Yle "Juuso, 19, ei halua tehdä mitään"
Hyvä, että on jo nuorena oma mielipide asioihin. Jaksamista!
Kommentit (380)
Vierailija kirjoitti:
Surullista.
Mikä siinä on surullista? Aika hemmetin moni laittaa eurojaskan vetämään joka perjantai ja voiton jälkeen ei tarvitsisi ja tuskin kukaan palaakaan töihin, minä en ainakaan, en edes menis edes irtisanomisajaksikaan.
Miksi tämä juttu on tehty? 19v. Poika, valmistunut kokiksi, ammatti siis olemassa. Haluaa pari vuotta etsiä sitä omaa juttuaan, ja elää nuoruuttaan. Monet pitävät lukion jälkeen välivuoden tai pari, asuvat tuolloin vielä vanhempien katon alla, ja ovat Linnanmäellä tai Mäkkärissä tmv. töissä tai vaan ovat. Kenties ovat hakeneet yliopistoon mutta ovet sinne eivät ole auenneet ja pari vuotta seilaavat.
Juuso asuu jo irrallaan vanhemmistaan ja kokin paperit on taskussa, voi siis lähteä nuorena miehenä töihin milloin vaan jos haluaa, ja varmaan haluaakin sen pari vuotta katseltuaan. Pitäisikö olla jo ammattikorkeassa opiskelemassa tai kenties amiksessa hankkimassa toista perustutkintoa? Sitä minä en ymmärrä miksi ja mihin kaikilla on tässä yhteiskunnassa kiire. Joka paikkaan pitää olla menossa tuli perseen alla ja kyynärpää taktiikalla. Haluta täytyy koko ajan enemmän ja lisää. Et ole mitään jos ei ole alle kolmikymppisenä kahta maisterintutkintoa ja lisää titteleitä tulossa pikapuolin.
Minä nostan hattua"Juusolle" että hän tyytyy vähempään(jos niin voi sanoa) se on hänelle tarpeeksi. Ja onhan hänellä vielä 50 vuotta aikaa olla veronmaksajana Suomen valtiolle jos ei pidempään.
Olen ollut työelämässä teinistä pitäen. Tällä hetkellä olen väliaikaisesti tukien tarpeessa.
Kun olen ollut töissä, olen myös korostanut tukien varassa elävät pummeiksi. Mutta kyllä suhtautuminen on toinen, kun näet jumalattoman vaivan saadaksesi kyseiset tuet. Se elämiseen tarkoitettu 500€ ei todellakaan ole sormia napsauttamalla tililläsi.
Karu fakta se kuitenkin on, että jollet oikeasti tienaa paremman tason koulupaprujen ansiosta hyvin, on täysin turha tuhlata elämäänsä töissä, josta todennäköisesti et edes nauti ja josta sinulla jää käteen saman verran kuin kotona olemisesta luukun kautta.
Tietysti on ihmisiä, jotka omaavat vanhoilliset aatteet töissä raatamisen suhteen tai jotka yksinkertaisesti nauttivat töiden tekemisestä. Suotakoon heille työn ilo, mutta vähän myös ehdottaisin ymmärrystä Kelan asiakkaille. Tuo Juusokin hyvin todennäköisesti kyllästyy kitkutteluun 500€/kk, ja tekee itsestään diplomi-insinöörin. ;-) Suokaamme hänelle nuoruus martat!
Vierailija kirjoitti:
Kiva että nää tyypit voi nykyisin perustella laiskuutensa mamuilla. Että ei tarvi tehdä töitä kun mamut saa kaiken valmiina. Totuushan on, että vaikka meillä ei olis yhtään mamua, niin nää tyypit ei olis siltikään töissä. Tuo on vaan tekosyy, oikea syy on se että ne on laiskoja ja haluaa kaiken valmiina. Haluavat maksattaa elämänsä muilla.
Mun mielestä näille tyypeille voisi sanoa että kiva, et oo sen ylempänä/parempi kuin se mamukaan. Kun yleisemminhän he mamuja halveksivat/kadehtivat/pitävät alempiarvoisina.
Tsuidadui kirjoitti:
Olen ollut työelämässä teinistä pitäen. Tällä hetkellä olen väliaikaisesti tukien tarpeessa.
Kun olen ollut töissä, olen myös korostanut tukien varassa elävät pummeiksi. Mutta kyllä suhtautuminen on toinen, kun näet jumalattoman vaivan saadaksesi kyseiset tuet. Se elämiseen tarkoitettu 500€ ei todellakaan ole sormia napsauttamalla tililläsi.
Karu fakta se kuitenkin on, että jollet oikeasti tienaa paremman tason koulupaprujen ansiosta hyvin, on täysin turha tuhlata elämäänsä töissä, josta todennäköisesti et edes nauti ja josta sinulla jää käteen saman verran kuin kotona olemisesta luukun kautta.
Tietysti on ihmisiä, jotka omaavat vanhoilliset aatteet töissä raatamisen suhteen tai jotka yksinkertaisesti nauttivat töiden tekemisestä. Suotakoon heille työn ilo, mutta vähän myös ehdottaisin ymmärrystä Kelan asiakkaille. Tuo Juusokin hyvin todennäköisesti kyllästyy kitkutteluun 500€/kk, ja tekee itsestään diplomi-insinöörin. ;-) Suokaamme hänelle nuoruus martat!
Eli karu fakta on se, että tuet ovat liian isoja, kun siitä matalapalkkaisimmasta työstä saa saman verran tai jopa vähemmän kuin kotona istumisesta. Tuet pienemmiksi! Työssäkäynnin ei pitäisi olla vanhoillinen aate, vaan sen pitäisi olla kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Valtaosan kohdalla nämä ovat vain hetkellisiä juttuja. Kun mies huomaa, että naiset eivät enää kiinnostu hänestä, koska hän on työtön ja hän joutuu aina selitellä tilannettaan kaikille ja moni katsoo häntä kieroon hänen päätöksensä takia ja kun vielä häntä itseäänkin alkaa kyllästyttämään pelkkä jouten olo, niin todennäköisesti hän lähtee opiskelemaan ja tällä kertaa sellaista alaa, josta on oikeasti kiinnostunut.
Sitten saa koulutuksen ja pääseen alan töihin ja katkeroituu, kun naiset eivät vieläkään kiinnostu
TODELLA naiivia luulla että 6-12 kk intissä pystyy korjaamaan 18-20 vuoden aikana tehdyt kasvatusvirheet. Muutenhan intin onnistumisen myötä jokaisessa lastenkodissa tms olisi armeijan säännöt käytössä...[/quote]
Joillekin intti voi sitten yllättävästi olla ihan hyväkin kokemus mutta auktoriteetteihin tottumattomille yleensä kai ei.
Vierailija kirjoitti:
Tsuidadui kirjoitti:
Eli karu fakta on se, että tuet ovat liian isoja, kun siitä matalapalkkaisimmasta työstä saa saman verran tai jopa vähemmän kuin kotona istumisesta. Tuet pienemmiksi! Työssäkäynnin ei pitäisi olla vanhoillinen aate, vaan sen pitäisi olla kannattavaa.
Ei ne tuet ole liian isoja. Tuolle linjalle ei lähdetä.
Ne matalapalkka-alan palkat ovat liian pieniä. Siitä lähdetään.
Jokainen tuilla elänyt tietää tämän.
En minäkään haluaisi maksaa verovaroillani teidän lastenne hoitoa ja koulutusta ja teidän lapsilisiänne, mutta maksan mielelläni Juuson työttömyystukia. Ettehän tekään tee mitään ansaitaksenne ne tuet, jatkatte vain geenejänne ja tuotatte pikku kopioita itsestänne. Mutta tämä systeemi nyt vain on tällainen.
Vanhempien täytyy olla tiukkana näiden Juusojen kanssa. Yhteiskunta taas antaa liikaa rahaa. Koulutuksista leikataan. Hölmöläisten hommaa.
Tsuidadui kirjoitti:
jos on matikkapäätä niin helposti ellei niin sitten jotain muuta. Nyt olisi hyvä olla työelämässä ja mennä eteenpäin. Laiskuuteenkin voi tottua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo pakko jos ei haluu.
Tuolla asenteella se talvisotakin voitettiin.
Suomi ei kyllä voittanut talvisotaa.
Voitti tai ei mutta parhaassa iässä olevaa miestä kaatui kun merenmutaa ja Karjala menetettiin.
Mamman kullanmurut inttiin siellä se mies tulee. Juuso ei oo käynyt armeijaa ?
Yleisesti ottaen en alkaisi elättämään aikuista poikaa tyttöä kotona. Eri asia jos joutuu pitämään välivuoden yo vuoden jälkeen. Mulla 1 lapsi poika ja pääsi heti pääsykokeitten jälkeen yliopistoon. Kävi välissä armeijan.
Vierailija kirjoitti:
TODELLA naiivia luulla että 6-12 kk intissä pystyy korjaamaan 18-20 vuoden aikana tehdyt kasvatusvirheet. Muutenhan intin onnistumisen myötä jokaisessa lastenkodissa tms olisi armeijan säännöt käytössä...
Joillekin intti voi sitten yllättävästi olla ihan hyväkin kokemus mutta auktoriteetteihin tottumattomille yleensä kai ei.
Tiedän yhden, jolle intti oli kannattava kokemus. Tiedän monta, jotka taantuivat intissä yläkoululaisen tasolle. Fiksujen ja itsenäisten ei kannata sinne lähteä
Mitä eroa tuolla Juusolla on siihen yliopistossa skeittausta tutkivaan nuoreen mieheen?
Ei se liikuntatieteellisten skeittitutkimus ole sen kummallisempaa kuin mitä Juuso nyt tekee.
Toinen saa vain ne turhakkeen paperit ja toinen on ihan aidosti skeittaaja.
Samalaista lorvimista siellä yliopistossa tapahtuu ja se on monille ihan ok. On hyväksyttävämpää lorvia yliopistossa kuin aidosti ja rehellisesti ilman mitään turvapaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa tuolla Juusolla on siihen yliopistossa skeittausta tutkivaan nuoreen mieheen?
Ei se liikuntatieteellisten skeittitutkimus ole sen kummallisempaa kuin mitä Juuso nyt tekee.
Samalaista lorvimista siellä yliopistossa tapahtuu ja se on monille ihan ok. On hyväksyttävämpää lorvia yliopistossa kuin aidosti ja rehellisesti ilman mitään turvapaikkaa.
Yliopistossa opitaan muutakin kuin sitä oman alan läpinää, joten surkea argumentti.
Juuso skeittaa ja lorvailee.
Pekka opiskeli sivuaineena tuotantotaloutta esimerkiksi, tutki skeittauksen sosiaalisia tekijöitä kandissaan ja teki gradun vastaavasta aiheeesta yritykselle ym ym. Oppi ajattelemaan analyyttisesti, verkostoitui ja osaa argumentoida.
Kumpi saa töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa opitaan muutakin kuin sitä oman alan läpinää, joten surkea argumentti.
Juuso skeittaa ja lorvailee.
Pekka opiskeli sivuaineena tuotantotaloutta esimerkiksi, tutki skeittauksen sosiaalisia tekijöitä kandissaan ja teki gradun vastaavasta aiheeesta yritykselle ym ym. Oppi ajattelemaan analyyttisesti, verkostoitui ja osaa argumentoida.
Kumpi saa töitä?
Ei kumpikaan
T. työtön sivuaineena tutaa opiskellut DI
Vierailija kirjoitti:
Hahhah... Onneksi valtion rahat loppuvat muutaman vuoden päästä ja nämä tyypit jäävät ilman tukia. Tehdään haastattelut sitten uudestaan ja katsotaan onko mieli muuttunut.
En naureskelisi. Juusolla voi olla esim. lastensuojelutaustaa, tai voi olla, että hänen elämässään olisi pitänyt lastensuojelun olla läsnä. En siis tiedä, mutta voi olla, sillä tunnistan tuon halun vain olla ja elää rauhassa. Ja ilen lasun entinen asiakas. Jos elää koko lapsuutensa epävakaassa, vaarallisessa ja alati muuttuvassa ympäristössä, kaipaa sen kaaoksen jälkeen rauhaa. Rauhaa omalle kasvulle ja prosessoinnille, itsensä kokoamiselle. Tätä ei tajua ihmiset, joilla on ollu turvallinen lapsuus, joiden ei ole koskaan tarvinnut pelätä mitään, etenkään omia vanhempia. Joten lällättelyn sijaan ole sinä onnellinen ja tyytyväinen omasta hyvästä elämästä.
Kukaan ei jää ihan vain huvin vuoksi yhteiskunnan ulkopuolelle tekemättä mitään. Sille on aina syynsä ja traumatisoituneet ihmiset eivät näistä syistään halua pahemmin huudella ihmisille, joilla ei ole mitään kapasiteettia ymmärtää, millaista paskaa on elämä ollut.
Elän tuilla vain ja ainoastaan vittuillakseni kokoomuslaisille tuista valittajille. Hähhää, siitäs saatte!