Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävä väsymys aina töiden jälkeen ja elämä menee ihan ohi

Vierailija
03.04.2017 |

Muita? Mulla ei oo ees lapsia. Oon kokopäivätyössä ja en töiden jälkeen jaksa tehdä oikeasti mitään. Tänäänkin tulin kotiin, yritin nukkua päikkäreitä ja en nukahtanut. Lepäsin melkein 2h, silti on niin kova väsymys, että en oikeasti jaksaisi mennä edes kauppaan. Näytän aivan zombielle. Joskus pakotan itseni töiden jälkeen edes yrittämään tehdä jotain, kuten nähdä kaveria kahvin merkeissä tai vaikkapa joogata kotona. Nämä pääsääntöisesti uuvuttavat vaan lisää ja esimerkiksi kahvittelun jälkeen on helpotus päästä kotiin, joka paikkaan "kolottaa" ja olo on jatkuvasti niin nuutunut. Myös jos koitan liikkua ja "ottaa itseäni niskasta kiinni" niin olen koko liikunnan ajan aivan poikki ja se ei todellakaan anna energiaa.

Kävin lääkärissä, otettiin kattavat verikokeet ja veriarvot oli kaikki oikein mallikkaat. Ei ole kilpparin vajaatoimintaa, ei anempiaa, ei diabetestä.. Oon oikeasti 27-vuotias ja en jaksa tehdä mitään. Haluaisin mennä reippailemaan ulkoilmaan, käydä shoppailemassa ja nähdä ystäviä. En vaan oikeasti jaksa. Tänään pakko mennä kauppaan kun mies ei pääse ja kädet tuntuu painavan tonnin ja silmät vaan painuu kiinni.

Mitähän ihmettä tälle pitäisi tehdä? Ennen ajattelin, että tää johtuu siitä kun töissä syön raskaan lounaan, vähän välipalaa ja sit kotona jotain. Olen koittanut erilaisia ruokavaihtoehtoja, esimerkiksi lounaaksi ruokaisa salaatti (kevyempää siis), kunnon välipala ja kotona sit lämmin ruoka. Ei merkitystä.. Pitääkö tämä vaan hyväksyä, että työpäivän jälkeinen aika menee aika pitkälti sohvalla retkottaessa tai sängyssä maaten? Tuntuu, että elämä jotenkin lipuu ihan ohi ja arkihommat pitäs oikeasti tehdä. Esimerkiksi sotkuinen koti ahdistaa, mutta en vaan JAKSA siivota ja en voi miehenkään hartioille kaikkea jättää..

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että osalla ferritiini on liian alhainen ja se on syy väsymykseen. Siitä ei kuitenkaan ole kyse kaikilla, eikä myöskään kilpirauhasissa ole välttämättä mitään häikkää.

Itse kiinnittäisin terveellisen normaalin ruokavalion lisäksi huomiota yleiseen vitamiinin tarpeeseen.

Saako tarpeeksi C-vitamiinia, D:tä, rasvahappoja, B-vitamiineja..

Suosittelen hankkimaan ihan tavallisen monivitamiinin apteekista, sen lisäksi syömään D-vitamiinia esimerkiksi 50mikrogrammaa (suositeltu 10 on todella vähän, mutta 50 ei ole lähelläkään ylärajaa) ja C-vitamiinis esimerkiksi aamuisin poretablettina 1000mg.

C-vitamiimiporetabletteja saa esimerkiksi lidlistä ja xxl-kaupasta edullisesti. Saa myös monesta muusta kaupasta, mutta joissain purkeissa on vain 20-200 mg C-vitamiinia, kun suosittelen hankkimaan sellaisen missä on se 1000 mg.

C-vitamiini on myös vesiliukoinen, joten se ei kerry elimistöön runsaastikaan nautittuna.

Tiedön että moni on perus vitamiineja vastaan. Harva kuitenkaan onnistuu syömään ruokaa niin monipuolisesti ja terveellisesti, että varmasti saisi kaikkia vitamiineja riittävästi.

Osalla siis varmasti on joku sairaus tms. mikä aiheuttaa sen väsymyksen, mutta osa taas on ihan "terve" väsynyksestä huolimatta. Silloin suosittelisin kokeilemaan vaikka 3 kuukauden ajan näitä kaikkia.

Raskaana olevalle suosittellaan vitamiineja koska niiden tarve kasvaa. "Normaali" ihminen voisi esimerkiksi alkaa noudattaa raskaanaolevan vitamiinisuosituksia väsymyksen ollessa pahimmillaan, koska eihän kroppa silloin ole normaali. (D-vitamiinia suosittelisin silti enemmän, koska raskaana olevankin 20 mikrogrammaa on todella pieni suositus. Harva oikeesti syö esimerkiksi kalaa kolmesti viikossa).

Vierailija
102/109 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma ystäväiseni. Olinpa kolme viikkoa lomalla, oli oikeasti mukava nähdä sukulaisia monen päivän voimin ja yökyläillä ystävillä, nähdä kummilapsia. Olla reissussa toisen puolen Suomea, käydä kansallispuistoja läpi ja tehdä kaupunkireissuja ja lenkkeillä. Iltaisin oli mukavaa katsella elokuvia urakalla. Musiikkiakin jaksaa kuunnella. Lomalla aika pysähtyy tavallaan ja ehtii nauttia siitä.

Nyt oon ollu taas töissä. Töiden jälkeen makaan 2h, oon edellee zombi, oon vihanen jos saan vaikka kaveriltani snäppiviestin tai whatsapp viestin. Meinaan oikeesti heittää puhelimen seinään, jos joku kysyy, nähtäisiinkö joku päivä. Yritän mennä rauhalliselle kävelylenkille, no sit oon yhtä väsynyt. Jos meen juoksulenkille, sitten vasta väsynyt olen. Kaupassa käynnit on yhtä tuskaa ja kauhean työn takana. Elokuviin en jaksa keskittyä enkä halua kuunnella musiikkia, kun sekin kuulostaa vain melulta. En näe ketään ja jos näen, oon vaa entistä väsyneempi. Viikot kuluu niin hujauksessa, että kohta huomaan olevani 60-vuotias. Oon nyt 26.

Okei tiedän, että olen introvertti, ja työni on sosiaalista, mutta en usko, että työpaikan vaihtokaan auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on ihan sama tilanne. Olen epäillyt jopa kroonista väsymysoireyhtymää. Väsymys alkoi vähän yli parikymppisenä. Oli pakko tulla luennolta tai töistä kotiin välillä nukkumaan 1-2 h unet, koska en yksinkertaisesti pysynyt hereillä. Tämä on hävettänyt tosi paljon, koska koen, etten pysty normaaleihin asioihin, mitä muut ihmiset voivat tehdä.

Nyt kohta nelikymppisenä olen tyytynyt kohtalooni ja teen lyhennettyä työviikkoa. Tämäkin tuntuu usein hyvin raskaalta. Työpäivinä en jaksa oikein mitään muuta, mikä on osaltaan johtanut siihen, etten ole voinut hankkia lapsia tai edes lemmikkieläimiä. Onneksi mieheni on näistä suurista kysymyksistä samoilla linjoilla.

Elän hyvin terveellisesti ja vältän mitään liian rasittavaa, kuten esim. viikonloppuvalvomisia tai alkoholin juomista. Jos joskus käyn juhlimassa, olen ainakin viikon vielä tavallistakin väsyneempi. Teen joka päivä töiden jälkeen muutaman kilometrin kävelyn, vaikka ei se tuokaan mitään välitöntä piristystä. Tiedän, että kuitenkin tarvitsen liikuntaa ja ulkoilmaa. Varsinaisen urheilun olen joutunut unohtamaan. En vain jaksa. 

Jos tähän krooniseen väsymykseen joskus keksitään lääke, niin olen ensimmäisenä ostamassa sitä.

Piri.

Vierailija
104/109 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mmmmmm2 kirjoitti:

Vaikka lääkäri sanoo että veriarvot kunnossa, niin ei välttämättä ole... Lääkärit katsoo vain viiterajoja ja viitteiden sisällä olevat arvot ei aina kaikille ole oikeat. Esim jos hemoglobiini on ns. kunnossa voi silti olla raudanpuutetta. Eli ferritiinimittaus kertoo siitä ja se tulisi olla noin arvolla 60-70 paikkeilla vähintään. Raudan puute saa aikaan kuvailemasi oireet. Ja kilpirauhanenkin toimii "tehokkaammin" kun rauta-arvot kunnossa. Samoin b12 vitamiininpuute  ja d-vitamiinin puute oireilee väsymyksenä. Tsemppiä!

Mihin ihmeeseen toi perustuu, että ferritiinin pitää olla 60-70 kun viitearvot on 5-100 ja esim. Itselläni on ferritiini 25.

Mihin perustuu, että arvon täytyy olla 60-70? Luotettavia lähteitä useita, kiitos.

Itse etsin tietoa ferritiinistä ihan googlettamalla ja nopeasti päädyin tulokseen, että suomalaiset viitearvot ovat liian matalat. Muualla Euroopassa on erilaiset viitearvot. En nyt jaksanut etsiä niitä (olen tosiaan lukenut valtavasti tästä aiheesta), mutta ymmärtääkseni lähes kaikissa muissa maissa suositellaan vähintään tuota 30 minimiksi, ja näinhän myös Suomessa on alettu suositella huolimatta siitä, että viralliset viitearvot ovat erit. Saksassa taisi tuo 60 olla minimi, jos en väärin muista. Tässä kuitenkin mielestäni hyvä tietopaketti aiheesta ihan suomeksi.

https://www.puhti.fi/tietopaketit/ferritiini/

Vierailija
105/109 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hotellisiivooja ja ihan loppu työpäivän jälkeen. Palautumiseen ei yksi vapaspäivä riitä.

Vierailija
106/109 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitataanko ferritiiniä julkisella puolella ollenkaan? Vai pitääkö mennä yksityiselle?

Pitäisi ulkoilla, mutta sisätyö ja kamalat kelit ja väsymys estää: viimeksi olin ulkona 8. 1.

Vierailija
107/109 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta heti töiden jälkeen. Eikä mitään persjoogaa vaan ulos sinne lenkille tai vaihtoehtoisesti ryhmäliikuntaan/salille. Eikä mitään saamarin päiväunia ellei oikeasti ole esimerkiksi paljon univelkaa. Itse havainnut tämän tavan hyväksi vaikka miten ei jaksaisi työpäivän jälkeen, jotka usein venyvät ja ovat fyysisesti raskaita sekä aivotyötä vaativia. Olisi se sohvalle rojahtaminen ajatuksena mukavaa, mutta sinne jos erehtyy kaatumaan niin peli on selvä ja pikkusormenkin nostaminen on loppupäivän ajan vaikeaa. Liikunta, hyvä ravinto ja sitä kautta kunnon yöunet (8+) auttaa jaksamaan. Mulla oli viimeksi tänään niin veto pois kun kotiin pääsin ettei tosikaan, silti vain sitkeästi raahasin itseni juoksemaan ja riitti nyt siitä tähän asti virtaa hoitaa pakolliset kaupassakäynnit ja muut. Tässä just syöneenä ja suihkussa käyneenä alan käydä unille, aamulla taas viideltä herätys :D Tämä nyt vain on omalla kohdalla toiminut, en kuitenkaan tiedä työsi laatua tai tilannetta muutenkaan sen paremmin. Tsemppiä työviikkoon! (Pahoittelut puuttuvista kappalejaoista ja mahd. kirjoitusvirheistä, puhelin :D)

Ja pian huomaat, että niveapurkkiin upottautuminenkaan ei poista enää ryppyjä, jotka ovat aiheutuneet pitkäaikaisesta levonpuutteesta, saatikka ylirasituksen rikkomia paikkoja ympäri kehoa. Jos ei huvita liikkua töiden jälkeen niin miksi naama irvessä pakottaa itseään moiseen?

Vierailija
108/109 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mmmmmm2 kirjoitti:

Vaikka lääkäri sanoo että veriarvot kunnossa, niin ei välttämättä ole... Lääkärit katsoo vain viiterajoja ja viitteiden sisällä olevat arvot ei aina kaikille ole oikeat. Esim jos hemoglobiini on ns. kunnossa voi silti olla raudanpuutetta. Eli ferritiinimittaus kertoo siitä ja se tulisi olla noin arvolla 60-70 paikkeilla vähintään. Raudan puute saa aikaan kuvailemasi oireet. Ja kilpirauhanenkin toimii "tehokkaammin" kun rauta-arvot kunnossa. Samoin b12 vitamiininpuute  ja d-vitamiinin puute oireilee väsymyksenä. Tsemppiä!

Samaa mieltä. Minusta tuo kuulostaa anemialta. Tai itselläni oli ihan vastaavia oireita silloin. Mittasiko lääkäri muuta kuin hemoglobiinin raudanpuutteen arvioimiseksi?

Vierailija
109/109 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän