Puhelu sukulaiskääkältä: aiheena äitini rahat. Vähän avaudun tässä.
Minä olen viiskymppinen, äitini 80-vee ja sukulaiset; äidin siskot ja heidän lapsensa samaa ikäluokkaa.
Äiti on jo hokara, ja tarvitsee apua elämiseensä, vaikka asuukin yksin omassa rivitalokaksiossaan.
Nykytekniikka on täyttä herbreaa hänelle, eikä mm. pankkikortti ja pankkiautomaatit ole hänen käytettävissään ollenkaan.
Joten minulla on hänen pankkikorttinsa sekä tunnarit. Laskut maksan minä hänen tililtään, ja käteistä käymme yhdessä nostamassa hänen tililtään.
Sukulaiskääkkä, erään tädin tytär ja yhtä rasittava asioihin puuttuja kuin äitinsäkin soittaa:
Serkku: "Niin kyllä tämä nyt ikävältä kuulostaa, kun Ritva (nimi muutettu, äitini) sanoo, ettei hänellä ole KAKSKYMPPIÄ viikossa rahaa käyttää."
Hiljaisuu. Serkku jatkaa, on saanut jo hieman lisää rohkeutta puheluun, alkaa äänessä olla paatosta: " Että kyllä se nyt on ihmeellistä, ettei sen enempää Ritvan eläkkeesä muka jää. Me kyllä tätä nyt ihmetellään, että mitenkä se on oikein mahdollista?"
Kuulen jo selvästi myös tätien syyllistävän kuoron luurin takaa. Nythän on sitten ihan selvää, ilman mitään epäselvyyttäkään, että minä kuppaan äitini eläkettä ja jätän vanhalle äidilleni kakskymppisen viikossa käyttörahaa.
MInä: " Ai niinkö se äiti sanoi?" "Kyllä se tosiaan on ihmeellistä. En minä voi sitä ymmärtää että miten se niin voi olla:"
Kääkkä ihmettelee: "Miten niin et voi ymmärtää?"
Minä, tässä vaiheessa olen jo saanut vedettyä henkeä ja käynyt läpi jo kaikki mahdollisuudet miten minua ja minun tekemisiäni on tätien ja muiden kääkkien joukossa käyty läpi. Minähän olen se Epäluotettava ja Musta Lammas muutenkin.
Minä: "No kyllä se on sitten parempi, että minä jätän nämä äidin raha-asiat muille. En missään nimessä enää sekaannu äidin asioihin. Lähetän sulle pikakirjeessä pankkitunnukset, jotta saatte hoitaa asiat tästä lähtien."
Serkku: "Niin että mitenkä, ettäkö minäkö ne tilit ja laskut sitten..."
Minä painan päälle, enkä aio kuunnella enempää: "Joo hoidat vaan asiat äidin kanssa niin että tosiaan menee varmasti oikein. Se on parempi kaikille että minä en noihin asioihin sekaannu. Tehän asutte siinä lähellä muutenkin,niin hoidat sitten sen asian. Tai voihan Kaisa (= nimi muutettu, tätini) myös pankissa käydä. Ihan miten vaan. Pääasia on kyllä että menee varmasti oikein nyt nämä asiat. "
Minä jatkan: "Olen tässä juuri lähdössä mutsin luona käymään, niin hoidan tämänkin asian sitten samalla selväksi. Tehän sitten menette sinne tällä viikolla, vai mintenkä?"
Se on nimittäin sillä tavalla, että mitkään sukulaiset tai muutkaan välittävät lähimmäiset ei ala minua epäilemään varkaaksi. Tunnen sukulaiseni ja tiedän miten niinsanottu päättelyketju on siellä mennyt.
Kenellekään ei vaan tullut mieleen kysyä tai tarkistaa asiaa mistään, äidiltä taikka minulta. Äiti ei nimittäin muista eikä tajua rahasta nykyään juuri mitään. Ja se raha mitä hänellä on, on riittänyt aivan mainiosti ja ostokset ovat vakiot ja menot ei paljon vaihetele. Mutta jos dementikosta tuntuu että rahaa ei ole, ja jos sukulaiset on sitä mieltä että tytär varastaa, niin sittenhän täytyy puhaltaa peli poikki täysin.
Passaa mulle ihan hyvin. Yhtään puhelua en enää äitini rahoista ota vastaan. Ne hoitaa, jotka osaa.
Palstan shcerlokeille tiedoksi: tarinaa hieman muuteltu, että ei kannata alkaa ihan kirjaimellisesti alkaa ristiintaulukoimaan mahdollisia virheitä. Tunnistamisen puolesta mulle on aivan sama. Kunhan vaan ei tarttis lukea niitä kymmentä viestiä, joissa joku pilkuviilaaja löytää jonkun epäjohdonmukaisuuden ja jää junnaamaan siihen. Ei mulla muuta.
Kommentit (44)
Jos annat noille sukulaisille oikeuden äitisi raha-asioihin niin annatko heidän esim myydä asunnon ja hoitaa mamman hoitokotiin tms. Ihan hullua puhuakkaan suutuksissaan että antaa toisille oman äitinsä raha-asiat hotoon. Se on huom. sinun äitisi jonka sinä perit eikä ne kääkät. Oletko ainoa lapsi?
Jos vielä soittavat niin sano tosiaan että on äiti alkanut aina enemmän ja enmmän 'houraamaan'. Kuka huolehtii muutoin äidistäsi, siivoukset, ruuat yms. Sinä>??
Miten sinulla on valtaa siirtää äitisi raha-aisoiden hoito jollekin muulle?? Eikö ole äitisi asia päättää, kenen hän haluaa ne hoitavan. Edunvalvoja sitten hoitaa jos hän ei itse pysty.
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulla on valtaa siirtää äitisi raha-aisoiden hoito jollekin muulle?? Eikö ole äitisi asia päättää, kenen hän haluaa ne hoitavan. Edunvalvoja sitten hoitaa jos hän ei itse pysty.
Äiti tarvii jonkun mukaan pankkiautomaatille pari kertaa kuukaudessa nostamaan käteistä. Kerran kuukaudessa maksetaan verkkopankissa laskut hänen tililtään. Muuten ei tarvi sen enämpiä apuja eikä muuta kummempaa rahaliikennettä olekaan. Edunvalvojaa ei mielestäni vielä ainakaan tarvi.
Sielläpä sitten paremmin tietävät ja osaavat hoitavat näitä asioita, kun minun hoitamanani ne ovat niin ihmeelliseltä tuntuneet. Äidille itselleen on ihan sama kuka hänen kanssaan siellä automaatilla käy ja ihan sama sekin, että kenen tietokoneella tai missä maksuautomaatissa laskut maksetaan.
Kirjoitat todella viihdyttävällä ja hauskalla tavalla vakavastakin asiasta, Ap. *respect* Olisi mukavaa lukea tekstejäsi enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
kaikille vinkiksi, kannattaa tehdä edunvalvontavaltuutus pankin lakimiehellä vielä silloin kun ollaan tolkuissaan.
t.eräs tytär
Voi olla, että löytyy hyvä edunvalvoja lähipiiristä, mutta jos menee viralliselle edunvalvojalle, sieltä voi löytyä toistaitoisia. Kaikki voi tökkiä, jopa lahjalehden tilaaminen keskeytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti tarvii jonkun mukaan pankkiautomaatille pari kertaa kuukaudessa nostamaan käteistä. Kerran kuukaudessa maksetaan verkkopankissa laskut hänen tililtään. Muuten ei tarvi sen enämpiä apuja eikä muuta kummempaa rahaliikennettä olekaan. Edunvalvojaa ei mielestäni vielä ainakaan tarvi.
Sielläpä sitten paremmin tietävät ja osaavat hoitavat näitä asioita, kun minun hoitamanani ne ovat niin ihmeelliseltä tuntuneet. Äidille itselleen on ihan sama kuka hänen kanssaan siellä automaatilla käy ja ihan sama sekin, että kenen tietokoneella tai missä maksuautomaatissa laskut maksetaan.
Jos äitisi ei osaa itse nostaa rahaa automaatilta tai itse maksaa laskujaan, niin sitten kyllä tarvii edunvalvojan. Ei niitä tunnuksia saa muille antaa.
Minä kiittäisi huolenpidosta, mutta kertoisin selkeästi miten tilanne on. Minulla on suht samanlainen kokemus. Tätini ja toinen enonikin soitti siitä, etten käy äidin luona ja kuinka äidillä ei ole rahaa. Kerroin ettei äidin lähimuisti ei enää ole kovin hyvä, vaikka hän muuten vaikuttakin suht skarpilta. Äiti myös ei halunnut tunnustaa muistamattomuuttan, vaikka josksu asian tajusikin, parempina päivinään. Esim kun enoni soitti, ja sanoi, etten ole käynyt ( 300 km päässä), niin olin juuri kaksi päivää aiemmin ollut viikonlopun äidin luona. Olin sattumalta tavannut serkkuni, enoni pojan, ja kerroin että poikasikin näki mut, kun olin ruokaostoksilla. Äidilläni oli myös rahaa kotona, mutta hän piilotti niitä, eikä löytänyt ( äitini keräili käsilaukkuja, ja niitä oli paljon). Löysin kerran 11 eri piiloa, suurin osa eri laukuissa.
Kiitin huolenpidosta, ja pyydin heitä käymään äidin luona mahdollisimman usein. Kerroin kuinka hyvää se teki äitini kunnolle. Suku rauhoittui ja jatkoivat vierailujaan ( jotka todella olivat äidille tärjkeitä)
Vierailija kirjoitti:
kaikille vinkiksi, kannattaa tehdä edunvalvontavaltuutus pankin lakimiehellä vielä silloin kun ollaan tolkuissaan.
t.eräs tytär
Edunvalvontavaltuutus tarkoittaa sitä, että äitisi antaa sinulle valtuudet hoitaa hänen kaikkia asioitaan sitten kun hän ei enää siihen kykene ( eli ilmeisesti alkaa olla aika kohta) ja joutuu esim sairaalaan tai hoitokotiin muistamattomana. Muutoin hänelle voidaan hakea (sosiaalitoimen taholta) yleinen edunvalvoja, joka hoitaa raha- ja talousasioita täysin valtuuksin siten, että et mitenkään pysty puuttumaan siihen. Voit yrittää keskustella mutta hänellä on valtuudet siihen ottaako hän mielipiteesi huomioon missään. Sinulla ei toisinsanoen ole enää mitään oikeutta äitisi asioihin. Mutta kun teetätte pankissa pankkilakimiehellä tai oikeusaputoimistossa yms. paikassa (lomake joka täytetään ja todistetaan allekirjoitukset oikeaksi) asiakirjan niin sinulla on valtuudet sitten hoitaa itse asioita eikä kukaan hae yleistä edunvalvojaa, joka on siis valtion virkamies, joka ottaa palkkion kuukausittain asianhoidosta. On tapauksia joissa edunvalvoja on myynyt mamman asunnon eikä omaiset ole edes saaneet siitä tietoa. Sanomattakin on selvää että rahat sitten käytetään mamman asumiseen hoitokodissa ja edunvalvojan palkkioihin. Hoitokodisahan kukin maksaa vointinsa mukaan eli jos on iso eläke ja rahaa, hän maksaa enemmän kuin hän jolla on vain peni kansaneläke ja kunta maksaa loput hoidosta. Eli asunnot kannattaa myydä hyvissäajoin ennen hoitoon joutumista koska sitten rahat menevät hoitomaksuihin. Tai tehdä lahjakirja lapselle, jolloin mamma jatkaa asumista lapsen asunnossa. Näitä vero- ym neuvoja saa asianajotoimistoista.
Sukutarinanne alkavat kuulostaa mielenkiintoiselta. Mitä muuta epäselviä ja kiinostavia kommervenkkejä suvussanne on tapahtunut? Lehtolapsia? Tsaarin upseereita? Kekkosen rakastajattaria? Kadonneita miljoonia?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin varmaan olisin tehnyt samoin. Tuon asian ois kyllä saatu korjattua ihan pankkikuitilla (näkyy siis paljon rahaa mennyt kuukaudessa ja mihin käytetty), mutta en mäkään ois jääny asiaa sen enempää selvittelemään jos eivät edes suoraan puhu sinulle tai äidilles ennen kuin alkavat hienovaraisesti syyttelemään.
Toivottavasti tajuavat pyytää sinulta edes anteeksi kun käyvät läpi tilitapahtumia sitten...
Ap:n äidin pankkiasiat eivät mitenkään kuulu muille sukulaisille. Mitään pankin tiliotteita heille ei saa antaa.
Vierailuvihko ikäihmisen kodissa on todella hyvä idea. Viel, jos kaikki kävijät merkitsisivät siihen käyntinsä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äitisi ei osaa itse nostaa rahaa automaatilta tai itse maksaa laskujaan, niin sitten kyllä tarvii edunvalvojan. Ei niitä tunnuksia saa muille antaa.
Vie mamma pankkiin jos hänelle sopii, että sinulla on käyttöoikeus hänen tiliinsä. Sitten asiat ovat toistaiseksi reilassa. Edunvalvojaa ei tuossa tilanteessa kuitenkaan oma äitini saanut, ei sinne päinkään. Lopulta maistraatin täti sanoi, että turha taitaa olla koko edunvalvonta tilanteessa, jossa ainoa lapsi hoitaa äidin asioita. Että turhaa stressiä kirjanpitovelvollisuudesta, jolla loppuviimeksi todistan itselleni, etten ole kupannut äitini rahoja... Ja että äidin pitäisi vain kirjoituttaa se edunvalvontavaltuutus pankissa. Vaan enpä tiedä, ymmärtääkö hän siitä enää tarpeeksi. Lisäksi hänen omaisuuttaan pitäisi hoitaa ettei se vallan tuhoudu, mutta hän ei uskalla antaa sitä minun käsiini ehkä millään muotoa. Vaikeaa, aina vain vaikeaa.
Miten niin turhaa edunvalvontavaltuutus tilanteessa, jossa ainoa lapsi hoitaa asioita?? Pankissa kun ei kelpaa mitkään selitykset, että mä vaan hoitelen äitini asioita, pitää olla lupa paperilla!
Ap äitimuorin ja suvun kääkkien kanssa menee? Onko rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto? - vai not?
Todennäköisesti APn suku on jo manalan majoilla
Vierailija kirjoitti:
Ap äitimuorin ja suvun kääkkien kanssa menee? Onko rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto? - vai not?
Nostelet yli vuoden vanhaa keskustelua? Soita äidillesi ja kysy miten menee.
Vierailija kirjoitti:
ÄLä hyvä ihminen anna noille sukulaisille mitään oikeuksia äitisi raha-asioihin ! Jos ihmiset eivät ole sen vertaa tekemisissä kohdehenkilön kanssa , että osaisivat laittaa höpinänsä omaan arvoonsa niin ei heille raha-asioiden hoitoa delegoida.
Joten anna jäkättää ja kuittaa kiitos mielipiteestäsi , mutta se ei kiinnosta mua pätkääkään, koska tiedän miten asiat todellisuudessa ovat.Jos kuvittelevat saavansa perintöä niin voit oikoa senkin harhan- sisarukset eivät peri kun rintaperillinenkin on.
Itse kyllä kuvittelen äitini sisaren hoitavan hyvin äitini asioita. Sehän tuossakin oli takana, että, sisar oli huolissaan. Itse olen huolissani keski-ikäisestä ystävältäni. Näen kuinka hänen lapsensa vedättävät häntä. Mutta hän on vielä ihan hyvissä järjenvoinnissa, en siis voi kuin puhua asiasta. Lasten näkökulmasta puutunut asiaan, joka ei minulle kuulu. Ja niinhän se oikeastaan onkin.
Kuka on oikeassa ja kenellä on oikeus puuttua, riippuu katsojasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie mamma pankkiin jos hänelle sopii, että sinulla on käyttöoikeus hänen tiliinsä. Sitten asiat ovat toistaiseksi reilassa. Edunvalvojaa ei tuossa tilanteessa kuitenkaan oma äitini saanut, ei sinne päinkään. Lopulta maistraatin täti sanoi, että turha taitaa olla koko edunvalvonta tilanteessa, jossa ainoa lapsi hoitaa äidin asioita. Että turhaa stressiä kirjanpitovelvollisuudesta, jolla loppuviimeksi todistan itselleni, etten ole kupannut äitini rahoja... Ja että äidin pitäisi vain kirjoituttaa se edunvalvontavaltuutus pankissa. Vaan enpä tiedä, ymmärtääkö hän siitä enää tarpeeksi. Lisäksi hänen omaisuuttaan pitäisi hoitaa ettei se vallan tuhoudu, mutta hän ei uskalla antaa sitä minun käsiini ehkä millään muotoa. Vaikeaa, aina vain vaikeaa.
Pankkitunnukset ovat henkilökohtaiset oli käyttöoikeus tai ei. Niitä ei saa muille antaa. Mutta äitiä voi auttaa maksamaan laskut. Eli käytännössä hoitaa laskut netissä äiti vieressä.
Se on kaikista järkevin ja valtakirja. Edunvalvonta on hankala. Se on hankala, koska sitä syynätään niin tarkkaan juuri väärinkäytösten estämiseksi. Silti se ei estä sukulaisia epäilemästä.
Kokemasi liippaa minuakin ja miksi käytän juristineuvontaa, sillä en jää kuuntelemaan tuollaisia yhteydenottoja yhtään. Pankeista saa apua.
Äitisi voi tottakai päättää kenelle kirjoittaa valtakirjan ja hoitamaan hänen asioitaan. Jos sitä valtakirjaa ei ole sinulla, niin koeta nyt sen verran seurata tilannetta ettei se valtakirja tupsahda sukulaiskääkälle. Olisi kuitenkin kohtuullista neuvotella äitisi kanssa ensin kuin työntää hänet muiden vastuulle. Onpa äitisi kuinka höperöitynyt tahansa, niin hänen etuaan olet tähänkin asti ajatellut ja ihan varmasti jatkossakin.
Se, että joku "huolestunut" sukulainen on jotakin mieltä kertoo vain karua totuutta siitä, miten asiaa ei ole hänenkään taholla ymmärretty. Lähestymistapa edustaa keskiaikaista vallesmannin linjaa, jossa sinut voitaisiin polttaa roviolla tai heittää hankeen luopiotyttärenä ilman että sinua kuunneltaisiin. Älä sinä alennu moiseen,.Ahnaita ja uteliaita sukulaisia on aina korppikotkien lailla liihottelemassa, kun on omaisuudesta kyse. Ehkä äidilläsi on jotakin, mikä polttelee tätiesi mieltä ja nyt olisi oiva tilaisuus "auttaa" äitiäsi ja samalla hakea sitä jotakin pois. Sori, mutta minulla on perkeleellinen suku miehen puolelta ja siellä itketään reikäisistä lakanoistakin kuka ne saa. SEn takia oli pakko kirjoittaa tuostakin.
Olet tilivelvollinen ainoastaan äidillesi, mahdollisille sisaruksillesi ja viranomaisille. Ymmärrän turhautumisesi, mutta ihmisten tyhmyydelle ei vaan voi mitään. Voit uhata juristella ja sen sellaisilla, jos koet että samanlaisia kannanottoja tulee jatkossa.
Kuten monet ovat muistuttaneetkin, raha-asiat on paras hoitaa AINA itse, niin omat kuin muidenkin. Siksi, että muut huijaavat aina, paitsi jos ovat miljardöörejä.