Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies haluaa vaihtaa iltarutiinit sellaiseksi ettei hänen tarvii tehdä mitään

Vierailija
02.04.2017 |

Meillä on koira ja kaksi lasta. Tähän asti ollaan menty niin, että mä nukutan lapset ja sillä aikaa mies käyttää koiran ulkona. Miestä on kuitenkin alkanut tympiä koiran iltalenkitys ja se valittaa että miksi mä en vois käyttää sitä. Sanoin että voidaan me ihan hyvin vaihtaa, että hän nukuttaa lapset ja mä käytän koiran, mutta se ei käynyt. Miehen ajatus oli se, että mä annan lapsille iltapalan, sit käytän koiran ja palaan kotiin nukuttamaan lapset. Miehen avainargumentit ovat: "Miksi mun muka pitää nukuttaa lapset jos sä viet koiran? Eihän lapset liity siihen koiraan mitenkään" ja "Haittaako se jotain jos lapset menee nukkumaan myöhemmin?" ja "Voithan sä käyttää koiran uudestaan lasten nukkumaanmenon jälkeen jos se jää lyhyeksi iltapalan ja hampaidenpesun välissä."

Mun puolesta voidaan vaihtaa systeemiä, mutta ei se nyt niinkään voi mennä että systeemi muutetaan sellaiseksi ettei mies osallistu iltoihin ollenkaan.

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä juttuja on vähän tympeä lukea kun yksikään ihminen ei ole ongelmaa ratkaissut oikeassa arjessa. Yleensä kommentteja tee näin (no ite en oo tehnyt mutta heitimpä ajatuksen vaikka ei ole kokemusta) tai aletaan jauhamaan asian vierestä (kuka maksaa elämisen ja miksi lapset pitää nukuttaa, onko lasten pakko nukkua noin ylipäätänsä ja eikö se koira voi pidättää ja ota ero tai aupair ja siitähän se soppa sitten syntyy).

Olisipa ratkiriemukasta joskus lukea että mies/vaimo alkoi perseilemään yhteiselossa ja näin se homma sitten järjestyi. Tai ei järjestynyt, ero tuli. Sitten se ratkaisu on lista ja sen hyväksyttäminen..

Jos keskustelun tueksi tarvitaan listoja kotitöistä ja näistä asioista ei ole keskusteltu ja sovittu yhdessä ennen yhteenmuuttoa, koiran tai lasten hankkkmista.. niin molempien on syytä tehdä oma lista mitä kotitöihin omasta mielestä kuuluu ja sitten hiotaan kompromissi. Kummallakaan ei ole oikeutta pakottaa imuroidaanko kerran viikossa vai kerran kuussa, puolitiehen vastaan. Kummallakin on vapaus valita kotityönsä ja vastuu tehdä ne ajallaan ilman huomattelua.

En ole koskaan joutunut huomauttelemaan kotitöistä puolisolleni enkä tuntenut ettei hommat olisi tasan. Olen ratkaissut ongelman hyvin alkuvaiheessa, olen valinnut puolisokseni reilun ja järkevän miehen. Ja niin metsä vastaa kun sinne huudetaan, meillä toimii arvostus, kiitos, hyvät säilytystilat ja se, että ymmärtää olla hiljaa jos kaikki ei aina mene kuin Strömsöössä.

Vierailija
62/117 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta Ap:llä on ihan ok toi iltanukutus, ei se oikeastaan tois lisäarvoa vaik jättäis iltajuttelut ja sadut tekemättä? Ajansäästö ois aika marginaalinen ja eihän se ongelma ole se, että Ap ei ehdi hoitamaan iltapalaa ja iltapesuja ja nukutusta JA sitten käyttämään koiraa, vaan se, että mies haluais Ap:n tekevän sen kaiken. Jotenkin jotkut miehet tuntuu ajattelevan, että kotityöt on jotenkin naisten omaa aikaa ja että naiset tekevät ne ihan mielellään (luonnostaan). Mies kattoo telkkaa ja nainen siivoaa keittiön ja työnjako on ihan normaali, siitä poikkeava on erityisen hyvä ja osallistuva mies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on koira ja kaksi lasta. Tähän asti ollaan menty niin, että mä nukutan lapset ja sillä aikaa mies käyttää koiran ulkona. Miestä on kuitenkin alkanut tympiä koiran iltalenkitys ja se valittaa että miksi mä en vois käyttää sitä. Sanoin että voidaan me ihan hyvin vaihtaa, että hän nukuttaa lapset ja mä käytän koiran, mutta se ei käynyt. Miehen ajatus oli se, että mä annan lapsille iltapalan, sit käytän koiran ja palaan kotiin nukuttamaan lapset. Miehen avainargumentit ovat: "Miksi mun muka pitää nukuttaa lapset jos sä viet koiran? Eihän lapset liity siihen koiraan mitenkään" ja "Haittaako se jotain jos lapset menee nukkumaan myöhemmin?" ja "Voithan sä käyttää koiran uudestaan lasten nukkumaanmenon jälkeen jos se jää lyhyeksi iltapalan ja hampaidenpesun välissä."

Mun puolesta voidaan vaihtaa systeemiä, mutta ei se nyt niinkään voi mennä että systeemi muutetaan sellaiseksi ettei mies osallistu iltoihin ollenkaan.

Kumman idea se lasten ja koiran hankkiminen oli? Se hoitaa joka niitä haluskin.

Vierailija
64/117 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies kattoo telkkaa ja nainen siivoaa keittiön ja työnjako on ihan normaali, siitä poikkeava on erityisen hyvä ja osallistuva mies.

Mä olen ratkaissut ton sillä että olen itsekin mennyt katsomaan telkkaria tai tietokoneen ääreen. Mies nykyisin huolehtii siitä että ei tee joka ilta kaikkea itse vaan huikkaa että tänään on sun vuoro laittaa lapset nukkumaan tai siivota keittiö jne.

Vierailija
65/117 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? :D Sitä pitää alkaa varoa mitä ideoi kun vaikka jos toinen tarttuu siihen niin se on idean saajan vastuulla hamaan hautaan asti :DD Kumman idea oli alkaa seurustella? Sen vastuulla olkoon kaikki mitä siitä seurasi.

Vierailija
66/117 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpaakaan, mutta etenkään lapsia ei kannata hankkia minusta ollenkaan jos molemmat eivät heidän hoitoonsa ja kasvatukseen halua osallistua.

Vierailija
67/117 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule sitten kertomaan, miten kävi,ap!

Vierailija
68/117 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? :D Sitä pitää alkaa varoa mitä ideoi kun vaikka jos toinen tarttuu siihen niin se on idean saajan vastuulla hamaan hautaan asti :DD Kumman idea oli alkaa seurustella? Sen vastuulla olkoon kaikki mitä siitä seurasi.

Kumpi ensin mietti yhteenmuuttoa? Tehköön hän kaiken talouteen liittyvän! Tosiaan kumpi ehdotti seurustelua, olkoon hän vastuussa parisuhteen tilasta ja hyvinvoinnista, ikuisesti.

Vierailija
69/117 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaako mies aamut? Siis hoitaako aamutoimet ja käyttää koiran aamulenkillä. Silloin voisi ajatella, että olisi reilua että nainen hoitaisi illat, välillä voisi tietenkin vaihdella että mies saisi nukkua välillä pidempään.

Tai jos mies on koti-isänä niin ymmärrän että haluaisi hengähtää illalla, niin ettei halua nukutuksia hoitaa, toisaalta luulisi, että silloin olisi mukava päästä iltalenkille yksikseen 🤔

Voittehan vuorotella niin, että vuoropäivinä/ vuoroviikoin toinen hoitaa koko illan ja toisella on vapaata, sen luulisi sopivan miehellekin jos hän ajattelee, ettei siitä sinullekaan olisi vaivaa.

Vierailija
70/117 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole lapsia tai koiraa. Elämä on paljon parempaa.

Vierailija
71/117 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on hauska lukea teidän kotitöihin nääntyneiden kommentteja, kun itsen ei tartte tehdä mitään ;) Mies saa tehdä siksi, koska sitä se tekeminen ei vituta, kuten mua.

Tiedetään äitihullu. Sä et tee muuta kuin kiusaat läheisiäsi

Vierailija
72/117 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapset pitää nukuttaa? Miten ap teet tuon nukuttamisen?

Meillä on kolme lasta, ovat nyt jo teini-ikäisiä, ei heitä kyllä ole tarvinnut koskaan nukuttaa.Onko tämä siis se systeemi, missä lasten vieressä istutaan tarvittaessa kolme tuntia odottamassa että nukahtavat. No, ei ne tietenkään nukahda kun siinä vieressä istutaan. Kaveriperhe oli tällaisia lapsia saatuaan ja illanvietot muuttuivat samalla mahdottomiksi, koska perheen äiti meni sinne nukuttamaan niitä lapsia klo 19.30 ja seuraavan kerran näimme aamulla.

Lapset nukkumaan itsekseen ja vuoroiltoina koira iltapissalle. 

Lapset on erilaisia. Toinen nukahtanut itsekseen ja ajallaan. Toinen hilluisi vielä klo 12 ympäri kamppää ilman vähintään tunnin nukuttamista.

Kaikki lapset eivät ole helppoja.

Niin. Näiden tuntitolkulla nukuttajien lapset ovat juuri niitä, joita on aina alusta asti "nukutettu" tuntitolkulla. Ei ole edes kokeiltu. Kun omat lapset ovat jo isoja ja myös kavereiden lapset ovat jo isoja, niin tämä on poikkeuksetta niin, että kun tähän nukuttamiseen on lähdetty, siitä ei pääse pois. Sitten sanotaan, että meillä on vaan hankalat lapset. Ei ole. Te olette vaan päättäneet lähteä siihen istumiseen. Jos ette olisi, teillä olisi erilainen tilanne.

Ai. Ainakin meidän lapsilla on molemmilla ollut vaihe jolloin tarvitsevat pidempään sitä aikuista rauhoittuessaan unille, molemmilla on voinut pahimmassa vaiheessa mennä pitkälle toista tuntia. Ja kumpaakaan ei ole nukutettu "alusta asti" tunti tolkulla ja kumpaakaan ei nukuteta tällä hetkellä tunti tolkulla, nyt 5v marssii itse sänkyynsä sadun jälkeen ja 3v:n kanssa samassa huoneessa hengataan hetkonen. Uskoisin, että 3v on siirtymässä aika pian siihen vaiheeseen kun vanhempi viereisessä huoneessa riittää oikein hyvin, mutta juuri nyt mielikuvitus kasvaa sellaisella kohinalla että aikuisen läsnäolo illalla auttaa rauhoittumaan mukavasti.

Tässä vaiheessa kadun meidän nukutuskuvioissa ainoastaan sitä että 2-vuotiaan esikoisen kanssa otin paineita siitä että "pitäisi" opettaa nukahtamaan ilman aikuista. Höpönlöpöt, opetellaan sitten kun oikealta tuntuu eikä siksi että "pitäisi".

Vierailija
73/117 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähtisin lenkittämään sitä koiraa ja tekisinkin heti vähän pidemmän lenkin. Vaikka joku kolme tuntia, sitten tulisin kotiin katsomaan, että onko mies jaksanut pitää yliväsyneet lapset hereillä, vai onko laittanut nukkumaan. Tämän jälkeen ilmoittaisin, että vien koiran piikille seuraavana päivänä, ellei mies suosiolla huolehdi omasta osuudestaan.

Vierailija
74/117 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies kattoo telkkaa ja nainen siivoaa keittiön ja työnjako on ihan normaali, siitä poikkeava on erityisen hyvä ja osallistuva mies.

Mä olen ratkaissut ton sillä että olen itsekin mennyt katsomaan telkkaria tai tietokoneen ääreen. Mies nykyisin huolehtii siitä että ei tee joka ilta kaikkea itse vaan huikkaa että tänään on sun vuoro laittaa lapset nukkumaan tai siivota keittiö jne.

Mä teen näin pitkälti luonnostaan, ja mun on erikseen tsempattava, että hoidan kotihommia (hoidan kyllä, teemme 50-50, mutta en todellakaan ole se joka pitää kaikkia lankoja käsissään) joten meillä ei ole koskaan muodostunut asetelmaa jossa mun pitäisi patistaa miestä.

Mun mielestä yksi jenkkibloggari sanoi kerran hyvin, että pikkulapsiperheessä "both adults work towards down time, until it's down time". Ei niin että toinen makaa ja toinen ruokkii lapsia ja siivoaa keittiötä ja pesee lasten hampaita ja suihkuttaa ja vie koirankin.

Vierailija
75/117 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme lasta, ovat nyt jo teini-ikäisiä, ei heitä kyllä ole tarvinnut koskaan nukuttaa.Onko tämä siis se systeemi, missä lasten vieressä istutaan tarvittaessa kolme tuntia odottamassa että nukahtavat. No, ei ne tietenkään nukahda kun siinä vieressä istutaan. Kaveriperhe oli tällaisia lapsia saatuaan ja illanvietot muuttuivat samalla mahdottomiksi, koska perheen äiti meni sinne nukuttamaan niitä lapsia klo 19.30 ja seuraavan kerran näimme aamulla.

Voi luoja. Mene muualle kiillottamaan kuvitteellista kruunuasi.

On ihan normaalia ja ymmärrettävää, että pienet lapset vaativat nukuttamista. Unen aika on monille pelottavaa, koska se on samalla ero äidistä ja silloin ollaan pimeässä eri huoneessa kuin vanhemmat. Uneen vaipuminen voi olla joillekin lapsille vaikeaa.

Minä nukutan oman 1-vuotiaani laulamalla hänelle, joskus jopa sylissä heijaamalla. Tulevaisuudessa toivon, että tämä tapa muuttu iltasatuun ja vieressä pötköttelyyn, ja mielellään sitten teininä ei enää tarvisi vieressä silitellä.

Mutta alle alle kouluikäiselle vähintäänkin on aivan normaalia tarvia vanhempia ennen unta. Se on jopa suotava merkki lapsen kehityksestä.

Vierailija
76/117 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lähtisin lenkittämään sitä koiraa ja tekisinkin heti vähän pidemmän lenkin. Vaikka joku kolme tuntia, sitten tulisin kotiin katsomaan, että onko mies jaksanut pitää yliväsyneet lapset hereillä, vai onko laittanut nukkumaan. Tämän jälkeen ilmoittaisin, että vien koiran piikille seuraavana päivänä, ellei mies suosiolla huolehdi omasta osuudestaan.

Mä oon harrastanu tällaista, kun alkaa tarpeeksi ärsyttämään. Saan siinä itsekin mukavan lenkin ja omaa rauhaa, saatan jopa poiketa koiran kanssa huoltiksella kaakaolla. Miestä selvästi ärsyttänyt, kun mun koiralenkki on kestänyt neljä tuntia ja se on joutunut tekemään muutakin kuin makaamaan sohvalla :D . Mutta ei se voi sanoa mitään, koska tietää kyllä olevansa väärässä jos alkaa valittamaan :D . 

Vierailija
77/117 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Mene muualle kiillottamaan kuvitteellista kruunuasi.

On ihan normaalia ja ymmärrettävää, että pienet lapset vaativat nukuttamista. Unen aika on monille pelottavaa, koska se on samalla ero äidistä ja silloin ollaan pimeässä eri huoneessa kuin vanhemmat. Uneen vaipuminen voi olla joillekin lapsille vaikeaa.

Minä nukutan oman 1-vuotiaani laulamalla hänelle, joskus jopa sylissä heijaamalla. Tulevaisuudessa toivon, että tämä tapa muuttu iltasatuun ja vieressä pötköttelyyn, ja mielellään sitten teininä ei enää tarvisi vieressä silitellä.

Mutta alle alle kouluikäiselle vähintäänkin on aivan normaalia tarvia vanhempia ennen unta. Se on jopa suotava merkki lapsen kehityksestä.

Kuulepas kyökkipsykologi.

Kyllä siinä kiintymyssuhteessa enemmän on ongelmaa, jos lapsi EI uskalla nukahtaa ilman vanhempaa. Halit, pisut ja pusut, sitten turvallisin mielin omaan sänkyyn odottelemaan unta. Aamulla taas nähdään.

Ps. Ap:n mies on lusmu.

Vierailija
78/117 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset on erilaisia. Toinen nukahtanut itsekseen ja ajallaan. Toinen hilluisi vielä klo 12 ympäri kamppää ilman vähintään tunnin nukuttamista.

Meilläkin kolmesta lapsesta yksi on olllut vastasyntyneestä lähtien huono nukahtaja/nukkuja. Mikään ei auta, lapsella kestää aina vähintään tunti nukahtaa yöunille, eikä tietysti viihdy niin kauaa yksikseen. Välillä pärjättiin nukuttamatta, kun lapsi nukkui sisaruksen kanssa samassa huoneessa. Alkoi sitten häiritsemään sisaruksen unta ja oli pakko erottaa heidät eri huoneisiin. Nyt joudutaan taas nukuttamaan. Tämä lapsi ei esimerkiksi kiskaan nukahda autoonkaan. Jos rutiini sekoaa, niin nukahtaminen kestää tunnin sijaan kaksi tuntia.

Vierailija
79/117 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Näiden tuntitolkulla nukuttajien lapset ovat juuri niitä, joita on aina alusta asti nukutettu tuntitolkulla. Ei ole edes kokeiltu. Kun omat lapset ovat jo isoja ja myös kavereiden lapset ovat jo isoja, niin tämä on poikkeuksetta niin, että kun tähän nukuttamiseen on lähdetty, siitä ei pääse pois. Sitten sanotaan, että meillä on vaan hankalat lapset. Ei ole. Te olette vaan päättäneet lähteä siihen istumiseen. Jos ette olisi, teillä olisi erilainen tilanne.

Helvetin pässi. En jaksa lähteä vastaamaan pässille tämän enempää. Get your head out of your ass, pässi.

80/117 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano miehellesi, että omassa hikiyksiössään ei tarvitse lenkittää koiraa tai nukuttaa lapsia. Kuulostaa kovasti siltä, että tämä(kin) mies on tottunut elämässään siihen, että joku muu kyllä hoitaa ikävät velvollisuudet. Miten koiran ulkoiluttamisesta voi tehdä noin ison haloon? Samalla energialla mies olisi jo lenkittänyt koiran.