Pidätkö kotisi siistinä ja järjestyksessä?
Vai onko kotonasi sekaista - ja jos niin miksi? Voiko se johtua aikapulasta? Paljonko te, joilla koti on aina tai useimmiten siisti/puhdas ja järjestyksessä, käytätte aikaa ylläpitoon ja siivoukseen?
Kommentit (36)
Pyrin siihen, että koti olisi järjestyksessä, ainakin yhteiset tilat. Teinit hoitaa huoneensa miten sattuu, useimmiten niiss vallitsee sekasorto. Keittiöön meinaa itsellänikin jäädä tavaroita tasoille ja tiskit koneeseen tai laittamatta sinne. Järjestyksen ylläpitoon ei juurikaan aikaa kulu, paitsi keittiössä. Siivoaminenkin on nopeaa, kun ei tarvitse ensin nostella tavaroita paikoilleen.
Aina siistiä ja järjestyksessä. Ei tule sotkua kun laitetaan kaikki heti paikoilleen ja siivotaan jälkemme.
Meillä on useimmiten siistiä. Minulla on työhuone kodin yhteydessä. Käytän aamuisin noin tunnin kodinhoitoon: laitan (miehen) ajelehtineet tavarat paikoilleen, sanomalehden koriin, petaan sängyt, siivoan keittiön, hoidan kukkia, saatan pestä eteisen lattian, jos koira onnistunut tassuttelemaan sisään märin jaloin. Joskus pesen vessat tms. Joka toinen lauantai siivoamme perusteellisemmin, joka toinen lauantai vähemmän - riippuu vähän vuodenajasta, miten huusholli likaantuu.
Kahden aikuisen paritalokoti, 110 neliötä.
Meitä on vaan minä ja mies, ollaan molemmat 'perusluonteelta' melko sotkuisia ihmisiä, joten joudutaan kyllä näkemään vaivaa siisteyden ylläpitoon kun koti ei vaan pysy järjestyksessä automaattisesti.
Mulla on tietyt säännöt ja aikataulut kullekin kotitehtävälle (esim joka lauantai pyyhkeiden vaihto ja vessan lattian pesu, joka toinen lauantai petivaatteet, sängyn petaus heti noustua jne jne) ja lisäks netistä tulostan jääkaapin oveen jotain 'cleaning challenge' -haasteita jossa lista tehtävistä ja päivittäin toteutan vähintään yhden ja viivaan yli. On vaan pakko, kämppä römähtää parissa päivässä kuin itsestään :D
En. Jokavpäivä järjestelen,tyhjennän ja täytän tiskikoneen x 2,pesen pyykkiä 1-3 koneellista,vien roskat ja siivoan keittiön. Silti on todella harvoin siistiä. Syitä tähän:liika tavaramäärä ja adhd.
Pidän kyllä, koska olen huomannut alkavani voida psyykkisesti huonosti, jos asunnossani on sekaista. En ole aina tajunnut, miten ulkoinen ja sisäinen vaikuttavat toisiinsa, mutta kyllä se tyhjä tiskipöytä ja sijattu vuode ovat hyvinvointityötä.
Perussiistiä on aina.
Pitkin päivää siivoilen. Yleensä on 1-2 koneellista pyykkiä, tiskikone laulaa 1-2 krt päivässä riippuen kokkausmäärästä. Keittiön, olohuoneen ja eteisen imuroin joka päivä. Keittiön tasot pitää siivota viidesti päivässä ruokailun jälkeen. Vessan pikapesen kerran päivässä (eli pesen lavuaarin ja pyyhin pytyn + edustan). Lelut siivotaan paikoilleen illalla.
Kerran viikossa sitten koko kämpän imurointi ja nihkeämoppaus. Lasien pyyhkiminen. Pölyjen pyyhintä. Lakanoiden pesu ja vaihto. Kunnollinen vessanpesu. Sohvan imurointi. Jääkaapin siivoaminen. Noita teen pitkin viikkoa yleensä, ettei kaikki osu samalle päivälle.
Lapset 1v ja 3v ja lisäksi aina karvaa pudottava koira. Robotti-imuri seuraavana ostoslistalla..
En pidä. Miksi pitäisi vastata kysymykseen "miksi en?" Jotta voisit paheksua? Eihän sinun elämääsi vaikuta mitenkään minun kotini.
En. Kaikki tavarat jää siihen, missä olin, kun en sitä enää tarvinnut. Mieheltä myös. Ja esim. tulin matkalta kotiin torstaina ja deodoranttia etsiessä räjäytin rinkan sisällön pitkin makuuhuoneen lattiaa ja siellä ne on edelleen. Aina jos tulee vieraita, niin pitää puoli tuntia kiikutella tavaroita paikoilleen.
Aika siistinä pysyy, johtuen tavaroiden vähyydestä ja niidenkin tavaroiden omista paikoista. Toki vaatteita ja lehtiä, astioita yms. on toisinaan hujan hajan, mutta ne on äkkiä korjattu. Viikonlopuksi siivoan aina isommin, siis kaikki paikat ojennukseen, ja joka toinen viikonloppu kunnon siivous lattian pesuineen, joka toinen vähän kevyempi (sis. kuitenkin imuroinnin, vessojen pesun jne.).
Eipä meitä ole kuin minä ja teini niin ei niin kamalasti sotkijoita ole. =)
Vierailija kirjoitti:
En pidä. Miksi pitäisi vastata kysymykseen "miksi en?" Jotta voisit paheksua? Eihän sinun elämääsi vaikuta mitenkään minun kotini.
Kysyin tätä ymmärtääkseni miestäni paremmin. Olen itse aika perussiisti ihminen ja laitan tavarat, jos en heti, niin ainakin vuorokauden sisällä paikoilleen mutta mieheltä kaikki jää siihen, missä niitä viimeksi käytti. Saan välillä tästä hirveitä kilareita, joilla on vain hyvin lyhytaikainen vaikutus. Kun olen matkoilla, mies saa koko kodin kaaokseen. Minulla on enemmän aikaa kotihommiin kuin hänellä, mutta toisaalta jo vartissa tekee aika paljon - mietin vaadinko liikaa...olenko nipo...
Ap
Yritän. Vaihtelevalla menestyksellä. Sotkuisuus johtuu kai meillä ihan puhtaasti laiskuudesta ja huonosta organisointikyvystä. Aina siisti koti olisi ihana mutta ei taida musta olla siihen...
No on ja ei. Likaista ei ole, sillä teen viikkosiivouksen tosiaan joka viikko.
Mutta sekaista kyllä: meitä on neljä henkeä neliössä ja mies ja kaksi teiniä eivät ole kovinkaan järjestelmällisiä. Lisäksi - ja tämä on oikeasti tärkein tekijä - olemme asuneet tässä jo 22 vuotta ja tavaraa on karttunut paljon, joten järjestyksen ylläpito ja siivoaminen ovat todella työläitä.
Joten jos haluaisin pitää kämpän pikkujärjestelyllä ja "laitan tavarat paikoilleen" -puuhastelulla siivossa, pitäisi heittää 2/3 huushollin kamoista mäkelikköön.
Enkä raaski.
Enkä viitsi mäkättää muulle perheelle.
Siksi siedän epäjärjestystä jossakin määrin, ja kaikilla on kivempaa.
En. Haluaisin kyllä, mutta en vaan osaa.
No pyrin pitämään, mutta aika, jaksaminen ja kiinnostus ei riitä kuitenkaan siihen, että käytännössä siinä onnistuisin.
Meillä on useimmiten siistiä, mutta käytän siihen aika paljon aikaa, n.1-2h päivässä. Teen osa-aikatyötä, joten tämä on mahdollista, jos töitä olisi enemmän niin tuskin olisi näin siistiä, koska talossa on huolimattomia teinejä.
Meillä on sekaista ja pölyistä.
En jaksa siivota. Kärsin vaikeista terveysongelmista ja energiani on kovin rajallista. Siivoan vähän silloin kun on hyvä päivä.
Olen myös aika epäjärjestelmällinen enkä säikähdä kaaosta. Pikemminkin säikähdän kliinisen siistiä ja tiukassa järjestyksessä olevaan ympäristöä. Viihdyn paremmin sellaisessa sekalaisemmassa ympäristössä.
En ollut mitenkään innokas siivoamaan silloinkaan kun olin vielä terve.
Suht koht siistinä, järjestyksessä en. Kaapit on kaaoksessa ja aina tavarat hukassa. Lapsia kolme joista kaksi alle 3v, muuten meillä olisi edes vähän siistimpää. Kaapit mulla on aina ollut sotkussa, en vaan osaa.
On. On aina ollut. Kaapit on ihan sekaisin, se on mun heikko kohta. Muutoin siistiä ja puhdasta. Kuten huomaa, kaapeilla ei väliä, joten varmaan vähän esitän...
Kyllä, olen kodin virallinen järjestyksenvalvoja. Minulla on myös pilli jota käytän jos huomaan sääntörikkomuksen.