Mun uusi alainen alkoi itkemään ja raivoamaan tänään
Olen oman yksikköni esimies ja helmikuussa meille palkattiin uusi työntekijä, jota olen tässä nyt perehdyttänyt. Tuntuu, että hänen päähänsä ei oikein uppoa mitään ja välillä joudun vielä kyselemään varmuuden vuoksi, että "teithän tämän näin?" "muistithan tämän?" yms. En omasta mielestäni erityisesti kyttää. Kunhan haluan tietää, että työt tulee hoidettua asiallisesti. Olen huomannut, että tämä hermostuttaa häntä, mutta koen sen kuitenkin olevan tarpeellista, koska aika usein hän unohtelee tai tekee väärin... En tiedä voiko ärsyyntymisellä olla jotakin tekemistä sen kanssa, että olen 20 vuotta häntä nuorempi (välillä vanhemmilla ihmisillä tuntuu olevan jonkinlaisia antipatioita sitä kohtaan, että nuoremmat tulevat opastamaan).
Tänään eräs asiakas soitti minulle, että hän on laittanut meille sähköpostia reilu viikko sitten, mutta sähköpostissa mainittua asiaa ei ole tullut hoidettua. Ihmettelin ja lupasin selvittää asiaa. Tiesin kyllä heti, että kuka tuon on mahdollisesti mokannut (luotan muuhun tiimiini kyllä täysin), mutta kysyin kuitenkin kaikilta ihan yhteisesti, että muistaako/tietääkö kukaan tuota sähköpostia ottaneensa työn alle. Kaikki muut työntekijät kielsivät, tuo uusi työntekijä vain jatkoi ärsyyntyneen näköisenä töitään vastaamatta mitään. Menin sitten hänen viereensä ja kysyin, että tietääkö hän jotakin tuosta, kun muut eivät ainakaan tunnustaneet. Että ei siinä mitään hätää, kyllä tuon voi nyt hoitaa jne, mutta haluaisin vain tietää missä mennään.
Hän käänsi katseensa näytöstä muhun TODELLA närkästyneen näköisenä ja huusi, että hän ei nyt ala siinä työn alla olevaa juttua keskeyttämään tämän takia. Sen lisäksi hän sanoi, että "ottakaa vittu vaikka mun pussista sitten" jne ihmeellistä. Ja sitten olikin ihan kyynelet silmissä, että "tää on taas mun moka".
Tuli vähän sellainen olo, että olenko mä jotenkin huono esimies vai onko hänellä jotain henkkoht ongelmia. Mutta miten sen nyt saisi sitten ystävällisesti esitettyä huolensa siitä, että onko hän työkykyinen ja kannattaako hänen nyt olla meillä. Jo haastattelussa teimme kyllä selväksi, että kyseessä on ajoittain haastavakin ja kovatempoinen työ, jossa täytyy pystyä pitämään narut käsissä ja toimimaan paineenkin alla. Hän vakuutti tietysti olevansa juuri sopiva työhön, hänellähän on kokemusta alalta. Tosiasiassa mä olen nähnyt pikkulapsia, jotka kestävät painetta paremmin kuin hän.
Mikä olisi asiallisin tapa kysyä työntekijältä, että pitäisikö hänen käydä lääkärissä tai jotakin. Eihän tuo ole normaalia käytöstä aikuiselta ihmiseltä?
Kommentit (49)
Missä se räjähdys oli kun meni ihan ohi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakituinen työsuhde koeajalla eikä määräaikainen? Jos on koeaika, niin työsuhde purkuun. Jos meno on tuollaista jo koeajalla, jolloin ihmiset yleensä vielä skarppaa, niin mitä se on sitten, kun koeaika ohitettu.
Nimim. töissä muutama jo koeajalla ongelmia aiheuttanut, joista yhden esimies olen ja ongelmat vain pahenivat koeajan jälkeen eikä niistä sen jälkeen oikein pääse eroon...
Laki ei salli purkua tuosta syystä. Pitää antaa mahdollisuus parantaa tapansa. Lue vaikka lain perusteluista.
Taidat nyt sotkea irtisanomisen henkilökohtaisilla syillä, joita ennen pitää varoittaa ja antaa mahdollisuus korjata toimintaansa, ja työsuhteen purun koeajalla, johon ei tarvita erityistä irtisanomisperustetta.
Ap kuulostaa just tyypiliseltä akkain alan akka esimiehetä. Julkista nöyryyttämistä, leimaamista ja ihmettelyä kun oman osaston asiat ei suju.. syyn vierittämistä toisen niskoille. Et ole antanut uudelle mitään mahdollisuutta edes. ei ihme että tilttas. Työpaikkakiusaamista.
Taidat nyt sotkea irtisanomisen henkilökohtaisilla syillä, joita ennen pitää varoittaa ja antaa mahdollisuus korjata toimintaansa, ja työsuhteen purun koeajalla, johon ei garvita erityistä irtisanomisperustetta.[/quote]
Nimenomaan en sotke. Kaukoputki pitää aina perustella eikä työsuhdetta saA purkaa siksi, että toinen ei opi, mutta ei anneta mahdollisuutta korjata tilannetta.
Kannattaa lukea lain perustelut!
Suora lainaus työsopimuslaista:
Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa syrjivillä tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään tämän pykälän 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuutensa.
Eli kyllä koeajallakin irtisanomiseen ihan syy pitää olla. Työn oppimiseen tai työtehtäviin liittyvät haasteet näkisin kyllä ihan asiallisina perusteina irtisanomiselle kuitenkin.
Voisiko joku HR:stä tai oma esihenkilösi keskustella tämän alaisen kanssa? Jos teillä on välit kireät, keskustelu voisi mennä tuottavammin jonkun toisen kanssa. Myös oma esihenkilösi tai HR voi kertoa, miten tällaisissa tilanteissa on tapana toimia.
Kyllähän se varmasti turhauttaa henkilöä itseäänkin, jos työt ei suju niin hyvin kun pitäisi. Jos sinulla ei ole ongelmia muiden kanssa ja vain tämä yksi henkilö kiukuttelee, syy on silloin hänessä.
Olet järkyttävän huono esimies ja täysin väärässä tehtävässä, jos joudut kysymään tuollaiseen asiaan apua vauvapalstalta. Etkö tiedä, että kyvyt esimiehisyyteen punnitaan vasta sitten, kun tulee ongelmia? Jokainenhan voi leikkiä esimiestä, kun kaikki menee hyvin.