Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En suosittele kotisiivoustyötä mummojen asunnoissa

Vierailija
05.04.2017 |

Siis kyllä tämä käsitys "vahva ja periksi antamaton" nainen saa ihan uuden ulottuvuuden kun kyseessä on kotisiivous. Enkä yhtään ihmettele jos näihin kohteisiin ei saa työntekijöitä.

Ongelmana on, että saat kontata pienessä asunnossa joka on täynnä koriste-esineitä. Siivousvälineet on mitä sattuu. Ohjeistusta tulee kahden minuutin välein. Välineitä ollaan viemässä siivouskomeroon kesken työn. Painavia mattoja raahataan ulos ja sisälle. Pahkahuonekaluja siirrellään jotta minimaalinen pölyhiukkanen saadaan pois. Koriste-esineet pitää pyyhkiä vaikka niitä olisi miljoona. Sitten sanotaan vielä kuinka kalliita ne ovat. Sitten en enää uskalla siirtää...vessa pitää kuurata. Yms yms ja minimaalinen aika käytössä. Sitten vielä pitäisi seurustella...asiakas ei kuule mitään tai kuulee väärin. Imuroidakin pitäisi...

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käy kateeksi.

Vierailija
2/22 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin kotisiivoukset. Vanhemmat rouvat aina tietää paremmin. Varmasti paljon tietääkin, mutta se perässä hiipiminen, yllättäminen, niin ja ansojen asettelu kävi hermoon.

Kerran oli hyvin lähellä etten läppässyt yhtä rouvaa. Se piilotteli styroxhippuja kämppäänsä ja jos joku löyty, niin sain haukut ja pomolle kantelun, joka kerta. Tietenkin vaati hinnan alennusta, kun työ on toistuvasti tehty huonosti.

Ne hiput, kun leijailee ilma virran mukana, mistä hitosta ne kaikki saa kiinni.. Hermot meni ja tajusin pyytää siirtoa toimistosiivoukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös ollut, työkkärin touhuja, karenssin uhalla :D

Eräs rouva antoi sankon ja kaksi rättiä. Istui itse viereen rollaattorissa. Hän huuhtoi rätin, puristi sen ja antoi minulle. Pyyhin osan lattiaa, ja annoin hänelle rätin, ja hän minulle kädestään puhtaan, ja taas vaihdettiin. Ja tätä jatkui ja jatkui. Mullahan oli tietenkin hienot ja ne "oikeat" välineet, mutta niitä ei saanut käyttää.

Seuraavaksi kannoin ullakolta kolme valtavaa mattorullaa, ja vein saman verran mattoja takaisin, tampattuna. Firmassa oli kullekin asiakkaalle varattu tamppausvuoro joka toinen kk.

Kun olin lähdössä, tuli tämä ämmä sanomaan todella vtumaisella äänellään, että nyt mä kuule vähän älytin sua, mun matot tampattiin kaksi viikkoa sitten.

Mä vastasin, että ei se mitään, sulta menee nyt valitettavasti osa tamppausvuoroista. Sain onneksi nauttia sen "ilmeen", ennen kuin painoin oven mennessäni kiinni. En enää uudestaan tuolla käynyt.

Olin kerran palvelutalossa siivoamassa erään alkoholistin kämppää (lasinsiruja, verta, limaa, oksennusta jne jne...) Hoitajat olivat tilanneet.

Kämpän ovi jäi raolleen ja kolme vuorossa ollutta hoitajaa kävi jonossa kurkkimassa sisään. Lämäsin oven lujaa kiinni. Yksi tuli sitten avaimilla sisään ja sanoi hunajaisella äänellä "Meidän mattoteline on siirretty piharempan takia tuonne koko talorivistön päähän" ja hymy ulottui korvasta korvaan. Sattui olemaan heinäkuu, jolloin tamppauksia ei tehty ollenkaan :D

Harvoin saa niin nauttia, kuin  tuolloin. En ikinä unohda ;D Meinas syöksyä silmille, ja änkytti raivoissaan jotain, että soittaa esimiehelle. Ahhh, ihanaa....onneksi loppui tuo kidutus kuitenkin. Nyt on lekurin todistukset aika monesta vaivasta, joten eipä huolta enää.

Täytyy vielä mainita, mitä aika usein kuuli, kun tulin omalla autolla pihaan, ja asiakkaat sen näkivät. -> Ai että kun ihanaa, sulla on auto, nyt mä pääsen kauppaan kunnon ostoksille :D (Siis ilmaiseksi ja siivouksen jälkeen, mun omalla ajalla!!!) Kun en vienyt, olin kylmä, julma ja välinpitämätön, ja vanhuksille pahaa haluava, sekä väärässä ammatissa :)

Vierailija
4/22 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ellei ole kokemusta ja suuntautumista vanhustyöhön. Itse en jaksanut kohtuuttomia vaatimuksia ja jopa suoranaista simputusta. Kahdessa tunnissa olisi pitänyt tampata matot, imuroida (joka kerta myös esim. hellan takaa) mopata, pestä vessa ja pesuhuone, pyyhkiä pölyt ja keväällä kesäisin siivota parveke. Extrana sitten pyykkihuoltoa tai lattiakaivojen puhdistusta yms. Jos yritti asiallisesti kertoa, ettei millään kaikkea tuossa ajassa ennätä tekemään ja voisiko jonain kertana karsia jostain muusta ja tehdä sitten noita muita juttuja, niin sai kuulla olevansa laiska ja saamaton :/ Ja sitä pikku sälää on tosiaan monilla vanhuksilla hyllyt ja tasot täynnä, jolloin siivoaminen on muutenkin hidasta. Mikään järkiperustelu ei auttanut työn järkevöittämiseen, pitää vaan kiltisti siivota niillä vanhoilla rievuilla lattiaa ja siirrellä raskaita huonekaluja joka kerta, koska matot nyt vaan KUULUU tampata joka viikko jne. Yksi mummo suuttui, kun sanoin etten osaa ommella (olisi pitänyt korjata joku vaate).

Vierailija
5/22 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin onkohan tuo duuni vieläpä jottain työttömän aktivoinnin nimissä tapahtuvaa palkatonta puuhailua....?

Vierailija
6/22 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia nämä vanhuksien kotien siivoamiset. Oma kokemus on, että mattoja ei viedä ulos, keskilattia mopataan jotenkuten, mummolle ei paljoa puhella ja tunnin työstä tulee kahden lasku, vaikka suurin osa ajasta olisi käytetty tupakkapaikalla norkoiluun.

Vierailija
7/22 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

OMG. Aika karuja stooreja teillä, huh.

Vierailija
8/22 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaaaaaaaarhg! Olin vuoden noissa hommissa eikä ikinä, ikinä enää :/

Ihana tehdä töitä, kun joku kyttää KOKO AJAN silmää räpäyttämättä vieressä ja kulkee perässä, ettet vain fuskaa tai varasta superarvokkaita posliinikissoja tai käsintehtyjä villasukkia... Ja tämä toki sanotaan päin naamaa. Älä nyt siitä hinkaa, älä rullaa mattoa noin tiukalle kun se halkeaa, ei punaisella rätillä saa ikkunalutaa pyyhkiä, kun se on tuoleja varten, mikset osaa mitään?!?!?

Viritellään just noita ansoja, mistä joku edellisistä mainitsi. Yks ripotteli riisinjyviä sohvien alle ja telkkarin taskse, että näkee, onko imuroitu. On muuten kohtuu absurdi tilanne, kun oot lähdössä seuraavaan kohteeseen ja mummeli juoksee rappuun sun perään esitelläkseen löytämäänsä YHTÄ riisinjyvää, joka jäi lattialle ja meuhkaa valituksen tekemisestä 😂😂😂

Ok, iso osa asiakkaista oli ihan mukavia ja täyspäisiä, mutta kyllä se yksikin hullu päivässä sai aina itselle pahan mielen... Kiitos ei mulle tätä enää.

Vierailija
9/22 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tuosta styroksista mieleen, meillä kävi parkettifirman edustaja kun pyysin tarjouksen hionnasta ja lakkauksesta. Piilottelin kirkkaan teipin paloja ympäri asuntoa ja työn jälkeen ne olivat paikoillaan eli kovin paljoa hiomista ei ollut tapahtunut. Firman mielestä kaikki oli ok ja kolme tonnia meni kankkulan kaivoon.

Vierailija
10/22 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhukset kyllä tulevat meille kylään, kun siivoja tulee, että hän saa rauhassa siivota.

Itsekin olen jo yli 60v ja minulla on aika siistiä, enkä ole mattoja tampannut 20 vuoteen, se on kyllä sellainen skandinaavinen erikoisuus, muualla maailmassa arvostetaan mattoja niin paljon, ettei niitä pieksetä pilalle. Toki voi viedä tuulettumaan, mutta normaalisti imurointi riittää.

Vierailija
11/22 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vielä vaativat siivousta, mitä eivät itsekkään normaalisti tekisi. Ihan mahdottomia vaatimuksia joka koriste.esinen puhhdisuksesta joka viikko. Haistatin vi....ut. Ennemmin oon työtön, kun alistun moiseen.

Vierailija
12/22 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi mattojen joka viikoinen hakkaus oli kyl kans niitti. Itse en tamppaa mattojani ikinä.

11.

Vierailija
13/22 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa mietitty miten hankala mahtaisin olla, täytän ensi vuonna 60.  Tamppaan joskus mattoja en joka kuukausi edes.  Tekisin ehkä näin, imuroisin ja laittaisin rullalle.  En häiritsisi ketään työssä, mutta usein olen nihkeä ja pelokas ihmisten kanssa.  Siivouspäivänä olen ihan loppu iltaisin, siivoan yhden huoneen kerralla kun en jaksa kaikkea.

Nuorena pesin kolme ikkunaa yhtenä päivänä, pesin ja silitin kaikki verhot, nyt fuskattava kun kiipeily on vaikeaa ja pelkää putoavansa tikkailta. 

Tuosta kyllä maksaisin mielelläni 200-250 e kerta.

Vierailija
14/22 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 jatkaa... kyllähän joukkoon mahtui vielä realiteeteissa kiinni olevia ja ihan mukaviakin (normaaleja) ihmisiä, mutta suurin osa oli kuvaillun kaltaisia. Varkaaksi epäiltiin jo kättelyssä, kuten yksi kommentoijista jo kuvailikin. Jatkuva ohjeistaminen siitä miten asiat tehdään kävi todella paljon hermoille (EI noin vaan NÄIN, etkö tajua) ja kyseessä olivat ihan mielivaltaiset ja usein hyvinkin omituiset neuvot. Auta armias, jos pölyä pyyhkiessä posliinifiguurit olivatkin menneet hieman väärille paikoille. Niin, miksiköhän en muista vieraassa kodissa kymmenien ja taas kymmenien posliinifiguurieden millintarkkoja paikkoja. Tiedostan toki, että monilla on (alkavia) muistisairauksia jne., jotka vaikuttavat käyttäymiseen, joten siksipä olenkin sitä mieltä, että joku vanhustyöhön erikoistuneempi osaisi käsitellä asiakaskuntaa ja suhtautua noihin asioihin ns. paremmin. Tämä oli kokemukseni yhdessä yrityksessä enkä voi sanoa, että noin olisi kaikkialla. Ja kyllä, työkkärin kehotuksesta oli kyseiseen paikkaan mentävä (huutava pula tekijöistä, enkä yhtään ihmettele). Enkä edes ole ammatiltani siivooja :D

Vierailija
15/22 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kummia kokemuksia! Mulla mummoasiakkaat on just parhaita. Jutellaan koirista, hevosista ja pikkulinnuista. Osa on vaatinut että varaan siivoukseen sen verran aikaa että ehdin juoda kahvit rauhassa heidän kanssa. Vaativat myös että laskutan sen ajan. Kiittävät vuolaasti siitä, kun viitsin tehdä työni ja paikat on puhtaina.

Vierailija
16/22 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, noilla mummuilla ei ilmeisesti ole ollut mitään millä päteä niin tämä siivous on sitten koko elämä. Yleensä monet firmat edellyttävät, että isäntäväki ei ole kotona että saavat siivota rauhassa. Mulla on eräs 70v entinen duunikaveri, joka otti kotisiivoojan, maksaa sen siis itse. Kaverini ei varsinaisesti ole mikään mummelityyppi vielä. He ovat yksityiskohtaisesti sopineet tehtävät ja kaverini lähtee pariksi tunniksi pois. En osaa kuvitella, että hän vääntäisi nurkkiin mitään riisinjyviä.

Toisaalta tiedän entisestä duunista erään silloin 30v naisen, joka toimistossa asetteli niittejä sinne tänne ja valitti sitten siivoojista jos eivät olleet niitä nähneet. Huoh.

Vierailija
17/22 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hinnoittelette siivoukset? Onko töitä riittävästi, eli elääkö siivouksella?

Vierailija
18/22 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs rouva antoi sankon ja kaksi rättiä. Istui itse viereen rollaattorissa. Hän huuhtoi rätin, puristi sen ja antoi minulle. Pyyhin osan lattiaa, ja annoin hänelle rätin, ja hän minulle kädestään puhtaan, ja taas vaihdettiin. Ja tätä jatkui ja jatkui. Mullahan oli tietenkin hienot ja ne "oikeat" välineet, mutta niitä ei saanut käyttää.

Seuraavaksi kannoin ullakolta kolme valtavaa mattorullaa, ja vein saman verran mattoja takaisin, tampattuna. Firmassa oli kullekin asiakkaalle varattu tamppausvuoro joka toinen kk.

Kun olin lähdössä, tuli tämä ämmä sanomaan todella vtumaisella äänellään, että nyt mä kuule vähän älytin sua, mun matot tampattiin kaksi viikkoa sitten.

Mä vastasin, että ei se mitään, sulta menee nyt valitettavasti osa tamppausvuoroista. Sain onneksi nauttia sen "ilmeen", ennen kuin painoin oven mennessäni kiinni. En enää uudestaan tuolla käynyt.

Olin kerran palvelutalossa siivoamassa erään alkoholistin kämppää (lasinsiruja, verta, limaa, oksennusta jne jne...) Hoitajat olivat tilanneet.

Kämpän ovi jäi raolleen ja kolme vuorossa ollutta hoitajaa kävi jonossa kurkkimassa sisään. Lämäsin oven lujaa kiinni. Yksi tuli sitten avaimilla sisään ja sanoi hunajaisella äänellä "Meidän mattoteline on siirretty piharempan takia tuonne koko talorivistön päähän" ja hymy ulottui korvasta korvaan. Sattui olemaan heinäkuu, jolloin tamppauksia ei tehty ollenkaan :D

Harvoin saa niin nauttia, kuin  tuolloin. En ikinä unohda ;D Meinas syöksyä silmille, ja änkytti raivoissaan jotain, että soittaa esimiehelle. Ahhh, ihanaa....onneksi loppui tuo kidutus kuitenkin. Nyt on lekurin todistukset aika monesta vaivasta, joten eipä huolta enää.

Täytyy vielä mainita, mitä aika usein kuuli, kun tulin omalla autolla pihaan, ja asiakkaat sen näkivät. -> Ai että kun ihanaa, sulla on auto, nyt mä pääsen kauppaan kunnon ostoksille :D (Siis ilmaiseksi ja siivouksen jälkeen, mun omalla ajalla!!!) Kun en vienyt, olin kylmä, julma ja välinpitämätön, ja vanhuksille pahaa haluava, sekä väärässä ammatissa :)

No voi jukra sentään ja :D ja ;D ja vielä :)   ihku huisaa !!   Ja vielä  =)

Vierailija
19/22 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laitoin kaiken arvokkaan kaappiin lukon taakse, kun se edellinen varasti kaikki korut". (Paitsi että ei ollut totta...)

"Niin, ethän sinä voi näistä asioista tietää, kun olet vaan siivooja".

"Ensimmäisenä pestään seinät ja avataan ja  putsataan kaikki tuuletushormit, sitä ennen patjat ja petivehkeet tamppaustelineelle. Ai että sataa vai, kyllä ne sinne nyt vaan viedään/ Miten helvetissä nämä patjat ja kaikki on ihan märät??? /Kyllä sinusta vielä hyvä siivooja tehdään, mun poika opettaa". (Poikansa oli siivousfirmassa töissä, mutta miksiköhän ei siivonnut äitinsä kotia?)

"Pitää kontata, kontata, etkö kuule"?

-Imureista 80% oli 60-70-lukujen taitteesta, eivät toimineet. Useimpien omaiset eivät välittäneet hevon paskaa. Silti tultiin muka vahingossa katsomaan "muoria" aina siivouspäivinä. Onneksi tuli vastaan muutama poikkeuskin.

-Erään alkoholistin(kaapit täynnä tyhjiä pulloja) poika oli vallan "mainio". Rouva oli joka kerran kännissä, näytti lastensa valokuvia ja soitti poikansa laulua tämän nauhoittamalta C-kasetilta.

Kehuin tietenkin kovasti, kuinka komea ja lahjakas poikansa on. Kerran tullessani siivouskeikalle, oli uros itse  vastassa ja sanoi, että "Sun täytyy uskoa, etten ole sinusta mitenkään kiinnostunut"!!!

Kylläpä jäi monttu auki. Pojan lähdettyä kirjoitin reissuvihkoon kolme sivua oikeaa totuutta ja toivotin hyvästit. -3

Vierailija
20/22 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi jukra sentään ja :D ja ;D ja vielä :)   ihku huisaa !!   Ja vielä  =)

Eikö olekin. Ehkä ymmärrät asiat paremmin, kun hieman tuosta kasvat ja toivottavasti ehkä kehityt :D Kannustan kyseisiä hommia tekemään, jotta voit sitten kunnolla ja kokemuksesta täällä raskasta työtä tehneitä ilkkua. Huvinsa kullakin :D Jokaisen pitäisi kuitenkin muistaa, että elämä voi yllättää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme