Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaana-työpaikan vakinaistaminen

Vierailija
07.04.2017 |

Eli olen olen ollut 3 vuotta työpaikassa määräaikaisena ja nyt olisi vakipaikka auki. Olen raskaana viikolla 13. Kaiken järjen ja oikeudenmukaisuuden valossa paikka olisi minun. Voiko työnantaja syrjäyttää minut, jos tietää raskaudesta. Teenkö oikein, jos salaan asian?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain silmissä ei tarvitse kertoa raskaudesta vielä, vaikka hakisitkin paikkaa. Itse tiedät työpaikkasi parhaiten, ja osaat ehkä arvioida että miten työnantaja tulee suhtautumaan.

Niin valitettavaa kuin se onkin, raskaudesta joutuu ihan aina tuntemaan huonoa omatuntoa, jos siihen suostuu lähtemään. Joidenkin mielestä ei ole hyvä aika raskautua ennen kuin vakinaistetaan, ei varsinkaan vuosi-pari vakinaistamisen jälkeen. Ja sitten jos teet monta lasta putkeen kotiäitivuosina, niin mikä yhteiskunnan loinen oletkaan.

Sinun ei tarvitse tehdä perhesuunnittelua työnantajasi mielen mukaan. Ei hänkään ole niin lojaali sinua kohtaan.

Vierailija
22/35 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne naiset, jotka ovat raskaudesta johtuvan syrjimisen vieneet oikeuteen, ovat voittaneet kivat rahat. Esim. 6 kk palkka + 7000€ määräaikaisen sopparin katkaiseminen raskauden alkuun, ei paha. Kalliimmaksi tulee syrjiminen kuin raskaana olevan palkkaaminen työnantajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilön raskaus ei saa vaikuttaa rekrytointipäätökseen, sillä se on lainvastaista syrjimistä. Sinun ei todellakaan täydy eikä kannata kertoa raskaudestasi työhaastattelussa, sillä työnantajat eivät aina ole lainkuuliaisia.

Ajattele myös lapsesi tulevaisuutta, palaaminen työelämään vanhempainvapaiden jälkeen on paljon helpompaa, kun on vakipaikka odottamassa. Ei ole lapsen etu, että vanhemmat syrjäytyvät työelämästä.

Vierailija
24/35 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ tai lapset. Et voi saada molempia. Olet jo valintasi tehnyt.

Vierailija
25/35 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en viikolla 13 ollut kertonut raskaudesta kuin lapsen isälle (ja pomolleni sattuneesta syystä kts alla). Muille kuten isovanhemmille kerrottiin vasta rakenneultran jälkeen viikolla 23.

Eli älä kerro. Haet vain paikkaa. Kerrot sitten, kun pitää, että saat äitiysloman.

Tätä palstaa lukiessa kyllä allekirjoittaa sen, että nainen on naiselle susi (vosu). Julkisen sektorin työntekijät haukutaan loisiksi (en todellakaan tunne työpaikaltani sairaalasta yhtäkään) ja yksi ei koskaan uusi raskaana olevan sopimusta. Onneksi minun esimieheni ovat olleet miehiä: sain viran, vaikka esimieheni tiesi meidän yrittävän raskautta (kesti siis 1.5 v ja pari varhaista plussaa, jotka piti ilmoittaa, koska kaikki työtehtävät eivät sovi raskauden aikana).

Vierailija
26/35 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän siitäkin, kuinka paljon työhön on hakijoita ja miten sijoitut vertailussa heihin. Työnantajan ei ole mikään pakko valita juuri sinua pelkästään siksi, että olet raskaana, vaan hänellä on oikeus valita työhön henkilö, jonka katsoo olevan pätevin/sopivin tehtävään. Toki hänen pitää pystyä perustelemaan valintansa,  mutta ei raskaus ole mikään golden ticket työnhaussa.

Vierailija
27/35 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään et kerro työnantajallesi olevasi raskaana - mitä se sille kuuluu. Kerrot sitten, kun on sen aika - niin kuin useimmat naiset tekevät.

Täällä kommentoijat ovat varmasti itse työttömiä, kun eivät tunne lakia, käytäntöjä eivätkä tapojakaan.

Teille tiedoksi, että tässä maassa on tuhansia raskaana olevia naisia erilaisissa töissä. Jopa tänään. Ja taas ensi viikolla. Ajatelkaa! Siellä ne kehtaavat olla tekemässä töitä ihan pokkana ja vakituisissa työsuhteissa niin kuin normaalit ihmiset vaikka ovatkin raskaana ja sitten vielä kehtaavat jäädä hetkeksi pois palatakseen äitiysloman jälkeen takaisin. Siis töihin - miettikää!

Tosi röyhkeetä.

Vierailija
28/35 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeessä määrätään, että 3 määräaikaisen työsuhteen jälkeen on pakko valita firmassa vapaaksi tulevaan toistaiseksi voimassaolevaan työsuhteeseen? Ei meillä ainakaan, jokainen rekrytointi on oma prosessinsa eikä siinä katsella aikaisempaa työhistoriaa ko. firmassa erityisenä etuna. Määräaikaisia saa olla eperäkkäin vaikka 20 kpl, jos niille jokaiselle on lainmukainen syy eli esim. perhevapaasijaisuus tai projekti.

Vierailija
29/35 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae työtä äläkä kerro.

Kela maksaa työnantajalle äitiyslomalaisen vuosilomakustunnukset ja äitiyspäivärahan, jos saat 3 kk palkan. Lisäksi työnantajalle maksetaan 2500 euron korvaus.

Vierailija
30/35 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä hei. Olen pisimpään määräaikaisista ollut työntekijä tällä hetkellä työpaikassani. Työnantaja on aikaisemmin ilmaissut haluavan minun jatkaa ja varmistellut omaa halukkuuttani pysyä talossa.

En varmaankaan raskaudestani kerro paikkaa hakiessani. Saatan olla tässä työpaikassa töissä monta vuosikymmentä, jos tämä menee nyt hyvin.

Vierailija
31/35 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kerro asiasta. Lain silmissä raskautesi on irrelevantti asia työpaikkaa hakiessa etkä ole sitä velvollinen kertomaan. Eikä tarvitse tuntea siitä syyllisyyttä ettet kerro. Työnantajasi ehkä harmistuu mutta jos asia tulee esille, voit kysyä häneltä että millä tavalla tuo raskautesi liittyi työnhakuun? Työnantajasi tuskin uskaltaa kysymykseen vastata. Rikkoisi nimittäin itse lakia jos syrjisi sinua raskauden vuoksi, joten raskautesi pitäisi olla hänellekin samantekevä siinä mielessä ettei ole asiaa alkaa siitä purnaamaan.

Vierailija
32/35 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä sitten kyselet? Hae työtä äläkä kerro raskaudesta vielä. Tai jos et halua paikkaa, voit toki kertoa jo nyt.

Vierailija
33/35 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet siihen työhön ja et selittele vielä mitään raskaudestasi. 

Vierailija
34/35 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa kysyttiin työhaastattelussa onko mulla sen ikäisiä lapsia että hoitojärjestelyt vaikuttavat vuorotyöhön. Olin raskauden puolivälissä eli näkyi jo ulospäin, haastattelija ei kehdannut ilmeisesti kysyä asiasta suoraan. Paikkaa en saanut, eikä saanut kukaan muukaan sitä hakenut.

Työnantaja ei lienee saisi kysyä myöskään jo olemassa olevista lapsista?

Vierailija
35/35 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerroin raskaudesta ennen hakemuksen tekoa ja sain silti paikan.