Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäripelkoisia ja nuoria syrjäytyneitä yhä useammin teho-osastolla hammastulehdusten vuoksi

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ei ole käynyt hammaslääkärissä yli 20 vuoteen, pelkään että sille käy just jotain tuollaista.

Vierailija
2/44 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näinhän se on. Syrjäytyminen on katala "tauti" ja yhteiskunnan on pakko alkaa herätä sen seurauksiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hammaslääkäriin meno pelottaa, niin luulisi että tuollainen kohtalo pelottaisi vielä enemmän...

"Hammastulehdus on aluksi paikallinen, mutta voi hoitamattomana levitä kaulan alueelle. Olemme joutuneet avaamaan kiireellisesti useilta potilailta henkitorviyhteyden ilmatien turvaamiseksi, Kinnunen kertoo.

Tyksin lääkärit taistelevat usein aikaa vastaan, sillä tulehdus voi edetä nopeasti. Ensimmäiseksi on kuitenkin poistettava tulehduspesäke, tulehtunut hammas tai hampaat, mikä vaatii antibioottilääkityksen tuntia ennen toimenpidettä. Hammasoperaation jälkeen potilaan pelastaminen jatkuu usein vielä laajemmalla kaulan tai rintakehän alueen leikkauksella.

– Tulehdus voi levitä kaulan kautta keuhkojen väliseen tilaan, jolloin potilaan rintakehä joudutaan avaamaan. Leikkauksen jälkeen saatetaan tarvita jopa kahden viikon ajan vaativinta tehohoitoa, ja esimerkiksi ylipainehappihoitoa, hän kertoo.

Suuri leikkaus ja sitä seuraava hoito ovat raskaita potilaalle"

Vierailija
4/44 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monta päivää saan tehohoidossa viettää, että se maksaa _mulle_ enemmän kuin hammastoimenpiteet

Vierailija
5/44 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monta päivää saan tehohoidossa viettää, että se maksaa _mulle_ enemmän kuin hammastoimenpiteet

Miten niin? Ei julkisella hammastoimenpiteet kovin kalliita ole.

Vierailija
6/44 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Itse olen onnellisessa asemassa YTHS:n asiakkaana, mutta laskeskelin, että pelkästään viisaudenhammasasiani olisivat maksaneet julkisella n. 300 euroa. Puhumattakaan sitten, jos on muutakin hoidettavaa.

Vierailija
7/44 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, hammashoito on kunnallisellakin puolella niin kallista, että kyllä joku syrjäytynyt ostaa sillä ennemmin ruokaa tai jotain muuta. Jos sinne kunnalliselle edes koskaan pääsee.

Itse käyn yleensä yksityisellä, nyt kävin kunnallisella ja yllätyin kuinka se ero hinnassa ei ollutkaan juuri mitään, kun yksityisellä kelakorvaus vähennetään.

Vierailija
8/44 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no julkiselle ei pääsekään kuin tuurilla. Viime hammaslääkäri maksoi mulle reilu 500e eikä siinä ollut tarkastuksen lisäksi kuin pari paikkausta, viisurin irroitus ja hammaskiven poisto. Tuolla rahalla voi nauttia tehohoidosta vaikka kuinka pitkään

Vierailija
9/44 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalliselle niin pitkät jonot. En ole itekkään käynyt kohta yli kymmeneen vuoteen hammaslääkärissä ala-asteen jälkeen.

10/44 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä turhaan laiteta potilasta ennen tiettyjä leikkauksia tai toimenpiteitä hoidattamaan hampaat kuntoon.

Oli edessä tuollainen leikkaus tai ei, hoitamattomat hampaat ovat riski koko terveydelle. Ihme juttu, että tähän suhtaudutaan vielä tänäkin päivänä väheksyvästi.

Vierailija
11/44 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Itse olen onnellisessa asemassa YTHS:n asiakkaana, mutta laskeskelin, että pelkästään viisaudenhammasasiani olisivat maksaneet julkisella n. 300 euroa. Puhumattakaan sitten, jos on muutakin hoidettavaa.

Viikko tehohoidossa maksaa saman. 

Mulla viisaudenhampaanpoisto maksoi 30 €, joten sulla täytyi olla useampi leikkaus tms?

Vierailija
12/44 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnalliselle niin pitkät jonot. En ole itekkään käynyt kohta yli kymmeneen vuoteen hammaslääkärissä ala-asteen jälkeen.

Kymmenessä vuodessa olisit kuitenkin ehtinyt jonottaa vaikka kuinka monet kerrat. Toisaalta päivystysaikoja saa samalle päivällekin jos kipuja on.

Vierailija
13/44 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no julkiselle ei pääsekään kuin tuurilla. Viime hammaslääkäri maksoi mulle reilu 500e eikä siinä ollut tarkastuksen lisäksi kuin pari paikkausta, viisurin irroitus ja hammaskiven poisto. Tuolla rahalla voi nauttia tehohoidosta vaikka kuinka pitkään

Kyllä julkiselle pääsee aina, tosin tarkastukseen jono voi olla useita kuukausia mutta ei se ole mikään syy jättää tarkastusta väliin moneksi vuodeksi.

14/44 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis koska jonot ovat pitkät, mitä sitä sitten mennä jonoon ollenkaan?!!

Itse en ole julkiselle pääsyyn tarvinnut tuuria. Ihan normaalisti olen sinne päässyt. Tuli tarve päästä hammaslääkäriin ja sinne myös pääsin julkiselle puolelle. Nykyisin käyn julkisella kerran vuodessa suuhygienistillä.

Vierailija
15/44 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääketieteessä ja lääkäreissä on myös itsessään syytä. Jos hoidetaan hampaita viimeiseen asti ja kieltäydytään vetämästä hampaita pois vaikka potilas sitä itse nimenomaan pyytää niin ei ole ihme jos ihminen ei hakeudu hoitoon koska sieltä ei saa haluamaansa hoitoa. Ei kaikkia miellytä hammaslääkärissä hyppääminen joka viiikko hoidattamassa juuria. Jos kerran haluaa tekarit niin ne pitäisi sitten potilaalle tehdä eikä ruveta vänkäämään vastaan.

Vierailija
16/44 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suun kunto askarruttaa ja olet hammaslääkäripelkoinen, mene vaikka näihin ilmaisiin konsultaatioihin. Esim. Mehiläinen Turussa. (muistaakseni tuolla saa ilmaisen hammasröntgeninkin)

"Järjestämme Turun Aurakadun vastaanotolla illan hammaslääkäripelkoisille asiakkaille keskiviikkona 5.4.2017 klo 16 alkaen. Illan aikana kerromme nukutuksessa tehtävästä hammashoidosta sekä tarjoamme mahdollisuuden maksuttomaan konsultaatioon. Pidämme tietoiskut nukutushammashoidosta klo 16 ja 17 alkaen ja sen jälkeen Sinulla on mahdollisuus saada henkilökohtainen konsultaatio juuri Sinulle sopivasta hoidosta. Varaathan ajan konsultaatioon etukäteen numerosta 010 273 8110. Tervetuloa!"

Vierailija
17/44 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, hammashoito on kunnallisellakin puolella niin kallista, että kyllä joku syrjäytynyt ostaa sillä ennemmin ruokaa tai jotain muuta. Jos sinne kunnalliselle edes koskaan pääsee.

Itse käyn yleensä yksityisellä, nyt kävin kunnallisella ja yllätyin kuinka se ero hinnassa ei ollutkaan juuri mitään, kun yksityisellä kelakorvaus vähennetään.

Syrjäytynyt saa vaikka sossulta ne hammashoitorahat. Ja kaikkialla pääsee kunnalliselle, ei se että (tarkistus)ajan saa muutaman kuukauden päähän, tarkoita ettei pääse ollenkaan.

Vierailija
18/44 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä voi olla noin kalliita laskuja? Puhutteko yksityisestä? Julkisella on maksukatot ja esim. mulla kaksi paikkausta ja hampaanpoisto oli alle 100 €.

Vierailija
19/44 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikko tehohoidossa maksaa saman. 

Mulla viisaudenhampaanpoisto maksoi 30 €, joten sulla täytyi olla useampi leikkaus tms?

Kaikki neljä poistettiin, joista yhden poisto vaativa leikkaus ja toinen "tavallinen" leikkaus, kaksi lähti vetämällä. Lisäksi kahdet erilaiset kuvat, hoidon suunnittelukäynti, hammastarkastus josta tämä kaikki lähti liikkeelle... Kyllä sille olisi julkisellakin hintaa tullut, vanhan kotikaupunkini hinnaston perusteella laskin että n. 300 eurossa liikuttaisiin. 

Vierailija
20/44 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella jos oli ennen suositus, että käydään vuoden välein tarkistuttamassa, niin nyt sanoi lääkäri, että tule kolmen vuoden päästä seuraavan kerran, jos ei hätää ole. TÄH?!

Niillä on niin hitokseen duunia, ettei kerkee useammin. Sitten voi kolmen vuoden päästä olla omassa suussakin pahemmin vialla.

Tuo on kanssa totta, että nuo tarkastukset on julkisellakin hyvissä hinnoissa. Eikä mitään maksuvaihtoehtoja ole. Raaka käteinen ja eka karhu on ulosottokelpoinen. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän