Vuokraemäntä oli mennyt päivällä omilla avaimillaan sisälle
Olen nyt pikkuisen ihmeissäni ja olisi kiva kuulla mille taholle tätä asiaa voisi mennä puhumaan, jos millekkään.
Vuokraan asuntoa yksityiseltä vuokranantajalta, jonka kanssa ei ole tähän mennessä ollut mitään ongelmia. Aina ollaan tultu hyvin toimeen ja vuokrat maksettu ajallaan.
Tänään töissä ruokatauolla huomasin että vuokranantaja oli soitellut, joten soitin takaisin. Vuokraemäntä sanoi, että soitti ilmoittaakseen että tekee kämpän kunnosta tarkistuksen. Sanoin sitten että voi tulla kun olen töistä päässyt, kunnes hän iloisesti ilmoitti että oli käynyt asunnon jo läpi. Leuka loksahti hieman auki, ja kysyin että miksi ihmeessä ei odottanut että vastaan tai pääsen kotiin, ja rouva hieman pistävästi totesi, että hän sen asunnon omistaa. Sanoin tietysti, että eikö lain mukaan hän tarvitsisi lupaa, ja vuokraemäntä sanoi että oli tosiaan yrittänyt soittaa, mutta kun en vastannut niin meni sitten sisään koska ei hän voi minun aikataulujeni mukaan elää. Hän ei selvästikään tuntunut ymmärtävän miksi tämä oli mielestäni hieman epämukavaa, ja sanoi jättäneensä muutamasta asiasta huomautuksen lapulla.
Kotiin tullessa odotti keittiön pöydällä lappu, jossa oli asioita kuten "Eteisessä hiekkaa, voi vahingoittaa lattiaa", "Keittiön kaapit tungettu liian täyteen", "Lasten leluja lattialla, voi olla paloturvallisuusriski".
En kai nyt ylireagoi kun tämä tilanne tekee minun oloni todella epämukavaksi? Karmii ajatus siitä, että joku on täällä penkonut meidän kaappejamme sillä välin kun olin töissä, oli asunnon omistaja tai ei. Tässä pitäisi asua vielä syksyyn asti kunnes meidän talomme valmistuu.
Mihin taholle tästä voisi ottaa yhteyttä, vai pitäisikö vielä uudestaan selittää rouvalle että hän ei lain mukaan voi omin lupineen mennä sisälle muuta kuin todella kiireellisellä asialla?
Kommentit (151)
Minulle kävi kerran samoin, vuokraisäntä soitti ja ihmetteli, että millä meinaan maksaa vuokran kun postien joukossa oli 700 e POSTIENNAKKO lappu. Sossu maksoi tuohon aikaan vuokrani. Oikeasti oli postejanikin siellä tutkinut. Olin nuori enkä tajunnut tehdä mitään ilmoitusta mihinkään.
Itse muutin pois yksityisen vuokraamasta asunnosta juuri eikä olisi tullut mieleenkään että vuokraisäntä olisi tehnyt koskaan mitään tällaista!
Viimeisen kk mitä asuin, vuokraisäntä piti muutaman näytön asunnossa ja sovimme niistä aina yhteisymmärryksessä, eli ilmoitin minä päivinä voin olla asunnosta pois jotta hän pääsee rauhassa näyttämään. Hän oli todella kiitollinen että joustin, ja sai asunnon vuokrattua heti, koska sai pitää näyttöjä ajoissa eikä vasta kun olin muuttanut.
Vuokraisäntä halusi pitää lopputarkastuksen yhdessä, eli katsoimme kimpassa asunnon läpi ja hän kommentoi että asunto oli paremmassa kunnossa minun lähtiessä kuin sisäänmuuttaessa (paikkasin lähtiessä seinistä samalla vaivalla myös edellisen vuokralaisen tekemiä jälkiä). Vuokraisäntä sanoi että nuo reijät seinällä ovat ihan normaalia kulumista, eikä niitä olisi tarvinnut paikata, mutta oli tosi iloinen että tein sen.
Vuokraisännän piti käydä tarkistamassa esim. parvekelasit (joku rempan jälkeinen juttu) ja laittoi asiasta ensin viestiä, että sopisiko jos minä tarkistaisin ne, sanoin että muuten kyllä mutten ymmärrä asiasta mitään joten olisi parempi että hän tarkistaisi. Hän pyysi ilmoittamaan ajan jolloin minulle on ok että hän käy siellä ja ilmoitin.
Ei mitään ongelmia koskaan vuokrasuhteessa, vuokraisäntä ei edes lakisääteisesti korottanut vuokraa vuosittain koska koki että olen niin hyvä vuokralainen että haluaa hyvän vuokrasuhteen ylläpitämiseksi olla korottamatta. Maksoin vuokran aina ajallaan, en metelöinyt tms. Perusjuttuja.
Mitä tulee AP:n asiaan, en ehkä tekisi rikosilmoitusta, mutta tekisin vuokraemännälle selväksi ettei tuollainen omilla avaimilla asuntoonmeno ole missään nimessä oikein, ja että nytkin periaatteessa voisi tehdä ilmoituksen kotirauhan häirinnästä, mutta että ette tällä kertaa sitä tee. Mielestäni kysymys teillä on siitä ettei vuokraemäntä ihan selvästi taida tietää oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan, vaan vilpittömästi kuvittelee että on ok toimia kuten toimii. Tästä syystä en tekisi heti rikosilmoitusta vaan jos toiminta jatkuu, sitten vasta tekisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon vuokrasopimuksen irtisanomiseen. Jos Ap:lla määräaikainen sopimus niin ei voi vuokranantajan puolelta irtisanoa ilman erityisiä perusteita, kuten vuokrat maksamatta ja käräjiltä päätös. Jos taas toistaiseksi-sopimus niin irtisanomisaika on vähintään yhtä monta kuukautta kun vakuuksia on maksettu ja tuo aika tosiaan pitenee asumisen keston mukaan, kuten joku jo aiemmin kirjoitti.
Vuokraliitosta vastataan tälläisiin kysymyksiin hyvin nopeasti ja vaivattomasti, ilman, että tarvitsee vielä kääntyä lakimiehen puoleen.
Vuokralaisen oikeudet on aika hyvin turvattu nykyään ja, vaikka omistaja myisi osakkeensa niin sekään ei riitä syyksi purkaa tai edes muuttaa vuokrasopimusta.Tuollaisessa tilanteessa jos vuokranantaja ns,kostoksi haluaisi purkaa sopimuksen niin asia on melko aukottomasti näytettävissä toteen, että kyseessä on perusteluna pärstäkerroin eikä mikään juridisesti oikea syy ja siten tuskin löytyy keinoa vipata ap:ta perheineen ulos laillisesti.
Eli sinulla ei ap ole mitään pelättävää, älä siis pelon vuoksi jätä ilmoittamatta asiaa. Pelkoa vuokranantaja tässä haluaa hyväkseen käyttää, mutta nimenomaan sen pelottelijan asema tulisi nyt tipauttaa maan pinnalle ja ymmärtämään, että laki on laki eikä se hänenkään kohdalla muutu erilaiseksi. Silloin se kunnioitus vuokralaistaankin kohtaan saattaa sieltä viimein löytyä.Tsemppiä!
Ja lisäys: irtisanomisaika on kuitenkin AINA VÄHINTÄÄN 1 kokonaisen kalenterikuukauden verran.
Ei, vaan kolme kuukautta, jos vuokralainen on asunut alle vuoden, muutoin kuusi kuukautta. Jos vuokralainen irtisanoo, silloin yksi kuukausi. Ja irtisanomisaika alkaa sen kalenterikuukauden lopusta, jonka aikana on irtisanottu.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisella ei ole niin kiire, etteikö ehdi sopia aikaa viikon tai parin viikon päähän.
Aivan asiatonta käytöstä.
Hätänä tullaan avaimilla sisään, jos on vaikka vesivuoto jossain tms.
Eipä tulla, vuokralaisella on laillinen oikeus vaihtaa lukot. Jos on hätätilanne niin ovesta tullaan esimerkiksi moottorisahalla.
Toki korvausvastuu rikotusta ovesta ei ole yksiselitteinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä oisin sä nii ilmoittaisin sekä vuokranantajalle että poliisille, että tavarat x ja y on varastettu...
Muuten tuosta ei mitään korvauksia saa, joten itse tekisin varmaan samoin, vaikka muuten rehellinen ihminen olenkin.
Tässä tapauksessa vuokranantaja ei kuitenkaan saa muuta kuin "soo-soo" sormien heristelyä, joten nostaisin omatoimisesti rangaistusta varsinkin kun todisteet siitä, että talossa on käyty, löytyy.
Mulla kävi vuokranantaja myös omilla avaimilla sisällä ja oli nähnyt minun mielialalääkkeet.
Ei tietenkään tunnustanut, mutta sanoi vuokrasopimuksen irti pian tämän jälkeen. Siinä oli niin huuhaa juttua, pelkäsi että teen nuotion sisään jne.
Tämä ei tapahtunut Suomessa ja vuokraemäntä asui itse naapurissa niin en kyllä olisi rahallakaan jäänyt sinne.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä oisin sä nii ilmoittaisin sekä vuokranantajalle että poliisille, että tavarat x ja y on varastettu...
Ja mitäs järkeä tässä olisi, ja mitä hyötyä tästä olisi? Siis jos esität tekaistuja syytöksiä.
lakiteitse viestiä vuokranantajalle kirjoitti:
Jos annatte tätylille kirjeen, jossa moititte toimintaa, niin sehän voi aina vetää TEIDÄT oikeuteen kunnianloukkauksesta.
Jos kerrotut asiat pitävät paikkansa, kyseessä ei ole kunnianloukkaus, VAIKKA tätyli teki tyhmiä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä vuokranantajana ja kyseisen asunnon omistajana lähtisin siitä, että minulla on oikeus käydä tarkistamassa asunnon kunto tarpeen vaatiessa. Ja mielellään nimenomaan erittäin lyhyellä varoitusajalla / ilmoittamatta, että todella tietäisin mitä asunnossa tapahtuu.
Jos etukäteen ilmoitetaan kaksi viikkoa ennen niin vuokralainen kerkeää laittamaan asunnon "näyttökuntoon" vaikka todellisuudessa siellä olisi muutoin aina ties minkälainen siivo.
Tai mitä näitä tälläkin palstalla ollut ketjuja, joku taisi olla laittamassa jääkaappia kylpyhuoneeseen. Niin yllätystarkastuksessa tällaiset paljastuu, muuten vuokralainen kerkeää esim. siirtämään sen takaisin omalle paikalleen siksi aikaa kun tulen katsomaan jne...
Kuitenkin esim. jääkaapin pito kylpyhuoneessa altistaa sen kosteudelle ja nopeuttaa vanhenemista, ja todennäköisyys sille, että se hajoaa aikaisemmin on suurempi.
En siis ole vuokranantaja, mutta jos olisin, niin kirjauttaisin vuokrasopimukseen ehdon että minulla olisi oikeus tulla tarkastamaan asunnon kuntoa aina sen tarpeelliseksi katsoessani esim. klo 10-18 arkipäivisin ennalta ilmoittamatta. Sen jälkeen siinä ei ole mitään laitonta jos vuokralainen on ehdon hyväksynyt sopimusta allekirjoittaessaan.
Jos ehto on lainvastainen, se on mitätön. Kaltaistesi kusimuttereiden takia vuokralla asuminen voi pahimmillaan olla ikävää.
Määräaikaisessa sopimuksessa ei ole irtisanomisaikaa kummallakaan, vaan se on aina määräajan pituinen.
Eli 11 kuukauden sopimusta ei voi eikä tarvitse irtisanoa ennen 11 kuukauden määräaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti rikosilmoitus ja tarkistat ettei mitään tavaraa puutu!
Ja toivottavasti saat myös vuokrasuhteen tällä perusteella purettua, ja jonnekin ilmoitus, ettei saa uudelleen vuokratuksi. Toistaa takuulla, ja on tehnyt samaa aiemminkin. Addikti.
Vierailija kirjoitti:
En usko että mitään on viety, ei ole ainakaan vielä mikään silmiin pistänyt.
Harkitsen kyllä kovasti tuota poliisille menoa, mutta hieman pelottaa että vuokraemäntä purkaa sopimuksen sen vuoksi. Oli todella hankalaa löytää 3-makkarista vuokrakämppää jossa ei ollut vuoden sopimussakkoehtoa, joten pelottaa että jäisimme tyhjän päälle jos sopimus irtisanottaisiin.
Puhuin asiasta miehen kanssa ja tultiin tulokseen että kirjoitetaan rouvalle kirje jossa selitetään miksi lain mukaan hän teki väärin, ja että jos vastaava toistuu menemme asiasta poliisille. En usko että rouva mitenkään ilkeyttään tätä teki, luulen että kyse oli enemmänkin juuri siitä, ettei hän tiennyt tekevänsä väärin.
- AP[/quote
Kirjoitattehan sähköpostin, sillä jos se on kirje, niin teillä ei ole mitään todistetta siitä, että sellainen on lähetetty.
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä. Opiskeluaikaan asuin Mikkelissä, yksityiseltä vuokratussa kerrostalokämpässä. Taloyhtiössä oli yli-innokas hallituksen puheenjohtaja, joka kävi usein asunnossa poissaollessani. Lisäksi hänellä oli tapana kytätä saunavuorot ja laskea penkillä olevat kalsarit, ettei saunassa käy ylimääräistä väkeä. Ilmoitin asiasta isännöitsijälle ja asia oli täysin hänen tiedossaan - sanoipa vielä että T****o on nyt vaan tämmöinen tarkka poika. Enpä asunut kauaa siinä talossa...
Itelle osunut kans kohdalla tällainen hallituksen pj, jolle oli se upean tärkeä asema kilahtanut hattuun... Hullu kyttääjä, kertakaikkiaan. Saattoi tulla huomautelemaan vaikka siitä, kun "en oo pitkään aikaan mähny teidän vievän roskia. Ethän asunnossa säilö, ettei tuu rottia" ja hälle olis pitänyt AINA kertoa, jos on yötä pois kotoa. Suuttui, kun en suostunut tiedottamaan hälle viikonloppureissuistani...
Viimeinen virhe tapahtui saunaosastolla...
Paras kaverini asui siinä samassa talossa ja monesti käytiin yhdessä saunomassa jomman kumman vuorolla. Kaveri meni jo edeltä mun vuorolla ja ite tulin ehkä 5min perässä. Siellä se pj seisoi pukuhuoneessa melskasmassa puolialastomalle kaverille, että ei eipä taida olla "Korhosten" vuoro nyt... Oli tunkenut omilla avaimilla sisään, vaikka kaveri oli kieltänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri meni jo edeltä mun vuorolla ja ite tulin ehkä 5min perässä. Siellä se pj seisoi pukuhuoneessa melskasmassa puolialastomalle kaverille, että ei eipä taida olla "Korhosten" vuoro nyt... Oli tunkenut omilla avaimilla sisään, vaikka kaveri oli kieltänyt.
Ette tietenkään tehneet ilmoitusta seksuaalisesta ahdistelusta, ettekä hommanneet lähestymiskieltoa?
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiössä oli yli-innokas hallituksen puheenjohtaja, joka kävi usein asunnossa poissaollessani. Lisäksi hänellä oli tapana kytätä saunavuorot ja laskea penkillä olevat kalsarit, ettei saunassa käy ylimääräistä väkeä. Ilmoitin asiasta isännöitsijälle ja asia oli täysin hänen tiedossaan - sanoipa vielä että T****o on nyt vaan tämmöinen tarkka poika.
eipä isännöitsijä voi muuta sanoa. Hallituksen puheenjohtaja on hänen esimiehensä.
Vierailija kirjoitti:
lakiteitse viestiä vuokranantajalle kirjoitti:
Jos annatte tätylille kirjeen, jossa moititte toimintaa, niin sehän voi aina vetää TEIDÄT oikeuteen kunnianloukkauksesta.
Jos kerrotut asiat pitävät paikkansa, kyseessä ei ole kunnianloukkaus, VAIKKA tätyli teki tyhmiä asioita.
En väittänytkään, mutta sinä olet kätevästäi jättänyt kopsaamatta sen osan tästä kohdasta, että suositin mieluummin antamaan palautteen vuokraemännälle viranomaisten kautta (polisii, kuluttajansuoja tms.) - oman oikeusturvan vuoksi, kuin jollain kirjeellä (jota noin paksupäinen vuokraemäntä ei ymmärrä kuitenkaan).
Vierailija kirjoitti:
http://www.taloyhtio.net/blogit/?id=119
"Vuokranantajalla ei ole oikeutta mennä vuokraamaansa huoneistoon hallussaan olevilla vara-avaimilla ellei vuokralainen ole tähän lupaa antanut. -- Vuokranantaja, joka menee huoneistoon vuokralaisen kielloista piittaamatta ja ilman poliisin läsnäoloa, voi saada syytteen kotirauhan rikkomisesta. Hätätilanteet ovat asia erikseen!"
Tässä ei nyt tiedetä sitä, että minkälaisen sopimuksen vuokralainen on allekirjoittanut. Vuokralaisen ja vuokralleantajan välillä on hyvin laaja sopimusvapaus. Maininta tarkastusoikeudesta voi sopimuksessa olla hyvinkin ylimalkainen ja antaa käytännössä oikeuden tarkastaa asunto milloin vaan.
Joka tapauksessa erittäin huonoa toimintaa vuokralleantajan taholta. Ilman erityistä hätää asunnon tarkastuksella ei ole mikään kiire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.taloyhtio.net/blogit/?id=119
"Vuokranantajalla ei ole oikeutta mennä vuokraamaansa huoneistoon hallussaan olevilla vara-avaimilla ellei vuokralainen ole tähän lupaa antanut. -- Vuokranantaja, joka menee huoneistoon vuokralaisen kielloista piittaamatta ja ilman poliisin läsnäoloa, voi saada syytteen kotirauhan rikkomisesta. Hätätilanteet ovat asia erikseen!"
Tässä ei nyt tiedetä sitä, että minkälaisen sopimuksen vuokralainen on allekirjoittanut. Vuokralaisen ja vuokralleantajan välillä on hyvin laaja sopimusvapaus. Maininta tarkastusoikeudesta voi sopimuksessa olla hyvinkin ylimalkainen ja antaa käytännössä oikeuden tarkastaa asunto milloin vaan.
Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta
6 §
Kohtuuttoman sopimusehdon ja vahingonkorvauksen sovittelu
Jos vuokrasopimuksen ehdon soveltaminen olisi vuokrasuhteissa noudatettavan hyvän tavan vastaista tai muutoin kohtuutonta, ehtoa voidaan sovitella tai jättää se huomioon ottamatta. Jos ehto on sellainen, ettei sopimuksen jääminen voimaan muilta osin muuttumattomana ole ehdon sovittelun vuoksi kohtuullista, sopimusta voidaan sovitella muiltakin osin tai se voidaan määrätä raukeamaan
Meilläkin on käynyt vähän vastaavalla tavalla. Oltiin vielä nukkumassa niin vuokraisäntä pöllähti paikalle jonkun huoltomiehen kanssa omilla avaimilla, meille ei oltu infottu mitään. Tulivat tarkastamaan kylppäriä tulevan remontin takia. Tuli kyllä tosi häväisty olo ja nolotti kun kämppä oli ihan pommin jäljiltä, ei oltu tietenkään siivottu näiden tuloa varten.
Meillä kerran löytyi ylimääräiset vaalaenruskeat sloggi naistenalushousut (maxi malli) kylppäristä. Asuin 3 hengen opiskelijasolussa, tyttöjä. Ne alkkarit oli viikon siinä lattialla, kun sitten kun asia selvisi, meistä jokainen oli ajatellut, että ne on jonkun toisen ja ollut vähän kiukussa, kun yksi meistä jätti käytetyt pöksyt kylppärin lattialle. No sitten kun joku otti asian esille, niin selvisi, että ne ei ole kenenkään meidän asukkien.
Tästä tietysti tuli iso ongelma: no kenen hemmetin ne on? Eka ajatus oli, että talkkari käy omilla avaimilla solussa ja on likaisen pyykin dyykkari ja ne on pudonneet sen taskusta vahingossa (kun pistänyt esim. meidän pyykkikorista eri pökät taskuunsa). Miten tällaista voi kysyä huoltomieheltä? Ei mitenkään.
Kun kuukauden pari asiaa pohdimme, muistimme, että yhdellä meistä oli sinä viikonloppuna käynyt 1 tyttövieras kylässä - oli lähdetty baariin. Ilmeisti hän oli vaihtanut sloggien tilalle stringit tai jotain ja unohtanut ne mammatyylinpökät meille. Ei kehdattu kysyä siltäkään.