie tulonsa veroparatiisiin ja valmistaja saa ehkä 30-40 e per pari. Halpiskengät tehdään pääosin samoissa tehtaissa, mutta "salaa", ilman brändimääräyksiä ja ehkäpä vähän halvemmista materiaaleista. Periaatteessa isoa eroa ei ole. Luepa vaikka Naomi Kleinin kirja "No logo", niin pääset kärryille...
Mulla on Adidaksen lenkkarit (129 €) ja jotkut halpikset (29 €), ja kyllä on eroa kuin yöllä ja päivällä. Halpiksilla ei voi kovin pitkiä matkoja lenkkeillä tai on jalat kipeänä.
Lähtökohtaisesti en maksa pelkästä merkistä, mutta laadusta kyllä.
Ai niin, Lidlistä olen ostanut hyviä pohjallisia. Ovat kestäviä ja sopivat ainakin minun jaloille ja selälle. Niillä saa pidennettyä kengän käyttöikää.
T. 6
Prisman ja tokmannin kenkien laatu on sama ku cittarissaki. Tavallisia, ei huonolaatusia.
Mulle on jäänyt mieleen yksi suunnistustapahtuma. Oltiin lähdössä naapurin kanssa sinne. Mulla oli jalassa 10-vuotta vanhat paljon käytetyt auringon haalistamat, vähän haurastuneenkin näköiset Hait. Kuitenkin ihan aidot Hai-saappaat. Naapuri vilkaisi saappaitani vähän pilkallisesti, ja sanoi sulla varmaan sukat kastuu. Hän myös kehui minulle ihan uusia Tokmannilta ostamiaan Future tt-sport kumppareitaan. Olivat kai maksaneet 15€. Lopputulos oli se, että minulla oli kuivat sukat tuon tapahtuman jälkeen. Kaverin halppis-saappaat retkahtivat jo melkein uutena takasaumasta, tuon tapahtuman aikana. Lisäksi toisen saappaan korkolappukin alkoi irrota. Mun mielestä tuollaisia halppis juttuja ei kannattaisi ostaa ja valmistaa ollenkaan. Eikä se käyttöikään nähdenkään tule kovin halvaksi.
Mieluummin maksan jalkineista vähän enemmän, ja käytän niitä sitten vuosia.
Aidot Hai-saappaat ovat hyvät vielä vanhana ja kuluneenakin. Halppis kengät ei ehdi tulla kuluneen näköiseksi, kun jo hajoavat uutena.
minulla on tokmannin nilkkurit, kestäneet nyt yli vuoden. Sisäpinta vähän kulunut, kevyt sade ei tule läpi, laatu hyvä tai parempi kuin jossain muissa ja hinta erittäin hyvä oli noin 30e. Nauhanilkkurit oli myös ok mutta niissä oli vikana aukeavat nauhat. En ole valmis maksamaan kengistä satoja euroja, joten ostaisin kyllä uudestaankin. Monet kenkäkaupat on lopettaneet, en ole valmis ostamaan kenkiä netistä koska koot voivat olla eri ja ei jaksa palautusrumbaa.
Riippuu merkistä, pilipali kengät ei kauaa kestä saati tukevat. . Intersportista tms urheiluliikkeestä olen lenkkarit ostanut, hyvin kestää vuosia kovaa käyttöä. Jos haluat jalkojesi ja niveltesi voivan hyvin, tai jos on ongelmia jaloussa yms, osta kunnon kengät.
Kengissähän on kannat yleensä valmiiksi. Joten ei niitä kannata enää Prismassa.
Samalla merkillä voi olla aivan erilaisia kenkiä. Nike, Adidas, Asics ym halvimmat markettimallit ei todellakaan ole sama kuin saman merkkiset 200euron juoksukengät joissa on hyvä iskunvaimennin ja tuki.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on jäänyt mieleen yksi suunnistustapahtuma. Oltiin lähdössä naapurin kanssa sinne. Mulla oli jalassa 10-vuotta vanhat paljon käytetyt auringon haalistamat, vähän haurastuneenkin näköiset Hait. Kuitenkin ihan aidot Hai-saappaat. Naapuri vilkaisi saappaitani vähän pilkallisesti, ja sanoi sulla varmaan sukat kastuu. Hän myös kehui minulle ihan uusia Tokmannilta ostamiaan Future tt-sport kumppareitaan. Olivat kai maksaneet 15€. Lopputulos oli se, että minulla oli kuivat sukat tuon tapahtuman jälkeen. Kaverin halppis-saappaat retkahtivat jo melkein uutena takasaumasta, tuon tapahtuman aikana. Lisäksi toisen saappaan korkolappukin alkoi irrota. Mun mielestä tuollaisia halppis juttuja ei kannattaisi ostaa ja valmistaa ollenkaan. Eikä se käyttöikään nähdenkään tule kovin halvaksi.
Mieluummin maksan jalkineista vähän enemmän, ja käytän niitä sitten vuosia.
Aidot Hai-saappaat ovat hyvät vielä vanhana ja kuluneenakin. Halppis kengät ei ehd
Höpö höpö. Maanantai kappaleita on varmaan kaikissa tuotteissa. Mulla on Future tt sport saappaat, ollut jo jonkin aikaa Todella hyvät saappaat, hyvin viimeistellyt. Tosi mukavat jalassa. Maasto-ominaisuudetkin on yhtä hyvät, kuin Hai-saappaissa. Minulla on ollut myös Hait, joista pidin myös. Mutta Future tt sport on hintaasa nähden hyvä saapas. Eikä ole korot irronneet vaativassakaan maastossa, eikä sukat kastuneet.
No itse en mitään adidaksia käytä, minulle laatukenkä on esim. Riekerin kenkä.
Mutta on minulla ollut adidakset ja sitten ne cittarin 15 egen vastaavat lenkkarit, ei ne sama asia ole..