Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävä väsymys aina töiden jälkeen ja elämä menee ihan ohi

Vierailija
03.04.2017 |

Muita? Mulla ei oo ees lapsia. Oon kokopäivätyössä ja en töiden jälkeen jaksa tehdä oikeasti mitään. Tänäänkin tulin kotiin, yritin nukkua päikkäreitä ja en nukahtanut. Lepäsin melkein 2h, silti on niin kova väsymys, että en oikeasti jaksaisi mennä edes kauppaan. Näytän aivan zombielle. Joskus pakotan itseni töiden jälkeen edes yrittämään tehdä jotain, kuten nähdä kaveria kahvin merkeissä tai vaikkapa joogata kotona. Nämä pääsääntöisesti uuvuttavat vaan lisää ja esimerkiksi kahvittelun jälkeen on helpotus päästä kotiin, joka paikkaan "kolottaa" ja olo on jatkuvasti niin nuutunut. Myös jos koitan liikkua ja "ottaa itseäni niskasta kiinni" niin olen koko liikunnan ajan aivan poikki ja se ei todellakaan anna energiaa.

Kävin lääkärissä, otettiin kattavat verikokeet ja veriarvot oli kaikki oikein mallikkaat. Ei ole kilpparin vajaatoimintaa, ei anempiaa, ei diabetestä.. Oon oikeasti 27-vuotias ja en jaksa tehdä mitään. Haluaisin mennä reippailemaan ulkoilmaan, käydä shoppailemassa ja nähdä ystäviä. En vaan oikeasti jaksa. Tänään pakko mennä kauppaan kun mies ei pääse ja kädet tuntuu painavan tonnin ja silmät vaan painuu kiinni.

Mitähän ihmettä tälle pitäisi tehdä? Ennen ajattelin, että tää johtuu siitä kun töissä syön raskaan lounaan, vähän välipalaa ja sit kotona jotain. Olen koittanut erilaisia ruokavaihtoehtoja, esimerkiksi lounaaksi ruokaisa salaatti (kevyempää siis), kunnon välipala ja kotona sit lämmin ruoka. Ei merkitystä.. Pitääkö tämä vaan hyväksyä, että työpäivän jälkeinen aika menee aika pitkälti sohvalla retkottaessa tai sängyssä maaten? Tuntuu, että elämä jotenkin lipuu ihan ohi ja arkihommat pitäs oikeasti tehdä. Esimerkiksi sotkuinen koti ahdistaa, mutta en vaan JAKSA siivota ja en voi miehenkään hartioille kaikkea jättää..

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli samaa, kun tein puuduttavaa 8-16 työvuoroa.. Viikonloput meni ihan nukkuessa enkä todellakaan työpäivän jälkeen meinannut jaksaa edes kauppaan mennä ja työmatkakin oli lähes tunnin suuntaansa. Sitten tuli nukuttua päikkäreitä, että edes jotenkin sai jotain muuta elämäänsä, kuin työn... Siirryin vuorotyöhön ja olen piristynyt huomattavasti, kun saan tehdä paljon iltavuoroa!

Vierailija
82/109 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wat, luinko juuri itsestäni.. onko siis muitakin tästä v**un riesasta kärsiviä? Luulin olevani tyyliin ainoa.

Mulla kans. Ollut jo ainakin yli 5v. Huono sisäilma töissä, tosi stressaava työ. Sairaanhoitajana kävelen koko vuoron, jalat on niin puhki siitä kävelystä etten todellakaan lähde enää lenkille. Makaan vaan seuraavaan vuoroon asti, vapaapäivistä 1. Olen yöpaidassa, toisena saatan esim siivota kun on pakko.

V..tu tätä elämää, tätäkö tämä on lopun ikää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkava työuupumus?

Vierailija
84/109 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko työpaikassa sisäilmaongelmaa? Tai onko työtahti vaan liian kova? Itse olen töissä lastensuojelussa ja olo on aivan sama. Luulin, että työntekijöiden jaksamisesta edes jotenkin huolehditaan mutta ei.

Lastensuojelussa työntekijöiden jaksamisesta ei välitetä yhtään. Ihan sama vaikka tulisi pahoinpidellyksi lähes joka vuorossa, tai joka vuorossa on kiinnipitoja, kriisitilanteita, jatkuvaa raivoamista ja väkivallan uhkaa, niin ei. Työntekijä ei ole mitään eikä sillä ole mitään arvoa. Paitsi tehdä työnsä mahdollisimman vähillä kustannuksilla, pienellä minimipalkalla ja joustaen loputtomasti vuorojen kanssa. Mä en suostu enää työskentelemään lastensuojelussa just sen takia, koska työntekijän oikeudet ja ihmisarvo on pyöreä 0.

Vierailija
85/109 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas on just päin vastoin. Kun käyn töissä, pysyn pirteänä ja hyvätuulisena. Jos taas on pitkiä aikoja vaan kotona eikä mitään tekemistä, väsähdän, olen nuutunut enkä jaksa tehdä mitään.

Vierailija
86/109 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mmmmmm2 kirjoitti:

Vaikka lääkäri sanoo että veriarvot kunnossa, niin ei välttämättä ole... Lääkärit katsoo vain viiterajoja ja viitteiden sisällä olevat arvot ei aina kaikille ole oikeat. Esim jos hemoglobiini on ns. kunnossa voi silti olla raudanpuutetta. Eli ferritiinimittaus kertoo siitä ja se tulisi olla noin arvolla 60-70 paikkeilla vähintään. Raudan puute saa aikaan kuvailemasi oireet. Ja kilpirauhanenkin toimii "tehokkaammin" kun rauta-arvot kunnossa. Samoin b12 vitamiininpuute  ja d-vitamiinin puute oireilee väsymyksenä. Tsemppiä!

Mihin ihmeeseen toi perustuu, että ferritiinin pitää olla 60-70 kun viitearvot on 5-100 ja esim. Itselläni on ferritiini 25.

Mihin perustuu, että arvon täytyy olla 60-70? Luotettavia lähteitä useita, kiitos.

Vierailija
87/109 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alan tosiaan olemaan aika huolissani tästä, koska periaatteessa olen aina halunut lapsia. Olen vaan niin väsynyt, että en tämän takia voi tällä hetkellä kuvitellakaan mitään lapsiperhearkea! En edes kaipaa paljoakaan omaa aikaa, tuntuu jotenkin inhottavalle luopua lapsiunelmasta väsymyksen takia. Lapsia en kuitenkaan hanki ennen kuin jaksan hoitaa itseni ja tämä asia on kunnossa, tosin mitään valoa nyt ei näy tunnelin päässä.

ap

Lopeta ainakin se riivaajien kutsuminen sieluusi= jooga

Rukoile Jeesusta, Hän on ainoa, joka voi sua auttaa.

Vierailija
88/109 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiinillä rahastavien lääkärien potilaskalasteluun.

Vierailija
89/109 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen rautalisää, esimerkiksi Ferroforte B+C. Minullakin väsytti aikaisemmin, vaikka veriarvot aivan OK. Yksityisellä lääkärillä mittasivat sitten ferritiinit, ja kappas, rautavarastoni olivat lähes tyhjät. Minulle ei sopineet rautatabletit, niistä tuli hirveä olo. Mutta tuo Ferroforte on ollut hyvää, ja muutenkin kiinnitän nyt enemmän huomiota raudan saantiin ravinnosta. Nyt ovat arvot kunnossa, ja olo kuin uudestaan herännyt.

Tsemppiä sinulle!

En suosittelisi syömään rautaa, jos ei ole mitään tietoa omista rauta-arvoista. Eli ensin tutkituttamaan rauta-arvot ja vasta sitten rautakuurille jos tarvetta. Rautaa ei pidä huvin vuoksi syödä, jos arvoista ei ole mitään tietoa. Asia on toki eri, jos henkilö on anemiaan taipuvainen ja rauta-arvot tuppaa herkästi tippumaan, tällöin voikin olla hyvä juttu syödä rautaa toisinaan. Toki tällöin täytyy rauta-arvojen putoamisen syykin selvittää.

Mutta jutun pointti oli, että en suosittele raudan syöntiä purkista ihan "huvikseen" vaan. Naisilla nyt harvemmin onkaan liian korkeat rauta-arvot, mutta kuitenkin. Mieluummin labran kautta.. :)

Sh

Vierailija
90/109 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
91/109 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
92/109 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huuda.

93/109 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lääkäri tms., mutta minusta vaikuttaa, että energisyys on yksilöllistä, samoin kuin unentarve. Osalla vain on vähemmän energiaa käytettäväksi per päivä. Työpäivien pituus silti on suunnilleen sama kaikilla. Ei mikään kumma, jos jotkut ovat työpäivän aina liian väsyneitä ystävätapaamisiin ja harrastuksiin.

Vierailija
94/109 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka viides nainen kärsii raudan puutteesta.

Kilpirauhanen ei toimi hyvin jos ihmisellä on varastorautavajetta.

Sisätautilääkäri, esim Esa Soppi on oikea ihminen auttamaan tässä asiassa.

Tk-lääkärin " ferritiiniarvo 25 on hyvä"-juttuja ei pidä edes kuunnella.

Kunnallista hoitoa viedään alaspäin kovalla vauhdilla. Pakko mennä yksityiselle että saisi apua. Kauheesta väsymyksestä kärsin minäkin ja nyt olen rautakuurilla. Olo paranee pikkuhiljaa.

Vierailija
95/109 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile jättää kahvi kokonaan pois. Ainakin itselläni se heikensi unen laatua niin, että olin jatkuvasti väsynyt. Jotenkin tuntui, että olin tasaisessa huonolaatuisessa unessa vuorokauden ympäri. :)

Pakottaudu johonkin kunnon hikijumppaan, se piristää.

Itsellä oli samanlainen olotila kuin ap:lla todella pitkään ja jos harrastinkaan urheilua (sali, jumpat, kevyemmätkin), niin siihen meni viimeisetkin voimat. Nyt pitkän loman jälkeen olen levänneempi, mutta pelkäämpä ettei se kauaa jatku. Lomalla en ole juuri jaksanut urheilla, sen sijaan levännyt olet ja kerännyt voimia. Hae ap saikkua tai tarkistuta rautavarasto, itse syönyt vuoden rautaa joten sekin on voinut auttaa.

Vierailija
96/109 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen käymään lääkärissä. Ensin verikokeet (rauta, ferritiini, yms.) ja mikäli ne ovat kunnossa suosittelen keskustelemaan lääkärin kanssa asiasta ja mahdollisesti käymään psykiatrilla. Itsellä ollut vähän samanlaisia oireita. Omat oireeni paljastuivat krooniseksi masennukseksi. Nyt on lääkkeet ja hoito käynnissä. Elämä voittaa. 

Vierailija
97/109 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin et toi on ihan normaalia, että työpäivän jälkeen ei jaksa tehdä mitään. Olen 21v ja jokasen päivän jälkeen olen ihan rättiväsynyt enkä jaksa tehdä mitään muuta kun maata vain sohvalla.

Vierailija
98/109 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on aina töiden jälkeen järkky väsymys. Harrastus joka on kestänyt 12h ei väsytä paljonkaan verrattuna siihen. Aloitin lomalla säännöllisemmän kuntoilun ja nyt on paha paikka kun heti nukahtaa töiden jälkeen ja ei herää ennen 20.30. Kai sitä on kokeiltava kuntoilla ennen töihin menoa. Muuten jää se toinen kerta viikossa.

Töissä voisi olla paremmat tauot kun teen vuoroa missä on yksi tauko ja pidempi päivä enemmillä tauoilla väsyttää vähemmän. Myös kun ei ole kunnon taukoja niin syöminen jää. Harrastuksessa syön ja pidän taukoja ja siksi jaksankin paljon paremmin ja tunnen itseni virkeämmäksi kuin väsyneeksi päivän jälkeen. Siis harrastus vaatii 8h päivän.

Vierailija
99/109 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TUTKITUTA KILPIRAUHANEN!

Ja syö grahampuuroa päälle!

Vierailija
100/109 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kuulostaa tutulta (migreeni, narskuttelu, herkkyys, uupumus, päiväunien tarve). Mulle apua löytyi mielialalääkkeistä, ensin Brintellix, nyt käytössä Voxra. Lisäksi käytän pienellä annoksella unta parantavaa iltaisin, ettei voxra vie yöunia. Ajatus voi tuntua vieraalta, jos ei ole ennen käyttänyt mielialalääkkeitä, ja tietenkin näistä voi tulla / tulee aloitus- ja sivuoireita. Mutta sitten kun toimiva lääkitys löytyy, se on aivan mahtavaa. Itsekin inhosin sitä tunnetta, että elämä menee ohi uupuneelta. Nyt aloitin elämäni ensimmäisen täysipäiväisen työn, ja toki iltaisin olen nuutunut. Silti valtavan iloinen että töihin pystyy menemään ja vklp jaksaa sitten puuhailla. Jos lapsen hommaisin, niin silloinhan on lakisääteinen oikeus 80% työaikaan, käyttäisin sitä. Tai olisin kotona alkuunsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi