90kg nainen on hoikka - miksi käsitykset koosta ovat omituisia?
Onko nykyisen ylipainon yleisyyden aikakaudella ihmisten käsitykset muuttuneet aivan virheellisiksi vai onko lihava alkanut näyttää normaalilta ja tukeva hoikalta kun ylipainoa on enemmistöllä? Työkaveri kertoi jostakin tuttavanaisestaan, joka oli hänestä ensinnäkin "tosi pitkä" (170cm, onpa pitkä......) ja sitä hän ihmetteli, miksi niin hoikka ihminen on ryhtynyt pudottamaan painoaan ja liikkumaan, kun hän on 90kg "ja eihän tuollainen paino ole noin pitkällä mitään, hoikka on kuin mikä". Ja siis vasta nyt liikuntaa alkanyt harrastaa, joten oletettavasti kyseessä ei ole kehonrakentaja.
Onhan tuo nyt selkeästi ylipainon puolella ja vaikka olisi kuinka rotevarakenteinen, hoikalta ei näytä sitten millään. Ja kukin olkoon minkä kokoinen haluaa, siitä ei ole kyse, mutta tosissaan alkaa tuntua että ns. normaali paino/normaalikokoinen keho alkaa olla jotakin, mitä ei enää tunnisteta. Osa ihailee vain kuivaa kuntosalitreenattua silareilla "normaalina" ja muut ovat "löysiä läskejä" ja osalle selkeästi ylipainoinen on "hoikka" ja oikeasti hoikka tai treenattu onkin "anorektikko".
Onko kaikesta ns. tavallisesta ja normaalista tullut nykyään epätoivottua vai vievätkö ääripäät kaiken huomion niin että tavallista ja normaalia ei enää huomata?
Kommentit (173)
Läskiys on katsojan silmässä.
Omalla työpaikallani naiset ovat melko poikkeuksetta todella ylipainoisia. Meikäläinen sielä ylipainon ja normaalipainon välimaastossa olen heidän silmissään todella hoikka. Minulla on suhteessa todella pitkät ja hoikat raajat. Keskellä asuvan läskin saa melko näppärästi piilotettua oikeilla vaatteilla. Jatkuvasti meikäläistä patistellaan syömään enemmän kun olen "niin laiha".
Ja auta armias kun heittäydyn dieetille silloin kun maaginen ylipainon raja ylittyy.
Vierailija kirjoitti:
No onhan 90kg nainen hoikka, jos on 190cm pitkä! Mutta 170cm tuossa on 20kg liikaa.
Ei ole 170/70 myöskään erityisen hoikka. Normaalivartaloinen. Itse olen 178/60, normaalipainon alarajoilla. Mä kai sitten olen niitä "anorektikkoja".
Vierailija kirjoitti:
Läskiys on katsojan silmässä.
Omalla työpaikallani naiset ovat melko poikkeuksetta todella ylipainoisia. Meikäläinen sielä ylipainon ja normaalipainon välimaastossa olen heidän silmissään todella hoikka. Minulla on suhteessa todella pitkät ja hoikat raajat. Keskellä asuvan läskin saa melko näppärästi piilotettua oikeilla vaatteilla. Jatkuvasti meikäläistä patistellaan syömään enemmän kun olen "niin laiha".
Ja auta armias kun heittäydyn dieetille silloin kun maaginen ylipainon raja ylittyy.
Suomalaisetkin alkavat kokonaisvaltaisesti olla sen verran painavia, että eivät enää välttämättä tiedä miltä normaalipainoinen näyttää. Siksi ei pitäisi ollenkaan lähteä mukaan mihinkään ylipainon normalisointiin, pian ollaan kuin jenkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan 90kg nainen hoikka, jos on 190cm pitkä! Mutta 170cm tuossa on 20kg liikaa.
Eikä ole hoikka, vaan ylipainon rajalla, bmi 24.9.
Pitäisi olla vähintään 210cm, että 90kg voisi kutsua hoikaksi, bmi 20.4.
Toi Bmi-touhu on kyl lievästikin kyseenalaista. Mun veli on 199 pitkä ja painaa sata kiloa. Ton laskurin mukaan hän on ylipainoinen (lievästi). Oikeasti ei sinne päinkään. Lihaksikas ku mikä. Huono indeksi tuo bmi.
Se on ihan hyvä paitsi lihaksia kasvattaneille. No, se on kyllä siinä typerää, ettei naisille ja miehille ole eri rajoja, kun miehillä on paksummat luut ja isommat elimet, lihaksien lisäksi.
t. 10% rasvaa, bmi 24, mies.
Oikeasti BMI on ihan hyvä ainakin 99 prosentille saliharrastajistakin. Jotta ne lihakset oikeasti vaikuttaisivat siihen painoindeksiin, niin siinä saa viettää sen parisen tuntia salilla tehden ihan kunnon treeniä. Todennäköisesti pitää olla jo ammattimainen kehonrakentaja.
No ei tarvi, jos ihmisellä on niiden lihasten lisäksi myös rasvaa. Tuo, kelle vastasit, oli bmi 24 10% rasvoilla oleva mies, jolla on jo hyvä lihaserottuvuus. Pistä 5 pinnaa lisää rasvaa ja ollaankin ylipainon puolella, vaikka rasvan määrä kehossa on oikeasti vielä normaali ja terve. Mä oon se 170/78 nainen ja normaalilla rasvan määrällä olen helposti ylipainoinen (bmi 27). Käyn kyllä salilla ja treenaan siellä keskittyneesti, mutta ei mun treeniä ja ruokavaliota voi sanoa mitenkään lihasmassan kasvattamisen osalta optimoduksi.
ylipainoisuus on niin yleistä että on jopa vaikea sanoa onko joku "normaalipainoinen" vai ei
Olen raskaana ja painan 93kg, pituutta 170 cm ja aivan järkyttävähän tää paino on! Tosin kun painoin 70kg ja olin siis painoindeksin mukaan normaalipainoinen, sain aikuisilta puolitutuilta ihmisiltä kommentteja lihavuudestani. Nyt samat ihmiset menee vaan vaikeaksi, jos mainitsen olevani ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi Bmi-touhu on kyl lievästikin kyseenalaista. Mun veli on 199 pitkä ja painaa sata kiloa. Ton laskurin mukaan hän on ylipainoinen (lievästi). Oikeasti ei sinne päinkään. Lihaksikas ku mikä. Huono indeksi tuo bmi.
Se on ihan hyvä paitsi lihaksia kasvattaneille. No, se on kyllä siinä typerää, ettei naisille ja miehille ole eri rajoja, kun miehillä on paksummat luut ja isommat elimet, lihaksien lisäksi.
Oikeasti BMI on ihan hyvä ainakin 99 prosentille saliharrastajistakin. Jotta ne lihakset oikeasti vaikuttaisivat siihen painoindeksiin, niin siinä saa viettää sen parisen tuntia salilla tehden ihan kunnon treeniä. Todennäköisesti pitää olla jo ammattimainen kehonrakentaja.
No ei tarvi, jos ihmisellä on niiden lihasten lisäksi myös rasvaa. Tuo, kelle vastasit, oli bmi 24 10% rasvoilla oleva mies, jolla on jo hyvä lihaserottuvuus. Pistä 5 pinnaa lisää rasvaa ja ollaankin ylipainon puolella, vaikka rasvan määrä kehossa on oikeasti vielä normaali ja terve. Mä oon se 170/78 nainen ja normaalilla rasvan määrällä olen helposti ylipainoinen (bmi 27). Käyn kyllä salilla ja treenaan siellä keskittyneesti, mutta ei mun treeniä ja ruokavaliota voi sanoa mitenkään lihasmassan kasvattamisen osalta optimoduksi.
Mitenköhän tuo sun rasvaprosenttisi on mitattu? Kuulostaa meinaan todella epäuskottavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90kg ja 170cm on tosi läski, ei voi mitään. Ei hoikka. Painoindeksimittarillakin mitattuna huolestuttavan ylipainoinen.
Terveisin 170cm 73kg nainen joka yrittää laihduttaa
Ite taas omaan terveen rasvaprosentin vaikka olen 170cm ja 78kg. Ei tarvetta laihduttaa.
Yritätkö tappaa meidät nauruun?
Kuis? Rasva% on 22,5, eli normaali, eikä mulla täten ole liikaa rasvaa kropassa joka aiheuttaisi esim. terveysongelmia. Syön terveellisesti ja liikun. Joten miksi pitäisi laihduttaa?
Koska olet ylipainoinen ja liian jykevä.
Pituus miinus 100 on aika hyvä mittari normaalipainosta. Ei tarkka mutta siitä on hyvä lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90kg ja 170cm on tosi läski, ei voi mitään. Ei hoikka. Painoindeksimittarillakin mitattuna huolestuttavan ylipainoinen.
Ite taas omaan terveen rasvaprosentin vaikka olen 170cm ja 78kg. Ei tarvetta laihduttaa.
Joo, onpas tosi naurettavaa. Tai sitten ihmisillä on vaan erilaisia ruuminrakenteita eikä kaikki todellakaan ole lihavia tuolla painolla ja pituudella. Toki 170cm/90kg kuulostaa jo aika paljolta ja vaikea uskoa, että olisi oikeasti tuolloin hoikka, mutta ei välttämättä kuitenkaan valtava.
Itse olen 163cm/69kg, käytän yleensä kokoa 38-40/M ja olen ihan normaalipainoisen näköinen. Kun painoin 77kg, olin pullea, mutta en lihava. 63-kiloisena olin hoikka, kokoa 36, paitsi leveiden hartioiden takia yläosista joskus 38. Enkä varmasti ahda itseäni liian pieniin vaatteisiin, joskus jopa liian isoihin, jotka oli sopivia 5 kiloa painavampana.
Kiesus mitä itsepetosta. Olet lihava, 90kg hoikkaa naista ei ole olemassa, oli sitten kuinka pitkä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän tuo sun rasvaprosenttisi on mitattu? Kuulostaa meinaan todella epäuskottavalta.
Laboratoriossa 10 kertaa mitattu ja tuo on niiden keskiarvo tietenkin. Mitä muuta odotit vauvapalstalla?
Vierailija kirjoitti:
Pituus miinus 100 on aika hyvä mittari normaalipainosta. Ei tarkka mutta siitä on hyvä lähteä.
Miehillä pituus -100, mutta naisilla pituus -110
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä. Mun mies on 198 ja painaa 107. Lääkärissä kävi just ja tohtori totesi ettei ylimääräistä ole grammaakaan. Urheilija on.
Nivelten kannalta ei ole väliä, että onko paino rasvaa vai lihasta. Liika paino on ylimääräinen rasitus nivelille ja isojen ihmisten kohdalla painoa kannattaisi erityisesti tarkkailla.
Mahtavaa keskustelua. Kuinka vaikea on ymmärtää, että ihmisiä on erikokoisia ja samanpituiset ja samanpainoisetkin voivat näyttää ihan erilaisilta riippuen siitä, millainen ryhti on, miten paljon on lihasta, minkä muotoinen vartalo on jne. 170 cm / 90 kg ei tosiaaan ole hoikka kilojen tai painoindeksin perusteella, ja tuskin erityisen hoikka ulkonäöltäkään, mutta jos on aina harrastanut esim. liikuntaa, käyttää imartelevia vaatteita, on ryhdikäs jne. voi hyvinkin näyttää paljon "hoikemmalta" mitä on. Paljon riippuu siitäkin minne kilot kertyy.
Tässä muutama 170 cm pitkä ja 90 kg painava nainen Mybodygallerysta:
http://www.mybodygallery.com/photos-52703-body-shape.htm?StartAt=19#.WN…
http://www.mybodygallery.com/photos-48557-body-shape.htm?StartAt=6#.WN-…
http://www.mybodygallery.com/photos-30883-body-shape.htm?StartAt=72#.WN…
Oikeanlaisella pukeutumisella voivat varmasti näyttää hyvinkin hoikilta, toisaalta taas huonolla tuurilla tuollaisilla mitoilla voi näyttää todella isolta myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuis? Rasva% on 22,5, eli normaali, eikä mulla täten ole liikaa rasvaa kropassa joka aiheuttaisi esim. terveysongelmia. Syön terveellisesti ja liikun. Joten miksi pitäisi laihduttaa?
Koska olet ylipainoinen ja liian jykevä.
Mun kropassa ei ole epäterveellistä määrää rasvaa ja jykevyys on vain sun oma mielipiteesi, eikä todellinen terveysongelma. Yritäs uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvaprossaa on mitattu pihtimittauksilla ja Inbodylla. Pessimistinä uskon korkeinta tulosta antavaa mittausta.
Itse olen 178 cm ja 85 kg ja olen hoikka. Lääkärit ihmettelevät aina painoa kysyttyään, että mihin sen painoni piilotan. Ei ole ikinä kehotettu laihduttamaan. Jotkut pitävät minua jopa laihana, vaikka vyötärönympäryksessä olisi kyllä varaa laihduttaa. Ihmettelen kyllä itsekin painoani, mahdun kuitenkin hyvin kokoon 40-42.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa keskustelua. Kuinka vaikea on ymmärtää, että ihmisiä on erikokoisia ja samanpituiset ja samanpainoisetkin voivat näyttää ihan erilaisilta riippuen siitä, millainen ryhti on, miten paljon on lihasta, minkä muotoinen vartalo on jne. 170 cm / 90 kg ei tosiaaan ole hoikka kilojen tai painoindeksin perusteella, ja tuskin erityisen hoikka ulkonäöltäkään, mutta jos on aina harrastanut esim. liikuntaa, käyttää imartelevia vaatteita, on ryhdikäs jne. voi hyvinkin näyttää paljon "hoikemmalta" mitä on. Paljon riippuu siitäkin minne kilot kertyy.
Oikeanlaisella pukeutumisella voivat varmasti näyttää hyvinkin hoikilta, toisaalta taas huonolla tuurilla tuollaisilla mitoilla voi näyttää todella isolta myös.
Yksikään noista ei näytä hoikalta, ei edes sinnepäin! Ei ole varmaan näyttänyt hoikalta kymmeneen vuoteen. Pelkkä vilkaisu riittää toteamaan lihaviksi. Sinä olet todellisuudesta vieraantunut, eikä sinulla ole käsitystäkään mitä hoikka tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään noista ei näytä hoikalta, ei edes sinnepäin! Ei ole varmaan näyttänyt hoikalta kymmeneen vuoteen. Pelkkä vilkaisu riittää toteamaan lihaviksi. Sinä olet todellisuudesta vieraantunut, eikä sinulla ole käsitystäkään mitä hoikka tarkoittaa.
Jep. Kannattanee katsella tuolta samaiselta nettisivulta miltä ne normaalipainoiset näyttävät ja sitten verrata noihin kuviin. Siinä varmaan ero helpoiten tulee selville.