Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alaluokilla oppilaiden tapa 'kannella' opettajalle kavereiden teoista

Vierailija
07.04.2017 |

Kolmasluokkalaisen lapsen kaveri menee valittamaan opettajalle jokaisesta pienimmästäkin asiasta, mitä joku on tehnyt tai sanonut. Oma lapseni on lähtenyt kaverinsa mukaan näihin kertomis -juttuihin. Jos joku on vaikka sanonut 'tyhmä', heti on menossa kertomaan opettajalle. Olen sanonut, ettei joka asiasta tarvi mennä kertomaan, johan muut alkaa kiusata sen takia ja tuskin opekaan jaksaa, etyä jokainen pieninkin vahingossakin tehty tönäisykin pitää mennä kertomaan. Sitten tietenkin, jos joku oikeasti kiusaa tai käy päälle.

Minua ärsyttää tällaiset kantelupukit. Eihän lapset opi koskaan itse sopimaan asioita, jos joka asiaan pitää vetää opettaja mukaan.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan sen olen huomannut näissä kantelijoissa että tarkoituksena on kerätä jotain kunnollisuuspisteitä itselle.

Yleensä tekevät ihan samoja virheitä itsekin kuin ne kestä kantelevat, mutta kun muut taas ei toimi samalla tavalla, pääsevät omista tekosistaan "kuin koira veräjästä" ja saattavat leimata toisen lapsen jatkuvaksi sääntöjen rikkojaksi.

Usein sitten käy niin että nämä lapset huomaavat jossakin vaiheessa jäävänsä kaveriporukan ulkopuolelle ja ainut kaveri on se opettaja.Jolle sitten kannellaan kun toiset jättää ulkopuolelle.Ja ope vaatii että ketään ei saa jättää yksin ja muut ottaa mukaan pakotettuna. Ja kantelija kantelee taas jostain ja ope toruu "pahiksia" ja nämä ei enää halua ottaa kantelijaa joukkoon koska siitä seuraa ikävyyksiä.Ja kantelija kantelee taas yksin jäämisestä opelle, joka sanoo että kaikkien kanssa pitää leikkiä ja...

Ei se ihan noin mene. Kouluissa on paljon oikeata kiusaamista ja toisia vakavasti kiusaavia lapsia. Ja suurin osa kiusatuista ei USKALLA kannella opettajalle juuri tuon kiusaamisen ja syrjimisen pahenemisen takia.

Niinpä opettajan kuuluu olla kartalla mikä on Kantelemista ja mikä on kiusaamista. Epäilenpä että nykypäivän opettajalla ei ole aikaa seurata mitä tapahtuu - onko tänäpäivänä edes välituntivalvojia!!

Vierailija
42/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikean ja väärän opettaminen on mielestänin ihan eri asia kuin turhasta kitiseminen ja ihan kaikesta kanteleminen. Kanteleminen tovereista on = uskottomuutta, epärehellisyyttä, kieroilua, ja jos esim. opettaja siihen menee mukaan niin hän antaa lapselle singnaalin että näin voi toimia saadakseen itselle pisteitä ja ehkä paremman arvosanan kun itse on niin "puhdas" pulmunen.

Ai jaha, nyt sen tunnollisen kantelijan arvosanatkin johtuvat siitä kantelusta, eivätkä esimerkiksi siitä, että se olisi myös tunnollisesti lukenut? Just...

Tunnollinen ja kantelija eivät ole synonyymeja.

Tunnollinen kantelija tosin on vallankäyttäjä ja persoonallis häiröinen.

Tunnollisen kantelijan arvosanat eivät välttämättä taas ole hyviä, mutta sitä tämä persoonallis häiriöinen kuitenkin toiminnallaan yrittää saavuttaa.

Ensiksikin lapsi ei ole persoonallisuushäiriöinen (tätä sanaa kai tavoittelit), vasta 18 vuotta täyttänyt voidaan diagnosoida. Toiseksi, usein sama lapsi on kiinnostunut sekä säännöistä että asioista ja ilmiöistä, opettajalle raportoiminen on silloin vain tämän piirteen sivutuote. Ei sitä lasta välttämättä kiinnosta, kuka on pulmushierarkiassa missäkin kohtaa, kunhan haluaisi rauhassa oppia tunnilla. Sinä taas vaikutat siltä, että sinulla on ollut vaikeaa lukemisen ja kirjoittamisen kanssa ja siksi mahdollisesti yllykkeitä häiritä tuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perseily", "vasikointi" jne. nyt kyllä taas kiinnostais tän keskustelun osallistujien taustat ja nykytila, haha. Itse tasan kantelin törkeyksistä ala-asteella opettajille, vaikka epäilemättä luokan muilla lapsilla oli jokin "ei sit vasikoida" -sopimus. Samoin äitini varmasti huomautteli muiden lasten esimerkiksi talvisäähän sopimattomasta pukeutumisesta. Loppukaneettina ehkä voisi mainita, että ainoa elämässään huippuansioille ja saanut ns. täydellisen elämän, ja ne muut jäivät... no, sinne ojanpohjalle. Aurinkoista lauantaita Ullanlinnasta! xx

Vierailija
44/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikean ja väärän opettaminen on mielestänin ihan eri asia kuin turhasta kitiseminen ja ihan kaikesta kanteleminen. Kanteleminen tovereista on = uskottomuutta, epärehellisyyttä, kieroilua, ja jos esim. opettaja siihen menee mukaan niin hän antaa lapselle singnaalin että näin voi toimia saadakseen itselle pisteitä ja ehkä paremman arvosanan kun itse on niin "puhdas" pulmunen.

Ai jaha, nyt sen tunnollisen kantelijan arvosanatkin johtuvat siitä kantelusta, eivätkä esimerkiksi siitä, että se olisi myös tunnollisesti lukenut? Just...

Tunnollisen kantelijan arvosanat eivät välttämättä taas ole hyviä, mutta sitä tämä persoonallis häiriöinen kuitenkin toiminnallaan yrittää saavuttaa.

Ensiksikin lapsi ei ole persoonallisuushäiriöinen (tätä sanaa kai tavoittelit), vasta 18 vuotta täyttänyt voidaan diagnosoida. Toiseksi, usein sama lapsi on kiinnostunut sekä säännöistä että asioista ja ilmiöistä, opettajalle raportoiminen on silloin vain tämän piirteen sivutuote. Ei sitä lasta välttämättä kiinnosta, kuka on pulmushierarkiassa missäkin kohtaa, kunhan haluaisi rauhassa oppia tunnilla. Sinä taas vaikutat siltä, että sinulla on ollut vaikeaa lukemisen ja kirjoittamisen kanssa ja siksi mahdollisesti yllykkeitä häiritä tuntia.

Kyllä ihan todetusti persoonallisuus häiriö kehittyy jo ihan pienenä vauvan.

Sitten on myös niitä ihmisiä joille kehittyy yletön pätemisen tarve. Huomatessaan mitättömän virheen heidän tarvitsee oikaista se yleensä jopa mahdollisimman äänekkäästi. Tällaisenan esimerkkinä voisin antaa esimerkiksi sen että joku kirjoittaa persoonallisuus häiriö niin kyseessä oleva ihminen esittä tyhmää ja kysyy "tarkoitko persoonallisuushäiriöi".

Vierailija
45/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan peruskoulussa oppilaita 3-9 luokilta ja olen kyllä sitä mieltä, että kiusaamisesta pitää aina tulla "kantelemaan" opelle. Pienetkin jutut kannattaa tulla kertomaan,kokemukseni mukaan muuttuvat siitä pikkuhiljaa isommiksi jos ei puututa jo varhain. Minua ärsyttää tunneilla kantelu toisten tekemisistä esim. Matti ei tee tehtävää vaan piirtää vihkoon, tai joku toinen oppilas on jäänyt haaveilemaan omiaan niin heti on joku toinen oppilas kantelemassa että se ja se ei tee mitä käskettiin. Tekeekö se kantelija silloin sitä mitä piti jos kyttää mitä muut tekevät?

Vierailija
46/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Perseily", "vasikointi" jne. nyt kyllä taas kiinnostais tän keskustelun osallistujien taustat ja nykytila, haha. Itse tasan kantelin törkeyksistä ala-asteella opettajille, vaikka epäilemättä luokan muilla lapsilla oli jokin "ei sit vasikoida" -sopimus. Samoin äitini varmasti huomautteli muiden lasten esimerkiksi talvisäähän sopimattomasta pukeutumisesta. Loppukaneettina ehkä voisi mainita, että ainoa elämässään huippuansioille ja saanut ns. täydellisen elämän, ja ne muut jäivät... no, sinne ojanpohjalle. Aurinkoista lauantaita Ullanlinnasta! xx

Äitisi ei sitten koko elämänsä aikana oppinut eikä osannut opettaa sinulle että jotkut asiat eivät vain ulkopuolisille kuulu. Ihan kamalaa että mä teen niinkuin musta on hyvä ja se ei nyt sulle tunnu sopivan niin minkäs teet soitappa poliisille - "ilkee tyyppi ei käytä pipoa yhyhyhyyy".

Vierailija
47/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetan peruskoulussa oppilaita 3-9 luokilta ja olen kyllä sitä mieltä, että kiusaamisesta pitää aina tulla "kantelemaan" opelle. Pienetkin jutut kannattaa tulla kertomaan,kokemukseni mukaan muuttuvat siitä pikkuhiljaa isommiksi jos ei puututa jo varhain. Minua ärsyttää tunneilla kantelu toisten tekemisistä esim. Matti ei tee tehtävää vaan piirtää vihkoon, tai joku toinen oppilas on jäänyt haaveilemaan omiaan niin heti on joku toinen oppilas kantelemassa että se ja se ei tee mitä käskettiin. Tekeekö se kantelija silloin sitä mitä piti jos kyttää mitä muut tekevät?

Joo-o olen myös sitä mieltä että kiusaamisessa pitää olla nolla toleranssi mutta niinkuin täällä on tullut selväksi niin kantelu voi olla myös kiusaamista. Myös Turhassa Kantelussa pitää olla nolla toleranssi. Ja epäilenpä että opettajilla ei ole aikaa välituntivalvontaan eikä oppilaiden koulussa olo ajan valvontaan muutoinkaan. Onko luokkakoot suuria? en tiedä. Jos olisin opettaja ja oppilas sanoisi kesken tunnin että "matti piirtää vihkoon eikä kuuntele opetusta" niin sanoisin koko luokan edessä Kantelijalle että "Minä opetan luokassa ja te opiskelette ettekä tarkkaile muita, opettaminen ja opetuksen seuraaminen on minun työni, Ymmärsitkö?"

Vierailija
48/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eih muistan itsekin ala-asteelta yhen aina kitisijän "opettaja se teki sillee ja toi sano tollee" ope sano sille että "aha". Inhosin sitä vasikkaa, koska todellakaan mitään oikeeta aihetta vasikoimiseen ei ollut! Miks jotku kersat on ihan supertosikkoja :/

Ja millä lailla kuvittelet itse olleesi sen mukavampi? Millä oikeudella sinä inhoat tosikkoa luonnetta?

Olin hiljainen ja ujo tyttö enkä todellakaan mikään kiusaaja. Puhuin kerran kaverini kanssa meidän opettajasta jota lapsellisesti haukuin tyhmäksi. Tää vasikka kuuntelee selän takana ja painuu samantien kertomaan opettajalle.

Luulitko että olin se pahin kiusaaja ja siksi inhosin valittajaa?

Mukavuudesta en sanonut sanaakaan. Miksi hyökkäys?

Kukaan, ei kukaan nainen puhu vasikoista. Miehet sen sijaan puhuvat, vähän tyhmemmästä päästä olevat...

Vierailija
49/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, tuli takauma omilta kouluajoilta näistä kantelijoista. 

Siis tottakai oikesta kiusaamisesta pitää sanoa ja siihen puuttua, mutta minä ymmärän nämä kantelijat juuri sellaisina ärsyttävinä kympin tyttöinä jotka kiillottavat omaa kruunuaan kun "käräyttävät" sen jonkun joka toimii ryhmässä hiukan eri tavalla. Jatkavat aikuisena työpaikoilla samaa touhua. 

Eli siis "opettaja tuo syö purkkaa. opettaja tuolla on karkkia taskussa. opettaja tuo ei käynyt liikuntatunin jälkeen suihkussa. opettaja tuo ui vain kaksi altaanmittaa vaikka piti uida kolme. opettaja tuo söi välitunnilla karkkia." 

Ja myöhemmin "pomo, pomo tuo jätti kahvikuppinsa pöydälle. pomo, tuo jätti varaston kaapioven auki. pomo tuo unohti leimata itsensä ulos. pomo tuo käyttää deodoranttia ja se ärsyttää (ihan kuin ei voisi sanoa suoraan ko.henkilölle)

Siis oikeista asioista sanominen on ok, mutta olisi hyvä lapsena jo tajuta että meitä nyt vaan on erilaisia. Kouluiässä on ihan normaalia kapinoida pitämällä sitä karkkia taskussa koulussa. (ennenhän se oli väärin). Nämä kiltit kantelijat ovat salaa kateellisia kun itse eivät uskalla toimia toisin kuin on opetettu, hakevat ainoaa hyväksyntää siltä auktoriteetiltä. 

-karkkitaskuinen tyttö- 

Vierailija
50/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan sen olen huomannut näissä kantelijoissa että tarkoituksena on kerätä jotain kunnollisuuspisteitä itselle.

Yleensä tekevät ihan samoja virheitä itsekin kuin ne kestä kantelevat, mutta kun muut taas ei toimi samalla tavalla, pääsevät omista tekosistaan "kuin koira veräjästä" ja saattavat leimata toisen lapsen jatkuvaksi sääntöjen rikkojaksi.

Usein sitten käy niin että nämä lapset huomaavat jossakin vaiheessa jäävänsä kaveriporukan ulkopuolelle ja ainut kaveri on se opettaja.Jolle sitten kannellaan kun toiset jättää ulkopuolelle.Ja ope vaatii että ketään ei saa jättää yksin ja muut ottaa mukaan pakotettuna. Ja kantelija kantelee taas jostain ja ope toruu "pahiksia" ja nämä ei enää halua ottaa kantelijaa joukkoon koska siitä seuraa ikävyyksiä.Ja kantelija kantelee taas yksin jäämisestä opelle, joka sanoo että kaikkien kanssa pitää leikkiä ja...

Ei se ihan noin mene. Kouluissa on paljon oikeata kiusaamista ja toisia vakavasti kiusaavia lapsia. Ja suurin osa kiusatuista ei USKALLA kannella opettajalle juuri tuon kiusaamisen ja syrjimisen pahenemisen takia.

Nämä kaksi ei ole toisiaan poissulkevia asioita.Todellakin on niitä, ketkä ei uskalla kiusaamisesta kertoa, mutta tämä oppilastyyppi, josta tässä kerroin ei ole se.Nämä todellakin uskaltaa, ja näkee sitä itseensä kohdistuvaa kiusaamista jokapuolella. Tämä on myös kiusaamisen muoto.

Vierailija
51/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä kaksi ei ole toisiaan poissulkevia asioita.Todellakin on niitä, ketkä ei uskalla kiusaamisesta kertoa, mutta tämä oppilastyyppi, josta tässä kerroin ei ole se.Nämä todellakin uskaltaa, ja näkee sitä itseensä kohdistuvaa kiusaamista jokapuolella. Tämä on myös kiusaamisen muoto.

Tämä on myös tyhmyyden muoto jonka voi oikealla kasvatuksella peittää.

Vierailija
52/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivän koulussa kannellaan tappouhkauksista ja pahoinpitelyistä/niillä uhkailusta. Kuka viitsii mistään pienistä, kyllä välitunnilla nyrkit heiluu ja kaikkea tapahtuu.

Vierailija
53/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leväperäiseltä kuulostaa koulun toiminta tänäpäivänä.

Vierailija
54/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eih muistan itsekin ala-asteelta yhen aina kitisijän "opettaja se teki sillee ja toi sano tollee" ope sano sille että "aha". Inhosin sitä vasikkaa, koska todellakaan mitään oikeeta aihetta vasikoimiseen ei ollut! Miks jotku kersat on ihan supertosikkoja :/

Ja millä lailla kuvittelet itse olleesi sen mukavampi? Millä oikeudella sinä inhoat tosikkoa luonnetta?

Olin hiljainen ja ujo tyttö enkä todellakaan mikään kiusaaja. Puhuin kerran kaverini kanssa meidän opettajasta jota lapsellisesti haukuin tyhmäksi. Tää vasikka kuuntelee selän takana ja painuu samantien kertomaan opettajalle.

Kukaan, ei kukaan nainen puhu vasikoista. Miehet sen sijaan puhuvat, vähän tyhmemmästä päästä olevat...

Vähän tyhmemmästä päästä olevat myös laittaa sanomisia toisten suuhun sekä tahallaan väärin tulkitsee.

Meidän luokalla kantelija oli vasikka jo silloin ala-asteella, muistan sen jopa olleen suosittu sana koska esiintyi myös salkkareissa.

Vierailija
55/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän tyhmemmästä päästä olevat myös laittaa sanomisia toisten suuhun sekä tahallaan väärin tulkitsee.

Meidän luokalla kantelija oli vasikka jo silloin ala-asteella, muistan sen jopa olleen suosittu sana koska esiintyi myös salkkareissa.

Inhottaa kun palstan ovat vallanneet miehet ja wt-väki.

Vierailija
56/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kantelijat taas tuovat turvallisuudntunnetta, kaikkien pitäisi ymmärtää käyttäytyä, kuten on käsketty.

Meininki aika kommunismi

Sen tarkoitus on suojata kaikkein heikoimpia, eikä vain, että vahvat selviytyy.

Kantelijoiden luoma turvallisuudentunne mahdollistaa sen, että kaikki selviytyvät? Kaikkea sitä lukee. Kuinka avuton säätelijä pitää olla, että ajattelee noin?

Vierailija
57/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeks nyt vaan mut itse oot koko ajan hyökänny kommenteillas. Sun älykkyyttä tai luonnetta en oo alentunu arvostelemaan täällä ennen ku ite alotit vastaavan. Kukakohan on wt.......

Sun maailma vaikuttaa pieneltä ja mustavalkoselta. En myöskään aio enää tämän jälkeen vastata sinulle niin pysyy keskuste aiheessaan..

Vierailija
58/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinua inhottaa, kun palstalla on miehiä? Oletko tarkistuttanut päätäsi viime aikoina? Tuollainen androgynia ei ole normaalia.

Vierailija
59/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihan todetusti persoonallisuus häiriö kehittyy jo ihan pienenä vauvan.

Sitten on myös niitä ihmisiä joille kehittyy yletön pätemisen tarve. Huomatessaan mitättömän virheen heidän tarvitsee oikaista se yleensä jopa mahdollisimman äänekkäästi. Tällaisenan esimerkkinä voisin antaa esimerkiksi sen että joku kirjoittaa persoonallisuus häiriö niin kyseessä oleva ihminen esittä tyhmää ja kysyy "tarkoitko persoonallisuushäiriöi".

Kehittyy, mutta yhtäkään lasta ei sanota persoonallisuushäiriöiseksi, amnattilainen ei sano, eikä varsinkaan sinulla ole rahkeita. Puhu vain omasta mielentilastasi. Et voi tietää, minkä verran ne "perseilyt" häiritsevät muita oppilaita. Taidat antaa itsestäsi vaikutelman aika heikkona kirjoittajana ihan tarkoituksella.

Vierailija
60/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinua inhottaa, kun palstalla on miehiä? Oletko tarkistuttanut päätäsi viime aikoina? Tuollainen androgynia ei ole normaalia.

Millä tavalla edellinen kirjoittaja oli androgyyni?! :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän