Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesällä autolla Lappiin. Vinkkejä kiitos!

Vierailija
07.04.2017 |

Aikaa sellanen viikko +/- pari päivää, riippuen miten halutaan matkat kulkea. Mitä tekisitte, missä pysähtyisitte? Miten ajoittaisitte loman, olisitteko yhdessä kohteessa koko ajan vai vaihtaisitteko paikkaa?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkaisin mukaan teltat ja makuupussit, Lapissa löytyy hyvin telttapaikkoja teidenvarsilta. Paljon joustavampaa matkustaa kun ei ole majapaikkohin sidottu ja rahaakin säilyy.

Inarissa on hieno saamelaismuseo, Utsjoella kanssa kävisin ja jatkaisin siitä Norjan puolelle missä maisemat on kertaluokkaa upeammat.

Vierailija
22/53 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana tuli suunniteltua Lapin reissuja ja vaeltamistakin Ruskan aikaan. Jäi sitten vaan suunnittelu asteelle, niin kuin monet muutkin asiat. Rahat meni kurkusta alas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko on melko lyhyt aika edestakaiseen matkaan jos ihan etelästä lähdette. Minä varaisin vajaa 2 viikkoa ja toisella matkalla ajaisin länsikautta ja toisella idän kautta. Tykkään kovasti oulu-kolari-välistä kun saa ajella joenrantaa. Kannattaa piipahtaa ihan käsivarren lapissa ja sieltä ajella vaikka päiväretkelle norjaan, maisemat on ihan huippuja. Myös päälaella ja inarissa on ihan kivaa, mutta itse liputan käsivarren puolesta. Takaisin sitten kuusamon kautta.

Vierailija
24/53 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusamosta Sallan Naruskalle. Upeaa erämaata.

Vierailija
25/53 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jättäisin itse sen turhan kuusamon väliin ja silloin matka lyhenee ja aikaa säästyy. Suoraan rovaniemeltä saariselän kautta inariin ja sieltä pääsee sitten leville. Leviltä pääsee päiväreissulle mm. ylläkselle.

Vierailija
26/53 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn Lapissa noin neljä kertaa vuodessa ja paljon olen ehtinyt nähdä nyt 17-vuotiaan elämäni aikana. Olen tehnyt 7 pitkää vaellusta (mm. Haltille) ja olen käynyt kaiken maailman kullanhuuhdontajutuissa. En lähtisi hirveästi ajamaan paikkakunnasta toiseen, jos teillä on vain viikko aikaa.

Suosittelen, että lähdette Yllästä kohti. Kesä on todellakin vaeltamisen aikaa. Jos kuntoa löytyy edes jonkin verran (itse vaelsin tämän vaelluksen 13-vuotiaana, enkä ole todellakaan mikään ihmeen hyväkuntoinen),  ja koira jaksaa, suosittelen Hetta-Pallas -vaellusta. Käsittämättömän upeat maisemat, kivat majapaikat (jos haluaa nukkua patjoilla niin melkeen kaikissa tuvissa on autiotuvan lisäksi patjoilla varustettu varaustupa) ja keskellä vaellusta puusauna lammen rannalla. Vaellus on noin 55km pitkä. Tämän pätkän, kun vaellatte niin olette nähneet ja kokeneet yhden Lapin kauneimmista alueista.

http://www.luontoon.fi/hetta-pallas/reittiselostus/kesareitti

Jos sinulla on mitään kysyttävää Hetta-Pallaksesta, niin kysy ihmeessä! Varusteista, millaisissa pätkissä minä vaelsin tämän, maastosta jne.

Vierailija
27/53 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikko on melko lyhyt aika edestakaiseen matkaan jos ihan etelästä lähdette. Minä varaisin vajaa 2 viikkoa ja toisella matkalla ajaisin länsikautta ja toisella idän kautta. Tykkään kovasti oulu-kolari-välistä kun saa ajella joenrantaa. Kannattaa piipahtaa ihan käsivarren lapissa ja sieltä ajella vaikka päiväretkelle norjaan, maisemat on ihan huippuja. Myös päälaella ja inarissa on ihan kivaa, mutta itse liputan käsivarren puolesta. Takaisin sitten kuusamon kautta.

Etelästä ajaa pohjoiseen helposti kahdessa päivässä vaikka vähän kiertelisikin. Ajaa vuorokaudessakin jos tarvitsee, kunhan nukkuu edellisenä yönä hyvin että jaksaa.

Vierailija
28/53 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
29/53 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siellä on ihan kamalasti hyttysiä?

SÄÄSKIÄ!!!

Vierailija
30/53 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jättäisin itse sen turhan kuusamon väliin ja silloin matka lyhenee ja aikaa säästyy. Suoraan rovaniemeltä saariselän kautta inariin ja sieltä pääsee sitten leville. Leviltä pääsee päiväreissulle mm. ylläkselle.

Tai Rovaniemeltä Sodankylään Luostolle ja siitä on poronkuseman verran Pyhälle.

Vierailija
31/53 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SÄÄSKIÄ!!!

Itikoita

Vierailija
32/53 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leviltä löytyy sekasauna mihille ja naisille.  Tuu mukaan, mekin mennään

Vierailija
33/53 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leirintäalueilla on mökkimajoitusta. En tuollaisella matkalla varaisi ennakkoon, ellei etukäteen ole jo tiedossa tiettyä paikkaa missä haluaa ehdottomasti yöpyä. 

Vierailija
34/53 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips sinä Hetta-Pallas -kävijä, joka kerroit 13-v. tehneesi kyseisen vaelluksen. Kerro ihmeessä lisää varusteista, pvmatkojen pituudesta ja ihan kaikesta :) Olen jo monta vuotta haaveillut tekeväni sen vaelluksen, mutten olen rohkaistunut vielä. Pallaksella olen käynyt tosi monesti ja muuallakin Lapissa päiväpatikpinteja, mutta pitempi vaellus kiinnostaisi.

Vierailija
35/53 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SÄÄSKIÄ!!!

Itikoita

Lapissa ne on sääskiä. Itikat ja hyttyset kuulostaa typerältä. Lapissa on syksyllä polttiaisia. Sitten mäkäräiset heinäkuussa. Paska kärpäset.

Vierailija
36/53 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki, matkustakaa ennen Juhannusta. Hyttyset valtaa sen jälkeen alueen. 

Itse kävisin ainakin Inarinjärvellä. Siinähän se viikko sitten menisi. Äkäslompolossa on hyvät patikkareitit ja Jounin kauppa. Itse menisin kyllä Norjaan asti, vähintäänkin Vadsön asti. Siellä kiertäisin kierros luonnosuojelualueella. 

Vierailija
37/53 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmenjoki on ihana.

Siellä telttailu on yksi parhaita matkakokemuksiani Suomessa.

Karhunpesäkivi on myös ihan hauska, vaikka turistirysä onkin.

Lähellä sitä on myös kalaisat vedet ja hyvää tannerta telttailla.

Vierailija
38/53 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko on lyhyt aika lähteä käsivarteen tai Tenolle asti! Välimatkat vievät aikaa ja juosten kusten nähtynä ei ehdi nauttia mistään. Kuusamossa voi olla helposti useampi päivä pienen Karhunkierroksen lisäksi. Jos kalastatte, voi muutama päivä vierähtää joilla ja puroilla kalalla. Esim. Käylässä on kiva kalastella laiturilta aivan kosken vieressä. Jos jatkaisin pohjoisempaan, kävisin Puhätunturilla ja Luostolla. Sodankylän jälkeen on jänkää ja pitää ajaa jo Ivalon tasolle, jossa nähtävää. Menisin siis Pyhätunturilta länteen Tornioon ja kävisin Kukkolankoskella ja rajan yli Haaparannalla vaikka kahvilla ja Ikeassa. Siitä takaisin Suomen puolella. Vinkkinä Ruotsin puolelta: Överkalix on hienolla paikalla joen rannassa oleva kaupunki, suosittelen. Sitten etelämpänä Storforsen Luulajan kohdilla on hieno nähtävyys ja siellä on kiva puusta rakennettu hotelli. Älvsbyn kylä on lähellä.

Vierailija
39/53 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä ensi laivalla Saksaan. Sitten ajatte Tanskan kautta Ruotsiin ja Tukholmasta laivalla Helsinkiin. Sieltä ajatte Vaasaan ja laivalla yli Ruotsin puolelle. Haaparannan kautta Saariselälle. Paluumatka sitten käänteisessä järjestyksessä.

Vierailija
40/53 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuusamon karhut Juusoineen meno tai tulomatkalla! Ja käykää käsivarressa saakka ja Norjankin puolella!

No ei ole kyllä Kuusamokaan Lapissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme