Kohta on taas virpomiskausi, aikuisille muutama muistutus!
1) Jos et halua virpojia, laita oveen lappu.
2) Muistathan kysyä allergioista, moni on allerginen esim. pähkinöille ja hedelmille
3) Varaa palkaksi muutakin kuin karkkia - esimerkiksi erilaisia pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, jogurttirusinoita
4) Tarjoa vain pakkauksessaan olevia herkkuja - iso osa vanhemmista haluaa tarkastaa mitä lapsensa syövät!
5) Myös raha on oiva palkka virpojalle. Jos et ole muistanut varautua herkuin, esimerkiksi 2€ kolikko käy hyvin.
6) Älä moiti lasten pukuja tai virpomisoksia.
7) Pidä huoli etteivät kotieläimet, kuten koirat säikyttele virpojia. Jos sinulla on ovikelloherkkä koira, huolehdi ettei se pääse haukkumaan lapsille.
8) Kaikille annetaan saman verran palkkaa - vaikka muutamalta pikkunoidalta olisi oksat jo loppuneet!
Kommentit (155)
Miten tätä virpomista voisi vähän kohdentaa? Pari kertaa on käynyt sellaista vähän varttuneempaa noitaa nahkaminareissa ja topeissa virpomassa. Varmaan jotain siiderirahoja keräsivät tms. Lämmitti näin setämiehen mieltä ja toivoisin enemmänkin näitä 13-15v noitia.
Itse käytiin siskon kanssa pieninä virpomassa ja jossain oltiin töykeitä ja jossain ystävällisiä no big deal. Itse pidän virpomista kivempana kuin halloween kerjäämistä - virpomisella on pitkät perinteet Suomessa. Itse panostettiin kunnolla oksien koristeluun ja asuihin ja onneksemme asuimme aluella missä suurin osa asukkaista oli iäkkäämpiä joten he suhtautuivat virpojiin ystävällisesti ja monet kertoivat tarinoita virpomisperinteestä heidän omasta lapsuudestaan. Suklaamunia saatiin ja iloisia oltiin. 20 vuotta sitten kaikkea ei pidetty negatiivisena kerjäämisenä vaan lasten viattomana leikkinä ja kivana perinteenä.
Eräässä taloyhtiössä kohtuullisen näköinen kiesi oli ajettu pihan reunoille ja ei-löhistön pennut laitettu keräämään "kolehtia". Silmöt kirkastuivat enemmän rahasta Normaali ja perinteinen pääsiöisperinne oli kaukana siitä.
Ainahan voi jättää oven avaamattakin koska tuollaisia listoja kehdataan esittää. Ei ole linjassa strategian kanssa.
Mikäli ei edes tiedetä mitä virpominen on, ja pennut huutelevat muutenkin häirintöjä muitenkin pihoilla jo leikkiessään mm. Parittaja/rakkausleikkejään (kuten särkyneen naikkosen tapaus), missä ovat vastaajat kotka vastaavat jälkikasvustaan.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tämä ketju on taas täynnä katkeroita! O_O
Mun lapsuudessa (olen 27 eli 90-luvulla) kaikki naapuruston lapset kiersi virpomassa ja se oli kyllä kaikille iloinen asia! Kylläpä on suhtautuminen muuttunut!
Mä olin tosi arka lapsi, mutta virpominen toi rohkeutta. Äiti tuli minun ja veljeni vahdiksi kun oltiin ihan pikkuisia, sitten mentiin kahdestaan tai kavereiden kanssa ja teini-ikäisenä vahdin nuorempiani, patistin rohkeasti ovelle, muistutin kysymään saako virpoa, lausumaan lorun kuuluvasti ja jokaista antamaan oksan. Tosi hienoja muistoja muuten aralle ja syrjäänvetäytyvälle tytölle.
Älkää evätkö näitä kokemuksia nykylapsilta!
P.S. Pyytäkää vanhempia lapsianne tai sukulaislapsia/-teinejä vahdeiksi tai kulkekaa itse mukana niin lapset oppivat toimintatavat!
Olen sinua pari vuotta vanhempi, mutta muistan vieläkin virpomisretket siskon kanssa, silloin käytiin tuntemattomienkin ovilla ja vastaanotto oli positiivinen. Toki virpomisesta ei tykkääviä, häiriintyneitä ja lastenvihaajia oli silloinkin, mutta onko yhteiskunta muuttunut nykypäivänä itsekeskeisemmäksi? Naapurin lapset koetaan taakkana, jotka häiritsevät kesäillan viettoja kotiterassilla ystäväpariskunnan kanssa aiempaa useammin?
Ei voi olla totta! Kyllä se nyt oikeasti menee niin, että jotka haluavat virpojia, siitä ilmoittavat vaikka facebookissa tai pääsiäiskuvalla ovessa. Ei toisinpäin. Ei ole kenenkään velvollisuus osallistua väkipakolla ja mielestäni täysin vieraiden ihmisten ovikellojen soittelu on hirveää.
Minä varaudun virpojia varten millä haluan, yleensä olen tehnyt pienen namipussukan ja aina on kelvannut. Jos ei kelpaa, niin hei, aina voi sanoa että en ota kiitos vain. Meillä ei ole eläimiä, mutta jos joku muunmaalaista miestä säikähtää, niin oma on häpeänsä. Jos lapsi on ylipäänsä niin pieni että säikkyy koiria yms. niin vanhempien pitäisi olla mukana saattamassa virpojia. Luulisi tämän olevan ihan itsestäänselvyys.
Omat pikku virpojani ovat aina olleet tyytyväisiä kaikkeen mitä ovat saaneet (yleensä rusinapaketin yms.). Tärkeintä siinä on ollut se oksien koristelu ja ilon tuottaminen. Kotona ollaan sitten ihasteltu muiden oksia monta päivää.
Kenenkään arvostelu, niin noitien kuin palkkojen, ei ole asiallista. On vanhempien tehtävä varmistaa että vitsoja riittää yksi ovea kohti, joskus on tuntunut aika mauttomalta kun iso ryhmä ojentaa yhden vitsan ja odottaa kaikki omaa palkkaa - jonka olen toki aina antanut.
Virpomisen pitäisi olla kivaa hommaa kaikille osapuolille - osallistuvat ilmoittakoon, muiden annetaan olla rauhassa.
Olen kodista, jossa joutui pitämään itsestään huolen pienestä asti. Juhlia ei vietetty eikä lapsia muistettu edes syntymäpäivänä. Muistan kuinka pelotti lähteä virpomaan, kun kaverit pyysivät mukaan. Ja kuinka otettu olin, kun joku vieras halusi antaa minulle suklaamunan! Minulla oli koristeltuja vitsoja vain jos sain tehdä kaverin luona tai joku antoi minulle sellaisen. Samoin pukeutumisen kanssa oli niin ja näin. Aiempiin kommentteihin viitaten toivoisin todella, että aikuiset ymmärtäisivät että sellaisen lapsen, joka ei ole "panostanut" tarpeeksi virpomiseen, taustalla saattaa olla mitä vain. Onneksi kaikki oven avanneet suhtautuivat aina ystävällisesti, nekin jotka eivät olleet muistaneet varautua. Virpomisesta on jäänyt vain hyviä muistoja.
Vierailija kirjoitti:
2) Muistathan kysyä allergioista, moni on allerginen esim. pähkinöille ja hedelmille
3) Varaa palkaksi muutakin kuin karkkia - esimerkiksi erilaisia pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, jogurttirusinoita
4) Tarjoa vain pakkauksessaan olevia herkkuja - iso osa vanhemmista haluaa tarkastaa mitä lapsensa syövät!
5) Myös raha on oiva palkka virpojalle. Jos et ole muistanut varautua herkuin, esimerkiksi 2€ kolikko käy hyvin.
7) Pidä huoli etteivät kotieläimet, kuten koirat säikyttele virpojia. Jos sinulla on ovikelloherkkä koira, huolehdi ettei se pääse haukkumaan lapsille.
8) Kaikille annetaan saman verran palkkaa - vaikka muutamalta pikkunoidalta olisi oksat jo loppuneet!
PAINU VITTUUN.
Vierailija kirjoitti:
No voi lol, mun koirat haukkuu niin paljon kuin haluaa. Enkä laita lappuja, kyllä koirat pitää virpojat poissa. Toivottavasti aloitus on vitsi, oikein pitäis Jani-Pirkkojen moninaiset allergiatkin ottaa huomioon.
Millainenkohan on Terhi Kiemungin muistilista virpojille?
Ho hoijaa taas, että oikein lista mitä pitäisi tehdä kun lapset tulee häiriköimään. Jos ei karkit kelpaa tai mitä nyt annankin ei voisi vähempää kiinnostaa.
Tai sitten voi tehdä kuten yksi isä vitsinä heitti, että ottaa kuitin ostamistaan virpomistarvikkeista, koristelee oksat, laskee kappalehinnan ja hintalappu oksaan kiinni. Pienellä voitolla voi sitten myydä, oppii lapsetkin kaupankäyntiä ja tienaamaan työllään :D
Kaiken muun voin hyväksyä, mutta en viimeistä. Kaikille ei todellakaan pidä antaa palkkaa. Jos ovella on 5 lasta ja yksi virpoo niin palkan saa se yksi.
Oletko ap taas näitä, "kaikki voittaa-äitejä" ?
Onpa ilkeitä kommentteja :( voi sitä nyt muutaman suklaamunan antaa pienille.
Mä kysyn aina, kelpaako Visa tai MasterCard. Ei mulla oo koskaan käteistä enkä rupee mitään krääsää ostaan vieraille pennuille.
Valiohan tuolla FB:ssä ehdotti että virpojille annettaisiin homejuustoa. Melkein tekisi mieli kokeilla, mahtaisi muksujen ilmeet olla näkemisen arvoisia, kun saisivat Aura-juustoa virpomispalkkioksi.
Minä avaan oven ja valistan lapsia oksissa olevien höyhenten epäeettisyydestä, ja kerron yksityiskohtaisesti, kuinka kivuliaasti linturaukat kynitään elävältä monta kertaa elämänsä aikana, jotta saadaan koristeita pääsiäisrihkamaan.
Ei voi pääsiäisvirpojia verrata halloweeniin koska mitään kepposia ei tehdä jos karkkeja ei heru... ja aika harmi jos lasten pitöis mennä virpomaan vaan jotain pähkinöitä ja hedelmiä. Niitä voi tietty antaa mut jos ei saa edes karkkia syödä, kauheeta hysteriaa.
Vierailija kirjoitti:
1. Ei mitään velvollisuutta informoida noin. Kyllä se menee niinpäin, että vanhemmat kiinnittävät talon ilmoitustaululle lapun, johon virpomista toivovat merkkaavat nimensä.
2. En tarjoa pähkinöitä, hedelmiä tms mitään sellaista.
3. Tarjoan ainoastaan hedelmä- ja salmiakkikarkkeja. Jos ei kelpaa, saa mennä muualle.
4. En minä nt mitään karkkipusseja anna, ostan ison säkin hedelmä ja salmiakkikarkkeja.
5.Raha ei kuulu mun virpomisperinteisiin, sorry. Karkkia tai ei mitään.
6. No emmä nyt mikään idiootti ole, kiitos vaan huolehtimisesta.
7. Ei ole koiria, eikä kissoja.
8. No joo, miksei. Tietty kyllä mä nyt odotan, että rekvisiittaa sinänsä löytyy. Jos tullaan pukeutuneena arkisesti, niin ei siinä paljon virpomisfiilistä synny, mutta kyllä mä karkkia annan.
Minä en ikinä päästäisi lastani kerjäämään ovelta ovelle. Hävettää vanhempien puolesta.
1. Virpominen on hyvän toivottamista, ei saalistamista
2. Käy virpomassa vain tuttuja, vain paikoissa, johon tiedät olevasi tervetullut.
3. Jokainen virpoja virpoo jokaista virvottavaa omalla, kauniisti koristelllulla oksalla.
4. Virpomisoksa jää aina virvottavalle
5. Virpojan pukeutuminen on kulttuuri- ei viitsimiskysymys. Siistit tavalliset vaatteet ja kohtelias käytös ovat parhaat.
6. Virpomispalkan kuuluu ilahduttaa virpojaa. Onko se kolikko, suklaamuna tai vaikka jotain itse tehtyä, jää virvottavan päätettäväksi.
7. Vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan ja heidän toiminnastaan virpomisen aikana.