90kg nainen on hoikka - miksi käsitykset koosta ovat omituisia?
Onko nykyisen ylipainon yleisyyden aikakaudella ihmisten käsitykset muuttuneet aivan virheellisiksi vai onko lihava alkanut näyttää normaalilta ja tukeva hoikalta kun ylipainoa on enemmistöllä? Työkaveri kertoi jostakin tuttavanaisestaan, joka oli hänestä ensinnäkin "tosi pitkä" (170cm, onpa pitkä......) ja sitä hän ihmetteli, miksi niin hoikka ihminen on ryhtynyt pudottamaan painoaan ja liikkumaan, kun hän on 90kg "ja eihän tuollainen paino ole noin pitkällä mitään, hoikka on kuin mikä". Ja siis vasta nyt liikuntaa alkanyt harrastaa, joten oletettavasti kyseessä ei ole kehonrakentaja.
Onhan tuo nyt selkeästi ylipainon puolella ja vaikka olisi kuinka rotevarakenteinen, hoikalta ei näytä sitten millään. Ja kukin olkoon minkä kokoinen haluaa, siitä ei ole kyse, mutta tosissaan alkaa tuntua että ns. normaali paino/normaalikokoinen keho alkaa olla jotakin, mitä ei enää tunnisteta. Osa ihailee vain kuivaa kuntosalitreenattua silareilla "normaalina" ja muut ovat "löysiä läskejä" ja osalle selkeästi ylipainoinen on "hoikka" ja oikeasti hoikka tai treenattu onkin "anorektikko".
Onko kaikesta ns. tavallisesta ja normaalista tullut nykyään epätoivottua vai vievätkö ääripäät kaiken huomion niin että tavallista ja normaalia ei enää huomata?
Kommentit (173)
Täälläkin varmasti pastailee "plussatyttöjä," joiden mielestä fataalisti ylipainoinen ihan jenkkimalliin on hoikkeliini. Miten pahoissa harhoissa voi ihminen olla.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin varmasti pastailee "plussatyttöjä," joiden mielestä fataalisti ylipainoinen ihan jenkkimalliin on hoikkeliini. Miten pahoissa harhoissa voi ihminen olla.
Niin, ja miten se on kauhean olennaista, miltä joku toinen näyttää tai paljonko painaa? Onko elämässäsi mitään sisältöä?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä käsitys tulee monien naisten suosimasta keskinäisestä kehumisesta, jossa ns. kuuluu kehua toisiaan on siihen syytä tai ei. "Ihanat hiukset sulla" kun lissu tulee töihin kamassa punaisessa kananpeessä, "upea vartalo ja wau mitkä sääret" kun mirkku kokoa 42 länkisäärillä tulee pikkujouluihin minimekossa jne.
Sellaisen huomion olen btw tehnyt, että ainakaan työpaikoilla kehumiset eivät koskaan kohdistu pikkujouluihin minimekossa tulevaan, oikeasti upeavartaloiseen hoikkaan nuorempaan työkaveriin eikä kenenkään pitkät ja oikeasti upeat hiukset ole koskaan upeat :D
Kuulut itse nähtävästi (ainakin omasta mielestäsi) näihin oikeasti upeavartaloisiin, hoikkiin, nuoriin ja pitkä/upeahiuksisiin. Ja tyhjäpäisiin. Toisaalta who cares?
En etes katso naisia jotka on alle 70 kiloa. En kaipaa luurankoja. Ja onhan se myös tasoluokkaa kun köyhällä naisella ei ole varaa syödä ja parempiluokkaisen naisen on enemmän rahaa ostaa kunnon ruokaa.
Oksettaa kun ihmiset päästää itsensä lihavaan kuntoon. Onko niin vaikeaa olla syömättä koko ajan rasvaisia sokerimunkkeja ja peruuttaa se McDonaldsin kanta-asiakkuus?
Lihavuus johtuu vain ja ainoastaan sun elämäntavastasi. Onhan se kiva syyttää isoja luita ja lääkitystä niin ei tarvitse myöntää omaa laiskuuttaan ja piittaamattomuuttaan. :)
Vierailija kirjoitti:
En etes katso naisia jotka on alle 70 kiloa. En kaipaa luurankoja. Ja onhan se myös tasoluokkaa kun köyhällä naisella ei ole varaa syödä ja parempiluokkaisen naisen on enemmän rahaa ostaa kunnon ruokaa.
Loogista. Mulla on rahaa ostaa kaupasta ihan mitä mieli tekee, mutta meinaako se sitä, että ne kotiin kannetut sapuskat on pakko tunkea kerralla napaansa? Ei.
Sinä tykkäät tuhdeista tytöistä ja se on sinun oikeutesi, mutta raha ei kyllä ylipainoon liity.
Lihavuus on ennemmin merkki juuri köyhyydestä. Salaatti on kalliimpaa kuin roskaruoka.
Ennenaikaan kun ruoka oli kallista, lihavuus oli varakkuuden merkki. Nykyään lihavuus on yleisempää alemmissa tuloluokissa, koska einekset ja muu roskaruoka on halpaa, vihannekset ja liha kalliita. Ja myös ruoanlaittotaito puuttuu monilta; kaikki eivät osaa valmistaa edes keittoja, saati mitään monimutkaisempaa perusruokaa.
Mitä tulee siihen, että ihmiset olisivat vain "lihaksikkaita" tai "kurvikkaita", niin faktat on nämä; yli puolet aikuisesta kansasta on ylipainoisia, kouluikäisistä lapsista 20% on ylipainoisia. 70% ihmisistä asuu kaupungeissa ja niiden kehysalueilla, joten huomattavia lihaksia ei voi olla ellei treenaa kovaa ja säännöllisesti salilla. Maaseudulla sitten alkaakin olla niitä ihmisiä, joilla lihasmassa selittää oikeasti ainakin osan painosta, kun tehdään vielä ruumiillista työtä esim. maatiloilla.
Jonkinlainen vääristynyt kehonkuva vaivaa kyllä kaikkia kokoluokkia; on hoikkia, jotka kaiken aikaa näkevät läskiä siellä ja rasvaa täällä vaikka sitä ei ole, ihannoidaan lihaskuivuutta ja tavoitellaan mahdotonta olla yhtäaikaa rasvaton ja muodokas. Toisessa laidassa on ylipainoisia, jotka kuvittelevat olevansa normaalikokoisia tai jopa hoikkia, mitä nyt huomattavan lihaksikkaita ja muodokkaita, kun iso ahteri on muotia ollaan tyytyväisiä ja kuvitellaan että se tarkoittaa mitä tahansa löysää leveää lättänää. Toinen ryhmä näkee korjattavaa siellä missä sitä ei ole ja toinen ryhmä ei näe korjattavaa vaikka sitä on paljon. Se "normaalipainoinen" kroppa löytyy jostakin sieltä välistä.
Naurettavaa, kun naiset dissaavat toisiaan ja sitten kun kertovat itse painonsa, niin ovat myös lihavia🤣 ei ole mielestäni mitään varaa haukkua muita. Itse olen painava lihaksien takia, ja hiton ylpeä (normaalipainonen kylläkin). Pitäisikö teidän naisten katsoa peiliin tai olla sanomatta mitään? Oi että, tämäkin palsta naurattaa. "Toi on ylipainoa, ite olen 170/76, pitäis vähän laihduttaa" tyyppisesti kommentoitte täällä, niin pitäiskö katsoa peiliin ja myöntää, et ootte ihan samassa tilanteessa, kun tän ap työkaveri? Tai ketä nyt olikaan... Ei mulla muuta, ku et olis peiliin katsomisen paikka. Kukaan ylipainoinen ei ole oikeutettu sanomaan toista ylipainoiseksi. (Paitsi nyt sen puhu niistä lihaskimpuista...)
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että kyse on siitä kun fitness-ilmiö on ollut pitkään in, se on vääristänyt sillä suunnalla ns. normaalin määritelmää (puhutaan laihaläskeistä, siis normaalipainoisista tai hoikista naisista, joilla on normaali naisen rasva% eikä ylipainoa, mutta fitnessmittarilla he ovat siis tosiläskejä ja kamala rasva%). Toisena ryhmänä ovat ylipainoiset, joilla taas rasvaa ja painoa on oikeasti liikaa, mutta monet ajattelevat olevansa normaalikokoisia, mitä nyt tavallista muodokkaampia tai aikuisia naisia (joista kummallakaan ei ole mitään tekemistä ylipainon kanssa). Ne oikeasti normaalipainoiset eivät oikein kuulu mihinkään ryhmään. Tämä ap:n työkaveri on varmaankin niitä, joille ylipainoiset ovat normaaleja tai hoikkia - liekö itsekin isokokoinen.
Laihaläskeillä ei ole normaalin naisen rasva% vaan se on yleensä tukevasti ylipainon puolella. Tästä oli joku tutkimuskin taannoin, missä havainto oli että jopa 40% BMI:n perusteella normaalipainoisista naisista oli kehonkoostumuksensa perusteella tosiasiassa ylipainoisia tai jopa lihavia. Tuollainen kehonkoostumus voi olla seurausta esimerkiksi siitä että elintavat ovat hyvin passiiviset, mutta paino pidetään näennäisesti normaalina ruokavalion avulla. Tällöin lihasmassaa on todella vähän ja siihen näennäiseen normaalipainoonkin mahtuu epäterveellisen paljon rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa, kun naiset dissaavat toisiaan ja sitten kun kertovat itse painonsa, niin ovat myös lihavia🤣 ei ole mielestäni mitään varaa haukkua muita. Itse olen painava lihaksien takia, ja hiton ylpeä (normaalipainonen kylläkin). Pitäisikö teidän naisten katsoa peiliin tai olla sanomatta mitään? Oi että, tämäkin palsta naurattaa. "Toi on ylipainoa, ite olen 170/76, pitäis vähän laihduttaa" tyyppisesti kommentoitte täällä, niin pitäiskö katsoa peiliin ja myöntää, et ootte ihan samassa tilanteessa, kun tän ap työkaveri? Tai ketä nyt olikaan... Ei mulla muuta, ku et olis peiliin katsomisen paikka. Kukaan ylipainoinen ei ole oikeutettu sanomaan toista ylipainoiseksi. (Paitsi nyt sen puhu niistä lihaskimpuista...)
Tähän vielä lisäys: tai siis voi sanoa toista ylipainoiseksi, mutta oikeutta ei ole halveksua, samalla kaivat vaan itsellesi syvää samaa kuoppaa, jossa se toinen seisoo. Voi luoja. Sanon suoraan: jos olet itse ylipainoinen ja sinulla on paljon läskiä eikä lihaksia, niin kuset samalla omiin muroihisi, kun haukut "lihavampaa" kuin sinä. Eri asia on nämä lihaskimput, jotka ovat "terveellisesti" ylipainoisia. facts on table. Ei mulla muuta, terveyttä teille!
Ja haukkuminen ei tee susta mitenkään "parempaa ihmistä" kun se "lihavempi" ihminen. Olisko kivaa jos mä normaalipainosena haukkuisin teidät, joilla on ylimääräistä, niin maanrakoon? Voin ojentaa jokaiselle teille peilin, johon voitte katsoa.
Mulla 70G tai 75F yleensä :).