Voiko järkyttävä väsymys (ei muita oireita) olla masennusta?
Ferritiini, D-vitamiini, B12 vitamiini, kilpirauhasarvot, keliakia tutkittu ja poissuljettu. Oireena vain pitkään kestänyt väsymys, joka lamaannuttaa. Ei jaksa oikein tehdä kotitöitä, harrastaa mitään jne. Kyse ei siis ole henkisistä ongelmista, etteikö haluaisi tai kykenisi, mutta ei vaan jaksa ja fyysisesti kykene. Eikö masennus ole ainakin jollain tapaa henkistä,esim. ei välitä sittä että kotityöt jää tekemättä? Tai että ei oikein kiinnosta. Minulla ei tällaista välinpitämätöntä tai negatiivista ajattelua ole. Ei ole muitakaan alavireisiä ajatuksia tai muuta vastaavaa. Kuitenkin haluaisin tähän jotain ratkaisua tai syytä löytää. Onko kellään ollut vastaavaa, että ainoa masennuksen oire olisi fyysinen väsyminen ja jaksamattomuus? Onko masennuslääke auttanut kohdallasi tähän? Tämä on ruvennut mietityttämään, kun ei oikein muutakaan ratkaisua tunnu olevan tarjolla. N37
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Olen paininut masennuksen kanssa teini-iästä asti, siis noin 30 vuotta. Tosin silloin 80-luvulla sitä ei vielä kutsuttu masennukseksi. Keskeisin oireeni on väsyminen. Väsyn sekä fyysisesti että psyykkisesti. En jaksa kävellä pitkiä matkoja eikä kuntoni lähde nousuun kuten sen pitäisi lähteä liikuntaa harrastamalla. Sitä on kokeiltu jo monesti. Keksittymiskykyni on huvennut vuosien mittaan. En myöskään tahdo jaksaa sosiaalisesti vaikeita tilanteita ja joko ylireagoin tai muutun välinpitämättömäksi. Kaiken tämän lääkäri on pistänyt masennuksen syyksi silloinkin, kun muutoin on mennyt kohtalaisen hyvin.
Tällä perusteella sanoisin, että masennuksen keskeinen oire voi olla väsymys. Ongelma on kuitenkin siinä, että masennusta ei kai ole määritelty kovin tarkkaan. Se on siis helposti käytettävä selitys, jos lääkärille ei tule muuta mieleen.
Sitten mieleeni tulee krooninen väsymysoireyhtymä. Kurkkaa tämä, ja pohdi, tuntuuko tutulta: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Hei! Kiitos vastauksestasi. Onko masennuslääkitys yhtään auttanut tuohon väsymiseen? Poistanut tai edes helpottanut sitä? Ap
Kertyykö elimistöösi turvotuksia, selluliittia, rasvaa tms?
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnossa suolistosi on?
Koetan pitää siitäkin huolen, esim . syömällä kuituja ja maitohappobakteereja.
Ap
Koitat pitää siitä huolen, mutta missä kunnossa se on? Kuinka usein kakkaat ja onko se löysää, kiinteää vai ummetusta?
Onko yliherkkyyksiä tai allergioita?
Sisäilman laatu?
Ovatko ferritiini ja d-vitamiini viitearvonsa alaneljänneksellä vai reilusti keskellä viitearvoa tai yläosalla?
Onko sinulla perhettä? Läheisiä? Monesti yksinäisyys iskee joskus hiukan masennuksellakin. Otatko lisää D -vitamiinia purkista? Otappa 60 mg päivässä D -vitamiinia ja B-vitamiinia esim. Beroccaa ja C -vitamiinia 500 mg lisäksi päivässä. Jatka tätä kuukausi ja katso mitä tapahtuu.
Toki saattaa olla myös masennus kysymyksessä.
Entä väsymysoireyhtymä? Eikö sitä nykyään pidetä ihan oikeana sairautena?
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla perhettä? Läheisiä? Monesti yksinäisyys iskee joskus hiukan masennuksellakin. Otatko lisää D -vitamiinia purkista? Otappa 60 mg päivässä D -vitamiinia ja B-vitamiinia esim. Beroccaa ja C -vitamiinia 500 mg lisäksi päivässä. Jatka tätä kuukausi ja katso mitä tapahtuu.
Toki saattaa olla myös masennus kysymyksessä.
Jon noin heikossa hapessa kuin ap, tuo c-vitamiini pitää ehkä triplata ja d-vitamiini tuplata.
Itse sain itseni kuntoon kahdella ns. höpölöpö-testillä, kun olin tosi huonossa kunnossa neljänkympin korvilla ja lääkärit ehdottelivat ainoastaan masennusta, kun veriarvoissa ei löytynyt mitään riittävän hälyyttävää.
Eli food detective-testillä löytyi yliherkkyydet ja lifen hca-mittauksella vitamiini- ja hivenainepuutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Kertyykö elimistöösi turvotuksia, selluliittia, rasvaa tms?
Kyllä. Ärtyvän suolen oireyhtymää epäilen ja siksi syön maitohappobakteereja ja koetan noudattaa FODMAP ruokavaliota. Lähinnä oireiluna tuo turvotus ja hidas aineenvaihdunta. Suoli toimii normaalisti ja säännöllisesti.
Sisäilmaongelmista ei ole kyse, sillä väsymys on jatkunut samanlaisena, vaikka asunto on vaihtunut. Altistumista ei sisäilmaongelmille ole ollut missään vaiheessa, siitä ei voi olla kyse kohdallani.
Ferritiini ja D-vitamiini eivät tosiaan olleet yläosalla tai aivan viitearvojen keskelläkään. Sekä raudan- että D-vitamiinin annostusta olen lisännyt, mutta ei ole auttanut tilanteeseen. Tosin esim.rautavarastojen täyttyminen vie aikaa, mutta eivät tulokset missään vaiheessa olleet niin huonot että aiheuttaisivat näin voimakasta oireilua väsymyksenä. AP
Paljonko ferritiini on konkreettisesti? Itselläni rautaa 20-50 mg/ pv ei nostanut ferritiiniä piiruakaan ylöspäin.
Auta elimistöä selluliitti ja kuonakuorman kanssa alfalipoiinihapolla, antioksidanttivitamiineilla ja piihappogeelillä (pii auttaa elimistöä pääsemään eroon myrkyistä). Kuulostaa huuhaalta, mutta itse olen saanut elämäni takaisin ja nyt nelivitosena voin paremmin kuin ikäisenäsi.
Kokeile myös ihmisperäisiä maitohappobakteereja, mikäli et jo käytä niitä.
Oireesi kuulostavat tismalleen samalle kuin kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Vaikka se onkin sinulta jo tutkittu, niin oletko varma että lääkärisi osaa tulkita arvoja oikein? Nimittäin se, että arvot ovat viitteistä ei ole sama asia kuin hyvät arvot. Niin moni vajaatoimintaa sairastava on ollut ja on edelleen joko ilman lääkitystä tai vajaalääkityksellä, koska lääkärit tyytyvät usein viitteistä oleviin arvoihin vaikka potilas selvästi vielä oirehtii. Sama koskee ferritiiniä, pelkkä viitteissä olo ei takaa hyvää arvoa. Ja aiheuttaa myös rankkaa väsymystä, jos elimistön rautavarastot tyhjinä. Kärsin itse näistä molemmista ja olen tässä sairastelun aikana huomannut, että pitää itse opetella seuraamaan kaikkia labra-arvoja. Usein kuulee lekurilta, että hyvät on vaikka se ei pidä ollenkaan paikkaansa. Nykyään voin hyvin, mutta harmittaa miten monta vuotta meni hukkaan huonon hoidon takia.
Toivottavasti ongelmasi selviää. Älä vaan luovuta ja tyydy tilanteeseen, vaan koita jaksaa taistella että saat itsellesi paremman olon. :)
Vierailija kirjoitti:
Oireesi kuulostavat tismalleen samalle kuin kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Vaikka se onkin sinulta jo tutkittu, niin oletko varma että lääkärisi osaa tulkita arvoja oikein? Nimittäin se, että arvot ovat viitteistä ei ole sama asia kuin hyvät arvot. Niin moni vajaatoimintaa sairastava on ollut ja on edelleen joko ilman lääkitystä tai vajaalääkityksellä, koska lääkärit tyytyvät usein viitteistä oleviin arvoihin vaikka potilas selvästi vielä oirehtii. Sama koskee ferritiiniä, pelkkä viitteissä olo ei takaa hyvää arvoa. Ja aiheuttaa myös rankkaa väsymystä, jos elimistön rautavarastot tyhjinä. Kärsin itse näistä molemmista ja olen tässä sairastelun aikana huomannut, että pitää itse opetella seuraamaan kaikkia labra-arvoja. Usein kuulee lekurilta, että hyvät on vaikka se ei pidä ollenkaan paikkaansa. Nykyään voin hyvin, mutta harmittaa miten monta vuotta meni hukkaan huonon hoidon takia.
Toivottavasti ongelmasi selviää. Älä vaan luovuta ja tyydy tilanteeseen, vaan koita jaksaa taistella että saat itsellesi paremman olon. :)
Juuri se onkin, kun ei meinaa jaksaa taistella kun ratkaisua ei tunnu löytyvän. Seurailen itse näitä tärkeimpiä labra-arvoja omakustanteisesti, koska lääkärit nyt ovat päätyneet tuohon masennukseen. Kilpirauhasarvot eivät ole hyvät tai ihanteelliset, mutta eivät myöskään tarpeeksi huonot että saisin edes koelääkitystä. Edes endokrinologilta. Ap
Rautaa tankatessa pitää sitä ottaa päivässä 100-200 mg ja mieluiten jaettuna kahteen kertaan eri aikaan päivästä, esim. aamupäivällä 100 Mg ja iltapäivällä toinen 100 Mg. Muuten ei arvot nouse. Näilläkin määrillä voi arvojen nostamiseen mennä kuukausia, jopa vuosi ja enemmänkin riippuen miten paha vaje on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Rautaa tankatessa pitää sitä ottaa päivässä 100-200 mg ja mieluiten jaettuna kahteen kertaan eri aikaan päivästä, esim. aamupäivällä 100 Mg ja iltapäivällä toinen 100 Mg. Muuten ei arvot nouse. Näilläkin määrillä voi arvojen nostamiseen mennä kuukausia, jopa vuosi ja enemmänkin riippuen miten paha vaje on ollut.
Paitsi jos on tyroksiinilla, ei saa ottaa liian lähellä aamua.
Ja jos ferritiini on alle 50, ei tyroksiinilääkitys välttämättä auta vaan pahentaa oireita. Se tarvitsee normaalin rautatilanteen toimiakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri se onkin, kun ei meinaa jaksaa taistella kun ratkaisua ei tunnu löytyvän. Seurailen itse näitä tärkeimpiä labra-arvoja omakustanteisesti, koska lääkärit nyt ovat päätyneet tuohon masennukseen. Kilpirauhasarvot eivät ole hyvät tai ihanteelliset, mutta eivät myöskään tarpeeksi huonot että saisin edes koelääkitystä. Edes endokrinologilta. Ap
Onko sulla rahaa? Eli onko budjetti kymppejä vai satasia vai tonneja tälle hommalle?
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia. Tässä ketjussa on nyt muutenkin korostettu tuota raudan tärkeyttä, joten aion nyt kokeilla tuplata annoksen ja ottaa juurikin eri aikaan päivästä. Tällä hetkellä menee 100 mg. Lähtötilanne ferritiinin osalta ei tosiaan ollut huono, mutta nostovaraa reippaasti on. Samoin D-vitamiinia on mennyt 60 mg päivässä. Nostan nyt sitten sitäkin, vaikka mittausten mukaan puutosta ei ollut.
Olen paininut masennuksen kanssa teini-iästä asti, siis noin 30 vuotta. Tosin silloin 80-luvulla sitä ei vielä kutsuttu masennukseksi. Keskeisin oireeni on väsyminen. Väsyn sekä fyysisesti että psyykkisesti. En jaksa kävellä pitkiä matkoja eikä kuntoni lähde nousuun kuten sen pitäisi lähteä liikuntaa harrastamalla. Sitä on kokeiltu jo monesti. Keksittymiskykyni on huvennut vuosien mittaan. En myöskään tahdo jaksaa sosiaalisesti vaikeita tilanteita ja joko ylireagoin tai muutun välinpitämättömäksi. Kaiken tämän lääkäri on pistänyt masennuksen syyksi silloinkin, kun muutoin on mennyt kohtalaisen hyvin.
Tällä perusteella sanoisin, että masennuksen keskeinen oire voi olla väsymys. Ongelma on kuitenkin siinä, että masennusta ei kai ole määritelty kovin tarkkaan. Se on siis helposti käytettävä selitys, jos lääkärille ei tule muuta mieleen.
Sitten mieleeni tulee krooninen väsymysoireyhtymä. Kurkkaa tämä, ja pohdi, tuntuuko tutulta: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…