Mun uusi alainen alkoi itkemään ja raivoamaan tänään
Olen oman yksikköni esimies ja helmikuussa meille palkattiin uusi työntekijä, jota olen tässä nyt perehdyttänyt. Tuntuu, että hänen päähänsä ei oikein uppoa mitään ja välillä joudun vielä kyselemään varmuuden vuoksi, että "teithän tämän näin?" "muistithan tämän?" yms. En omasta mielestäni erityisesti kyttää. Kunhan haluan tietää, että työt tulee hoidettua asiallisesti. Olen huomannut, että tämä hermostuttaa häntä, mutta koen sen kuitenkin olevan tarpeellista, koska aika usein hän unohtelee tai tekee väärin... En tiedä voiko ärsyyntymisellä olla jotakin tekemistä sen kanssa, että olen 20 vuotta häntä nuorempi (välillä vanhemmilla ihmisillä tuntuu olevan jonkinlaisia antipatioita sitä kohtaan, että nuoremmat tulevat opastamaan).
Tänään eräs asiakas soitti minulle, että hän on laittanut meille sähköpostia reilu viikko sitten, mutta sähköpostissa mainittua asiaa ei ole tullut hoidettua. Ihmettelin ja lupasin selvittää asiaa. Tiesin kyllä heti, että kuka tuon on mahdollisesti mokannut (luotan muuhun tiimiini kyllä täysin), mutta kysyin kuitenkin kaikilta ihan yhteisesti, että muistaako/tietääkö kukaan tuota sähköpostia ottaneensa työn alle. Kaikki muut työntekijät kielsivät, tuo uusi työntekijä vain jatkoi ärsyyntyneen näköisenä töitään vastaamatta mitään. Menin sitten hänen viereensä ja kysyin, että tietääkö hän jotakin tuosta, kun muut eivät ainakaan tunnustaneet. Että ei siinä mitään hätää, kyllä tuon voi nyt hoitaa jne, mutta haluaisin vain tietää missä mennään.
Hän käänsi katseensa näytöstä muhun TODELLA närkästyneen näköisenä ja huusi, että hän ei nyt ala siinä työn alla olevaa juttua keskeyttämään tämän takia. Sen lisäksi hän sanoi, että "ottakaa vittu vaikka mun pussista sitten" jne ihmeellistä. Ja sitten olikin ihan kyynelet silmissä, että "tää on taas mun moka".
Tuli vähän sellainen olo, että olenko mä jotenkin huono esimies vai onko hänellä jotain henkkoht ongelmia. Mutta miten sen nyt saisi sitten ystävällisesti esitettyä huolensa siitä, että onko hän työkykyinen ja kannattaako hänen nyt olla meillä. Jo haastattelussa teimme kyllä selväksi, että kyseessä on ajoittain haastavakin ja kovatempoinen työ, jossa täytyy pystyä pitämään narut käsissä ja toimimaan paineenkin alla. Hän vakuutti tietysti olevansa juuri sopiva työhön, hänellähän on kokemusta alalta. Tosiasiassa mä olen nähnyt pikkulapsia, jotka kestävät painetta paremmin kuin hän.
Mikä olisi asiallisin tapa kysyä työntekijältä, että pitäisikö hänen käydä lääkärissä tai jotakin. Eihän tuo ole normaalia käytöstä aikuiselta ihmiseltä?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla esimieskoulutusta? Olen huomannu et niillä joilla ei ole, menee aina vähän sinnepäin..
On. Jännittävää, että oletettavasti luit aloitusviestini (ehkä muitakin viestejäni tässä ketjussa) ja sinun panoksesi tähän keskusteluun on todeta, että olet huomannut, että esimiehillä, joilla ei ole esimieskoulutusta, menee "aina vähän sinnepäin". Miten viestisi liittyi keskusteluun?
AP
Ei kyllä mielestäni ole sinultakaan ihan asiallista tai kypsää esimiehen käytöstä tulla puimaan asiaa nettipalstalle. Jos et tuollaisessa melko pikkuasiassa osaa toimia ihan maalaisjärjellä ja olla ottamatta itseesi, miten selviydyt isommista ongelmista?
Mitä sä tänne kirjoitat? Ootko epävarma esimiestaidoistasi? Olet silloin väärässä duunissa. Esimiehenä sinulla on nimenomaan vastuu ratkaista tällaiset tilanteet. Siinä ei Vauva-foorumi osaa auttaa. Esimiestyöskentely on monessa firmassa luokatonta, vaikka esarit monesti kuvittelevat olevansa hyvin lahjakkaita.
Jos tämä uusi työntekijäkin olisi kieltänyt, olisit siltikin varmaan syyttänyt häntä siitä. Ja vielä kaikkien edessä. Toisaalta jotenkin ymmärrän ehkä tämän uuden työntekijän ahdingon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla esimieskoulutusta? Olen huomannu et niillä joilla ei ole, menee aina vähän sinnepäin..
On. Jännittävää, että oletettavasti luit aloitusviestini (ehkä muitakin viestejäni tässä ketjussa) ja sinun panoksesi tähän keskusteluun on todeta, että olet huomannut, että esimiehillä, joilla ei ole esimieskoulutusta, menee "aina vähän sinnepäin". Miten viestisi liittyi keskusteluun?
AP
Meni kyllä ihan ohi tuo sun koulutus jos se siellä luki. Meneekö sulla töissäkin noin nopeasti hermot? En ihmettele alaisen reagtiota sitten.
Vierailija kirjoitti:
Mimmoinen esimiesjårjestelmä sulla on käytössä, jos sun täytyy ryhtyä alaisiltasi kyselemään, kuka on ottanut jotain hoitaakseen? Etkö dokumentoi näitä mihinkään? Mitä sun systeemissä tapahtuu, jos joku jää sairaslomalle? Kuulostaa sekavalle ja hankalalle systeemille, jossa työntekijän on vaikea arvata, minkä vanteen läpi tirehtööri tänään hakuaa hypättävän.
Mä vähän nyt kyllä kyseenalaistaisin sun esimiestaitoja ja projektinjohtotaitoja. Ja kyllä, puutteellinen johto lissää työntekijöiden stressiä moninkertaisesti.
Meidän yksikössämme kaikki tekevät aikalailla samoja hommia. Kommunikointi sujuu hienosti muiden työntekijöiden välillä ja senpä takia aloitusviestissä mainitun kaltaisia ongelmia ei juurikaan tule. Työntekijän työtehtävät on kyllä tehty selväksi jo haastattelussa ja sen jälkeen perehdytyksessä. Tässä ei tarvitse hyppiä vanteiden läpi vaan hoitaa työnsä asiallisesti, mihin hän ei ole kyennyt, vaikka minä ja muutkin yksikön työntekijät ovat häntä opastaneet. Hän tietää kyllä mitä häneltä odotetaan työn puolesta, hän vain vaikuttaa olevan todella hajamielinen tai välinpitämätön.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakituinen työsuhde koeajalla eikä määräaikainen? Jos on koeaika, niin työsuhde purkuun. Jos meno on tuollaista jo koeajalla, jolloin ihmiset yleensä vielä skarppaa, niin mitä se on sitten, kun koeaika ohitettu.
Nimim. töissä muutama jo koeajalla ongelmia aiheuttanut, joista yhden esimies olen ja ongelmat vain pahenivat koeajan jälkeen eikä niistä sen jälkeen oikein pääse eroon...
Laki ei salli purkua tuosta syystä. Pitää antaa mahdollisuus parantaa tapansa. Lue vaikka lain perusteluista.
Työsuhteen voi purkaa koeajalla, jos esim työstä suoriutuminen on puutteellista tai työntekijä ei sopeudu työhön. Molemmat syyt mielestäni sopii tässä tapauksessa.
m
Näin Voi tehdä vasta sitten, kun asia on käyty työntekijän kanssa läpi, kerrottu puutteet, lisätty perehtymistä ja työntekijä tekee yhä väärin. Minun työsuhteeni on purettu tuosta syystä ja sain 32000 euron korvauksen. Ihanan kallista olla noudattamatta lakia
Hän on varmaan huomannut että kyttäät häntä enemmän kuin muita. Minua ahdisti töissä yhden uuden harjoittelijan puolesta kun esimies liihotti koko ajan tämän niskassa hengittämässä ja huomautteli tälle sellaisista virheistä jotka muiden tekeminä eivät edes olisi olleet virheitä. Kyllähän se vituttaa kun pitäisi juuri taloon tulleena tehdä kaikki ihan täydellisesti, paremmin kuin työssä pidempään olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Meni kyllä ihan ohi tuo sun koulutus jos se siellä luki. Meneekö sulla töissäkin noin nopeasti hermot? En ihmettele alaisen reagtiota sitten.
En sitä kyllä maininnut, koska en olettanut sen olevan oleellista tämän kannalta. Jos sinun mielestäsi aiempi viestini oli "hermojen menemistä", niin et ehkä tulkitse toisia ihmisiä kovin hyvin tai olet todella herkkä. Vilpittömästi ihmettelin miten sinun viestisi liittyi minun viestiini millään tavalla.
AP
Mikä ala suunnilleen ja mikä sun koulutus on?
Vierailija kirjoitti:
Hän on varmaan huomannut että kyttäät häntä enemmän kuin muita. Minua ahdisti töissä yhden uuden harjoittelijan puolesta kun esimies liihotti koko ajan tämän niskassa hengittämässä ja huomautteli tälle sellaisista virheistä jotka muiden tekeminä eivät edes olisi olleet virheitä. Kyllähän se vituttaa kun pitäisi juuri taloon tulleena tehdä kaikki ihan täydellisesti, paremmin kuin työssä pidempään olleet.
Ohis, mutta totta vitussa uusia tarkkaillaan enemmän?? Juuri sen taia että tarvitsevat työhönsä tukea ja neuvoja enemmän kun talossa pitempään olleet. Sanoohan sen terve järkikin. Jos uus työntekijä kokee sen jonkunmoisena kyttäämisenä tai niskaan hengittämisenä niin kannattaa mennä itteensä. Sit valitetaan jos onkin toisinpäin ja kukaan ei oo neuvomassa tai kattomassa. Ei kukaan varmaan odota kuitenkaan uudelta työntekijältä täydellisyyttä vaan ihan sitä että ottaa neuvoja vastaan jaon halukas oppiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakituinen työsuhde koeajalla eikä määräaikainen? Jos on koeaika, niin työsuhde purkuun. Jos meno on tuollaista jo koeajalla, jolloin ihmiset yleensä vielä skarppaa, niin mitä se on sitten, kun koeaika ohitettu.
Nimim. töissä muutama jo koeajalla ongelmia aiheuttanut, joista yhden esimies olen ja ongelmat vain pahenivat koeajan jälkeen eikä niistä sen jälkeen oikein pääse eroon...
Laki ei salli purkua tuosta syystä. Pitää antaa mahdollisuus parantaa tapansa. Lue vaikka lain perusteluista.
Työsuhteen voi purkaa koeajalla, jos esim työstä suoriutuminen on puutteellista tai työntekijä ei sopeudu työhön. Molemmat syyt mielestäni sopii tässä tapauksessa.
m
Näin Voi tehdä vasta sitten, kun asia on käyty työntekijän kanssa läpi, kerrottu puutteet, lisätty perehtymistä ja työntekijä tekee yhä väärin. Minun työsuhteeni on purettu tuosta syystä ja sain 32000 euron korvauksen. Ihanan kallista olla noudattamatta lakia
Työsuhteen voi purkaa koeajalla eikä tarvitse edes mainita mitään syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
En sitä kyllä maininnut, koska en olettanut sen olevan oleellista tämän kannalta. Jos sinun mielestäsi aiempi viestini oli "hermojen menemistä", niin et ehkä tulkitse toisia ihmisiä kovin hyvin tai olet todella herkkä. Vilpittömästi ihmettelin miten sinun viestisi liittyi minun viestiini millään tavalla.
AP[/
Juu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mimmoinen esimiesjårjestelmä sulla on käytössä, jos sun täytyy ryhtyä alaisiltasi kyselemään, kuka on ottanut jotain hoitaakseen? Etkö dokumentoi näitä mihinkään? Mitä sun systeemissä tapahtuu, jos joku jää sairaslomalle? Kuulostaa sekavalle ja hankalalle systeemille, jossa työntekijän on vaikea arvata, minkä vanteen läpi tirehtööri tänään hakuaa hypättävän.
Mä vähän nyt kyllä kyseenalaistaisin sun esimiestaitoja ja projektinjohtotaitoja. Ja kyllä, puutteellinen johto lissää työntekijöiden stressiä moninkertaisesti.
Meidän yksikössämme kaikki tekevät aikalailla samoja hommia. Kommunikointi sujuu hienosti muiden työntekijöiden välillä ja senpä takia aloitusviestissä mainitun kaltaisia ongelmia ei juurikaan tule. Työntekijän työtehtävät on kyllä tehty selväksi jo haastattelussa ja sen jälkeen perehdytyksessä. Tässä ei tarvitse hyppiä vanteiden läpi vaan hoitaa työnsä asiallisesti, mihin hän ei ole kyennyt, vaikka minä ja muutkin yksikön työntekijät ovat häntä opastaneet. Hän tietää kyllä mitä häneltä odotetaan työn puolesta, hän vain vaikuttaa olevan todella hajamielinen tai välinpitämätön.
AP
"Aikalailla samoja hommia" ei ole sama asia, kuin tieto siitä, kuka minkäkin tapauksen hoitaa. Nämä pitäisi aina dokumentoida. Itse asiassa vaikuttaa siltä, että sulla ei ole edes tietoa siitä, mitä keissejä teille tulee hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta totta vitussa uusia tarkkaillaan enemmän?? Juuri sen taia että tarvitsevat työhönsä tukea ja neuvoja enemmän kun talossa pitempään olleet. Sanoohan sen terve järkikin. Jos uus työntekijä kokee sen jonkunmoisena kyttäämisenä tai niskaan hengittämisenä niin kannattaa mennä itteensä. Sit valitetaan jos onkin toisinpäin ja kukaan ei oo neuvomassa tai kattomassa. Ei kukaan varmaan odota kuitenkaan uudelta työntekijältä täydellisyyttä vaan ihan sitä että ottaa neuvoja vastaan jaon halukas oppiin
AP
Ensin hengitit niskaan ja sen jälkeen vielä päätit nolata uuden työntekijän heti kättelyssä muiden nokan alla. Jos virhe oli täysin amatöörivirhe, niin varmasti muut työntekijät tiesi heti, kuka on kyseessä. Jo pelkästään työtehtävän ja virheen laadun perusteella harjaantunut työntekijä luultavasti tietää tai osaa arvata tekijän. Vieraassa paikassa tuollaiseen tilanteeseen joutuminen saattaa olla hieman stressaavaa. Jos kerran tiesit, että juuri tämä uusi on tyrinyt homman, niin miks et ottanu heti alussa sitä tyyppiä sivuun ja sanonu sille kahden kesken, että nyt taisi lipsahtaa virhe tällaisessa tärkeässä asiassa.
Itsellä oli niin päin, että kerran kun työskentelin samanlaisessa työympäristössä minkä ap tarjoaa niin menin aivan puihin simppeleissäkin asioissa ja maine varmasti jäi täytenä tampiona. Onneksi kuitenkin uskalsin vielä hakea töitä, joissa sitten esimies toimi täysin erilailla. Kaikkea ei neuvottu kättä pitämällä, valvottu, rajoitettu ja kahlittu henkisesti. Puhkesin itsenikin yllättäen kukkaan ja kaikki hommat sujuivat ilman virheitä nopeasti. Eli ap, saatat tarvita ihan hyvin kehittämistä esimiestaidoissasi. Realisoitumista siihen, että jokainen on yksilö. Muista ainakin sanoa työntekijälle, että homma ei nyt toimi myös omasta syystäsi ja varmasti joku muu työyhteisö on hänelle parempi mätchi. Jonkun hoidon ehdoittelu nyt viimeistään murskaa viimeisetkin uskon rippeet työntekijällä itseensä. On täysin mahdollista että luot työntekijälle psykologisesti erittäin ahdistavan ympäristön, jossa räjähtäminen on täysin normaali reaktio ja silloin hoidon ehdottelun sijaan kannattaa katsoa peiliin.
Yksikön esimiehenä kysyt tuollaista asiaa täältä palstalta... Mikä sinun kyvykkyytesi on hoitaa tehtävääsi?
Työsuhteen purkamiseen koeaikana tarvitaan aina syy eikä se saa olla lakien vastainen! Pelkkä osaamattomuus ei todellakaan riitä.