Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko järkyttävä väsymys (ei muita oireita) olla masennusta?

Vierailija
05.04.2017 |

Ferritiini, D-vitamiini, B12 vitamiini, kilpirauhasarvot, keliakia tutkittu ja poissuljettu. Oireena vain pitkään kestänyt väsymys, joka lamaannuttaa. Ei jaksa oikein tehdä kotitöitä, harrastaa mitään jne. Kyse ei siis ole henkisistä ongelmista, etteikö haluaisi tai kykenisi, mutta ei vaan jaksa ja fyysisesti kykene. Eikö masennus ole ainakin jollain tapaa henkistä,esim. ei välitä sittä että kotityöt jää tekemättä? Tai että ei oikein kiinnosta. Minulla ei tällaista välinpitämätöntä tai negatiivista ajattelua ole. Ei ole muitakaan alavireisiä ajatuksia tai muuta vastaavaa. Kuitenkin haluaisin tähän jotain ratkaisua tai syytä löytää. Onko kellään ollut vastaavaa, että ainoa masennuksen oire olisi fyysinen väsyminen ja jaksamattomuus? Onko masennuslääke auttanut kohdallasi tähän? Tämä on ruvennut mietityttämään, kun ei oikein muutakaan ratkaisua tunnu olevan tarjolla. N37

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

C-vitamiinia voi ottaa jopa 1,5 g/pv.  Ja ota etenkin raudan kanssa samaan aikaan. 

Vierailija
22/42 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini, D-vitamiini, B12 vitamiini, kilpirauhasarvot, keliakia tutkittu ja poissuljettu. Oireena vain pitkään kestänyt väsymys, joka lamaannuttaa. Ei jaksa oikein tehdä kotitöitä, harrastaa mitään jne. Kyse ei siis ole henkisistä ongelmista, etteikö haluaisi tai kykenisi, mutta ei vaan jaksa ja fyysisesti kykene. Eikö masennus ole ainakin jollain tapaa henkistä,esim. ei välitä sittä että kotityöt jää tekemättä? Tai että ei oikein kiinnosta. Minulla ei tällaista välinpitämätöntä tai negatiivista ajattelua ole. Ei ole muitakaan alavireisiä ajatuksia tai muuta vastaavaa. Kuitenkin haluaisin tähän jotain ratkaisua tai syytä löytää. Onko kellään ollut vastaavaa, että ainoa masennuksen oire olisi fyysinen väsyminen ja jaksamattomuus? Onko masennuslääke auttanut kohdallasi tähän? Tämä on ruvennut mietityttämään, kun ei oikein muutakaan ratkaisua tunnu olevan tarjolla. N37

Hmmm... Minä en välitä, vaikka kotityöt jäisivät tekemättä, mutta en todellakaan ole masentunut. Priorisoin asiat. Ei ole kokemusta masennuksesta, mutta jotenkin uskoisin, että yleensä masentunut henkilö tunnitaa mielialastaan olevansa masentunut.

Väsymys saattaa myös johtua hormonitasapainosta tai uupumuksesta. Oletko kovin kiireinen, saatko levättyä riittävästi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus johtuu serotoniinivajeesta aivoissa. Ihminen kuluttaa serotoniinia nukkuessaan, minkä arvaillaan olevan syynä siihen, että masennus aiheuttaa usein unettomuutta kun serotoniinia on aivoissa liian vähän ja aivot yrittävät kuluttaa sitä vähemmän. Sitten kun ei saa nukuttua kunnolla, väsyttää koko ajan.

Vierailija
24/42 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oireesi kuulostavat tismalleen samalle kuin kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Vaikka se onkin sinulta jo tutkittu, niin oletko varma että lääkärisi osaa tulkita arvoja oikein? Nimittäin se, että arvot ovat viitteistä ei ole sama asia kuin hyvät arvot. Niin moni vajaatoimintaa sairastava on ollut ja on edelleen joko ilman lääkitystä tai vajaalääkityksellä, koska lääkärit tyytyvät usein viitteistä oleviin arvoihin vaikka potilas selvästi vielä oirehtii. Sama koskee ferritiiniä, pelkkä viitteissä olo ei takaa hyvää arvoa. Ja aiheuttaa myös rankkaa väsymystä, jos elimistön rautavarastot tyhjinä. Kärsin itse näistä molemmista ja olen tässä sairastelun aikana huomannut, että pitää itse opetella seuraamaan kaikkia labra-arvoja. Usein kuulee lekurilta, että hyvät on vaikka se ei pidä ollenkaan paikkaansa. Nykyään voin hyvin, mutta harmittaa miten monta vuotta meni hukkaan huonon hoidon takia.

Toivottavasti ongelmasi selviää. Älä vaan luovuta ja tyydy tilanteeseen, vaan koita jaksaa taistella että saat itsellesi paremman olon. :)

Juuri se onkin, kun ei meinaa jaksaa taistella kun ratkaisua ei tunnu löytyvän. Seurailen itse näitä tärkeimpiä labra-arvoja omakustanteisesti, koska lääkärit nyt ovat päätyneet tuohon masennukseen. Kilpirauhasarvot eivät ole hyvät tai ihanteelliset, mutta eivät myöskään tarpeeksi huonot että saisin edes koelääkitystä. Edes endokrinologilta. Ap

Onko sulla rahaa? Eli onko budjetti kymppejä vai satasia vai tonneja tälle hommalle?

Tässä ketjussa on tullut paljon uusia vinkkejä, joita meinaan kokeilla ja joihin perehtyä. Nuo raudan ja d-vitamiinien nostot aloitan välittömästi. Tilanne on niin paha, että koetan jostain löytää energiaa ja rahaa johonkin seuraavista vaihtoehdoista:

-tutkimuksiin kroonisen väsymysoireyhtymän tunnistamiseksi (tätä olen paljon itsekin miettinyt)

- Antioksidanttiklinikalle menoa (arveluttaa hieman "huuhaa" maine ja maksaa todella paljon. Varmaan menee 1500 euroa). Tutkivat kuitenkin kattavasti ja kokonaisvaltaisesti ja apu voi löytyä sieltäkin suunnalta.

- Alan syödä masennuslääkkeitä, vaikka en usko olevani masentunut. Syy miksi en ole vielä kokeillut lääkitystä on se, että sopivan lääkkeen löytäminen voi olla haastavaa (oloni voi jopa pahentua). Ja jos syynä onkin jotain muuta, niin masennuslääkitys helposti peittää oikean ongelman alleen ja hankaloittaa jatkossa ongelman löytymistä.

AP

Vierailija
25/42 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus johtuu serotoniinivajeesta aivoissa. Ihminen kuluttaa serotoniinia nukkuessaan, minkä arvaillaan olevan syynä siihen, että masennus aiheuttaa usein unettomuutta kun serotoniinia on aivoissa liian vähän ja aivot yrittävät kuluttaa sitä vähemmän. Sitten kun ei saa nukuttua kunnolla, väsyttää koko ajan.

Kyllähän masennuksessa väsyttää sekin, että kokee elämänsä epäonnistuneena tai ahdistavana ja olisi valmis mielummin kuolemaan joka hetki eikä tunne tulevaisuudella olevan hyvää tarjottavaa ja vielä mahdollisesti syyllistää itseään tai muuten vaan tuntee huonommuutta. 

Vierailija
26/42 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oireesi kuulostavat tismalleen samalle kuin kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Vaikka se onkin sinulta jo tutkittu, niin oletko varma että lääkärisi osaa tulkita arvoja oikein? Nimittäin se, että arvot ovat viitteistä ei ole sama asia kuin hyvät arvot. Niin moni vajaatoimintaa sairastava on ollut ja on edelleen joko ilman lääkitystä tai vajaalääkityksellä, koska lääkärit tyytyvät usein viitteistä oleviin arvoihin vaikka potilas selvästi vielä oirehtii. Sama koskee ferritiiniä, pelkkä viitteissä olo ei takaa hyvää arvoa. Ja aiheuttaa myös rankkaa väsymystä, jos elimistön rautavarastot tyhjinä. Kärsin itse näistä molemmista ja olen tässä sairastelun aikana huomannut, että pitää itse opetella seuraamaan kaikkia labra-arvoja. Usein kuulee lekurilta, että hyvät on vaikka se ei pidä ollenkaan paikkaansa. Nykyään voin hyvin, mutta harmittaa miten monta vuotta meni hukkaan huonon hoidon takia.

Toivottavasti ongelmasi selviää. Älä vaan luovuta ja tyydy tilanteeseen, vaan koita jaksaa taistella että saat itsellesi paremman olon. :)

Juuri se onkin, kun ei meinaa jaksaa taistella kun ratkaisua ei tunnu löytyvän. Seurailen itse näitä tärkeimpiä labra-arvoja omakustanteisesti, koska lääkärit nyt ovat päätyneet tuohon masennukseen. Kilpirauhasarvot eivät ole hyvät tai ihanteelliset, mutta eivät myöskään tarpeeksi huonot että saisin edes koelääkitystä. Edes endokrinologilta. Ap

Onko sulla rahaa? Eli onko budjetti kymppejä vai satasia vai tonneja tälle hommalle?

Tässä ketjussa on tullut paljon uusia vinkkejä, joita meinaan kokeilla ja joihin perehtyä. Nuo raudan ja d-vitamiinien nostot aloitan välittömästi. Tilanne on niin paha, että koetan jostain löytää energiaa ja rahaa johonkin seuraavista vaihtoehdoista:

-tutkimuksiin kroonisen väsymysoireyhtymän tunnistamiseksi (tätä olen paljon itsekin miettinyt)

- Antioksidanttiklinikalle menoa (arveluttaa hieman "huuhaa" maine ja maksaa todella paljon. Varmaan menee 1500 euroa). Tutkivat kuitenkin kattavasti ja kokonaisvaltaisesti ja apu voi löytyä sieltäkin suunnalta.

- Alan syödä masennuslääkkeitä, vaikka en usko olevani masentunut. Syy miksi en ole vielä kokeillut lääkitystä on se, että sopivan lääkkeen löytäminen voi olla haastavaa (oloni voi jopa pahentua). Ja jos syynä onkin jotain muuta, niin masennuslääkitys helposti peittää oikean ongelman alleen ja hankaloittaa jatkossa ongelman löytymistä.

AP

Onko sinulla mitään allergioita? Autoimmuunisairauksia? Migreeneitä? Vai ainoastaan suolisto-ongelmia?

Vierailija
27/42 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla väsymys paljastui astmaksi. Ystävällä taas anemiaksi.

Vierailija
28/42 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Onko sinulla mitään allergioita? Autoimmuunisairauksia? Migreeneitä? Vai ainoastaan suolisto-ongelmia?

Ei ole. Vain noita suolisto-ongelmia ja nekin melko lievinä (lähinnä turvotusta ja raskas olo).

Ap

Vierailija
29/42 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sulla ei ole eurosta kiinni, ostaisin myös tätä

http://www.terveysterapia-aija.com/artikkelit/alfalipoiini.htm

ja niitä antioksidanttivitamiineja sekä tätä

https://luontaistuntijat.fi/content/suomalainen-piigeeli-hellinyt-vatso…

lisäksi jo mainittu rauta ainakin.

Ehkä myös MSM:ää

http://luontainenterveys.fi/index.php/tuotteet/msm-rikki/

Ja kyllä minä ottaisin edes halpatestillä selville, onko joku/jotkut ruoka-aineet nostaneet IgG-pitoisuuksia ja aiheuttavat elimistölle näin ongelmia, mikäli löytyy lueteltuja oireita

http://www.food-detective.fi/food-detective/yleistae/

Luettelo perustuu omakohtaiseen kokemukseen siitä, miten nelikymppisenä tunsin itsen viisikymppiseksi tai vieläkin raihnaisemmaksi ja väsyneeksi ja turvonneeksi ja kivuliaaksi ja nyt nelivitosena kymmenen vuotta nuoremmaksi. 

Vierailija
30/42 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen paininut masennuksen kanssa teini-iästä asti, siis noin 30 vuotta. Tosin silloin 80-luvulla sitä ei vielä kutsuttu masennukseksi. Keskeisin oireeni on väsyminen. Väsyn sekä fyysisesti että psyykkisesti. En jaksa kävellä pitkiä matkoja eikä kuntoni lähde nousuun kuten sen pitäisi lähteä liikuntaa harrastamalla. Sitä on kokeiltu jo monesti. Keksittymiskykyni on huvennut vuosien mittaan. En myöskään tahdo jaksaa sosiaalisesti vaikeita tilanteita ja joko ylireagoin tai muutun välinpitämättömäksi. Kaiken tämän lääkäri on pistänyt masennuksen syyksi silloinkin, kun muutoin on mennyt kohtalaisen hyvin.

Tällä perusteella sanoisin, että masennuksen keskeinen oire voi olla väsymys. Ongelma on kuitenkin siinä, että masennusta ei kai ole määritelty kovin tarkkaan. Se on siis helposti käytettävä selitys, jos lääkärille ei tule muuta mieleen.

Sitten mieleeni tulee krooninen väsymysoireyhtymä. Kurkkaa tämä, ja pohdi, tuntuuko tutulta:  http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Hei! Kiitos vastauksestasi. Onko masennuslääkitys yhtään auttanut tuohon väsymiseen? Poistanut tai edes helpottanut sitä? Ap

Ehkä keskeinen ongelma on siinä, että lääkitys on lievittänyt huomattavasti ahdistusta, mutta väsymys on ja pysyy.

Vierailija
31/42 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla väsymys paljastui astmaksi. Ystävällä taas anemiaksi.

Mulla se tuli ms-taudin mukana.

Väsymys on iso oire monessa sairaudessa.

Voi olla masennusoirekin.

Vierailija
32/42 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisikö vielä ap vastaamaan miten kävi? Minä olen myös jatkuvasti aivan poikki. Olen niin voimaton, että olisin valmis kokeilemaan mitä hyvänsä. No nyt otetaan taas verikokeet. Viimeksi ferritiin oli 16 ja kilppari 9.7. Molemmat katsottiin olevan viitearvoissa.

Vierailija
33/42 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on koronan jälkioireita. Vielä pahempi jos otit piikit. 

Vierailija
34/42 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höoö höpö. Eikä ollut tietoa koronasta kun ap oli väsynyt.

Vierailija
35/42 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on vuodelta 2017, ei silloin ollut koronaa olemassakaan

Vierailija
36/42 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen paininut masennuksen kanssa teini-iästä asti, siis noin 30 vuotta. Tosin silloin 80-luvulla sitä ei vielä kutsuttu masennukseksi. Keskeisin oireeni on väsyminen. Väsyn sekä fyysisesti että psyykkisesti. En jaksa kävellä pitkiä matkoja eikä kuntoni lähde nousuun kuten sen pitäisi lähteä liikuntaa harrastamalla. Sitä on kokeiltu jo monesti. Keksittymiskykyni on huvennut vuosien mittaan. En myöskään tahdo jaksaa sosiaalisesti vaikeita tilanteita ja joko ylireagoin tai muutun välinpitämättömäksi. Kaiken tämän lääkäri on pistänyt masennuksen syyksi silloinkin, kun muutoin on mennyt kohtalaisen hyvin.

Tällä perusteella sanoisin, että masennuksen keskeinen oire voi olla väsymys. Ongelma on kuitenkin siinä, että masennusta ei kai ole määritelty kovin tarkkaan. Se on siis helposti käytettävä selitys, jos lääkärille ei tule muuta mieleen.

Sitten mieleeni tulee krooninen väsymysoireyhtymä. Kurkkaa tämä, ja pohdi, tuntuuko tutulta:  http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Masennukselle on määritelty tautiluookituksissa aivan selvät kriteerit. Jos kriteerit eivät täyty niin kyse on muusta. Osa oireistasi täsmää kyllä stressiin ja yleiseen kuormitukseen mutta jotain muuta tuossa nyt on.

Vierailija
37/42 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuosioireet alkavat joillain naisilla jo alle nelikymppisinä. Usein puhutaan vain kuumista aalloista, joita ei kaikilla ole, mutta monilla esiintyy uniongelmia, väsymystä, aivosumua, muistin takkuilua...

Asiasta kannattaa keskustella myös gynekologin kanssa ja pyytää tarkistamaan ultraamalla munasarjat tai ottamaan verikoe hormoniarvoista.

Vierailija
38/42 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vädynyt viimeist 10 vuotta, siis ennen koronaa ja piikkejä. Väsymys on pikkuhiljaa kokoajan vain pahentunut. Se kakkos ap

Vierailija
39/42 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esivaihdevuosioireet alkavat joillain naisilla jo alle nelikymppisinä. Usein puhutaan vain kuumista aalloista, joita ei kaikilla ole, mutta monilla esiintyy uniongelmia, väsymystä, aivosumua, muistin takkuilua...

Asiasta kannattaa keskustella myös gynekologin kanssa ja pyytää tarkistamaan ultraamalla munasarjat tai ottamaan verikoe hormoniarvoista.

Kakkos ap lla on hormonihoito vaihdevuosioireisiin ollut jo 4 vuotta. Se poisti yövalvomisen. Nyt nukun hyvin. Verikokeissa nyt otetaan myös hormoniarvoja.

Vierailija
40/42 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko ferritiini on konkreettisesti? Itselläni rautaa 20-50 mg/ pv ei nostanut ferritiiniä piiruakaan ylöspäin.

Auta elimistöä selluliitti ja kuonakuorman kanssa alfalipoiinihapolla, antioksidanttivitamiineilla ja piihappogeelillä (pii auttaa elimistöä pääsemään eroon myrkyistä). Kuulostaa huuhaalta, mutta itse olen saanut elämäni takaisin ja nyt nelivitosena voin paremmin kuin ikäisenäsi. 

Kerro lisää! Piitä ihan tablettina?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän