Isoisä nolasi 12-vuotiaan kylässä ruokapöydässä "onko sulla siellä puhelimessa jotain tärkeämpää kuin minä ja mummi"
Oli ärähtänyt vihaisesti kun tyttö oli katsonut whatsapp-viestinsä. Tyttö oli ollut koko loppu vierailun häpeissään, ihan kuin tuo olisi ollut suurikin synti.
Kommentit (179)
Aika muuttuu ja ihmiset sen mukana.
Kyllä varmaan isovanhemmille v. 2017 on ollut hämmentävää, jos 12v räplää ruokapöydässä älykännykkäänsä, kun niitä ei ollut edes kaikilla aikuisilla ja maksoivat maltaita. Ei köyhän perheen 12v ollut älylaitteita. Ja ehkä aloituskin perustuu vähän kehuskeluun ja luksukseen.
Teki ISON palveluksen tytölle. Nolaus tuo ei ole, vaan ihan asianmukainen kasvatus/ojennus. Joka ei lastaan kasvata, lastaan vihaa ja haluaa mieluummin itselle vaan kivaa ja mukavaa elämää, jossa ei tarvi tuottaa lapselle pettymyksiä.
Nolaamista olisi sanoa "olet sinä typerä, kun et osaa olla puhelinta tuijottamatta HAAHAHAH nauretaan sinulle yhdessä". Nolaamista ei ole ilmaista, kun toinen käyttäytyy hyvin loukkaavasti.
Jotka tuota pitävät nolauksena, ovat luultavasti itse huonotapaisia puhelimeen tuijottajia.
Mun mummu oli tiukka ja antoi kuulua, jos häntä kohtaan käyttäydyttiin epäkunnioittavasti. Ihana ihminen oli, kantoi vastuuta monin tavoin. Muistelen lämmöllä ja olen kiitollinen että piti meidät tiukassa ojennuksessa. Olisi sanonut tuossa tilanteessa aika paljon tiukemmin, kaikella rakkaudella.
Jos olisin omien vanhempieni laiskan kasvatuksen varassa, olisin aikamoisen moukka ja siitä olisi elämässä pelkkää haittaa.
Ei teini ole lasiesine, joka menee rikki normaalista kasvatuksesta. Erityisesti vanhempien ihmisten kunnioitus on tärkeä oppia.
Mutta eihän ruokapöydässä mitää puhelinta käytetä hyvänen aika. Siinä mielessä ymmärrän isovanhempia. Ja olen 14v, eikä mullakaa mitää whatsappia ole.
No vaikea kuvitella mitä tärkeämpää siellä voisi olla kuin isovanhemmat, jotka ehkä ikänsä takia saattavat poistua tästä maailmasta hyvinkin pian. Haluaisitko itse muistella, että viimeinen kohtaaminen isovanhempien kanssa sujui kännykkää selatessa?
HYVÄ ISOISÄ ! Ja oikein. Ja kännykkää EI VIEDÄ RUOKA/KAHVIPÖYTÄÄN .
Kännykkä pois pöydästä aina kun siinä syödään, seurustellaan tai kahvitellaan.
HÄPEÄ kuuluu Ainostaan tälle 12 vuotiaille.
Ukki on oikeassa.
huhhuh mikä projisointi maximus :D hieno lynkkaus ku sanotaan onko siellä puhelimessa jotain tärkeämpää. ruokapöydässä ei olla puhelimen ääressä, ja vierailuilla isovanhempien luona, ei ole mitään tarvetta puhelimelle varsinkin kun ollaan juuri siinä isovanhempien seurassa. onko niin ihmeellistä, että isovanhemmat toivovat fyysistä ja henkistä paikallaoloa lapsenlapseltaan? mikä tosiaan voi olla 12-vuotiaalla pennulla, niin tärkeää puhelimessa, että pitää seurassa sitä tuijottaa? työjuttujako? haha on se niin vaikeaa pitää seuraa, ja vaikka olisikin tylsää, niin kyllä 12-vuotiaan pitäisi olla sen verta hereillä, että ymmärretään kunnioituksen päälle. paitsi tietty jos tulet jostain junttiperheestä, missä ipadit on annettu kouraan alle vuoden ikäisenä, ja vanhempia ei voisi kiinnostaa paskaakaa lastensa kanssa oleminen. eipä meidän perheessä ikinä ole eikä ollut tuollaisia ongelmia, ja jos oli tylsää, niin kysyttiin saako mennä leikkimään tai tuleeko mummu/pappa/isä/äiti/serkku leikkimään. ja aloitukseen vielä, on siinä kyllä kunnon draamakuningatr vanhempi, jos on niin NOLAAVAA kun isovanhemmat toteaa, että voisko vähän kunnioittaa meidän aikaa ja käyttäytyä kunnioittavasti. selvästi alotuksen vanhemmalla myös, jotain syviä projisoitavia ongelmia haha. kunnon reikäpäitä kyllä täältäkin löytyy, jotka on päässy lisääntymään. ihme ja kumma, siis etteivät lapset osaa lukea, kirjoittaa tai liikkua, kun tämän tason vanhempia näyttää olevan enenevissä määrin.
Vierailija kirjoitti:
Mun mummu oli tiukka ja antoi kuulua, jos häntä kohtaan käyttäydyttiin epäkunnioittavasti. Ihana ihminen oli, kantoi vastuuta monin tavoin. Muistelen lämmöllä ja olen kiitollinen että piti meidät tiukassa ojennuksessa. Olisi sanonut tuossa tilanteessa aika paljon tiukemmin, kaikella rakkaudella.
Jos olisin omien vanhempieni laiskan kasvatuksen varassa, olisin aikamoisen moukka ja siitä olisi elämässä pelkkää haittaa.
Ei teini ole lasiesine, joka menee rikki normaalista kasvatuksesta. Erityisesti vanhempien ihmisten kunnioitus on tärkeä oppia.
Kunnioitusta ei opita, se ansaitaan. Ja kaikki isovanhemmat tai yleensä vanhukset ei sitä ansaitse koskaan.
Buumereiden puheista ei kannata välittää. He ovat pudonneet aikapäiviä sitten kehityksen kelkasta. Kännykkää voi aivan hyvin käyttää ruokapöydässä.
tontttu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni vanhempi ei ymmärrä miten saman asian voi sanoa nätisti. Teini on niin helppo nolata ja jatkuva nolaaminen vaikuttaa itsetuntoon.
Tosi harmi miten niin moni tässäkin ketjussa ajattelee, että hyvä vaan ja ei osaa käyttäyty. Jos lapsi koki olonsa nolatuksi, niin silloin ukki todella nolasi lapsen.
Nolaaminen ei ole kivaa tai kasvattamistapa. Jos lapsen nolostumiskynnys on matala, tulee läheisten AIKUISTEN se huomioida ja puhua herkkikselle eri tavalla.
Itse olisin antanut olla ja seuraavalla kerralla ennen ateriaa sanonut, että "meistä on niin mukava että olet täällä, niin sopiiko että et katsoisi sitä kännykkää syömisen aikana?".
Suomalaisille tuo ei ole helppoa vaan kaikki ärähdetään ja töksäytetään.
Jos ei osata kasvattaa muuten niin sitten käytetään tota nolaamista. Helppo tapa saada lapsi hiljaseks ja te
No eipä ainakaan ap ole osannut kasvattaa, kun hänen lapsensa pitää sitä puhelinta vilkuilla ruokapöydässäkin,
Vierailija kirjoitti:
Silläkin on eroa, miten tuon saman lauseen sanoo. Kärttyisästi tai kiusoitellen. Onneksi omat isovanhempani olivat aina hyväntuulisia.
Et tajua mitään! Vanhempien - ei isovanhempien - olisi pitänyt kasvattaa lapsensa, sanoen jo mummolan matkalla, ettei puhelimet jäävät Sitten äänettömälle eteiseen takin taskuun kun ollaan kylässä. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Kyläillessä ja kirkossa AINA puhelin pois päältä! Ja jos kassalla soi niin siihen ei vastata. Ihme moukkia nämä nykyajan pennut ja osa aikuisistakin.
Tuollaiseen kysymykseen pitäisi vastata yllättyneenä "On, totta kai. Miten niin?"
12v on jo niin iso, on huonoa käytöstä selata puhelinta ruokapöydässä ja vielä kylässä.
Kyllä vanhempien olisi pitänyt opettaa tytölle pöytätavat, ettei isoisän olisi tarvinnut. Hyvä, kun oppi meni perille kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Buumereiden puheista ei kannata välittää. He ovat pudonneet aikapäiviä sitten kehityksen kelkasta. Kännykkää voi aivan hyvin käyttää ruokapöydässä.
Eikö kuitenkin olisi helpompaa ja ennen kaikkea siistimpää käyttää veistä ja haarukkaa tai lusikkaa ruokalajista riippuen. Kännykkäkin menee vaihtoon jos sillä kakkua lapioi.
T.pudonnut boomer
Vierailija kirjoitti:
No vaikea kuvitella mitä tärkeämpää siellä voisi olla kuin isovanhemmat, jotka ehkä ikänsä takia saattavat poistua tästä maailmasta hyvinkin pian. Haluaisitko itse muistella, että viimeinen kohtaaminen isovanhempien kanssa sujui kännykkää selatessa?
Saattaa myös ajatella, että mummi oli aina niin kiva, eikä syyllistänyt ja jankuttanut turhista.
T. mummi 70+
Mä kehtasi nolata mun lapsen käyttämällä kypärää pyöräilessä ja toisella kerralla sadetakin päälle laittamisella, koska satoi.
En kasvata lastani nolaamisella vaan todellakin pukeudun niihin vaatteisiin mihin haluan ja on tarpeellista.
Se, että lasta nolostutti kun hän mokasi, jäi kiinni ja siitä huomautettiin ei ole sen aikuisen vika. Mokaaminen kuuluu elämään ja nolostuminen on tunne muiden joukossa.
Vanhemmat ovat saattaneet kasvattaa lapsesta täydellisyyteen pyrkivän, jolloin "moittiminen" voi tuntua häpeältä/nolostumselta.
Lopputulos; mitään vakavaa ei tapahtunut, ja isoisä oli oikeassa huomauttaessaan puhelimen käytöstä