Miten olet selvinnyt hengissä kun toimeentulotuki on viikkoja myöhässä?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Käteissäästöillä.
Säästöjähän ei saisi olla.
Pakastimen, ja kuivakaappimuona varastolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteissäästöillä.
Säästöjähän ei saisi olla.
Niinkö?! Ei saisi toimentulotukikaan olla myöhässä, mutta silti on...
muovipussi taskuun ja kävelylle. kerään kaikki inhottavat pullot ja vien kauppaan, normaali saalis 1-3e. sillä ostan makaroonia, munia, jauhoja ja maitoa, joskus eri setit. ei varmaan toimi jos on lapsia
Kuivamuonavarastoilla. Keräsin myös pulloja saadakseni tuoreita vihanneksia.
Diakoniasta ruokapussi, kierrän kaikki seurakunnat. Kävelen kauppojen takapihat ja dyykkaan, pyydän henkilökunnalta lahjoituksia. Myyn tavaraa huutonetissä että saan vuokran ja laskut maksettua. Roskiksesta, kirpparilta halvalla tavaraa, jota myyn kalliimmalla.
Miten joku kehtaa vinkua käteissäästöistä...
Teen kirppislöytöjä ja myyn facessa.
Tällaisten tilanteiden varalta on hyvä laskea summittaisesti paljonko kuluu rahaa, sitten varata vaikka 200 e ruokaan - Vasta sitten laskujen maksu.
Kaapissa tietenkin näkkileipää ja säilykkeitä.
Pakastimen ja kuivakaappin sisällöllä. Kerään kaikki pullot mitä näen. Tyhjensin hätävaran hätävaran, eli kolikko purkkin mihin olen laittanut sentit aina lompakosta.
Möin kaikken turhan ja vähän sellaista mikä olisikin tarpeellista mutta mitä ilman pärjää.
T. Onneksi ei ole lapsia tai lemmikejä.
Hankala säästää pakastemineen yms. mitään, kun ei ole mitään mistä säästää. Söin vain todella vähän ja en kuollut, se riittää.
Jätin vuokran maksamatta, vedin luottokortin ihan tappiin ja kävin muutaman kerran leipäjonossa. Minulla oli vielä sen verran pahaksi mennyt tilanne, että olin hölmöyttäni jättänyt toimeentulotuen hakemisen liian myöhäiseksi, kun koko ajan uskottelin itselleni, että kohta saan kyllä jotain töitä. Olin opiskelija, mutta en saanut opintotukea, eli minulla ei ollut tuolloin mitään tuloja.
Vuokra jäi sitten maksamatta kahdelta kuukaudelta ja lakimieheltä tuli jo kirje, että kohta haetaan häätöä.
Päätös toimeentulotuesta oli myöhässä noin kuukauden ja lopulta siihen tehtiin virheellisesti epäävä päätös, koska käsittelijä oli kai hukannut yhden liitteen. No pystyin sitten kuitenkin todistamaan tämän virheen ja huomautin siitä, kun hain heti uudelleen, ja vihdoin sain myönteisen päätöksen ja vuokrarästit harkinnan varaisena (noita ei olisi kai ollut pakko maksaa). En siis varsinaisesti valittanut tuosta väärästä päätöksestä, mutta huomautin siitä kyllä uudessa hakemuksessani.
Fiksumpaa olisi ollut kai ottaa ajoissa yhteyttä opiskelija-asuntosäätiöön ja kertoa, että kiinnostaa kyllä niiden vuokrien maksaminen ja että voisiko niitä sopia vaikka osamaksuna. Häätö oli todella hilkulla ja jos niin olisi käynyt, niin olisin ollut ihan lirissä: ilman kämppää ja luottotiedot menneet.
Laskuihin voi saada maksuaikaa mutta nälkä ei odota. Suunnittele.
Ymmärtäväinen vuokranantaja, laskuihin eräpäivänsiirtoja, kuivakaappi, pakastin käytössä. Pieniä lainoja äidiltä. Nyt jo valoa tunnelin päässä kun karenssi loppui ja omavastuu maksettu!
Säästäminen ei kannata kun joutuu asioimaan sossun kanssa. Mitä enemmän rahaa tuhlaa sitä enemmän saa.
Olen lainannut siskolta rahaa ja onneksi on ymmärtäväinen vuokranantaja.
17.3. laitoin hakemuksen.
Pummasin juomat ja tupakat kavereilta
Käteissäästöillä.