Isä maksattaa "isäviikot" minulla
Meillä on siis yhteishuoltajuus ja erosimme 1,5 kk sitten. Aluksi lapset eivät olleet isänsä luona, vaan ex-mieheni kyläili lähes päivittäin luonani, viikko sitten hän pyysi lapset vihdoin luokseen ja lapset ovat nyt olleet hänellä useamman päivän putkeen hänen pyynnöstään. Nyt se kuulemma maksaa mulle 200 euroa! Mies ei maksa elatusapua (on kertonut, ettei hänellä ole sellaiseen varaa vaikka tienaa bruttona noin 8000/kk, tosin laittaa sijoituksiinsa suurimman osan) ja itse olen kustantanut heidän menonsa, kun lapset ovat luonani. Mies on vieläpä _huomattavasti_ parempipalkkainen kuin minä. :(
Kommentit (104)
0\5 Aika väsynyt aihe tuo lapas-nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elatusmakaut kehiin. Kaikki kyläily pois. Ositus. Lapsilisät sinulle. Kaikki yhteys mieheen minimiin. Et päästä sisälle.
Et mitään maksa miehelleOsituspyynnöstä pääsisin todennäköisesti hengestäni. Mies on niin kova luu, etten ole koskaan törmännyt vastaavaan missään aiemmin. Hänelle mikään ei ole pyhää ja hän on periaatteessa todella väkivaltainenkin. Muuten hänessä on sellainen todella lapsellinen puoli myös; siis hän käyttäytyy kuin teinipoika muuten (pelaa kaikki illat xboxilla, kiroilee ja jättää tavarat lattioille sekä hukkaa jatkuvasti tavaroitaan ja raivoaa siitä).
Työnsä hän hoitaa kuitenkin tiettävästi hyvin, tosin hän on todella kova juoruilemaan ja urapolitikoimaan. Ihme tyyppi ristiriitaisuudessaan monellakin tasolla. Äkkivaikutelmansa puolesta hän on komea ja "fiksu", mutta melko nopeasti paljastuu se julma ja ilkeä sekä jotenkin henkisesti keskenkasvuinen puoli.
Aika pitkään mies sai ilmeisesti kuitenkin minänsä salattua, kun lapsetkin ehditte tehdä.
Mies ei voi viedä sinulta lapsia, vaikka et päästäisi häntä sisään ja pomppisi hänen pillin mukaan. Sovi tapaaminen lastenvalvojan kanssa, jossa teette kirjallisen sopimuksen raha-asioista ja tapaamisista. Jos mies uhkailee jne niin voit uhkailla häntä takaisin esim. lähestymiskiellolla tai että vastaavasti sinä yrität rajoittaa miehen tapaamisoikeutta. Voisit ensin vaikka soittaa lastenvalvojalle ja keskustella tilanteestasi kahdestaan ja tämän jälkeen sovitte tapaamisen jossa myös mies on paikalla. Näin lastenvaljoja jo etukäteen vähän tietää tilanteesta, niin miehesi ei pääse tapaamisessa yllättämään esittämällä täydellistä isää tai esittämään valheita sinusta.
Lastenvalvojat ovat varmasti nähneet kaikenlaista epäasiallista käytöstä, joten osaavat kyllä neuvoa miten toimia. Vaikka mies mieten uhkailisi, niin ei hän voi tuosta vain viedä sinulta lapsia pois. Toki hänellä on oikeus vaatia 50 % lapset itselleen, mutta silloin hän ei voi maksattaa sinulla ainaa, jonka haluaa lapset luokseen.
Voit sopia vaikka että maksatte kaiken 50 %, joten silloin hänen ei tarvitse mitään elareita maksaa. Lapset tehdään yhdessä, joten myös elatusvelvollisuus hoidetaan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elatusmakaut kehiin. Kaikki kyläily pois. Ositus. Lapsilisät sinulle. Kaikki yhteys mieheen minimiin. Et päästä sisälle.
Et mitään maksa miehelleOsituspyynnöstä pääsisin todennäköisesti hengestäni. Mies on niin kova luu, etten ole koskaan törmännyt vastaavaan missään aiemmin. Hänelle mikään ei ole pyhää ja hän on periaatteessa todella väkivaltainenkin. Muuten hänessä on sellainen todella lapsellinen puoli myös; siis hän käyttäytyy kuin teinipoika muuten (pelaa kaikki illat xboxilla, kiroilee ja jättää tavarat lattioille sekä hukkaa jatkuvasti tavaroitaan ja raivoaa siitä).
Työnsä hän hoitaa kuitenkin tiettävästi hyvin, tosin hän on todella kova juoruilemaan ja urapolitikoimaan. Ihme tyyppi ristiriitaisuudessaan monellakin tasolla. Äkkivaikutelmansa puolesta hän on komea ja "fiksu", mutta melko nopeasti paljastuu se julma ja ilkeä sekä jotenkin henkisesti keskenkasvuinen puoli.
Aika pitkään mies sai ilmeisesti kuitenkin minänsä salattua, kun lapsetkin ehditte tehdä.
Toi ei nyt auta ap:ta. Minäkin olin liian pitkään hullun miehen kanssa ja pelkäsin turvallisuuteni puolesta erossa, siksi sitä helposti pitkittää. Onneksi kaikki jäi kuitenkin henkiseksi ja esinevahingoiksi (mies lopetti suhteen aikana pahoinpitely-yritykset, kun huomasi, että osaan pitää puoleni fyysisesti).
Ap, teillä on poliisit käyneet. Hanki heti lähestymiskielto. Ja lisäksi maksa miehelle haluamansa pari sataa ja lapset heti kotiin. Sitten aloitat huoltajuusriidan. Nyt mies voi sanoa, että lapset ovat olleet hänellä, koska äiti ei halunnut pitää heitä/ ryyppäsi/ juoksi miehissä tms. Joten katkaise aika heti. Lisäksi mies voi kiristää sinua lapsilla, kun ovat hänen kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei voi viedä sinulta lapsia, vaikka et päästäisi häntä sisään ja pomppisi hänen pillin mukaan. Sovi tapaaminen lastenvalvojan kanssa, jossa teette kirjallisen sopimuksen raha-asioista ja tapaamisista. Jos mies uhkailee jne niin voit uhkailla häntä takaisin esim. lähestymiskiellolla tai että vastaavasti sinä yrität rajoittaa miehen tapaamisoikeutta. Voisit ensin vaikka soittaa lastenvalvojalle ja keskustella tilanteestasi kahdestaan ja tämän jälkeen sovitte tapaamisen jossa myös mies on paikalla. Näin lastenvaljoja jo etukäteen vähän tietää tilanteesta, niin miehesi ei pääse tapaamisessa yllättämään esittämällä täydellistä isää tai esittämään valheita sinusta.
Lastenvalvojat ovat varmasti nähneet kaikenlaista epäasiallista käytöstä, joten osaavat kyllä neuvoa miten toimia. Vaikka mies mieten uhkailisi, niin ei hän voi tuosta vain viedä sinulta lapsia pois. Toki hänellä on oikeus vaatia 50 % lapset itselleen, mutta silloin hän ei voi maksattaa sinulla ainaa, jonka haluaa lapset luokseen.
Voit sopia vaikka että maksatte kaiken 50 %, joten silloin hänen ei tarvitse mitään elareita maksaa. Lapset tehdään yhdessä, joten myös elatusvelvollisuus hoidetaan yhdessä.
Onko lapsille hyvä olla 50 % ajastaan väkivaltaisen hullun kanssa??
Miehen kannattaisi oppia elämään budjetin mukaan, eikä ylittää sitä. Muutenkin täytyy pitää exään yhteyttä, jos meinaa lapselle ostaa jotain, ettei yhtäkkiä ole kaikkea tavaraa kaksin kappalein.
Kannattaa sopia mitä kukin ostaa lapselle/ lapsille. Esim. toinen kustantaa harrastuksia ja toinen ostaa vaatteet.. kumpi kustantaa lapsen puhelinlaskut jne.
Tai jos ei tahdo exään yhteyttä.. sitten sovitaan itselle parhaalla mahdollisella tavalla. Aina pitää muistaa, ettei lasta saa käyttää kiistakapulana. Lapset on fiksuja, viattomia ja rakkaita vaikka exä olisi ässhole.
Vierailija kirjoitti:
Satunnainen kävijä ei tiedä, että tämä ap on ihan kestokeissi täällä aaveella. Ainakin pari vuotta tätä on jatkunut.
Ok. En vaan kyllä edelleenkään ymmärrä että mitä päänaukominen auttaa ihmiselle, joka on tuossa jamassa kuin ap. Vaikea kuvitella, että se sitä vittuilijaakaan kauheasti piristäisi. Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.
Hanki ulosottokelpoinen asiakirja elatusavuista. Eli lastenvalvojan luona tehty sopimus (jos ei sovi, oikeudessa). Jos ei maksa sopimuksen mukaan, voit periä elatusapumaksuja ulosoton kautta tai antaa kelan periä ja kela maksaa sitten sinulle, niin ei sinun tarvitse sekaantua perimiseen. Mutta saat kuitenkin rahaa lapsista joka tapauksessa. Nyt ryhdistäydy tai et koskaan pääse jaloillesi. Toivo että hän löytää uuden naisen itselleen, silloin sinua helpottaa.
PS. Piilota parhaat ruuat jonnekin siksi aikaa kun hän on luonasi, jos sinun on päästettävä hänet luoksesi.
Moukka mikä moukka.
Vierailija kirjoitti:
Hanki ulosottokelpoinen asiakirja elatusavuista. Eli lastenvalvojan luona tehty sopimus (jos ei sovi, oikeudessa). Jos ei maksa sopimuksen mukaan, voit periä elatusapumaksuja ulosoton kautta tai antaa kelan periä ja kela maksaa sitten sinulle, niin ei sinun tarvitse sekaantua perimiseen. Mutta saat kuitenkin rahaa lapsista joka tapauksessa. Nyt ryhdistäydy tai et koskaan pääse jaloillesi. Toivo että hän löytää uuden naisen itselleen, silloin sinua helpottaa.
PS. Piilota parhaat ruuat jonnekin siksi aikaa kun hän on luonasi, jos sinun on päästettävä hänet luoksesi.
Moukka mikä moukka.
Ei luonnehäiriöistä väkivaltayksilöä päästetä luokse. Ei ikinä. Ei mistään syystä. Eli ei piiloteta ruokia tai muutakaan sellaista vaan todetaan, että hänellä ei ole mitään asiaa päästä sisälle ja sitten siinä sanassa pysytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele, että sun ystävät on kadonneet -mua rasittaa jo lukea näitä sinun juttujasi vuodesta toiseen kun mikään ei muutu.
En nyt satunnaisena sivustalukijana oikein hoksannut, että millä perusteella ihmiset tulkitsevat ap:n käyttäytyneen tuolla tavalla. Varsinkin kun hän on ainakin tähän ketjuun kirjoittanut nimettömänä.
Mikä tässä on taustalla? Onko ap todistettavasti kertonut samasta ongelmasta jo vuosia sitten, vai onko *joku* avautunut palstalla aiemmin samasta ongelmasta ja nyt nämä tapaukset linkitetään toisiinsa kuin kyseessä olisi niin harvinaislaatuinen tapaus ettei sellainen _voi_ osua kuin yhden ihmisen kohdalle vuosikymmenessä?
Satunnainen kävijä ei tiedä, että tämä ap on ihan kestokeissi täällä aaveella. Ainakin pari vuotta tätä on jatkunut.
Minä olen käynyt av:lla vuosikausia lähes päivittäin, enkä kyllä tiedä, kuka tämä nyt sitten on.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on siis yhteishuoltajuus ja erosimme 1,5 kk sitten. Aluksi lapset eivät olleet isänsä luona, vaan ex-mieheni kyläili lähes päivittäin luonani, viikko sitten hän pyysi lapset vihdoin luokseen ja lapset ovat nyt olleet hänellä useamman päivän putkeen hänen pyynnöstään. Nyt se kuulemma maksaa mulle 200 euroa! Mies ei maksa elatusapua (on kertonut, ettei hänellä ole sellaiseen varaa vaikka tienaa bruttona noin 8000/kk, tosin laittaa sijoituksiinsa suurimman osan) ja itse olen kustantanut heidän menonsa, kun lapset ovat luonani. Mies on vieläpä _huomattavasti_ parempipalkkainen kuin minä. :(
Vaadi elatusmaksut oikeusteitse, se on lapsen etu ja lapsen oikeus.
Suomen valtiohan ei kustanna verovarojaan muksuihin joiden iskä tienaa 8000e. Ulosottoonhan se menee. Suosittelen kasvattamaan selkärangan. Apua kyllä saa mutta itse joudut tekemään kaiken työn valintojesi suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Suomen valtiohan ei kustanna verovarojaan muksuihin joiden iskä tienaa 8000e. Ulosottoonhan se menee. Suosittelen kasvattamaan selkärangan. Apua kyllä saa mutta itse joudut tekemään kaiken työn valintojesi suhteen.
Kuule, kyllä niistäkin lapsista lapsilisät maksetaan. Oma äitini huolsi minut yksin. Ei halunnut selvittää asioita isän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, kyllä niistäkin lapsista lapsilisät maksetaan. Oma äitini huolsi minut yksin. Ei halunnut selvittää asioita isän kanssa.
Lapsilisä on eri asia kuin elatusmaksut. Kela maksaa tarvittaessa molemmat. Elatusmaksun perii sitten isältä takaisin, jos isä on selvillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt perkele. Sopimusta kehiin. Et maksa lanttiakaan, miehen kuuluu maksaa elatuksesta eikä toisinpäin. Et päästä sisään, kommunikointi minimiin, puhut vaan sen mitä on pakko että saa lasten menot hoidettua. Älä anna sen enää kävellä sun yli.
Pitää kieltämättä kiiruhtaa lastenvalvojalle tekemään sitä jatkosopimusta. Mies uhkaa oikeusjutuillakin pienimmästäkin poikkipuolisesta sanasta, vaikka itse olisin voinut tehdä hänestä rikosilmoituksen ihan oikeasta, validista syystäkin, mutten uskaltanut. Edelleen pelottaa kävellä iltasella yksin, sillä pelkään, että mies toteuttaa uhkauksensa silti. Nimittäin henkeni ja terveyteni olisivat vaarassa sekä hän uhkasi alkaa seurata mua salaa, jos en tee kaikessa siten kuin hän haluaa. :(
Kuulostaa siltä, että sinulla olisi ihan hyviä syitä hankkia exällesi lähestymiskielto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä on eri asia kuin elatusmaksut. Kela maksaa tarvittaessa molemmat. Elatusmaksun perii sitten isältä takaisin, jos isä on selvillä.
En ole niin ääliö, ettenkö olisi sitä tajunnut. Mutta itse et tainnut tajuta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Et maksa senttiäkään ja kipin kapin lastenvalvojalle sopimaan elareista!
Miten tuollaisen isän kanssa muka sovitaan elareista lastenvalvojalla - sopimisen vaaditaan yhteistyötä ja samanmielisyyttä.
Eiköhän tuo oikeuteen mene ennemminkin.
Toivottavasti ap on nyt saanut jo lapset kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole niin ääliö, ettenkö olisi sitä tajunnut. Mutta itse et tainnut tajuta yhtään mitään.
Miksi jotkut pitävät automaattisena oletuksena, että elarit haetaan aina? Tiedän ainakin kaksi perhettä, joissa näin ei ole tehty.