Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokraemäntä oli mennyt päivällä omilla avaimillaan sisälle

Vierailija
03.04.2017 |

Olen nyt pikkuisen ihmeissäni ja olisi kiva kuulla mille taholle tätä asiaa voisi mennä puhumaan, jos millekkään.

Vuokraan asuntoa yksityiseltä vuokranantajalta, jonka kanssa ei ole tähän mennessä ollut mitään ongelmia. Aina ollaan tultu hyvin toimeen ja vuokrat maksettu ajallaan.

Tänään töissä ruokatauolla huomasin että vuokranantaja oli soitellut, joten soitin takaisin. Vuokraemäntä sanoi, että soitti ilmoittaakseen että tekee kämpän kunnosta tarkistuksen. Sanoin sitten että voi tulla kun olen töistä päässyt, kunnes hän iloisesti ilmoitti että oli käynyt asunnon jo läpi. Leuka loksahti hieman auki, ja kysyin että miksi ihmeessä ei odottanut että vastaan tai pääsen kotiin, ja rouva hieman pistävästi totesi, että hän sen asunnon omistaa. Sanoin tietysti, että eikö lain mukaan hän tarvitsisi lupaa, ja vuokraemäntä sanoi että oli tosiaan yrittänyt soittaa, mutta kun en vastannut niin meni sitten sisään koska ei hän voi minun aikataulujeni mukaan elää. Hän ei selvästikään tuntunut ymmärtävän miksi tämä oli mielestäni hieman epämukavaa, ja sanoi jättäneensä muutamasta asiasta huomautuksen lapulla.
Kotiin tullessa odotti keittiön pöydällä lappu, jossa oli asioita kuten "Eteisessä hiekkaa, voi vahingoittaa lattiaa", "Keittiön kaapit tungettu liian täyteen", "Lasten leluja lattialla, voi olla paloturvallisuusriski".

En kai nyt ylireagoi kun tämä tilanne tekee minun oloni todella epämukavaksi? Karmii ajatus siitä, että joku on täällä penkonut meidän kaappejamme sillä välin kun olin töissä, oli asunnon omistaja tai ei. Tässä pitäisi asua vielä syksyyn asti kunnes meidän talomme valmistuu.

Mihin taholle tästä voisi ottaa yhteyttä, vai pitäisikö vielä uudestaan selittää rouvalle että hän ei lain mukaan voi omin lupineen mennä sisälle muuta kuin todella kiireellisellä asialla?

Kommentit (151)

Vierailija
141/151 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiössä oli yli-innokas hallituksen puheenjohtaja, joka kävi usein asunnossa poissaollessani. Lisäksi hänellä oli tapana kytätä saunavuorot ja laskea penkillä olevat kalsarit, ettei saunassa käy ylimääräistä väkeä. Ilmoitin asiasta isännöitsijälle ja asia oli täysin hänen tiedossaan - sanoipa vielä että T****o on nyt vaan tämmöinen tarkka poika.

eipä isännöitsijä voi muuta sanoa. Hallituksen puheenjohtaja on hänen esimiehensä.

Höpö höpö. Joka tuollaiseen suostuisi, on täysidiootti.

Vierailija
142/151 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, turvalukko kaikki avaimet itsellä säilyttäen (edellytettävä ennen vuokrasopimuksen syntymistä). Ja rikosilmoitus aina tarvittaessa, täällä riittää tämän lajin piilorikollisuutta, josta ilmoitetaan kovin, kovin harvoin poliisille.

Jos muuten havaitsee vaikkapa isännöitsijän tai muun samassa kerrostalossa asuvan käyneen vara-avaimella asunnossa (ja kenties kommentoineen jotain siellä kiusatakseen), niin voi ainakin mielessään kuvitella tilanteen, jossa seisoo hänen ovensa takana odottamassa, että se aukeaa, ja kurkistaa aina pää pitkänä kuikelona sisälle, että ahaa, teilläpä pulla tuoksuu, ja onkos tuossa uusi telkka...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/151 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä tiedän tositapauksen jossa vuokraisäntä oli vuokra-asunnossa saunomassa kun vuokralainen tuli kotiin. Perusteli käytöstään sillä että hänhän asunnon omistaa =)

Vierailija
144/151 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti rikosilmoitus ja tarkistat ettei mitään tavaraa puutu!

Nyt on loistava tilaisuus tehdä lista asioista, jotka "puuttuvat". Ja puuttuuhan niitä, jos asioita aletaan miettimään.

Vierailija
145/151 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asukas saa vaatia olla paikalla jos huoltomiehellä tms. on tarvetta tulla tarkistamaan jotain kiireetöntä. Jos perheessä on esim. lemmikkejä, varsinkin kissoja, niin nehän syöksyvät ovesta ulos heti jos joku vieras tulee sisälle. Hirveä vaiva sitten etsiä niitä jopa päivätolkulla, voivat jäädä  autojen alle, etenkään koirat eivät osaa autoja pahemmin väistellä.

Vierailija
146/151 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jättäisin miehenä kiusallani anustappeja, liukkaripurkin yms. näkyville. Jos vuokrantaja on vanhoillinen vanha ämmä, hän todennäköisesti järkyttyisi. 

Vierailija
147/151 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan puhuisin vuokrantajalle että tässä on nyt tapahtunut selvä virhe ja lainrikkomus. Tekisin asian selväksi hänelle että näin se tosiaan on ja sopiva korvaus tapahtuneesta voisi olla se kuukauden vuokra ja mikäli ei lämpene tälle niin sanoisin että toinen vaihtoehto on että tulee rikosilmoitus.

Vierailija
148/151 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä pitää ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen eikä samana päivänä.

Vierailija
149/151 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraisäntä kirjoitti:

Kotirauhan häirintä on rikos. Tosin jos teet rikosilmoituksen, vuokrasopimus todennäköisesti puretaan samantien.

Millä perusteella?

Vuokranantajahan voi irtisanoa vuokrasopimuksen ihan vaan jos ei enää kiinnosta vuokrata omaa asuntoa enää kyseiselle henkilölle, mutta jos vuokralainen on asunut asunnossa yli vuoden on irtisanomis aika puoli vuotta. Alle vuodenkin kohdalla se taitaa olla ainakin kuukausi.

Höpö höpö. Tutki asia, älä arvaile. Toivottavasti et ole kenenkään vuokranantaja. 

Vierailija
150/151 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle osui kerran sellainen asunto jossa vanhempi pariskunta, nainen sitten tuli tekemään tarkistusta kun muutin. Niin hän huomasi sohvalla "miehen" paidan joka oli minun neuletakki. Asunnossa oli kuulemma yöpynyt joku mies, jonka paita sinne jäi että silleen. Oletus kaikki kutsuu toisia yökylään. Joillain on pahoja luulotauti häiriöitä. Jotkut ei sovi vuokraamaan mitään. Kävivät myös salaa asunnossa vahtimassa. 

Vierailija
151/151 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loma-asunnossa varsinais Suomessa yksi siivooja kävi omilla avaimilla kyttäämässä asuntoa ja kyttäsi myös kameraa kuka majoittuu. Hän vielä yhden poliitikon sukulainen, sama nimi. Siellä hävisi mm. Lankoja ne kelpasi. Jätti ovia auki ja kynttilöita. Myöhemmin sama akka ilmestyi eri alueelle yhteen virastoon, jossa sitten tunnisti tuosta noin vaan. Hän tunnisti koska oli kamerasta kytännyt. Tällä akalla ja hänen suvulla asuntoja siellä sun täällä, sitten kehtasi kysyä miksi vaihdoin aluette, kuin se olisi vain hänen yksinoikeus. Hänen sukulainen esiintyy porilaisena, vaikka ei ole. Lienee talo siellä.