Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies vaatii yhteisiä raha-asioita, avioehdon poisjättöä ja testamenttia lapsilleen?

Vierailija
03.04.2017 |

Aloin n. vuosi sitten tapailla oikein mukavaa miestä. Hänellä on yhteishuoltajuus exän kanssa, kolme lasta, ovat vuoroin kummassakin kodissa. Minulla ei ole lapsia. Ihan hyvin on mennyt. Emme vielä asu yhdessä, minulla on oma asunto, mutta tunnun tulevan hyvin toimeen hänen lastensa kanssa, ihan mukavia mukuloita vaikken olekaan mitenkään äidillinen tyyppi. Mies kosi ja vastasin kyllä. Kun aloitimme seurustelun, mies vaati että kumpikin maksaa aina omat kulut treffeillä, ja niin on ollut aina tähän saakka kaikessa. Kumpikin maksaa omat leffalippunsa, omat kahvinsa, oman ruokansa. Mutta nyt kun pitäisi suunnitella saman katon alle muuttoa, tulisikin miehen mukaan muutoksia.

Ensinnäkin mies haluaisi laittaa kaikki talouden kulut puoliksi meidän kahden välillä. Muuttaisin hänen asuntoonsa, maksaisin puolet yhtiövastikkeesta, vuokrasta ja ruoasta ym ym. Ei olisi mikään ongelma muuten ja tämä olisi minulle ihan OK, mutta hänen lapsensa nostavat kuluja aika paljon, koska ovat kuitenkin täälläkin noin puolet ajasta (ei aivan, mutta lähes, koska kouluviikkoja kompensoidaan loma-aikana). Eivät ne toki vuokraan ym vaikuta (vaikka asunto on aika paljon isoimpi kuin muuten tarvitsisi), mutta ruokaahan kuluu paljon enemmän, samoin välipaloja, harrastusten kulut ym ym ym. Mutta kuulemma lasten lisäkuluja ei tule huomioida erikseen, koska miehen mielestä lapset ovat silloin tavallaan meillä "yhteisiä" ja kun eivät tuo rahaa taloon niin heidän kulunsa kuuluvat työtätekevän maksettavaksi. Tavallaan ymmärrän, mutta tavallaan... en? Eiväthän ne lapset ole kuitenkaan minun vaan hänen ja exänsä, siis miksi minun pitäisi maksaa heidän kuluistaaan osa?

Ongelma tuli myös avioehdosta ja testamentista. Minulla ei ole aikomuksia hankkia lapsia, ja olen tottunut ajatukseen että jätän kuollessani kaiken siskonlikalle, jota rakastan kuin omaa lastani. Eihän sitä jätettävää paljon ole näin taviksella, mutta kuitenkin. Ehdotin avioehtoa, mikä on mielestäni ihan kohtuullista. Haluan myös pitää erilliset raha-asiat. Mies taas suuttui tästä ehdotuksesta kovasti. Ei pitänyt päivään yhteyttä. Sanoi lopuksi että pitää avioehtoa epäluottamuksen osoituksena puoleltani ja haluaakuitenkin minun olevan tavallaan äiti lapsilleen. Pyysi testamenttia lapsilleen ja ettei avioehtoa tehtäisi.

Mitä te tekisitte? Kaipaan asiallisia neuvoja, ei haukkuja tai huutoja. Mies on kuitenkin todella muuten mukava, asiallinen eikä mikään naistenhakkaaja ja kännikala, tekee työn hyvin ja kotitöitä ja muutenkin kiltti ja asiallinen ja olen rakastunut häneen kyllä, haluaisin meille onnelllisen yhteisen ellämään ja haaveilen häistä, en ole ennen ollut naimisissa. Mutta tämä rahajuttu arveluttaa eikä mies tunnu lainkaan halukkaalta edes keskustelemaaan asiasta :(

Kommentit (248)

Vierailija
1/248 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet vuokrasta ja vastikkeesta?

Vierailija
2/248 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo lapsijuttu on ihan selvä: mies ja ex maksavat lasten kulut. Sinä voit halutessasi maksaa jotain ekstraa kuten ravintolaruokailua tai leffaliput, mutta perusmenot kuuluvat lasten vanhemmille. Veikkaan, että sinullekin tulee lasten myötä kaikenlaista puuhaa, kun siinä kannattaa joustaa.

Avioehto on ihan järkevää, joten en ymmärrä, miksi mies on sitä vastaan. Sinä voit testamentata omaisuutsi kenelle tahdot, miehen lapset perivät aikanaan omat vanhempansa.

Ehkä sitä yhteenmuuttoa ja avioliittoa kannattaa lykätä tässä vaiheessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/248 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtiövastikkeesta. Vesi, sähkö ym

Vierailija
4/248 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et suostu. Pysy omillasi. Et oikeasti voi lähteä nyt maksamaan toisten kuluja, jos mies on jo treffeillä piheillyt tuolla tavalla. Mies laskee saavansa sut vielä elättämään jälkikasvunsakkin.

Vierailija
5/248 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti. Tulee muuttamaan ennen kuin huomaatkaan :)

Juokse !

Vierailija
6/248 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin teette avioehdon. Sen pitäisi olla pakollista nykypäivänä. Maistraatissa allekirjoitetaan ennen vihkivaloja. Ja testamenttaat oman omaisuutesi kenelle tahdot. Vanhemmat maksavat lapsistaan tulevat kulut, eivät vanhempien uudet puolisot. Miehesi kuulostaa kyllä oudolle ajattelutapansa kanssa. Sori, mutta en itse suostuisi tuohon miehen ehdottamaan systeemiin. Jos avioliitto olisi siitä kiinni, niin sitten avioliittoa ei solmittaisi. Kuka saisi ne rahat, jotka saat nykyisen asuntosi myymisestä tai mahdollinen vuokratuotto??

Vierailija
7/248 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei ole mitään velvollisuuksia miehen lapsia kohtaan. Ei mitään. Minusta on törkeää, että mies edes vaatii tuollaista. Olen pahoillani, tuossa kohtaa minä mieluummin antaisin suhteen ajaa karille, kuin suostuisin kyseisiin vaatimuksiin. Puolet asunnon kustannuksista on ok, ja ruuankin kanssa jonkin verran voisin joustaa, mutta nuo muut, eieieieiei.

Vierailija
8/248 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää rahat erillään. Avioehto on nykyään kaikille hyvä turva ja se jos jokin on esim köyhältä osapuolelta osoitus rakkaudesta, että suostuu sellaisen allekirjoittamaan.

Lisäksi mun mielestä sun ei tarvitse osallistua miehen kuluihin.

Riippuen vastikkeista, miettisin tarkkaan mitä siitä maksaa... Ei sun edelleenkään tarvi maksaa puolia lasten majoituksesta.

Älä ole sinisilmäinen. Ihan järkyttäviä tapauksia on nähty...

Parempi toimia niin ettei kukaan tule hyväksikäytetyksi.

Jos sinä asuisit vuokralla ja se maksaisi sulle 800€/kk ja muuttaminen miehen asuntoon laskee sun kustannukset esim 400€, vaikka onkin puolet miehen asuntoon menevistä maksuista,  niin silloin se on ok.

Vierailija
9/248 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuttaisi yhteen. Kuulostaa vähän siltä, että mies haluaa sinusta rahaa. Hänellä on varmaan tiukkaa yksinään ja haluaa sinusta kustannusten jakajan ja sinun perintöäsi havittelee omille lapsilleen. Eipähän se kuulu hänelle pätkääkään. Ai kumpikin on treffeilläkin maksanut omat kulunsa? Oho. Ahne ja itara mies....

Peru se muutto. Ihan kaikin tavoin paras ratkaisu sinun kannaltasi. Ei mulla muuta.

Vierailija
10/248 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä aiheuttaa jo ongelmia, niin luvassa on varmaan lisää. Vaikka minulla ja miehelläni on yhteinen lapsi, niin rahat on erikseen, vaikka yhteisesti kyllä taloutta hoidetaan, ilman mitään laskelmia.

Velejeni on ollu lähivanhempi, ja hänellä on ollut uusi kumppani jo kauan. Tulee hyvin toimeen lasten kanssa, ja hän viettää suuren osan ajastaan velljeni luona ( tai veli hänen luonaan). Mutta naisystävä on halunnut pitää oman kotinsa, ja omat rahansa. ei synny ongelmia.

Vierailija
11/248 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et osaa pitää puoliasi niin ei ole aika sitoutua avo- tai avioliittoon.

Vierailija
12/248 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pahalta, etenkin tuo testamentti. Seuraavaksi sinulta hajoaa autosta jarrut...

Vierailija
13/248 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla parasta vaan paeta. Olen itsekin sinkkuna ajatellut jo saajan rahoilleni ja muutenkin tottunut siihen, että määrään niistä itsenäisesti.

Sinä teet testamentin miehen lapsille siinä vaiheessa, kun alat rakastaa niitä ja haluat jättää nille rahasi tai osan rahoistasi. Miehellä ei ole siihen mitään sanomista. Sen sijaan voisin kyllä kuolintapauksessa jättää rahaa myös miehelleni ja testamentata vain osan siskonlikalle. Sen verran avioliitto muuttaa tilannetta automaattisesti. Ehkä 50/50. 

Avioehto ehdottomasti niin, että avioliittoa edeltävä osuus on molempien omaa ja tulevat perinnöt myös. Siitä voi keskustella, onko avioliiton aikainen yhteistä vai ei. 

Ja sovittava, kuka maksaa asunnon rempat ja mahdolliset rahoitusvastikkeet tulevista yhtiön isoista jutuista, jos et omista asunnosta osuutta. 

Vierailija
14/248 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, pliis sano ettet oo tosissas. Älä nyt vaan ainakaan missään nimessä ala maksaa kenenkään toisten penskojen elatusta, hyvä luoja sentään. Lapsilla on 2 vanhempaa, he hoitavat elatuksen. Jos he eivät siihen jostain syystä pysty niin sossu auttaa. Ei kuulu sun velvollisuuksiin, päivänselvä asia.

Ja sinähän testamenttaat omaisuutesi vaikka löytökissoille jos haluat. Miksi ihmeessä antaisit rahasi jonkun toisen lapsille etkä omalle rakkaalle sukulaisellesi? Joko miehesi on aivan uskomattoman tyhmä muusinuija voimakkaan narsistisilla piirteillä tai sitten tämä on provo.

Vierailija
15/248 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Run for your life!

Vierailija
16/248 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tavannut tuon miehen vuosi sitten. Ette edes ole asuneet yhdessä, eli jonkun mittapuun mukaan tuttavuutenne on vasta tapailua. Ja vain vuoden tuttavuuden perusteella hän vaatii, että testamenttaat kaiken omaisuutesi hänen lapsilleen. Tiedät itsekin, mitä siitä pitää ajatella.

Vierailija
17/248 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtiövastikkeesta. Vesi, sähkö ym

Onko provoilija niin nuori ettei tunne asumisen maksuja?

Vierailija
18/248 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä taas. Asun siis itsekin vuokralla, eli asunnon myynnistä ei mitään rahoja tulisi. Vuokra on aika tavalla suurempi kuin omassa yksiössäni, kun ollaan kuitenkin suunnilleen samalla seudulla asuttu, ja hänen asuntonsa on tosiaan suurempi. Saisin sinänsä vuokratakuun pois eikä tarvitsisi hänelle maksaa kai vuokratakuusta mitään tai ei ainakaan ole ottanut puheeksi. Sinänsä en ole pitänyt mitenkään itsekkäänä tai saitana sitä ettei ole halunnut maksaa treffeillä, koska onhan totta se mitä hän sanoo, että hänellä on lasten kulujakin. Mutta en kyllä mielelläni lähtisi maksajaksi lapsille, vaikka haluaisin kovasti parisuhteen tuohon mieheen vakiintuvan. :( Eikä minulla ole mitään sitä vastaan että asuisin saman katon alla niiden lasten kanssa, ne ovat oikein kivoja lapsia. Mutta tämä kyllä huolestuttaa etenkin kun mies tuntui suuttuvan pahasti.

Vierailija
19/248 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta elättäjää avioerolapsilla oikein pitäisi olla, 4?? Kyllä isän ja äidin rahat pitää riittää lasten menoihin ja jos ei riitä niin karsikoon menoja.

Vierailija
20/248 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko se miehen asunto nyt vuokra- vai omistusasunto? Vuokra-asunnosta ei makseta yhtiövastiketta ja toisinpäin.