Mies haluaa vaihtaa iltarutiinit sellaiseksi ettei hänen tarvii tehdä mitään
Meillä on koira ja kaksi lasta. Tähän asti ollaan menty niin, että mä nukutan lapset ja sillä aikaa mies käyttää koiran ulkona. Miestä on kuitenkin alkanut tympiä koiran iltalenkitys ja se valittaa että miksi mä en vois käyttää sitä. Sanoin että voidaan me ihan hyvin vaihtaa, että hän nukuttaa lapset ja mä käytän koiran, mutta se ei käynyt. Miehen ajatus oli se, että mä annan lapsille iltapalan, sit käytän koiran ja palaan kotiin nukuttamaan lapset. Miehen avainargumentit ovat: "Miksi mun muka pitää nukuttaa lapset jos sä viet koiran? Eihän lapset liity siihen koiraan mitenkään" ja "Haittaako se jotain jos lapset menee nukkumaan myöhemmin?" ja "Voithan sä käyttää koiran uudestaan lasten nukkumaanmenon jälkeen jos se jää lyhyeksi iltapalan ja hampaidenpesun välissä."
Mun puolesta voidaan vaihtaa systeemiä, mutta ei se nyt niinkään voi mennä että systeemi muutetaan sellaiseksi ettei mies osallistu iltoihin ollenkaan.
Kommentit (117)
Prkl jollakulla muullakin sama juttu!!! Luulin ettei ole muita jonka loppujen lopuksi järkevä mies alkaa yhtäkkiä märisemään koiran käytöstä (n.10min kun tarttee vaan käydä pissulla). Oon sanonut et juu ehdottomasti vaihto käy, keitä ja syötä sinä lapselle iltapala, vaihda vaippa ja yövaatteet, pese hampaat, lue iltasatu ja valvo oven vartijana, ettei karkaa sängystään vaan oikeasti alkaa nukkumaan. Menee kokonaisuudessaan tunti keskimäärin...
Yritti että tekisin molemmat, pakko oli älähtää että ne on aikalailla yhtäaikaa melkein tehtävä, vaihtaa voin, mutta molempia en tee....
Kummaiten ei halunnut vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvon aika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on koira ja kaksi lasta. Tähän asti ollaan menty niin, että mä nukutan lapset ja sillä aikaa mies käyttää koiran ulkona. Miestä on kuitenkin alkanut tympiä koiran iltalenkitys ja se valittaa että miksi mä en vois käyttää sitä. Sanoin että voidaan me ihan hyvin vaihtaa, että hän nukuttaa lapset ja mä käytän koiran, mutta se ei käynyt. Miehen ajatus oli se, että mä annan lapsille iltapalan, sit käytän koiran ja palaan kotiin nukuttamaan lapset. Miehen avainargumentit ovat: "Miksi mun muka pitää nukuttaa lapset jos sä viet koiran? Eihän lapset liity siihen koiraan mitenkään" ja "Haittaako se jotain jos lapset menee nukkumaan myöhemmin?" ja "Voithan sä käyttää koiran uudestaan lasten nukkumaanmenon jälkeen jos se jää lyhyeksi iltapalan ja hampaidenpesun välissä."
Mun puolesta voidaan vaihtaa systeemiä, mutta ei se nyt niinkään voi mennä että systeemi muutetaan sellaiseksi ettei mies osallistu iltoihin ollenkaan.
Mutta niin se taas voi mennä, että miehesi raataa töissä ja elättää sinut ja leveän perseesi ja lapsenne.
Ei mene tasan, oikeassa olet.
Nainen tuossa elättää miehen. Naisen ansiosta mies jatkaa tienaamista ja uralla etenemistä kun vaimo hoitaa miehen lapset ruokapalkalla. Jos mies joutuisi hoitamaan omia lapsiaan, miehen ura katkeasi kuin kanan lento.
Nainen laittaa miehensä ostaman pyykinpesukoneen ja astianpesukoneen päälle ja menee miehensä ostaman tietokoneen ääreen loppupäiväksi, miehensä ostamassa talossa.
Uhri mikä uhri.
Ei kovinkaan moni nainen ole pois työelämästä kuin muutaman vuoden, kun lapset ovat pieniä. Kenellä muka on moiseen varaa? Naurettavaa huudella miten mies maksaa kaiken ja nainen saa olla kuin ellun kana :D
Lapsuudenkodissani äitini tienasi aina enemmän kuin isäni ja myös itselläni on kaksi kertaa suurempi palkka kuin miehelläni. Enkä todellakaan ajattele, etteivätkö he toisi myös omaa panostaan yhteiseen talouteen. Itse asiassa minä teen myös suurimman osan kotitöistä, mies toimii käskettäessä. Että kenelläköhän ne lokoisat oltavat ovat! :D
Vierailija kirjoitti:
Ei muakaan kiinnosta, oon pikkuhiljaa valuttanut kaikki tekemiset miehelle.
Samoin. Hoidan lapsen iltapuuhat vain, jos mies ei ole kotona. Samoin mies on se, joka vapaapäivän aamuina nousee lapsen myötä ylös, minä jään vielä tunniksi pariksi koisaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on hauska lukea teidän kotitöihin nääntyneiden kommentteja, kun itsen ei tartte tehdä mitään ;) Mies saa tehdä siksi, koska sitä se tekeminen ei vituta, kuten mua.
Täytyyhän sun äitihullu valittaa koko ajan. Se vasta kovaa hommaa on. Samoin kaikkien läheisten kiusaaminen. Itse kyllä Mielummin imuroin
Sanot miehelle että jakaa seuraavat hommat kahdelle aikuiselle:
lasten iltapalan laitto, tarjoilu, jälkien siivous
pisut, pesut, iltasadut, nukutus
koiran käyttäminen+roskapussin vienti mennessään
Jakaa nuo Aikuinen A:lle ja Aikuinen B:lle. Siten että on jako niin reilu että hänelle sopii kumpi rooli tahansa. Sitten sinä valitset haluatko olla A vai B. Tai jos täysin reilua jakoa ei saada, niin vuoropäivin olette A ja B.
Hommat vaan on hoidettava.
Se arvokkain Visa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvon aika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta niin se taas voi mennä, että miehesi raataa töissä ja elättää sinut ja leveän perseesi ja lapsenne.
Ei mene tasan, oikeassa olet.
Nainen tuossa elättää miehen. Naisen ansiosta mies jatkaa tienaamista ja uralla etenemistä kun vaimo hoitaa miehen lapset ruokapalkalla. Jos mies joutuisi hoitamaan omia lapsiaan, miehen ura katkeasi kuin kanan lento.
Nainen laittaa miehensä ostaman pyykinpesukoneen ja astianpesukoneen päälle ja menee miehensä ostaman tietokoneen ääreen loppupäiväksi, miehensä ostamassa talossa.
Uhri mikä uhri.
Nainen on maksanut puolet tuosta kaikesta, ja mulkkumies isottelee että hän muka omistaisi kaiken yksin.
Juu, omalla tavallaan maksoi. Pillullaan.
Ei meillä kyllä pankki suostunut ottamaan pillua maksuksi lainasta. Kyllä mä ainakin jouduin ihan palkastani rahalla maksamaan.
Tosin typerä olen kun tälle tyypille vastaan. Hänen mielestään naisen työllään ansaitsema palkka on miehen rahaa jolla nainen loisii.
Vierailija kirjoitti:
Kyselen neuvoja ja kihisen kiukusta vauvapalstalla. Mies aina hehkuttaa miten hän on keskivertomiestä parempi mies ja osallistuu enemmän kuin keskivertomies. Kyllä hän osallistuu, ainakin enemmän kuin keskivertomies 50 vuotta sitten. Mutta en tajua miten hän ees kehtaa edes ehdottaa että hei kulta, mitä jos mä en tekis mitään ja sä tekisit kaiken, eikä sitten jotenkin edes tajua mikä siinä oikein mättää. Ja sitten se olen minä joka etsii näitä vaihtoehtoisia ratkaisumalleja siihen että miestä toisaalta tympii pissattaa koira, toisaalta nukuttaa lapset...Hänhän on jo esittänyt ratkaisun, mutta mulle ei vaan kelpaa.
-Ap
Kerro miehelle että sulla on ratkaisu. Ratkaisu: Mies tekee molemmat ja sinä et tee mitään. Sitten kysyt että miksi ei kelpaa tällainen ratkaisu.
Sanoppa että teet kaiken,jos mies maksaa kaiken...Jos ei käy niin voit kysyä mieheltä ,mitä hyötyä hänestä sitten on??
Tässä on tullut hyviä ideoita, kiitos. Meinasin listata illalla tehtävät hommat, hyväksytän ne miehellä ettei tule seuraavan vaiheen jälkeen sitä mutinaa "miksi nää pitää muka tehdä illalla"...Tai pitäis siinä vaiheessa varmaan pyytää miestä itse listaamaan mitä hänen mielestään pitää tehdä iltaisin. No, kuitenkin, sitten kun lista on tavalla tai toisella valmis niin "toinen jakaa ja toinen valitsee". Ja jos mies ei suostu tekemään tällaista jakoa niin menen lakkoon ja mies saa kokeilla omaa ehdotustaan käytännössä, suorittavana osapuolena.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Tässä on tullut hyviä ideoita, kiitos. Meinasin listata illalla tehtävät hommat, hyväksytän ne miehellä ettei tule seuraavan vaiheen jälkeen sitä mutinaa "miksi nää pitää muka tehdä illalla"...Tai pitäis siinä vaiheessa varmaan pyytää miestä itse listaamaan mitä hänen mielestään pitää tehdä iltaisin. No, kuitenkin, sitten kun lista on tavalla tai toisella valmis niin "toinen jakaa ja toinen valitsee". Ja jos mies ei suostu tekemään tällaista jakoa niin menen lakkoon ja mies saa kokeilla omaa ehdotustaan käytännössä, suorittavana osapuolena.
-Ap
Jos listoja halutaan tehdä kannattaa tehdä lista josta molemmat ovat samaa mieltä "vähintään nämä asiat on tehtävä", jos jommalla kummalla on vielä jotakin "pakollista" tehtävää hän hoitaa ne. Ajan ja kiinnostuksen mukaan molemmat sitten tekee niitä asioita jotka eivät ole ihan välttämättömiä, mutta joita halutaan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Hyvä! Makuuhuonessa "konttori" kiinni, niin muuttuu ääni kellossa.
Meillä mies ei suostu pesemään hammasharjallaan kaakelinvälysiä ja ajattelin ottaa avioeron??
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapset pitää nukuttaa? Miten ap teet tuon nukuttamisen?
Meillä on kolme lasta, ovat nyt jo teini-ikäisiä, ei heitä kyllä ole tarvinnut koskaan nukuttaa.Onko tämä siis se systeemi, missä lasten vieressä istutaan tarvittaessa kolme tuntia odottamassa että nukahtavat. No, ei ne tietenkään nukahda kun siinä vieressä istutaan. Kaveriperhe oli tällaisia lapsia saatuaan ja illanvietot muuttuivat samalla mahdottomiksi, koska perheen äiti meni sinne nukuttamaan niitä lapsia klo 19.30 ja seuraavan kerran näimme aamulla.
Lapset nukkumaan itsekseen ja vuoroiltoina koira iltapissalle.
Lapset on erilaisia. Toinen nukahtanut itsekseen ja ajallaan. Toinen hilluisi vielä klo 12 ympäri kamppää ilman vähintään tunnin nukuttamista.
Kaikki lapset eivät ole helppoja.
Vierailija kirjoitti:
Kyselen neuvoja ja kihisen kiukusta vauvapalstalla. Mies aina hehkuttaa miten hän on keskivertomiestä parempi mies ja osallistuu enemmän kuin keskivertomies. Kyllä hän osallistuu, ainakin enemmän kuin keskivertomies 50 vuotta sitten. Mutta en tajua miten hän ees kehtaa edes ehdottaa että hei kulta, mitä jos mä en tekis mitään ja sä tekisit kaiken, eikä sitten jotenkin edes tajua mikä siinä oikein mättää. Ja sitten se olen minä joka etsii näitä vaihtoehtoisia ratkaisumalleja siihen että miestä toisaalta tympii pissattaa koira, toisaalta nukuttaa lapset...Hänhän on jo esittänyt ratkaisun, mutta mulle ei vaan kelpaa.
-Ap
Ongelma tässä on sana "osallistuu". Eli mies osallistuu hyvää hyvyyttään varsinaisesti sinulle kuuluviin töihin? Ei, vaan yhtä suuri vastuu on molemmilla. Valitettavasti en osaa neuvoa, miten tuollaisen kivikautisen idiootin saa ymmärtämään vastuunsa aikuisena ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme lasta, ovat nyt jo teini-ikäisiä, ei heitä kyllä ole tarvinnut koskaan nukuttaa.Onko tämä siis se systeemi, missä lasten vieressä istutaan tarvittaessa kolme tuntia odottamassa että nukahtavat. No, ei ne tietenkään nukahda kun siinä vieressä istutaan. Kaveriperhe oli tällaisia lapsia saatuaan ja illanvietot muuttuivat samalla mahdottomiksi, koska perheen äiti meni sinne nukuttamaan niitä lapsia klo 19.30 ja seuraavan kerran näimme aamulla.
Lapset on erilaisia. Toinen nukahtanut itsekseen ja ajallaan. Toinen hilluisi vielä klo 12 ympäri kamppää ilman vähintään tunnin nukuttamista.
Vaimoista puhumattakaan.
Lähde jonnekin reissuun viikoksi. Mies saa hoitaa kaiken yksinään sillä välin, oppii sitten arvostamaan sitä mitä teet ja ehkäpä alkaa myös hahmottaa logiikkaa iltarutiinien takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Ongelma tässä on sana "osallistuu". Eli mies osallistuu hyvää hyvyyttään varsinaisesti sinulle kuuluviin töihin? Ei, vaan yhtä suuri vastuu on molemmilla. Valitettavasti en osaa neuvoa, miten tuollaisen kivikautisen idiootin saa ymmärtämään vastuunsa aikuisena ihmisenä.
Ero ja viikko-viikko systeemi ainakin avaa silmät...Tosin suostuuko mies sitten viikko-viikko-systeemiin, ehkä hän olisi isä pari kertaa kuukaudessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Näiden tuntitolkulla nukuttajien lapset ovat juuri niitä, joita on aina alusta asti nukutettu tuntitolkulla. Ei ole edes kokeiltu. Kun omat lapset ovat jo isoja ja myös kavereiden lapset ovat jo isoja, niin tämä on poikkeuksetta niin, että kun tähän nukuttamiseen on lähdetty, siitä ei pääse pois. Sitten sanotaan, että meillä on vaan hankalat lapset. Ei ole. Te olette vaan päättäneet lähteä siihen istumiseen. Jos ette olisi, teillä olisi erilainen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Näiden tuntitolkulla nukuttajien lapset ovat juuri niitä, joita on aina alusta asti nukutettu tuntitolkulla. Ei ole edes kokeiltu. Kun omat lapset ovat jo isoja ja myös kavereiden lapset ovat jo isoja, niin tämä on poikkeuksetta niin, että kun tähän nukuttamiseen on lähdetty, siitä ei pääse pois. Sitten sanotaan, että meillä on vaan hankalat lapset. Ei ole. Te olette vaan päättäneet lähteä siihen istumiseen. Jos ette olisi, teillä olisi erilainen tilanne.
Miksi ei pääsisi pois? Ainakin meillä lapset ovat oppineet, mutta toki heitä ei ole nukutettu sen takia että heidät on koettu hankaliksi lapsiksi jotka eivät koskaan opi nukkumaan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat aika usein myös erilaisia nukuttajia ja kyllä lapsi oppii melko nopeasti molempien tavan. Jos lapsi on oppinut nukkumaan menon pitkän kaavan mukaan mikä estää toista vanhempaa tekemästä sen toisella tavalla. Jonkin aikaa toisenlaisten rutiinien oppimiseen kuluu.
Voisitko vastata? Vai eikö trollille tule mitään mieleen?