Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alan vaihtajat, mistä vaihdoit ja mihin?

Vierailija
05.04.2017 |

Olen suunnitellut vaihtavani alaa. Millaisia kokemuksia asiasta, onnistuiko, oletko tyytyväinen?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt luokanopet, miksi vaihdatte työtä?

Vierailija
42/50 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suunnitellut vaihtavani alaa. Millaisia kokemuksia asiasta, onnistuiko, oletko tyytyväinen?

Huonosti. Olen vaihtanut useaan kertaan, mutta onnistun aina valitsemaan alan, joka sitten lopetetaan kun pääsen vähän jyvälle. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alan vaihto itselläkin edessä, kunhan tilanne selkiytyy. Insinöörin työ on varmaan palkitsevaa ja itsenäistä, eikä tarvitse olla liikaa ihmisten kanssa tekemisissä. Toisaalta työpaikkoja on heikosti. Yleisestikin paremmilla aloilla on huonosti paikkoja, kun kaikki haluavat niihin.

Suomessa on ammatinvalinnanohjaus surkeissa kantimissa ja merkittävä osa väestöstä vaihtaa alaa viimeistään keski-iässä, kun tuli tietämättään hakeuduttua väärälle alalle.

Pikemminkin ongelmana on tiukka täsmäkoulutusvaatimus, eli työelämän joustamattomuus. Joka hemmetin hommaan on 1 tarkka koulutus ja mikään muu ei käytännössä kelpaa (tai ei ainakaan saa vakistuista työtä tai isompaa palkkaa). Tämä tekee todella paljon sitä, että työt ja työntekijät eivät kohtaa.  Itse voisin tehdä ja olen tehnyt monenlaisia töitä (on muutama koulutuskin), mutta erittäin usein tyssää siihen, että ei ole juuri sitä täsmäkoulutusta mikä vaaditaan.  Tai kuin työpaikka on auki ja 100 hakee, niin yhdellä on se täsmäkoulutus joka kelpaa työnantajalle.  ( = eikä koko ajan voi kouluttautua lisääkään )

Vierailija
44/50 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puutarha-ala olisi kiinnostavaa, mutta ei taida olla työpaikkoja ja kausityötä muutenkin.

Ihanaa työtä, työpaikat kiven alla :(

Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella.

Vierailija
45/50 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajasta sosionomiksi. Kyllästyin perseiden pesuun, haistatteluun sekä asiakkaiden että heidän omaistensa toimesta, työn kuormittavuuteen, alhaiseen palkkaan, ala-arvoiseen kohteluun, työpaikan johtoon jne. Lista on loputon. Tällä hetkellä vielä opiskelen, mutta parempi sekin kuin hoitajan työt. Toivon, että tulevassa ammatissani saisin edes vähän enemmän vaikuttaa asioihin ja töihin.

T. N22, jo kaksi bönäriä töiden takia sairastanut.

Miksi et vaihtanut kokonaan erityyppiselle alalle?

Koska pidän ihmisläheisestä työstä ja tuolla alalla voin ehkä työskennellä hieman siistimmässä ja inhimillisemmässä ympäristössä. Myös päivätyö on plussaa, toki ei kaikilla osa-alueilla mahdollista.

Ok, minä taas haluan nimenomaan pois ns. ihmissuhdetyöstä. Taide- ja kulttuuriala eniten kiinnostaisi, mutta ei juurikaan työllistä.

Joo, kierrä kaikki vähänkin taide- ja kulttuurialaan liittyvä todella kaukaa. Harrastuksena kiva, mutta töitä sieltä EI SAA.   Museoliittokin maksaa asiantuntijoilleen (pätkötöitä yleensä) 1300 e/kk - juuri oli juttua lehdessä, tämä ei ole edes vitsi.

Vierailija
46/50 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alan vaihto itselläkin edessä, kunhan tilanne selkiytyy. Insinöörin työ on varmaan palkitsevaa ja itsenäistä, eikä tarvitse olla liikaa ihmisten kanssa tekemisissä. Toisaalta työpaikkoja on heikosti. Yleisestikin paremmilla aloilla on huonosti paikkoja, kun kaikki haluavat niihin.

Suomessa on ammatinvalinnanohjaus surkeissa kantimissa ja merkittävä osa väestöstä vaihtaa alaa viimeistään keski-iässä, kun tuli tietämättään hakeuduttua väärälle alalle.

Pikemminkin ongelmana on tiukka täsmäkoulutusvaatimus, eli työelämän joustamattomuus. Joka hemmetin hommaan on 1 tarkka koulutus ja mikään muu ei käytännössä kelpaa (tai ei ainakaan saa vakistuista työtä tai isompaa palkkaa). Tämä tekee todella paljon sitä, että työt ja työntekijät eivät kohtaa.  Itse voisin tehdä ja olen tehnyt monenlaisia töitä (on muutama koulutuskin), mutta erittäin usein tyssää siihen, että ei ole juuri sitä täsmäkoulutusta mikä vaaditaan.  Tai kuin työpaikka on auki ja 100 hakee, niin yhdellä on se täsmäkoulutus joka kelpaa työnantajalle.  ( = eikä koko ajan voi kouluttautua lisääkään )

Tämä. Muualla maailmassa riittää, että on joku koulutus. Työpaikassa sitten opetellaan se oma työ. Suomessa on tosiaan jokaiseen hommaan vähintään 3-4 vuoden koulutus. Tavallaan se voisi olla hyväkin juttu, mutta kun ne koulutukset on enimmäkseen aika kehnoja eivätkä tee työpaikkaperehdyttämistä juurikaan helpommaksi, ne ovat ajanhukkaa kaikille osallisille. Eikä niistä siis yleensä hyödy edes työnantajat.

Vierailija
47/50 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt luokanopet, miksi vaihdatte työtä?

Olen äärettömän väsynyt tekemään pätkä- ja silpputyötä ilman toivoa kunnon työpaikasta. Lisäksi heikentyneet resurssit, inkluusio, digitalisaatio ja uusi opetussuunnitelma on vieneet työstä mielekkyyden.

Vierailija
48/50 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin lentäjästä astronautiksi.

Ennen elämäni oli pelkkää matalaliitoa.

Nyt näen kauemmas.

Vierailija
49/50 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset