Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka olette onnistuneet laihdutuksessa

Vierailija
02.04.2017 |

Te jotka olette laihtuneet paljon ja onnistuneet pitämään kilonne kurissa sen jälkeen. Jotka olette ehkä ennenkin yrittäneet pudottaa painoa siinä onnistumatta.

Miten sen teitte? Mikä ajattelutavoissanne ja elämäntavoissanne muuttui jos olitte ennen yrittäneet laihduttaa mutta olitte ennen epäonnistuneet mutta sitten viimein onnistuitte?

Kyselee painon kanssa jojoillut

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasvaa syömällä rasva lähtee ja pysyy pois. Monikaan ei tätä usko, mieluummin jojottelevat.

Ja mitä rasvaa suosittelet, kun ruokavalioon ei voi sisällyttää mitään maitotuotetta, kananmunaa, nyhtökauraa/härkistä tai proteiinijauhetta. 

En ole tuo ketä kommentoit, mutta esim oliiviöljyä, kookosöljyä, rasvaisia lihoja kuten kasleria, etuselkää, lapaa, kylkeä, kanankoipea, luu-lihalientä, sisäelimiä.

Vierailija
22/37 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasvaa syömällä rasva lähtee ja pysyy pois. Monikaan ei tätä usko, mieluummin jojottelevat.

Ja mitä rasvaa suosittelet, kun ruokavalioon ei voi sisällyttää mitään maitotuotetta, kananmunaa, nyhtökauraa/härkistä tai proteiinijauhetta. 

Yksinkertaisesti syöt sen ruuan minkä syöt, normaalirasvaisena. Kasviksiin öljyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten muutkin ovat sanoneet, laihduttaminen on helppoa mutta tulosten pitäminen ei. Itse olen tullut siihen tulokseen, että pätkäpaasto on ainut tapa. Siis ensin laihduttaa ja sen jälkeen on loppuelämänsä pätkäpaastolla. Jos joka päivä syö, kilot tulevat varmasti takaisin. Pätkäpaastolla on helppoa kontrolloida painoa kun välillä syös ja välillä ei. Jos yksi paastopäivä viikossa ei riitä, niin sitten paastoaa kaksi tai kolme päivää. Jossain vaiheessa löytyy se oikea tasapaino.

Vierailija
24/37 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten muutkin ovat sanoneet, laihduttaminen on helppoa mutta tulosten pitäminen ei. Itse olen tullut siihen tulokseen, että pätkäpaasto on ainut tapa. Siis ensin laihduttaa ja sen jälkeen on loppuelämänsä pätkäpaastolla. Jos joka päivä syö, kilot tulevat varmasti takaisin. Pätkäpaastolla on helppoa kontrolloida painoa kun välillä syös ja välillä ei. Jos yksi paastopäivä viikossa ei riitä, niin sitten paastoaa kaksi tai kolme päivää. Jossain vaiheessa löytyy se oikea tasapaino.

Miten tällä jaksaa? Mulla on raskas fyysinen työ joten tarvin energiaa, kuolisin jos pitäisi olla syömättä koko päivä.

Vierailija
25/37 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on sulkea korvansa muiden ääniltä ja neuvoilta, ja hakea se itselle sopiva elämäntapa. Esim. "ei saa rajoittaa herkkuja" toimii yhdelle, mutta ei toiselle. Tai "pitää syödä 6 kertaa päivässä" tai "leipää/rasvaa/kasviksia/lihaa..". Ei. Jos joku ei toimi, jätetään se pois ja tehdään just niin kuin oma kroppa haluaa.

Itse syön superterveellisesti enkä koskaa mitään myrkkyjä tai "herkkuja". Terveellinen ruoka on mun herkkua. Vaikkapa kala ja kasvikset.

Voin myös mainiosti paastota joka toinen päivä. Ja joskus vaikka useamman päivän putkeen. Paino saa mennä välillä alas, mutta ei koskaan tietyn rajan yli.

Vierailija
26/37 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhat hiilarit pois, herkut pois, KAIKKI mehut ja limsat pois, myös ne light versiot (ylläpitävät sokeririippuvuutta!!!) juomana vesi, rasvaton maito tai rasvaton piimä.

Ei napostella. Syödään terveellistä ruokaa siis oikeaa ruokaa kun on nälkä, salaatti kunnon proteiinilla on myös kunnon ruokaa.

Välipalana rahkaa, omena, ruisleipä, porkkanaa jne terveellisiä vaihtoehtoja.

Unohda jugurtit, myslit, fitnessmurot ja ns proteiinipatukat, kuivatut hedelmät ym "terveelliset" välipalat, sisältävät yllättävän paljon sokeria/suolaa ja energiaa. Pähkinöitä voit syödä kourallisen päivittäin, mutta ei niitä suolattuja versioita.

Liikuntaa mukaan, auttaa aineenvaihdunnan toimimiseen (painojumeihin). Juo tarpeeksi vettä, nuku ja lepää riittävästi. Stressi heikentää rasvanpolttoa, alkoholi pois laihdutuksen ajaksi. Kiinnitä huomiota annoskokoihin ja turhaan leivän puputtamiseen, muista kuidut!! Kuidut auttavat painojumiin.

Minua kiinnostaisi, kauanko olet itse henkilökohtaisesti elänyt tällä ruokavaliolla, ja millainen on ollut entinen ruokavaliosi. Siis ihan siksi, että saisi perspektiiviä, ei siksi, että haluaisin leimata elämäntapasi "vääräksi". 

Meinaan siis ihan rivilaihduttajan, ja aika tyypillisen länsimaalaisen herkkuhiiren kannalta, että siirtyminen noinkin - paremman sanan puutteessa! - kurinalaiseen elämään vanhasta, nautintojen täyttämästä elämästä voi tuntua tosi rankalta muutokselta. Kuinka paljon aikaa vaatii oppia omaksumaan tuollainen ruokavalio, luopumaan entisistä nautinnoista noin totaalisesti, ja kokemaan elämäntapa vielä niin mielekkääksi, että sen noudattaminen ei vaadi valtavasti henkisiä resursseja tai roppakaupalla "itsekuria"?

Vierailija
27/37 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna nälän tulla, ei siihen kuile että välillä on vähän nälkä. Ja syö vain nälkään, älä syö että ei tulisi nälkä. Älä napostele. 10 kg pysynyt poissa 2v.

Vierailija
28/37 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes yrittänyt aikaisemmin. Ahdisti ja masensi tarpeeksi se, että on muodoton läski ja koko elämän jatkuneet huutelut sekä kiusaaminen oli vihdoin liikaa. Alunperin kiusaaminen johti siihen, että lihoin yli normaalipainon. Haukuttiin läskiksi jo tavallisessa BMI:ssä. Ei, itsetuntoni ei parantunut senkään jälkeen, että laihduin kymmeniä kiloja ja olen vihdoin reilusti normaalipainoinen jälleen. Nälviminen ei auttanut loppupeleissä yhtään, koska vihaan edelleen itseäni enkä tunne että olisin ikinä tarpeeksi laiha. Nyt en syö liikaa, syöminen on vaikeaa ja pelottaa, että söisin vahingossa liikaa. Pelkään sairaalloisesti, että joku päivä herään ja kaikki vanhat kilot ovat tulleet takaisin.

Jätin kaikki herkut pois ja pakotin itseni syömään paremmin. Liikunta tuli vasta paljon myöhemmin kuvioihin.

Vierailija
29/37 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ehkä isoin työ henkisessä puolessa. Minulla on aika pitkä laihdutushistoria sanan negatiivisessa merkityksessä, joten minun piti aika vahvasti määrittää ensin se, millainen muutoksentavoittelu ylipäätään on realistista ja järkevää. Sanotaanko näin, että vanhana itseinhoisena ja epätoivoisena on helppoa lipsua täsmäneuvoihin tyyliä täyssyömättömyys, loppuelämä pelkällä salaatilla ja rääkkiliikunnalla jne. Alkutaipale meni aika lailla järkevien ohjeiden sisäistämisellä, haitallisten päähänpistojen torjumisella ja itsetutkiskelulle sen suhteen, onko tämä oikeasti viisasta, ja jaksaisinko elää tällä tavalla seuraavat kaksikymmentä vuotta.

Itse fyysinen puoli ei itse asiassa ollut kovin monimutkaista: tasainen syöminen, monipuoliset, kasvisvoittoiset ateriat, napostelun vähentäminen ja mielekäs liikunta. Herkuttelusta on tullut maltillisempaa ja suunnitelmallisempaa, enkä enää mielelläni harrasta "övereitä" oikein mihinkään suuntaan. En ole sinällään luopunut mistään, mutta viikonloppupitsan olen voinut tuunata vaikkapa pitsasiivuksi ja salaatiksi kylkeen, illanvietoissa juon alkoholia korkeintaan pari annosta, jos sitäkään... Hienosäätöä ja kalorikkaimpien tapojen muovaamista uutta elämäntapaa tukeviksi, näin pähkinänkuoressa. 

Olen oppinut sen, että tämä on kärsivällisen hommaa. Uusien tapojen löytäminen ja opettelu vie aikaa ja vaatii pitkäjänteisyyttä, ja niitä huonoja päiviä ja -kausia tulee. Ne hetket kysyvät kaikista eniten kanttia ja luottoa siihen, että ne päivät eivät leimaa koko prosessia. Joka päivä homma alkaa alusta, ja joka hetki on aikaa tehdä hyviä valintoja. Ennen pitkää siitä tulee elämäntapa, jota ei tarvitse niin kauheasti miettiä ja pohtia 24/7. :) 

Vierailija
30/37 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae mielummin ruokavalio, jolla voit syödä normaalisti. Pätkäpaasto ei ole elämäntapa, sehän on ikuinen kuuri!

Pitää syödä niin, että se on kivaa eikä ongelma.

Vierailija
31/37 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeinta ei ole mielestäni niinkään laihduttaminen (joka sekin voi olla kyllä haastavaa), vaan kilojen poissa pitäminen. Tuppaavat kilot tulemaan monellekin takaisin laihdutuksen jälkeen, varsinkin jos tulee joku uusi tilanne eteen, mikä lisää haasteita painonhallinnalle. Kai siihen, että kilot tulee helposti takaisin ja paino pyrkii takaisin isompaan lukemaan, on joku tieteellinen syykin. Kiinnostavaa on, miten jotkut ovat saaneet pysymään kilot pois. Mikä on "naksahtanut kohdalleen" kun paino on alkanut pysyä samassa. Kai se on sitten se, että on löytänyt elintavat jotka ovat sellaiset, joita pystyy helposti pitämään ilman että ne on epämukavia ja monesti mitkään pikadieetit tai tiukat laihdutusruokavaliot ei auta oppimaan sellaisia.

Perhetuttu laihdutti terveysongelmien takia 70-luvulla useita kymmeniä kiloja, ja sai painon pysymään alhaalla. Sanoi, että on tärkeää punnita paino joka päivä ja pudottaa kilokin heti pois.

Ja siis täti oli kuin suuri tynnyri, jossa oli pää. Hengityskin kuulosti kuorsaukselta. Laihtui siitä normaalipainoon, ja pysyi siinä.

Vierailija
32/37 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vähemmän herkkuja, enemmän kasviksia ja kalaa sekä liikun viikossa vähintään kolmena päivänä.

Vierailija
33/37 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tällä jaksaa? Mulla on raskas fyysinen työ joten tarvin energiaa, kuolisin jos pitäisi olla syömättä koko päivä.

Kai se on yksilöllistä. Itselleni paastoaminen ei ole koskaan ollut ongelma. Ongelma on vähän syöminen. Sitä en pysty pitkiä aikoja tekemään.

Vierailija
34/37 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae mielummin ruokavalio, jolla voit syödä normaalisti. Pätkäpaasto ei ole elämäntapa, sehän on ikuinen kuuri!

Pätkäpaasto nimenomaan ei ole kuuri. Eihän sekään ole laihdutuskuuri, että olet syömättä lounaan jälkeen ennen seuraavaa ateriaa. Pätkäpaastossa, siis kun oikeasti paastotaan eikä vain olla alennetuilla kaloreilla 5-2:n tyyliin, yksinkertaisesti pidennetään sitä aterioiden väliä vaikkapa kokonaiseksi vuorokaudeksi.

Vierailija
35/37 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuolla tavalla sekoittaa aika varmasti kehonsa. Ihan millä tahansa tavalla ja hinnalla millä hyvänsä ei kannata laihduttaa, koska niitä "velkoja" maksaa vielä vuosia, pahimmillaan loppuikänsä, takaisin. 

Vierailija
36/37 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
37/37 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittanut kuukausi sitten pätkäpaaston. Aloituspaino oli 71kg ,nyt 68kg, ja pituus on 172. Painoin kolme vuotta sitten 77kg ja pudotin silloin noin 6 kiloa ihan vaan karsimalla herkkuja pois. Sitten paino on jumittunut tuohon 70 kiloon. Haluaisin painaa noin 65kg.  

Pätkäpaastoan nyt vähän aikaa myös siksi, että paastopäivinä olo on hyvä ja energinen. Mun on helpompi olla minimikaloreilla pari päivää viikossa ja syödä sitten viikonloppuna hyvällä omalla tunnolla vaikka pullaa. Valinta tämäkin. Voisin olla syömättä herkkuja lainkaan, mutta kun en halua :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan