Alaluokilla oppilaiden tapa 'kannella' opettajalle kavereiden teoista
Kolmasluokkalaisen lapsen kaveri menee valittamaan opettajalle jokaisesta pienimmästäkin asiasta, mitä joku on tehnyt tai sanonut. Oma lapseni on lähtenyt kaverinsa mukaan näihin kertomis -juttuihin. Jos joku on vaikka sanonut 'tyhmä', heti on menossa kertomaan opettajalle. Olen sanonut, ettei joka asiasta tarvi mennä kertomaan, johan muut alkaa kiusata sen takia ja tuskin opekaan jaksaa, etyä jokainen pieninkin vahingossakin tehty tönäisykin pitää mennä kertomaan. Sitten tietenkin, jos joku oikeasti kiusaa tai käy päälle.
Minua ärsyttää tällaiset kantelupukit. Eihän lapset opi koskaan itse sopimaan asioita, jos joka asiaan pitää vetää opettaja mukaan.
Kommentit (79)
Meillä laulettiin aina että kantelupukki kaakattaaa, ei saa rauhassa maatakkaan.. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eih muistan itsekin ala-asteelta yhen aina kitisijän "opettaja se teki sillee ja toi sano tollee" ope sano sille että "aha". Inhosin sitä vasikkaa, koska todellakaan mitään oikeeta aihetta vasikoimiseen ei ollut! Miks jotku kersat on ihan supertosikkoja :/
Ja millä lailla kuvittelet itse olleesi sen mukavampi? Millä oikeudella sinä inhoat tosikkoa luonnetta?
Olin hiljainen ja ujo tyttö enkä todellakaan mikään kiusaaja. Puhuin kerran kaverini kanssa meidän opettajasta jota lapsellisesti haukuin tyhmäksi. Tää vasikka kuuntelee selän takana ja painuu samantien kertomaan opettajalle.
Luulitko että olin se pahin kiusaaja ja siksi inhosin valittajaa?
Mukavuudesta en sanonut sanaakaan. Miksi hyökkäys?Kukaan, ei kukaan nainen puhu vasikoista. Miehet sen sijaan puhuvat, vähän tyhmemmästä päästä olevat...
Vähän tyhmemmästä päästä olevat myös laittaa sanomisia toisten suuhun sekä tahallaan väärin tulkitsee.
Meidän luokalla kantelija oli vasikka jo silloin ala-asteella, muistan sen jopa olleen suosittu sana koska esiintyi myös salkkareissa.Inhottaa kun palstan ovat vallanneet miehet ja wt-väki.
Sinua inhottaa, kun palstalla on miehiä? Oletko tarkistuttanut päätäsi viime aikoina? Tuollainen androgynia ei ole normaalia.
Millä tavalla edellinen kirjoittaja oli androgyyni?! :D
En vaan tiedä, koska tarkoitin sanoa misandria. Parempi, että kysyt häneltä josko hänellä sellaisia piirteitä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä laulettiin aina että kantelupukki kaakattaaa, ei saa rauhassa maatakkaan.. :D
No teilläpä oli aina mitä hienoimmat laulut. Ruotsalaiset tykkäävät laulaa juomalauluja, mutta teilläpä olikin ihan eri aiheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No teilläpä oli aina mitä hienoimmat laulut. Ruotsalaiset tykkäävät laulaa juomalauluja, mutta teilläpä olikin ihan eri aiheet.
Menetkö jo muualle vittuilemaan?
Joo on kyllä tosiaan eri asia kannella aiheesta ku joka asiasta. Onneks joku oli tajunnukkii et kantelija nauttii kun muut saa toruja eikä suo hänelle tätä nautintoa :)
Muistan miten epäreilulta tuntui silloin lapsena se "opettaja toi kaivo nenää, toi ei tehny läksyjä, toi lintsas koulusta" joo piä huoli omista asioistasi....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eih muistan itsekin ala-asteelta yhen aina kitisijän "opettaja se teki sillee ja toi sano tollee" ope sano sille että "aha". Inhosin sitä vasikkaa, koska todellakaan mitään oikeeta aihetta vasikoimiseen ei ollut! Miks jotku kersat on ihan supertosikkoja :/
Ja millä lailla kuvittelet itse olleesi sen mukavampi? Millä oikeudella sinä inhoat tosikkoa luonnetta?
Olin hiljainen ja ujo tyttö enkä todellakaan mikään kiusaaja. Puhuin kerran kaverini kanssa meidän opettajasta jota lapsellisesti haukuin tyhmäksi. Tää vasikka kuuntelee selän takana ja painuu samantien kertomaan opettajalle.
Mukavuudesta en sanonut sanaakaan. Miksi hyökkäys?Kukaan, ei kukaan nainen puhu vasikoista. Miehet sen sijaan puhuvat, vähän tyhmemmästä päästä olevat...
Vähän tyhmemmästä päästä olevat myös laittaa sanomisia toisten suuhun sekä tahallaan väärin tulkitsee.
Meidän luokalla kantelija oli vasikka jo silloin ala-asteella, muistan sen jopa olleen suosittu sana koska esiintyi myös salkkareissa.Inhottaa kun palstan ovat vallanneet miehet ja wt-väki.
Sinua inhottaa, kun palstalla on miehiä? Oletko tarkistuttanut päätäsi viime aikoina? Tuollainen androgynia ei ole normaalia.
Millä tavalla edellinen kirjoittaja oli androgyyni?! :D
En vaan tiedä, koska tarkoitin sanoa misandria. Parempi, että kysyt häneltä josko hänellä sellaisia piirteitä olisi.
Eihän hän itse itseään sellaiseksi sanonut, vaan sinä sanoit. Hyvä, kun googletit, asia selvä.
:) Semmoisiahan ne on. Vähenee alakoulun mittaan. Voin kertoa, että ekojen kanssa 80% tunneista alkaa sillä, kun '"ville sanoi sen p:llä alkavan ruman sanan välitunnilla..." Sitten pitää muodon vuoksi huokaista jotain.
t. luokanope
"Ylläpito! Ylläpito! Nuo toiset on erimieltä kuin minä! Poistakaa tämä keskustelu!"
Vierailija kirjoitti:
vanhemmat tekee hallaa lapselle kun opettaa yliherkäksi kantelupukiksi. ihan mahdoton on olla toveri sellaiselle joka ottaa itseensä jokaisen sanan ja vahinko tönäisyn. laumassa ei voi nokkaantua kaikesta, yksin jää jos aina hälyttää open tai muun aikuisen apuun. kiusaaminen on asia erikseen.
Tämä. Lasteni kaveripiirissä yksi vainoharhainen todella pienestä mielensäpahoittaja ja minimaalisesta fyysisestä kontaktista (esim. hipan antama kevyt läpsy) maassa kieriskelijä sekä aikuisille raportoija. Valitettavasti itse kiusaa toisia sekä psyykkisesti ja fyysisesti kun silmä välttää. Vanhemmat ylisuojelevia ja ilmitulleissa riitatilanteissa väittävät kiven kovaa ettei heidän lapsessaan ole koskaan mitään vikaa.
Sivusta tarkkailleena luulen että muu porukka kohta kyllästyy ko. lapsen temppuiluun, nyt ikää 10v. mutta parin vuoden päästä on todennäköisesti oikeasti kiusattu, kiusaajaksi kuka saa manipuloitua muita mukaan hänestä ei onneksi ole.
Itse ainakin olen aina ollut sitä mieltä että samat säännöt kaikille ja homman pitää olla reilu. En kannellut jos jollakulla oli karkkia tai lelu koulussa tms. Mutta jos joku piinasi minua koulumatkoilla (kuten tekikin) kerroin tietysti vanhemmilleni.
Huijaamisesta käräytän aina, inhottaa kaikki huijarit, jotka tyytyväisenä myhäilevät voitolle tai ansiolle, joka ei heille kuulu.
Vierailija kirjoitti:
ope.ope Liisa laittoi hanskat taskuu, ope ope Laura söi purkkaa
Eräs luokkani tyttö (ekaluokalla) kanteli opettajallemme "ope opeee, Anna rikkoo jäätä!" kun kouluretken kävelin jäätyneen vesilätäkön päällä. Muistan, että ope vain purskahti nauruun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän jokaiselle lapselle (paitsi sun kersalle) ole opetettu, että kiusaamista ei tarvitse sietää vaan pitää mennä ilmoittamaan opettajalle.
Miksi sun lapsen pitää sitten sun mielestä sietää kiusaamista ja nimittelyä, se onkin mielenkiintoinen kysymys...
Toisaalta turhasta kanteleminen on yksi kiusaamismuoto. Siinä voi olla kyseessä ylimielinen vallankäyttö.
Minusta turhaa lantelemista ei ole. Tai en tiedä mitä se voisi olla? Siis mitä haittaa siitä on sille, josta kannellaan turhaan? Vai yritätkö väittää vääristä teoista kertomista mustamaalaamisksi? Eli että jonkinverran nyt vain olisi saatava tehdä väärin?
Opettaja, opettaja, Masa ja Julle menee ikkunasta ulos! (Masa ja Julle kurkkii avoimesta ikkunasta)
Ope, ope, Jeppe pudotti Kaken keinusta! (Jeppe antaa Kakelle vauhtia, Kake hyppää ja satuttaa itsensä)
Opettaja, opeeee! Ritu löi Allua, niin että allulla tulee verta nenästä (Allulla tulee verta nenästä ilman syytä, Ritu juoksee hakemaan vessasta paperia)
Ope, ope, Viltsu varasti mun hanskat eikä anna niitä takasin ( Viltsu otti hanskat vahingossa luullen niitä omikseen ja huomautuksen kuullessaa tutkii hanskoja tarkemmin, että eikös ne muka olekkaan omat.)
Ai mitäköhän haittaa turhasta kantelusta voisi olla? Opettaja toruu ja syyttä väärin perustein. Jos perusteettomia kanteluita ja toruja tulee päivittäin samalle Jopelle, niin kyllähän se turhauttaa ja vituttaa. Sehän aiheuttaa levottomuutta ja turhaa kärhämää ryhmässä ja joku lapsi saattaa leimaantua häiriköksi ja pahantekijäksi kantelupukin vuoksi. Tommosissa tilanteissa katelupukki haluaa vain itse esittää parempaa kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän jokaiselle lapselle (paitsi sun kersalle) ole opetettu, että kiusaamista ei tarvitse sietää vaan pitää mennä ilmoittamaan opettajalle.
Miksi sun lapsen pitää sitten sun mielestä sietää kiusaamista ja nimittelyä, se onkin mielenkiintoinen kysymys...
Toisaalta turhasta kanteleminen on yksi kiusaamismuoto. Siinä voi olla kyseessä ylimielinen vallankäyttö.
No meillä ainakin oli lähes näin. Osa puuttui kaikkien kaikkiin mahdollisiin asioihin ja uhkaili koko ajan opettajalle kertomisella. Onneksi lapset kasvoivat ja kypsyivät ja sosiaaliset taidot kehittyivät ja tämä "mä kerron susta opettajalle" -kiristyskin loppui.
Usein se kertoja oli konfliktin aloittaja. Opettaja oli onneksi fiksu ja tiesi kyllä ketkä olivat ne lapset jotka joka ikinen välitunti olivat kantelemassa omista ja muiden asioista.
Vierailija kirjoitti:
ope.ope Liisa laittoi hanskat taskuu, ope ope Laura söi purkkaa
Tästä tuli ihan hirveät flashbackit ala-asteelle :D Tuollaisia yliherkkiä kantelupukkeja oli muutama ja tuntui että halusivat vain kiusata ja osoittaa valtaansa. Eri asia kertoa opettajalle esim. kiusauksesta kuin siitä että jollain oli pipo päässä sisällä tai joku kiroili välitunnilla. Usein vielä lällättelivät siitä että jäitpäs kiinni ja selkeästi vasikoivat vain kiusallaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsille on tärkeää tuntea, että oikean ja väärän ero on selkeä myös kodin ulkopuolella. Siksihän he tuota tekevät, tunnustelevan rajaa.
Vielä yläkoulunkin puolella jotkut tulevat tohkeissaan sanomaan, että noi poistui koulualueelta, noi tulee kaupasta, kato vaikka niillä on karkkia. Minäpä siihen sitten että jaa voivoi sentään, varmaan hammaspeikko hakkaa niiltä sitten hampaat suusta. Jos valvon samaan aikaan neljääsataa oppilasta, kiinnitän huomioni mieluummin niihin oppilaisiin, jotka ovat vaarassa joutua mätkityiksi, kuin niihin, jotka hiipivät kulman taakse ostamaan karkkia, vaikka se kiellettyä onkin.
Tulipa tästä hyvä mieli :D Usein tuntui että opettajat keskittyivät läksyttämään mielummin niitä karkkikauppaan karkaavia kuin niitä, jotka pahoinpitelivät välitunneilla muita oppilaita. Koska olihan se nyt helpompaa ottaa puhutteluun koulun alueelta poistumisesta kuin vakavemmista rikoksista. Hyvä että kaltaisiasi opettajia on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja naiset eivät pukeudu housuihin, piere saati käy paskalla ja päästelevät pepustaan vain kukkasia ja kimalletta? t. Nainen joka käyttää vasikka-termiä.
Toiset lapset kantelee jatkuvasti ja en puhu nyt kiusaamisesta vaan ihan kaikista asioista.
Mun pojan luokalla kaksi kantelupukkia ja jonain päivänä kannellaan niistä.
Tää tyttö kannellut ihan kaikesta koko 6 vuotta.
Takasin annetaan vielä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vanhemmat tekee hallaa lapselle kun opettaa yliherkäksi kantelupukiksi. ihan mahdoton on olla toveri sellaiselle joka ottaa itseensä jokaisen sanan ja vahinko tönäisyn. laumassa ei voi nokkaantua kaikesta, yksin jää jos aina hälyttää open tai muun aikuisen apuun. kiusaaminen on asia erikseen.
Tämä. Lasteni kaveripiirissä yksi vainoharhainen todella pienestä mielensäpahoittaja ja minimaalisesta fyysisestä kontaktista (esim. hipan antama kevyt läpsy) maassa kieriskelijä sekä aikuisille raportoija. Valitettavasti itse kiusaa toisia sekä psyykkisesti ja fyysisesti kun silmä välttää. Vanhemmat ylisuojelevia ja ilmitulleissa riitatilanteissa väittävät kiven kovaa ettei heidän lapsessaan ole koskaan mitään vikaa.
Sivusta tarkkailleena luulen että muu porukka kohta kyllästyy ko. lapsen temppuiluun, nyt ikää 10v. mutta parin vuoden päästä on todennäköisesti oikeasti kiusattu, kiusaajaksi kuka saa manipuloitua muita mukaan hänestä ei onneksi ole.
Kieltäisin olemasta tuollaisen vasikan kanssa, ovat niin ärsyttäviä ja eivät ole itse yhtään kiltimpiä. Yleensä näillä vielä rasittavat vanhemmat.
Vaikea lukea tekstiä, liian paljon puuttuvia kirjaimia...