Järkyttävä väsymys aina töiden jälkeen ja elämä menee ihan ohi
Muita? Mulla ei oo ees lapsia. Oon kokopäivätyössä ja en töiden jälkeen jaksa tehdä oikeasti mitään. Tänäänkin tulin kotiin, yritin nukkua päikkäreitä ja en nukahtanut. Lepäsin melkein 2h, silti on niin kova väsymys, että en oikeasti jaksaisi mennä edes kauppaan. Näytän aivan zombielle. Joskus pakotan itseni töiden jälkeen edes yrittämään tehdä jotain, kuten nähdä kaveria kahvin merkeissä tai vaikkapa joogata kotona. Nämä pääsääntöisesti uuvuttavat vaan lisää ja esimerkiksi kahvittelun jälkeen on helpotus päästä kotiin, joka paikkaan "kolottaa" ja olo on jatkuvasti niin nuutunut. Myös jos koitan liikkua ja "ottaa itseäni niskasta kiinni" niin olen koko liikunnan ajan aivan poikki ja se ei todellakaan anna energiaa.
Kävin lääkärissä, otettiin kattavat verikokeet ja veriarvot oli kaikki oikein mallikkaat. Ei ole kilpparin vajaatoimintaa, ei anempiaa, ei diabetestä.. Oon oikeasti 27-vuotias ja en jaksa tehdä mitään. Haluaisin mennä reippailemaan ulkoilmaan, käydä shoppailemassa ja nähdä ystäviä. En vaan oikeasti jaksa. Tänään pakko mennä kauppaan kun mies ei pääse ja kädet tuntuu painavan tonnin ja silmät vaan painuu kiinni.
Mitähän ihmettä tälle pitäisi tehdä? Ennen ajattelin, että tää johtuu siitä kun töissä syön raskaan lounaan, vähän välipalaa ja sit kotona jotain. Olen koittanut erilaisia ruokavaihtoehtoja, esimerkiksi lounaaksi ruokaisa salaatti (kevyempää siis), kunnon välipala ja kotona sit lämmin ruoka. Ei merkitystä.. Pitääkö tämä vaan hyväksyä, että työpäivän jälkeinen aika menee aika pitkälti sohvalla retkottaessa tai sängyssä maaten? Tuntuu, että elämä jotenkin lipuu ihan ohi ja arkihommat pitäs oikeasti tehdä. Esimerkiksi sotkuinen koti ahdistaa, mutta en vaan JAKSA siivota ja en voi miehenkään hartioille kaikkea jättää..
Kommentit (109)
Voisitko olla mahdollisesti ADD/ erityisherkkä? Tiedän, nyt tulee kuraa niskaan, mutta itselläni on kyseinen diagnoosi ja elämä oli juuri tuollaista zombeilua päivätöiden jälkeen.
(Lue Paula Tillin kirja) Hän oli osapäivätyönkin jälkeen niin uupunut, että makasi lopun päivää sängyllä. Olet ehkä sellaisessa työssä, joka ei sovi hermojärjestelmällesi, liikaa ärsykkeitä, melua yms.
Itselläni loppui uupumusoireet, kun pääsin onnekkaasti rutiininomaiseen ei-pakkotahtiseen yötyöhön.
Montako tuntia pääsääntöisesti nukut öisin? Voisitko vaikka kahden viikon ajan keskittyä siihen,että menet tuntia aikaisemmin nukkumaan?
Nukutko mielestäsi hyvin öisin? Kuorsaatko, narskutatko hampaita?
Vaikka et jaksaisikaan, voisitko silti alkaa liikkumaan vaikkakolme kertaa viikossa puoli tuntia kerrallaan? Mielellään hyvin pian töiden jälkeen. Tämä saattaisi parantaa yöuniasi.
Syötkö monipuolisesti? Syötkö vitamiineja vielä erikseen?
Sanoit, että kilpirauhasessa ei ole vikaa, mutta millaiset arvot on? Yleislääkäreiden ymmärrys asiassa on aika rajallinen...
Antioksidanttiklinikalle! Maksaahan se, mutta saisit selvyyden mitä kehossa on ja mitä puuttuu. Toinen, mikä auttaa, nopeuttaa tilannetta, on että joku lähettää Sinulle reiki-energiaa. Kolmas on Silva-menetelmä -kurssi. Neljäs, homeopaattinen ubiqinoni.
Toivon, että ratkaisu löytyy.
Wat, luinko juuri itsestäni.. onko siis muitakin tästä v**un riesasta kärsiviä? Luulin olevani tyyliin ainoa.
Mullekin tuli ekana mieleen uniapnea, koska sen kanssa väsymys on aivan älytön.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko olla mahdollisesti ADD/ erityisherkkä? Tiedän, nyt tulee kuraa niskaan, mutta itselläni on kyseinen diagnoosi ja elämä oli juuri tuollaista zombeilua päivätöiden jälkeen.
(Lue Paula Tillin kirja) Hän oli osapäivätyönkin jälkeen niin uupunut, että makasi lopun päivää sängyllä. Olet ehkä sellaisessa työssä, joka ei sovi hermojärjestelmällesi, liikaa ärsykkeitä, melua yms.
Itselläni loppui uupumusoireet, kun pääsin onnekkaasti rutiininomaiseen ei-pakkotahtiseen yötyöhön.
Minkä alan työtä tuo yötyösi on? Mietin vain, kun tuntuu, etten itse sovi millekään alalle.
Mun elämästä tuli tollasta, kun salarakkaussuhde ja siinä samalla koko seksielämäni loppui.
Suhde antoi niin paljon energiaa, että tapailin ystävät, siivosin, urheilin ja opiskelin työn ohella.
Ja tämä ei ole provo.
En usko, että koskaan enää saan sitä energiatasoa takaisin elämääni.
Juu, some vetää mielen ja voimat. Mitään ei huvita tehdä eikä tunnu jaksavan. Kappas kun älykoneet on kii, alkaa pikku hiljaa virtaa löytymään. Kokemusta on..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan työtä tuo yötyösi on? Mietin vain, kun tuntuu, etten itse sovi millekään alalle.
Postissa käsinlajittelua.
Mulla on/oli ihan sama ongelma, ja aloin tehdä työssä lähin iltavuoroa. Ongelma korjaantui. Rytmini on nimittäin iltavirkku luonnostaan, ja vaikka menisin kuinka ajoissa sänkyyn, en nukahda heti ja kello kuuden herätys on yhtä tuskaa vaikka olisin nukkunut 8h. Jos saan nukkua edes klo 8 asti ja herätä rauhassa, olen virkku koko päivän. Jaksan harrastaa aamusta ja illan olla töissä.
Aamuvuoroja jälkeen (joita joudun tekemään ehkä kerran viikossa) mulla ei oo muuta elämää mutta olen hyväksynyt sen. Käyn töissä ja koomaan sohvalla. Elän sitten vapaalla/muissa vuoroissa.
Ei sitä rytmilleen mitään voi, muuta kuin oppia elämään sen kanssa. Mulle viisi peräkkäistä aamua olisi ihan kuolema. Siihen jos vielä lapsia niin huhhuh.. ei vaan pysty.
Onko työpaikallasi sisäilmaongelmia? Ne ainakin joillekin voi aiheuttaa noin kovia väsymysoireita.
Työaikaa pitää lyhentää että ihmiset jaksaa muutakin kuin pakollisen puurtamisen.
Tuttu tunne tuo väsymys. Teen hoitajana töitä vanhusten parissa ja minulla on pari pientä lasta. Työpäivän jälkeen vapaa-aika menee sumussa ja päivistä ei paljon muistijälkiä jää.
Työ on mielekästä ja ihan ok, tosin työtahti on kova. Työt jää kuitenkin pakosta työpaikalle, ohjelmia ei ole kotona.
Pitääkin tutustua tuohon uniapnean :o
Rautalisää en uskalla ottaa, hb oli 150 ..
Yöuni vaihtelee, mutta vaikka nukkuisin hyvin niin silti on uupumus :(
Joku kyseli eritysherkkyydestä, olen asiaa tutkinut ja todellakin mulla on piirteitä siitä.
Ap
Mulla oli samat oireet,duunissa vaan odotin, että pääsis kotiin goisimaan: imusolmukesyöpä. Ei näy veritesteissä.
Nyt tulee paskaa niskaan, koska tätä pidetään roskakoppadiagnoosina, mutta minulla tuollaisen oireilun selitti krooninen väsymysoireyhtymä. Minua tutkittiin todella runsaasti mutta mitään vikaa ei löydetty mistään, raudat, vitamiinit, kilpirauhanen, ruokavalio jne kaikki kunnossa. Erikoissairaanhoidon polilta toiselle heiteltiin ja poissuljettiin kaikki yleisimmät sairaudet, kunnes sitten leimattiin luulosairaaksi.
Aluksi pystyin olemaan jonkin verran aktiivinen, mutta pikkuhiljaa vuosien aikana menin siihen kuntoon missä olen nyt, että en jaksa huolehtia enää edes itsestäni riittävästi saati kodista tai muista asioista. Onneksi ei tosiaan ole lapsia. Satuin kohtaamaan sitten lääkärin joka ymmärsi tilanteeni ja todella huolellisen paneutumisen jälkeen hän diagnosoi minulla kroonisen väsymysoireyhtymän. Kyseessä ei ole mikään tavallinen pitkäaikainen väsymys, vaan siihen liittyy myös paljon muita oireita. Onko sinulla muita oireita, kuten pahoinvointia, lihas- ja nivelkipuja, huimausta tai näköhäriöitä? Jos on, niin suosittelen perehtymään aiheeseen, sillä rasituksella tämä sairaus pahenee yleensä radikaalisti, joskus lopullisestikin. En tarkoita huolestuttaa sinua, vaan sanoa että tämäkin sairaus kannattaa ottaa huomioon. Erityisesti jos oireet ovat alkaneet jonkun infektion jälkeen.
Niin ja syön jo monivitamiineja. Kilppariarvot oli viitearvojen tasan keskellä.. Narskuttelusta joku kysyi, sitä kyllä teen ja kiskot on jo.
Olen jollain asteella masentunut ja käyn psykologilla. Koen, että tää väsymys on iso syy siihen, koska en jaksa tehdä mielekkäitä asioita..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Antioksidanttiklinikalle! Maksaahan se, mutta saisit selvyyden mitä kehossa on ja mitä puuttuu. Toinen, mikä auttaa, nopeuttaa tilannetta, on että joku lähettää Sinulle reiki-energiaa. Kolmas on Silva-menetelmä -kurssi. Neljäs, homeopaattinen ubiqinoni.
Toivon, että ratkaisu löytyy.
Kappas. Nämä ovat itseasiassa hyviä, osa näistä auttoi itseäni, ystävääni, tuttavaani. Miksi alapeukkuja! Sitten kehdataan laittaa syö hyvin-kommentteja.
Suosittelen rautalisää, esimerkiksi Ferroforte B+C. Minullakin väsytti aikaisemmin, vaikka veriarvot aivan OK. Yksityisellä lääkärillä mittasivat sitten ferritiinit, ja kappas, rautavarastoni olivat lähes tyhjät. Minulle ei sopineet rautatabletit, niistä tuli hirveä olo. Mutta tuo Ferroforte on ollut hyvää, ja muutenkin kiinnitän nyt enemmän huomiota raudan saantiin ravinnosta. Nyt ovat arvot kunnossa, ja olo kuin uudestaan herännyt.
Tsemppiä sinulle!