Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokraemäntä oli mennyt päivällä omilla avaimillaan sisälle

Vierailija
03.04.2017 |

Olen nyt pikkuisen ihmeissäni ja olisi kiva kuulla mille taholle tätä asiaa voisi mennä puhumaan, jos millekkään.

Vuokraan asuntoa yksityiseltä vuokranantajalta, jonka kanssa ei ole tähän mennessä ollut mitään ongelmia. Aina ollaan tultu hyvin toimeen ja vuokrat maksettu ajallaan.

Tänään töissä ruokatauolla huomasin että vuokranantaja oli soitellut, joten soitin takaisin. Vuokraemäntä sanoi, että soitti ilmoittaakseen että tekee kämpän kunnosta tarkistuksen. Sanoin sitten että voi tulla kun olen töistä päässyt, kunnes hän iloisesti ilmoitti että oli käynyt asunnon jo läpi. Leuka loksahti hieman auki, ja kysyin että miksi ihmeessä ei odottanut että vastaan tai pääsen kotiin, ja rouva hieman pistävästi totesi, että hän sen asunnon omistaa. Sanoin tietysti, että eikö lain mukaan hän tarvitsisi lupaa, ja vuokraemäntä sanoi että oli tosiaan yrittänyt soittaa, mutta kun en vastannut niin meni sitten sisään koska ei hän voi minun aikataulujeni mukaan elää. Hän ei selvästikään tuntunut ymmärtävän miksi tämä oli mielestäni hieman epämukavaa, ja sanoi jättäneensä muutamasta asiasta huomautuksen lapulla.
Kotiin tullessa odotti keittiön pöydällä lappu, jossa oli asioita kuten "Eteisessä hiekkaa, voi vahingoittaa lattiaa", "Keittiön kaapit tungettu liian täyteen", "Lasten leluja lattialla, voi olla paloturvallisuusriski".

En kai nyt ylireagoi kun tämä tilanne tekee minun oloni todella epämukavaksi? Karmii ajatus siitä, että joku on täällä penkonut meidän kaappejamme sillä välin kun olin töissä, oli asunnon omistaja tai ei. Tässä pitäisi asua vielä syksyyn asti kunnes meidän talomme valmistuu.

Mihin taholle tästä voisi ottaa yhteyttä, vai pitäisikö vielä uudestaan selittää rouvalle että hän ei lain mukaan voi omin lupineen mennä sisälle muuta kuin todella kiireellisellä asialla?

Kommentit (151)

Vierailija
41/151 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä vuokranantajana ja kyseisen asunnon omistajana lähtisin siitä, että minulla on oikeus käydä tarkistamassa asunnon kunto tarpeen vaatiessa. Ja mielellään nimenomaan erittäin lyhyellä varoitusajalla / ilmoittamatta, että todella tietäisin mitä asunnossa tapahtuu.

Jos etukäteen ilmoitetaan kaksi viikkoa ennen niin vuokralainen kerkeää laittamaan asunnon "näyttökuntoon" vaikka todellisuudessa siellä olisi muutoin aina ties minkälainen siivo.

Tai mitä näitä tälläkin palstalla ollut ketjuja, joku taisi olla laittamassa jääkaappia kylpyhuoneeseen. Niin yllätystarkastuksessa tällaiset paljastuu, muuten vuokralainen kerkeää esim. siirtämään sen takaisin omalle paikalleen siksi aikaa kun tulen katsomaan jne...

Kuitenkin esim. jääkaapin pito kylpyhuoneessa altistaa sen kosteudelle ja nopeuttaa vanhenemista, ja todennäköisyys sille, että se hajoaa aikaisemmin on suurempi.

En siis ole vuokranantaja, mutta jos olisin, niin kirjauttaisin vuokrasopimukseen ehdon että minulla olisi oikeus tulla tarkastamaan asunnon kuntoa aina sen tarpeelliseksi katsoessani esim. klo 10-18 arkipäivisin ennalta ilmoittamatta. Sen jälkeen siinä ei ole mitään laitonta jos vuokralainen on ehdon hyväksynyt sopimusta allekirjoittaessaan.

Ai että vuokralainen saa joka päivä olla varuillaan, tuleeko vuokraisäntä kenties yllätysvisiitille? Joka päivä klo 10-18 hänen pitää olla pukeissa ja asunto siivottu? Joo, kannattaisko sinun jättää vuokraushommat jollekin toiselle, älä edes haaveile sellaisesta.

Se ei tee laittomasta toiminnasta laillista, että kirjoittaa vuokrasopimukseen jotain laitonta.

Vierailija
42/151 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vuokralaiselle ei sopinut 3viikkoon mikään aika. Soittelin ja meilasin. Lopulta käynti onnistui, vesivahinko paikantui ja maksulapun sai vuokralainen, joka todistettavasti oli pahentanut kielloillaan tilannetta sitä pitkittämällä. Vakuutusyhtiö peri 3000 e häneltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/151 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosilmoitus heti. Ei ehkä johda mihinkään, mutta saapahan vuokra-ämmä opetuksen.

Vierailija
44/151 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantaja voin lain mukaan irtisanoa sopimuksen esim tarvitessani asunnon omaan käyttööni. Ja päästyäni eroon huonosta vuokralaisesta, voin käydä vaikka vain pieraisemassa asunnossa. Laki ei määrittele tarkemmin "tarvetta omaan käyttöön".

Vierailija
45/151 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä vuokranantajana ja kyseisen asunnon omistajana lähtisin siitä, että minulla on oikeus käydä tarkistamassa asunnon kunto tarpeen vaatiessa. Ja mielellään nimenomaan erittäin lyhyellä varoitusajalla / ilmoittamatta, että todella tietäisin mitä asunnossa tapahtuu.

Jos etukäteen ilmoitetaan kaksi viikkoa ennen niin vuokralainen kerkeää laittamaan asunnon "näyttökuntoon" vaikka todellisuudessa siellä olisi muutoin aina ties minkälainen siivo.

Tai mitä näitä tälläkin palstalla ollut ketjuja, joku taisi olla laittamassa jääkaappia kylpyhuoneeseen. Niin yllätystarkastuksessa tällaiset paljastuu, muuten vuokralainen kerkeää esim. siirtämään sen takaisin omalle paikalleen siksi aikaa kun tulen katsomaan jne...

Kuitenkin esim. jääkaapin pito kylpyhuoneessa altistaa sen kosteudelle ja nopeuttaa vanhenemista, ja todennäköisyys sille, että se hajoaa aikaisemmin on suurempi.

En siis ole vuokranantaja, mutta jos olisin, niin kirjauttaisin vuokrasopimukseen ehdon että minulla olisi oikeus tulla tarkastamaan asunnon kuntoa aina sen tarpeelliseksi katsoessani esim. klo 10-18 arkipäivisin ennalta ilmoittamatta. Sen jälkeen siinä ei ole mitään laitonta jos vuokralainen on ehdon hyväksynyt sopimusta allekirjoittaessaan.

Voisit kyllä kirjotuttaa vaikka mitä vaatimuksia siihen soppariin mutta se huoneenvuokralaki on se, joka asioista loppupelissä määrää. Vuokralaisena asemaa ei voi heikentää sopimuksilla kun on laissa määritellyistä asioista kyse. Eli ei voi lyhentää irtisanomisaikaa, sanella ehtoja milloin omistajana on muka päästävä asuntoon tms.

T: vuokranantaja

Vierailija
46/151 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että vuokralainen saa joka päivä olla varuillaan, tuleeko vuokraisäntä kenties yllätysvisiitille? Joka päivä klo 10-18 hänen pitää olla pukeissa ja asunto siivottu? Joo, kannattaisko sinun jättää vuokraushommat jollekin toiselle, älä edes haaveile sellaisesta.

Se ei tee laittomasta toiminnasta laillista, että kirjoittaa vuokrasopimukseen jotain laitonta.

Mikä tuossa on laitonta? Meillä lukee, että vuokra maksetaan käteisellä jokaisen kuukauden 2. päivä klo 17.30 ja silloin vuokranantaja tarkastaa asunnon.

Vierailija
47/151 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantaja voi toki irtisanoa sopimuksen jos tekee rikosilmoituksen, mutta mitä sitten, aina voi muuttaa jos siihen mennään.

Vierailija
48/151 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoituksena minulla olisi nimenomaan pystyä valvomaan asunnon kuntoa ja sen käyttöä normaalissa tilanteessa, ei se, että vuokralaisen tarvitsisi olla jatkuvasti varuillaan ja pitää asuntoa normaalia siistimpänä.

Vaan se, että hän asuisi siellä ihan normaalisti kuten milloin tahansa ja sitten voisin aina välillä käydä katsomassa missä kunnossa asunto on, josta saisin todellisen kuvan siitä, eikä vartavasten siivottua ja puunattua asuntoa minulle näyttämistä varten.

Jos hän ei olisi pukeissaan tms. ja olisin tulossa niin voisi huutaa ovelta että odota pari minuuttia että laitan vaatteet päälle. En ymmärrä mitä laitonta siinä on, jos vuokralainen erikseen suostuu kyseiseen järjestelyyn.

Vierailija
49/151 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosilmoitus aiheesta on aivan järjetön ellei asunnosta ole oikeasti jotain kadonnut. Sen sijaan laita hänelle sähköpostia, että et tee tällä kertaa mitään, mutta hän ei voi tulla omilla avaimillaan asuntoosi ilman lupaasi ja laita vielä lainaus laista ja merkitse siihen myös pykälät, että voi itse tarkistaa asian.

Tarpeetonta aiheuttaa ylimääräistä kärhämää jos mitään vahinkoa ei ole sattunut. Jos ilmoituksesta huolimatta tekee tuon uudestaan, niin silloin voit tehdä rikosilmoituksen ja muuttaa pois.

Vierailija
50/151 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luetko sä koskaan yhtäkään kommentia kyseisestä ketjusta johon vastaat? Tässäkin ketjussa on jo useampaan kertaan tullut selväksi, mitä laki asuinhuoneiston vuokrauksesta sanoo kyseisestä tominnasta. Sehän sanoo täysin selkeästi, että ajankohta pitää sopia vuokralaisen kanssa. Eli kyseiseen asuntoon ei laillisesti todellakaan mennä omilla avaimilla milloin vaan. Jos sinä vaadit allekirjoittamaan sopimuksen, joka on lainvastainen, niin sillä sopimuksella ei ole mitään merkitystä, vaikka vuokralainen sen allekirjoittaisikin. 

Vierailija
51/151 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tämä mietityttää minuakin kun/jos vuokraa asunnon yksityiseltä kun kaikki yksityiset ei tajua vuokranantajaa koskevia sääntöjä,en todellakaan halua että asunnonomistaja pompahtaa omilla avaimilla sisään ilmoittamatta,sama kävi äidilleni että omistaja paukahti sisään ilman ennakkovaroitusta ensin omilla avaimilla

Onneksi asunnoissa on turvaketjut. Itse pidän tuota aina päällä, koska joskus huoltomies on meinannut tulla vahingossa väärään kämppään ja olisi varmaan saanut koirani reiteensä ilman turvaketjua. 

Vierailija
52/151 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoituksena minulla olisi nimenomaan pystyä valvomaan asunnon kuntoa ja sen käyttöä normaalissa tilanteessa, ei se, että vuokralaisen tarvitsisi olla jatkuvasti varuillaan ja pitää asuntoa normaalia siistimpänä.

Vaan se, että hän asuisi siellä ihan normaalisti kuten milloin tahansa ja sitten voisin aina välillä käydä katsomassa missä kunnossa asunto on, josta saisin todellisen kuvan siitä, eikä vartavasten siivottua ja puunattua asuntoa minulle näyttämistä varten.

Jos hän ei olisi pukeissaan tms. ja olisin tulossa niin voisi huutaa ovelta että odota pari minuuttia että laitan vaatteet päälle. En ymmärrä mitä laitonta siinä on, jos vuokralainen erikseen suostuu kyseiseen järjestelyyn.

ihan samasta syystä kuin on laitonta ajaa ylinopeutta, vaikkei olisikaan muita tielläliikkujia ja kaikki autossaolijat olisivat yhtä mieltä siitä, että on ihan jees ja hyvä juttu ajaa ylinopeutta. se on silti laitonta, vaikka kaikki sitä haluaiskin. samoin kun alaikäiseen sekaantuminen on laitonta, vaikka se 15-vuotias likka sanoiskin kyllä.

Vierailija
53/151 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 50? Lain ymmärtämisessä vaikeuksia? Laki sanoo vain, että ajankohta on sovittava vuokralaisen kanssa, mutta ei sanele sopimistapaa.

Jos tarkistusajankohta on sovittu vaikka jo vuokrasopimuksessa joka arkipäivälle klo 10-18, niin siinähän on selkeä aikaraja. Jos allekirjoitat sopimuksen ja se sinulle sopii, niin se on pätevä.

Vierailija
54/151 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraisäntä kirjoitti:

Kotirauhan häirintä on rikos. Tosin jos teet rikosilmoituksen, vuokrasopimus todennäköisesti puretaan samantien.

Ei vuokranantaja voi tosta noin vaan purkaa yksipuolisesti sopimusta ilman mitään validia syytä. Vitutus ei ole validi syy. Häätöönkin menee aika monta hetkeä ja rahaa, vaikka vuokralainen jättäisi tahallaan vuokrat maksamatta ja eläis ku pellossa. 

Ei vuokrasopimuksen irtisanomiseen tarvita syytä. Mitä se kenellekään kuuluu jos joku ei halua enää vuokrata omaa asuntoaan? Onhan siinä toki vuokralaisen suojana irtisanomisaika, mutta ei se niin mene että "kun nyt vuokrasin tän asunnon niin voin asua tässä kunnes kuolen".

Sori, mutta tarvitaan, siihen tarvitaan syy. Ja syy voi olla asunnon myynti tai lähisukulaisen äkillinen asunnon tarve (joka sitten pitää pystyä todistamaan tarvittaessa). Ja noissa molemissa tapauksissa irtisanomisaika on vuokranantajan puolelta 6kk, jos vuokrasuhde on ollut pitempi kuin 12kk.

Vierailija
55/151 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 50? Lain ymmärtämisessä vaikeuksia? Laki sanoo vain, että ajankohta on sovittava vuokralaisen kanssa, mutta ei sanele sopimistapaa.

Jos tarkistusajankohta on sovittu vaikka jo vuokrasopimuksessa joka arkipäivälle klo 10-18, niin siinähän on selkeä aikaraja. Jos allekirjoitat sopimuksen ja se sinulle sopii, niin se on pätevä.

Kohtuuton sopimus ei ole lain edessä pätevä, ja tuota kuvailemaasi sopimusta pidettäisiin kohtuuttomana.

Vierailija
56/151 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetko sä koskaan yhtäkään kommentia kyseisestä ketjusta johon vastaat? Tässäkin ketjussa on jo useampaan kertaan tullut selväksi, mitä laki asuinhuoneiston vuokrauksesta sanoo kyseisestä tominnasta. Sehän sanoo täysin selkeästi, että ajankohta pitää sopia vuokralaisen kanssa. Eli kyseiseen asuntoon ei laillisesti todellakaan mennä omilla avaimilla milloin vaan. Jos sinä vaadit allekirjoittamaan sopimuksen, joka on lainvastainen, niin sillä sopimuksella ei ole mitään merkitystä, vaikka vuokralainen sen allekirjoittaisikin. 

Luen, ja ymmärrän että normaalitilanteessa tuo olisi laitonta. Siksi laittaisin vuokrasopimukseen ehdoksi kyseisen asian, ja vuokralainen sitoutuisi siihen allekirjoittaessaan sopimuksen. Hän tekisi sen tietysti täysin vapaaehtoisesti ja olisin selvittänyt hänelle kyseisen asian hyvissä ajoin.

Mikä ihme siitä tekee laitonta? Jos henkilö A antaa henkilölle B avaimen asuntoonsa ja luvan käydä siellä tiettyinä aikoina, onko sekin laitonta? Siitähän tässä olisi käytännössä kysymys. Vuokralaisen luvalla kävisin asunnossa aina halutessani ennalta sovittujen aikojen sisällä tarkastamassa asunnon kuntoa.

Jos hänelle se ei olisi OK, niin hän ei tietysti allekirjoittaisi vuokrasopimusta, ja etsisin toisen vuokralaisen, kenelle tuo olisi OK.

Jos vuokralainen allekirjoittaisi sopimuksen jossa lukee vaikka näin "Allekirjoittamalla tämän sopimuksen annan Maija Meikäläiselle luvan käydä halutessaan hänen hallussapitämällään avaimella hallitsemassani asunnossa (Kissakuja 6 as 4) arkipäivisin klo 10-18 välisenä aikana ennalta ilmoittamatta."

Niin millä tavalla se olisi laitonta jos kyseistä sopimusta noudattaen kävisin kyseisessä asunnossa?

Vierailija
57/151 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valopäitä piisaa :D Kun asunto on vuokrattu ei vuokran antaja enää kävele sinne kuin omaansa. Tämän tietää jopa teinipissikset.

Vierailija
58/151 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosilmoitus on järkevä. Kannattaa tehdä.

Vierailija
59/151 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa on laitonta? Meillä lukee, että vuokra maksetaan käteisellä jokaisen kuukauden 2. päivä klo 17.30 ja silloin vuokranantaja tarkastaa asunnon.

Että täh??

Vuokranantajan pitää kirjallisesti ilmoittaa viikkoa ennen, että haluaa mennö vuokraamaansa asuntoon sisälle.

Tästä juuri oli viime viikolla puhe kun tutun luokse oli vuokranantaja lampsinut paskaisilla saappaillaan.

Onneks meidän vuokranantaja asuu 800 kilometrin päässä.

Tosin jos on joku ongelma ja hänelle soittaa, niin samalla paikkakunalla asuva talonmies tulee vartissa paikalle ja jos jotain menee rikki eli esimerkiksi jääkaappi tms, niin uusi on toimitettu viimeistään seuraavana päivänä.

Tässä on useampi kämppä eli ei olla ainoita asukkaita.

Vierailija
60/151 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voithan ainakin laittaa vuokranantajalle sähköpostia, että asunnosta on hävinnyt samoihin aikoihin jotain, vaikka arvokas kaulakoru ja kysyä, onko hän mahdollisesti nähnyt sitä. Sillä ei ole väliä, onko se oikeasti kadoksissa.