Totaaliyksinhuoltaja/yksinhuoltaja?
Mikä on totaaliyksinhuoltaja?
Olenko minä sellainen, kun olen lasteni yksinhuoltaja ja lasteni isä ei halua tavata heitä?
Miten sitten se, kun elatusmaksuista on sopimus, mutta ne tulee Kelan kautta ja perivät isältä ne, kun isä ei itse maksanut. Enkö olekaan totaali-yh, kun saan kuitenkin elatusmaksuja? Elatusmaksut on sen Kelan maksaman summan verran, isä kun ei suostunut allekirjoittamaan muuta, vaikka onkin hyvätuloinen.
Ei sillä ole oikeastaan edes väliä kumpi olen, kyselen vaan ihan uteliaisuuttani... :)
Kommentit (5)
Millainen tukiverkosta sinulla on? Onko sinulla lapsivapaata aikaa ja saatko tarvittessa apua?
Totaaliyh tarkoittaa, että kaikesta on vastuussa yksin ilman tukiverkostoa.
Olet totaaliyh koska hoidat lapsesi itse. Vaikka isä olisi kadonnut maan päältä saisit ne samat rahat Kelalta. Heillä vaan ei olisi ketään keneltä periä niitä takaisin.
Tukiverkostona on kyllä omat vanhempani.
Toinen lapsista on vammainen ja olen hänen omaishoitajansa. Sitä kautta olisin oikeutettu omaishoitajan vapaapäiviin, mutta lapseni ei kestä vieraan hoitoa, joten vanhempani auttavat tässä. En pysty palkkatyöhön, koska lapseni tarvitsee jatkuvaa huolenpitoa ympäri vuorokauden.
Minusta totaaliyh on sellainen, jolla lasten toinen vanhempi ei ole kuviossa millään tavalla mukana, ei ota osaa lasten hoitoon, ei tapaa lapsia jne. Voi olla kuollut tai muuten estynyt tai haluton.
Tukiverkosto on eri asia, totaaliyh:lla voi olla hyvä tukiverkosto. Ei se verkosto ole lapselle huoltaja eikä mitenkään virallisesti vastuussa lapsesta. Se tarkoittaa vaan sitä, että vanhempi saa joskus omaa aikaa tai hoidettua asioita eikä väsy kohtuuttomasti.
Kuulostaisi totaali yh:lta. Jos lapsesi isä ei pidä mitään yhteyttä olet totaali yh. Itsekin olen totaali yh. Lapsen isä ei ole ollut missään yhteydessä kolmeen vuoteen. Kunnollista elatussopimusta ei aikanaan suostunut tekemään joten sen vein oikeuteen. Sen jälkeen on maksanut sopimuksen mukaan. Ei tatvitse Kelan kautta kierrättää. En ole eikä lapseni ole nähnyt sitä kolmeen vuoteen. Lehdestä joskus lukenut että hyvin näyttää menevän.