Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alaluokilla oppilaiden tapa 'kannella' opettajalle kavereiden teoista

Vierailija
07.04.2017 |

Kolmasluokkalaisen lapsen kaveri menee valittamaan opettajalle jokaisesta pienimmästäkin asiasta, mitä joku on tehnyt tai sanonut. Oma lapseni on lähtenyt kaverinsa mukaan näihin kertomis -juttuihin. Jos joku on vaikka sanonut 'tyhmä', heti on menossa kertomaan opettajalle. Olen sanonut, ettei joka asiasta tarvi mennä kertomaan, johan muut alkaa kiusata sen takia ja tuskin opekaan jaksaa, etyä jokainen pieninkin vahingossakin tehty tönäisykin pitää mennä kertomaan. Sitten tietenkin, jos joku oikeasti kiusaa tai käy päälle.

Minua ärsyttää tällaiset kantelupukit. Eihän lapset opi koskaan itse sopimaan asioita, jos joka asiaan pitää vetää opettaja mukaan.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kantelijat taas tuovat turvallisuudntunnetta, kaikkien pitäisi ymmärtää käyttäytyä, kuten on käsketty.

Meininki aika kommunismi

Vierailija
22/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kantelijat taas tuovat turvallisuudntunnetta, kaikkien pitäisi ymmärtää käyttäytyä, kuten on käsketty.

Ja jos ei ole ymmärtänyt/osannut/muistanut, niin kai sellainen ihminen haluaa oppia? Jos ei kukaan ojenna, niin varmasti ei yritäkään olla kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meininki aika kommunismi

Sen tarkoitus on suojata kaikkein heikoimpia, eikä vain, että vahvat selviytyy.

Vierailija
24/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmasluokkalaisen lapsen kaveri menee valittamaan opettajalle jokaisesta pienimmästäkin asiasta, mitä joku on tehnyt tai sanonut. Oma lapseni on lähtenyt kaverinsa mukaan näihin kertomis -juttuihin. Jos joku on vaikka sanonut 'tyhmä', heti on menossa kertomaan opettajalle. Olen sanonut, ettei joka asiasta tarvi mennä kertomaan, johan muut alkaa kiusata sen takia ja tuskin opekaan jaksaa, etyä jokainen pieninkin vahingossakin tehty tönäisykin pitää mennä kertomaan. Sitten tietenkin, jos joku oikeasti kiusaa tai käy päälle.

Minua ärsyttää tällaiset kantelupukit. Eihän lapset opi koskaan itse sopimaan asioita, jos joka asiaan pitää vetää opettaja mukaan.

En lukenut muiden kommentteja, mutta luulen että tällaisista lapsista kasvaa juuri niitä aikuisia jotka työpaikallakin ihan kaikesta kitisevät ja ovat "kantelemassa" mahdollisimman isolle pomolle ja saavat siitä jonkinlaista tyydytystä vaikka asia ei siitä mihinkään etenisi. Ja kaiken lisäksi nämä ihmiset tekevät työpaikalla hallaa sillä, että koska heillä ei ole konkreettisia perusteita väitteilleen ja joskus väitteet tosiaan ovat vain sitä että kemiat eivät kohtaa puolin ja toisin, niin johto ei vaivaudu enää tekemään millekkään asioille mitään jolloin nasistit ja oikeat mätämunat ja kiusaajat saavat rellestää ja jatkaa toimintaansa.

Ehdotan sinulle että sanot tyttärellesi että kertoo asiat juurta jaksaen ensin kotona ja sitten yhdessä pohditte mitä sille kannattaa tehdä vai kannattaako mitään. Ja Kiellät ettei opettajalle saa mennä kertomaan ensin muuta kuin tapaukset joissa joltakin tulee verta tai on jokin raaja poikki tai joku on lyöty tajuttomaksi. Älä tee lapsestasi mamista.

Vierailija
25/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eih muistan itsekin ala-asteelta yhen aina kitisijän "opettaja se teki sillee ja toi sano tollee" ope sano sille että "aha". Inhosin sitä vasikkaa, koska todellakaan mitään oikeeta aihetta vasikoimiseen ei ollut! Miks jotku kersat on ihan supertosikkoja :/

Ja millä lailla kuvittelet itse olleesi sen mukavampi? Millä oikeudella sinä inhoat tosikkoa luonnetta?

Olin hiljainen ja ujo tyttö enkä todellakaan mikään kiusaaja. Puhuin kerran kaverini kanssa meidän opettajasta jota lapsellisesti haukuin tyhmäksi. Tää vasikka kuuntelee selän takana ja painuu samantien kertomaan opettajalle.

Luulitko että olin se pahin kiusaaja ja siksi inhosin valittajaa?

Mukavuudesta en sanonut sanaakaan. Miksi hyökkäys?

Vierailija
26/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eih muistan itsekin ala-asteelta yhen aina kitisijän "opettaja se teki sillee ja toi sano tollee" ope sano sille että "aha". Inhosin sitä vasikkaa, koska todellakaan mitään oikeeta aihetta vasikoimiseen ei ollut! Miks jotku kersat on ihan supertosikkoja :/

Ja millä lailla kuvittelet itse olleesi sen mukavampi? Millä oikeudella sinä inhoat tosikkoa luonnetta?

Höpön löpön Tosikko luonne on ihan eri asia kuin vauvvamainen kitinä "toi sitä, se tätä yhy hyy" Nämä kitisijät eivät opi ikinä pitämään puoliaan, hyväksymään muuta kuin omaa mielipidettään, sietämään erillaisuutta....

Eivätkä he tule koskaan maailmassa pärjäämään muutta kuin todella huonosti. Ja teitä kitisijöitä on jo ihan tarpeeksi.  Kiti kiti en minä mutta kun toi.

Vierailija
27/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin joo, jotkut luonteet ovat erilaisia kuin sulla, eikö äitisi opettanut sinulle yhtään suvaitsevaisuutta? Sinähän se tässä vieläkin jaksat kitistä tuosta. Se lapsi valitti jo pahan mielensä pois :D

Ööh siis ihan vaan keskusteluun osallistuakseni YRITIN tuoda esille pointtia ettei välttis pian muut lapset tykkää siitä kaikesta valittajasta, itse ainakin välttelin tätä vasikkaa.

Miksi minusta nyt sai jonkun kiusaajan kuvan?

Äitini opetti minulle suvaitsevaisuutta varmasti enemmän kuin sinulle.

Korjataan vielä, että inhosin hiljaa mielessäni tätä vasikkaa ja olen päässyt jo asiasta yli :D

Just saying huh..

Vierailija
28/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille on tärkeää tuntea, että oikean ja väärän ero on selkeä myös kodin ulkopuolella. Siksihän he tuota tekevät, tunnustelevan rajaa.

Vielä yläkoulunkin puolella jotkut tulevat tohkeissaan sanomaan, että noi poistui koulualueelta, noi tulee kaupasta, kato vaikka niillä on karkkia. Minäpä siihen sitten että jaa voivoi sentään, varmaan hammaspeikko hakkaa niiltä sitten hampaat suusta. Jos valvon samaan aikaan neljääsataa oppilasta, kiinnitän huomioni mieluummin niihin oppilaisiin, jotka ovat vaarassa joutua mätkityiksi, kuin niihin, jotka hiipivät kulman taakse ostamaan karkkia, vaikka se kiellettyä onkin.

Vierailija
29/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikean ja väärän opettaminen on mielestänin ihan eri asia kuin turhasta kitiseminen ja ihan kaikesta kanteleminen. Kanteleminen tovereista on = uskottomuutta, epärehellisyyttä, kieroilua, ja jos esim. opettaja siihen menee mukaan niin hän antaa lapselle singnaalin että näin voi toimia saadakseen itselle pisteitä ja ehkä paremman arvosanan kun itse on niin "puhdas" pulmunen.

Vierailija
30/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanteleminen on vallankäyttöä aina. Tietenkin kantelu on joskus aiheellistakin, mutta tietynlaiset aina kantelevat lapset ovat kiusaajia. Se on hyvin ilmeistä. Kanteleva lapsi saa tyydytystä, kun toista torutaan.

Yksi lapsistani on ollut tällainen kantelija. Ikinä en antanut lapselle tyydytystä, eli hänen kuullen en ikinä torunut toista. Turhanpäiväinen kantelu onneksi loppui ennen kouluikää, sillä taatusti olisi mennyt hermo niin opettajilla kuin muillakin lapsilla.

Vierailija
31/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikean ja väärän opettaminen on mielestänin ihan eri asia kuin turhasta kitiseminen ja ihan kaikesta kanteleminen. Kanteleminen tovereista on = uskottomuutta, epärehellisyyttä, kieroilua, ja jos esim. opettaja siihen menee mukaan niin hän antaa lapselle singnaalin että näin voi toimia saadakseen itselle pisteitä ja ehkä paremman arvosanan kun itse on niin "puhdas" pulmunen.

Ai jaha, nyt sen tunnollisen kantelijan arvosanatkin johtuvat siitä kantelusta, eivätkä esimerkiksi siitä, että se olisi myös tunnollisesti lukenut? Just...

Vierailija
32/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olisi hyvä nyt erottaa 2 eri tilannetyyppiä.

- tilanne 1: 2 lasta tai isompi ryhmä ystävyksiä jotka joka päivä leikkii keskenään ja kun muille ei sovi yhden ehdotus voi suusta päästä se sana "Tyhmä" kun harmittaa. Muut sitten kielii tästä tyhmä-sanasta opettajalle. Näin esimerkkinä.

-tilanne 2: yksi lapsi kokee että häntä syrjitään, nimitellään tai muuten kiusataan päivittäin jonkun/joidenkin tiettyjen lasten toimesta, on ne ystäviä tai ei. Tällaisesta pitääkin kertoa opettajalle. Myös sivustaseuraajien tulisi kertoa opettajalle tuosta.

Vierailija
33/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanteleminen on vallankäyttöä aina. Tietenkin kantelu on joskus aiheellistakin, mutta tietynlaiset aina kantelevat lapset ovat kiusaajia. Se on hyvin ilmeistä. Kanteleva lapsi saa tyydytystä, kun toista torutaan.

Yksi lapsistani on ollut tällainen kantelija. Ikinä en antanut lapselle tyydytystä, eli hänen kuullen en ikinä torunut toista. Turhanpäiväinen kantelu onneksi loppui ennen kouluikää, sillä taatusti olisi mennyt hermo niin opettajilla kuin muillakin lapsilla.

Aivan upeata että joku vanhempi on tuon omasta lapsestaan huomannut. Ja osannut vielä jopa puuttua siihen ajoissa.

Osaatko sanoa mistä tuo kantelu oli saanut alkunsa? Mistä lapsi niin pienenä ennen kouluikää oppi tuon tavan tai käytöksen?

Ihan oman opin ja viisastumisen vuoksi haluaisin tietää, en kenenkään syyllistämisen.

Vierailija
34/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan sen olen huomannut näissä kantelijoissa että tarkoituksena on kerätä jotain kunnollisuuspisteitä itselle.

Yleensä tekevät ihan samoja virheitä itsekin kuin ne kestä kantelevat, mutta kun muut taas ei toimi samalla tavalla, pääsevät omista tekosistaan "kuin koira veräjästä" ja saattavat leimata toisen lapsen jatkuvaksi sääntöjen rikkojaksi.

Usein sitten käy niin että nämä lapset huomaavat jossakin vaiheessa jäävänsä kaveriporukan ulkopuolelle ja ainut kaveri on se opettaja.Jolle sitten kannellaan kun toiset jättää ulkopuolelle.Ja ope vaatii että ketään ei saa jättää yksin ja muut ottaa mukaan pakotettuna. Ja kantelija kantelee taas jostain ja ope toruu "pahiksia" ja nämä ei enää halua ottaa kantelijaa joukkoon koska siitä seuraa ikävyyksiä.Ja kantelija kantelee taas yksin jäämisestä opelle, joka sanoo että kaikkien kanssa pitää leikkiä ja...

Vierailija
35/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jaha, nyt sen tunnollisen kantelijan arvosanatkin johtuvat siitä kantelusta, eivätkä esimerkiksi siitä, että se olisi myös tunnollisesti lukenut? Just...

Tunnollinen ja kantelija eivät ole synonyymeja.

Tunnollinen kantelija tosin on vallankäyttäjä ja persoonallis häiröinen.

Tunnollisen kantelijan arvosanat eivät välttämättä taas ole hyviä, mutta sitä tämä persoonallis häiriöinen kuitenkin toiminnallaan yrittää saavuttaa.

Vierailija
36/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden äidin joka on laajentanut tuota mallia entisestään. Sen äidin poikalapset ampuvat alaikäisinä ohikulkijoita kuulapyssyllä metsässä. Sen äidin koira hyökkää vapaana juostessa ohikulkijoiden kimppuun. Koskaan en ole kuullut tuon äidin toruvan lapsiaan enkä edes koiraansa. Tuo on vaarallinen tie!!! Ne lapset ja se koira elävät kuin pellossa. Luulevat voivansa tehdä mitä huvittaa, ja mitään sanktiota ei koskaan tule.

Vierailija
37/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni kuulemma kahden kaverinsa kanssa kantelee kaikesta vain ärsyttääkseen enkä näe siinä väärää koska he kenestä ne kantelevat voivat lopettaa sen lopettamalla perseilyn

Vierailija
38/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan sen olen huomannut näissä kantelijoissa että tarkoituksena on kerätä jotain kunnollisuuspisteitä itselle.

Yleensä tekevät ihan samoja virheitä itsekin kuin ne kestä kantelevat, mutta kun muut taas ei toimi samalla tavalla, pääsevät omista tekosistaan "kuin koira veräjästä" ja saattavat leimata toisen lapsen jatkuvaksi sääntöjen rikkojaksi.

Usein sitten käy niin että nämä lapset huomaavat jossakin vaiheessa jäävänsä kaveriporukan ulkopuolelle ja ainut kaveri on se opettaja.Jolle sitten kannellaan kun toiset jättää ulkopuolelle.Ja ope vaatii että ketään ei saa jättää yksin ja muut ottaa mukaan pakotettuna. Ja kantelija kantelee taas jostain ja ope toruu "pahiksia" ja nämä ei enää halua ottaa kantelijaa joukkoon koska siitä seuraa ikävyyksiä.Ja kantelija kantelee taas yksin jäämisestä opelle, joka sanoo että kaikkien kanssa pitää leikkiä ja...

Ei se ihan noin mene. Kouluissa on paljon oikeata kiusaamista ja toisia vakavasti kiusaavia lapsia. Ja suurin osa kiusatuista ei USKALLA kannella opettajalle juuri tuon kiusaamisen ja syrjimisen pahenemisen takia.

Vierailija
39/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on hankala juttu. Mulla on päiväkodissa oleva 4-vuotias ja tuon ikäisillä konflikteja tunnetusti tulee. Toisaalta pitää kehottaa kertomaan aikuiselle, joka auttaa ratkaisemaan tilanteen. Toisaalta pitää kannustaa selviytymään tilanteesta itse (jos se ei ole vakava tilanne) ja pärjäämään, että lapsi osaisi itse puolustaa itseään ja osaisi selvittää nämä tilanteet keskenään.

Rajanveto on vaikeaa, mistä pitäisi kertoa aikuiselle ja mistä ei. Tuskin se sen helpompaa on ala-asteikäistenkään kohdalla. Aikuisillakin on rajalliset kyvyt käsitellä riitoja ja kiusaamistilanteita, saati sitten lapsilla. Mutta tottahan se on, että jatkuva kantelu ärsyttää ja pitäisi oppia selviytymään itsekin.

Vierailija
40/79 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden äidin joka on laajentanut tuota mallia entisestään. Sen äidin poikalapset ampuvat alaikäisinä ohikulkijoita kuulapyssyllä metsässä. Sen äidin koira hyökkää vapaana juostessa ohikulkijoiden kimppuun. Koskaan en ole kuullut tuon äidin toruvan lapsiaan enkä edes koiraansa. Tuo on vaarallinen tie!!! Ne lapset ja se koira elävät kuin pellossa. Luulevat voivansa tehdä mitä huvittaa, ja mitään sanktiota ei koskaan tule.

Vaarallinen tie on vain se että lähdetään määräämään toisten toimintaa olematta virkavallan edustaja.

Meidän kylällä oli "äiti" joka katsoi asiakakseen ilmoittaa jokaisen lapsen vanhemmalle jos näki kyseisen vanhemman lapsen kulkevan ulkona ilman pipoa. Erehtyi sitten soittamaan minun vanhemmilleni, jolloin Äitini ilmoitti kyseiselle KANTELIJALLE että "minä tiedän miten minun lapseni pukeutuu ja sinun ei tarvitse siihen puuttua" - oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun se "rouva" reetusi minun tekemisistäni, muuten kyllä jatkoi perseilyään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän